Gigabyte Radeon RX 6500 XT Gaming OC – en alldeles för nedskalad grafikkrets

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av roxkz:

Nu är jag säkert bara gammal och grinig, men... Kapandet av Pcie-lanes måste vara det mest urbota sen länge. Kan tänka mig att många av de som siktar på dessa kort inte har råd med ett helnytt system med Pcie 4.0-kapacitet... Utan sitter på 'äldre' ditos, eller kanske köpt begagnat. Vi behöver inte backa långt inom hårdvara för att en frånvaro av Pcie 4.0.

Samtidigt förstår man ju att de försöker kapa, där kapas kan... Men detta är löjligt med tanke på den faktiska prislappen. Ett budgetkort som kräver senaste versionen av tillverknas plattform för att kunna nyttjas vettigt? A sign of the times indeed...

Ja, hade det sålts för 1500 kr, hade det varit en annan femma.
Nu är ju marknaden så sjuk att man kanske ändå får räkna med 3000, men absolut inte mer, även med dagens priser.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

6600 XT är 120 % snabbare, jävlar vad dåligt detta kort är.

Kortet är ju rätt mycket bättre än APUn på AMDs 5000G kretsar.
Så är det det enda man kan få tag i eller har råd med så är det bättre.

Tror man behöver se på kortet ur ett system brett perspektiv och inte endast jämföra komponent mot komponent.

Man kan ju tycka att kortet är väldigt gimpat och nedskalad, vilket det är.

Det finns helt klart bättre begagnade alternativ till just detta kort, men jag tycker ändå det har en plats för de som bygger sin första dator för gaming.

Ett pinnhål över ett GTX 970 vilket man kan få för några 100-lappar begagnat med lite tur.

Själv hade jag inte lagt en spänn på detta kort.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skillnaden i MSRP mellan 6500 XT och 6600 XT är ca 75 % och mellan 5500 XT och 5600 XT var den ca 65 % så det är faktiskt inte så stor skillnad. Inte i närheten stor nog för att motivera prestandaskillnaderna.

Vet inte varifrån du får dina siffror. Skillnaden mellan 6500XT och 6600XT är 90%. Skillnaden mellan 5500XT och 5600XT var 40%.
Det är också så att komponentbristen driver upp priserna mest procentuellt på de billigaste grafikkorten.
Sett till storlek och nedskalning så är det helt enkelt en helt vanlig instegskrets, som drivits upp i pris av komponentbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Kortet är ju rätt mycket bättre än APUn på AMDs 5000G kretsar.
Så är det det enda man kan få tag i eller har råd med så är det bättre.

Tror man behöver se på kortet ur ett system brett perspektiv och inte endast jämföra komponent mot komponent.

Man kan ju tycka att kortet är väldigt gimpat och nedskalad, vilket det är.

Det finns helt klart bättre begagnade alternativ till just detta kort, men jag tycker ändå det har en plats för de som bygger sin första dator för gaming.

Ett pinnhål över ett GTX 970 vilket man kan få för några 100-lappar begagnat med lite tur.

Själv hade jag inte lagt en spänn på detta kort.

Vet intr om jag sett ett 970 under 1500kr på bra länge, så du lär behöva mycket tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Vet inte varifrån du får dina siffror. Skillnaden mellan 6500XT och 6600XT är 90%. Skillnaden mellan 5500XT och 5600XT var 40%.
Det är också så att komponentbristen driver upp priserna mest procentuellt på de billigaste grafikkorten.
Sett till storlek och nedskalning så är det helt enkelt en helt vanlig instegskrets, som drivits upp i pris av komponentbrist.

97 / 44 = 2.20454545455 om du kollar under SweClockers prestandaindex.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk

Varför säljer inte Nvidia eller AMD 75W kort som drar ström från PCIe platsen längre?

