Mediatek demonstrerar Wifi 7

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av iBib:

Vid det här laget är högre hastigheter helt irrelevanta för hemmamarknaden och vanliga kontor. När en ny WiFi-standard klarar bättre räckvidd och kan ta sig igenom väggar ordentligt så är jag intresserad igen.

WiFi 6 och Mesh i all ära, men det är ingen optimal lösning.

Det du önskar är motsatsen mot det majoriteten vill ha och vad som är tekniskt lämpligt och möjligt. Lång räckvidd betyder låg hastighet, man vill inte att wifi ska passera väggar utan framtiden är snarare så koret räckvidd att det absolut inte kan passera väggar och så har man fiberanslutna accesspunkter nära där man tvingas till att använda wifi.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du önskar är motsatsen mot det majoriteten vill ha och vad som är tekniskt lämpligt och möjligt. Lång räckvidd betyder låg hastighet, man vill inte att wifi ska passera väggar utan framtiden är snarare så koret räckvidd att det absolut inte kan passera väggar och så har man fiberanslutna accesspunkter nära där man tvingas till att använda wifi.

Håller med, jag har nu 18 stycken andra nät jag kan koppla upp mig på - som med största säkerhet drar ner prestandan på mitt nätverk, lika mycket som jag påverkar dem andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Väntar med spänning på några kommentarer om farlig strålning !

Du började

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Låter väldigt märkligt..
För mig blev det helt tvärtom när jag köpte Wi-Fi 6-router. Full täckning på 5Ghz från nedre våning till övre, genom både golv och en vägg/dörr.. Fungerar helt sjukt bra för mig/oss.

Det beror ju inte bara på tekniken utan på vilka antenner och vilken effekt det sänds i. Förmodligen har du gått från en lite klen modell till en betydligt starkare. Jag täcker in hela huset på två våningar, garaget och trädgården med en Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR t.ex. (wifi5)

Deras nyare wifi6-modell UniFi 6 Long Range ska vara ännu starkare, men sticker iväg rejält i pris tyvärr. Den är dock ett snäpp upp i funktionalitet och HW också så inte fullt ut jämförbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Mina laptops är begränsade av min internetuppkoppling (1Gbit), inte mitt wlan (ac) så tills jag får snabbare lina in har jag ingen anledning att uppgradera. Kul för de som behöver bättre wlan antar jag

Inte kommer du upp i 1 Gbps med AC, det går ju knappt med AX...

Sen spelar det ju inte någon roll om det är N, AC eller AX när det gäller räckvidd. Det har enbart med frekvensen, antennerna och effekten på enheterna att göra.
Byter man sin router eller AP till en nyare har säkert antennerna förbättras t.ex. varpå täckningen är bättre.

Själv klarar jag hela huset och lite till med en UniFi 6 LR monterad på ovanvåningen i ett 179 kvm stort hus. Inga betongväggar och sånt dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Inte kommer du upp i 1 Gbps med AC, det går ju knappt med AX...

Sen spelar det ju inte någon roll om det är N, AC eller AX när det gäller räckvidd. Det har enbart med frekvensen, antennerna och effekten på enheterna att göra.
Byter man sin router eller AP till en nyare har säkert antennerna förbättras t.ex. varpå täckningen är bättre.

Själv klarar jag hela huset och lite till med en UniFi 6 LR monterad på ovanvåningen i ett 179 kvm stort hus. Inga betongväggar och sånt dock.

Drog ner FFXIV expansionen igår via wlanet, 11gig, låg stabilt på 110meg/sec, tror inte jag kommer mycket högre på en 1Gbit lina
edit: körde bredbandskollen precis:

edit2: windows säger optimistiskt 1404/1733Mbps.

Testade precis från den stationära som kör trådat och jag får ungefär samma hastighet som laptopen.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Det beror ju inte bara på tekniken utan på vilka antenner och vilken effekt det sänds i. Förmodligen har du gått från en lite klen modell till en betydligt starkare. Jag täcker in hela huset på två våningar, garaget och trädgården med en Ubiquiti Unifi UAP-AC-LR t.ex. (wifi5)

Deras nyare wifi6-modell UniFi 6 Long Range ska vara ännu starkare, men sticker iväg rejält i pris tyvärr. Den är dock ett snäpp upp i funktionalitet och HW också så inte fullt ut jämförbara.

Jo. Du har såklart rätt i att det beror på vad man köper. Jag hade dock riktigt bra router redan innan. Köpte faktiskt en sämre/mycket billigare router denna gång (Asus AX58U), men har bättre och stabilare täckning/uppkoppling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Drog ner FFXIV expansionen igår via wlanet, 11gig, låg stabilt på 110meg/sec, tror inte jag kommer mycket högre på en 1Gbit lina
edit: körde bredbandskollen precis:
https://i.imgur.com/qdckZ1b.png
edit2: windows säger optimistiskt 1404/1733Mbps.
https://i.imgur.com/WfP1zTE.png
Testade precis från den stationära som kör trådat och jag får ungefär samma hastighet som laptopen.

Helt klart bra fart på det trådlösa, men då kör du väl 160MHz kanalbredd? Och ser att din laptop har ett NIC som klarar 160 MHz...

Det kanske är svårt att få ut max på en sån lina, säkerligen för dålig kapacitet i nätet för det de flesta timmar på dygnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

mindre här hos oss, 3 st 160 MHz kanaler och därmed endast 1 st 320 Mhz kanal...

Japp, stämmer.
Och jag har redan paxat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det du önskar är motsatsen mot det majoriteten vill ha och vad som är tekniskt lämpligt och möjligt. Lång räckvidd betyder låg hastighet, man vill inte att wifi ska passera väggar utan framtiden är snarare så koret räckvidd att det absolut inte kan passera väggar och så har man fiberanslutna accesspunkter nära där man tvingas till att använda wifi.

Vilka vill ha det? Entusiaster och vissa företag. De flesta vill att nätverket når hela lokalen med så få basstationer och kabeldragning som möjligt.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad

Permalänk
Medlem

Trevligt men oviktigt (för egen del) med snabbare trådlöst. Naturligtvis kör jag med kabel till alla datorer inkl laptopen. Överföringshastigheten vid trådlöst har inte varit ett bekymmer för mig sedan över åtta år tillbaka. Det är alltid latensen med trådlöst som är bedrövlig.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Trevligt men oviktigt (för egen del) med snabbare trådlöst. Naturligtvis kör jag med kabel till alla datorer inkl laptopen. Överföringshastigheten vid trådlöst har inte varit ett bekymmer för mig sedan över åtta år tillbaka. Det är alltid latensen med trådlöst som är bedrövlig.

Dålig utrustning? Har 3 ms i svarstid när jag kör Bredbandskollen via Wi-Fi på min telefon.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Scarabeo:

Dålig utrustning? Har 3 ms i svarstid när jag kör Bredbandskollen via Wi-Fi på min telefon.

Wifi använder ett delat medium, om det sker annan trafik inom radioräckvidd får man vänta på sin tur och då kan latensen både öka och variera, men är du ensam i etern är nog latensen lite lägre med wifi än via kabel, med lite lägre så menar jag så lite att det knappt går att mäta lägre, du kan ju räkna på sträckan och skillnaden i tid det tar för signalen att färdas tex 10 m i en kabel med 0,98 C och 5m med 1 C i luften eller vad det kan handla om.
Radio är snabbt när det väl kan kommunicera men problemet är att wifi ofta får vänta på sin tur för att folk tror att lång räckvidd alltid är bra medans det i verkligheten oftast bara ökar störnivån och sänker hastigheten.
Fiber överför signaler riktigt långsamt och kommer sällan över 0,7C

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Dålig utrustning? Har 3 ms i svarstid när jag kör Bredbandskollen via Wi-Fi på min telefon.

Nope, allt är modernt och hålls uppdaterat. Att du har 3ms är trevligt men det är för lång tid för mig. Sen gissar jag att du inte har 3ms konstant då man konkurrerar om bl a latensen när man befinner sig i luften (se nedan citat).

Skrivet av mrqaffe:

Wifi använder ett delat medium, om det sker annan trafik inom radioräckvidd får man vänta på sin tur och då kan latensen både öka och variera, men är du ensam i etern är nog latensen lite lägre med wifi än via kabel, med lite lägre så menar jag så lite att det knappt går att mäta lägre, du kan ju räkna på sträckan och skillnaden i tid det tar för signalen att färdas tex 10 m i en kabel med 0,98 C och 5m med 1 C i luften eller vad det kan handla om.
Radio är snabbt när det väl kan kommunicera men problemet är att wifi ofta får vänta på sin tur för att folk tror att lång räckvidd alltid är bra medans det i verkligheten oftast bara ökar störnivån och sänker hastigheten.
Fiber överför signaler riktigt långsamt och kommer sällan över 0,7C

Oh yes.

Sen är ju ett switchat nätverk är också ett delat nätverk men vi pratar 1000 gånger kortare fördröjningar.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mar3ld:

Nope, allt är modernt och hålls uppdaterat. Att du har 3ms är trevligt men det är för lång tid för mig. Sen gissar jag att du inte har 3ms konstant då man konkurrerar om bl a latensen när man befinner sig i luften (se nedan citat).

Oh yes.

Sen är ju ett switchat nätverk är också ett delat nätverk men vi pratar 1000 gånger kortare fördröjningar.

Switchat gör att trafiken bara går mellan de platser den ska fram, har du däremot en hub är det ungefär som wifi och det uppstår en massa kollisioner.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Switchat gör att trafiken bara går mellan de platser den ska fram, har du däremot en hub är det ungefär som wifi och det uppstår en massa kollisioner.

Jag skulle normalt inte bry mig om att svara med petitesser men såg att du fått flera likes och tycker då att det är till nytta för fler att få höra att: Ett switchat nätverk är inte alltid lika med ett stjärnnät. De flesta switchade nätverk är busnätverk, inkl WiFi, och därför gäller det jag förklarade ovan. Noderna delar på switchens bakplan, som i sin tur har en begränsad bandbredd och introducerar latens, i synnerhet när fler pratar samtidigt - tusenfalt kortare då än med WiFi, men ändå.

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mar3ld:

Jag skulle normalt inte bry mig om att svara med petitesser men såg att du fått flera likes och tycker då att det är till nytta för fler att få höra att: Ett switchat nätverk är inte alltid lika med ett stjärnnät. De flesta switchade nätverk är busnätverk, inkl WiFi, och därför gäller det jag förklarade ovan. Noderna delar på switchens bakplan, som i sin tur har en begränsad bandbredd och introducerar latens, i synnerhet när fler pratar samtidigt - tusenfalt kortare då än med WiFi, men ändå.

Ja de flesta switchar ökar ju strikt sett latensen en paket-tid men man får inga kollisioner i en switch likt hur det blir med wifi eller med en hub och det går ju också att använda cut-through switching om man verkligen jagar låg latens. Men latensen i en switch är i mikro eller nano och inte i millisekund området.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja de flesta switchar ökar ju strikt sett latensen en paket-tid men man får inga kollisioner i en switch likt hur det blir med wifi eller med en hub och det går ju också att använda cut-through switching om man verkligen jagar låg latens. Men latensen i en switch är i mikro eller nano och inte i millisekund området.

Tror det han menade är att bakplanet mellan portarna i en switch inte har full bandbredd och kan bli överbelastat det med. Oftast inte ett problem i verkligheten dock

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Tror det han menade är att bakplanet mellan portarna i en switch inte har full bandbredd och kan bli överbelastat det med. Oftast inte ett problem i verkligheten dock

De flesta enklare switchar orkar med för de har så få portar så om man bygger ett normalt hemmanät och inte nått med 50 portare/10 Gbit och liknade så kör switchen wirespeed.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Den här nyhetsartikeln på Anandtech om Broadcoms Wifi7 produkter är intressant.
Dels sammanfattar den vad som redan sagts/gjorts från MediaTek och Qualcomm, dels visar den naturligtvis upp vad Broadcom vill börja sälja.

Vad som stor ut i mina ögon var att också denna nätverksorienterade SoC har stöd för ett par 10Gbe kanaler (plus ett antal 1Gbe). Det skall liksom till för att de nya standarderna skall få lite mer mening, men framför allt innebär det att det kommer att finnas tillgång till riktigt billigt kisel för 10Gbe trådat nätverk. Det kanske äntligen, äntligen är dags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaneriuz:

Låter väldigt märkligt..
För mig blev det helt tvärtom när jag köpte Wi-Fi 6-router. Full täckning på 5Ghz från nedre våning till övre, genom både golv och en vägg/dörr.. Fungerar helt sjukt bra för mig/oss.

Wifi 6 är inte 5GHz - Det kan mycket väl vara så att du har full täckning mha "gamla" AC, men att du saknar helt täckning med AX, men båda ligger på 5Ghz dock jobbar Wifi6 även på 2,4GHz, något som AC inte gör.

För att förtydliga för jag skriver som en kratta - Du har full täckning enl Wifi 6 då den även jobbar på 2,4GHz-bandet, men med den gamla så gissar jag du körde AC, vilket enbart ligger på 5GHz.

Jag killgissar rätt hårt, men utan att mäta exakt frekvensband, och mer relevant hastighet och latens så spelar "täckningen" ingen större roll egentligen

Visa signatur

Krusidullen är stulen