Permalänk
Skrivet av Falistar:

Så om jag förstår rätt nu, om jag nu skulle köpa detta och montera det på mitt B450 moderkort (tänk att det ännu kallas så) och kör ett spel kräver mer än de 4gb som kortet har, så kommer jag få sämre prestanda än mot t ex GTX 1650 pga pci3 anslutningen på mitt MB?

Jag får inte ihop detta, hur fasen tänkte AMD här?

Vad jag läst från olika platser, så är denna krets från början utvecklad för laptops. Då skulle den ha PCI-E 4.0 och en tillhörande processor som redan har videokodning inbyggt. Så GPU'n skulle inte behöva det.
Det låter som en bra laptop.
Men sen tänkte AMD med röven och gjorde det till ett kort för stationära, utan att åtgärda de problem som uppstår. Framför allt fyra pci-e lanes.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Another_Lundis:

Vad jag läst från olika platser, så är denna krets från början utvecklad för laptops. Då skulle den ha PCI-E 4.0 och en tillhörande processor som redan har videokodning inbyggt. Så GPU'n skulle inte behöva det.
Det låter som en bra laptop.
Men sen tänkte AMD med röven och gjorde det till ett kort för stationära, utan att åtgärda de problem som uppstår. Framför allt fyra pci-e lanes.

Inte realistiskt att AMD ändrar själva krets designen har för mig att de kostar ganska mycket att ändra designen ifall det är sant att AMD plockat designen från laptop sidan.

Men AMD kunde utrustat kort med 8GB VRAM detta är inte speciellt svårt dock blir det ganska dyrt för konsumenten ca 30 dollar extra bör 4GB VRAM kosta.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Vilken fet fail från AMD:s sida. Hur fasen tänkte de? Intel och Nvidia blåser ju förbi dem lätt om de fortsätter så här.

Jo för första gången någonsin ligger det någonting i det du skriver, riktigt värdelöst kort som bara kommer sälja för att marknaden är så tragisk just nu.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Jo för första gången någonsin ligger det någonting i det du skriver, riktigt värdelöst kort som bara kommer sälja för att marknaden är så tragisk just nu.

Tack för att du ger mig ett erkännande tillslut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Tack för att du ger mig ett erkännande tillslut.

Klockrent, dagens garv! Ha det gott så hörs vi vid nästa AMD-nyhet

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

97 / 44 = 2.20454545455 om du kollar under SweClockers prestandaindex.

Hur utläser du skillnaden i MSRP ur prestandaindexet?

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av 010721a:

Vad är det för stackare som köper denna dynga?

De med extremt knapp budget som inte vet bättre och nöjer sig med att läsa marknadsföringen...

D.v.s. den målgruppen som absolut inte har råd att bli lurade på det här sättet, AMD's trovärdighet och anseende sjönk som en sten hos mig iom detta.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av employed:

Är det någon affär som haft kortet i lager och redo att beställa för 3000sek? Enda affären jag ens sett har några kort är inet och de ligger på 4000sek.

Om Inet inte kan sälja dem i närheten av MSRP borde de ta ner dessa kort från hyllan och skicka tillbaka dem om de har en gnutta respekt för sina kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av almness:

Om Inet inte kan sälja dem i närheten av MSRP borde de ta ner dessa kort från hyllan och skicka tillbaka dem om de har en gnutta respekt för sina kunder.

Det är bara att respektera att det är brist på grafikkort. Ingen har ju tvingat dig att köpa ett grafikkort för överpris. Om du inte vill betela mer en mspr så får du vänta några år till.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av Felixark:

Det är bara att respektera att det är brist på grafikkort. Ingen har ju tvingat dig att köpa ett grafikkort för överpris. Om du inte vill betela mer en mspr så får du vänta några år till.

Mitt inlägg blir nog lite ofullständigt utan kontexten av det jag skrev i inlägget över:

Skrivet av 010721a:

Vad är det för stackare som köper denna dynga?

Skrivet av almness:

De med extremt knapp budget som inte vet bättre och nöjer sig med att läsa marknadsföringen...

D.v.s. den målgruppen som absolut inte har råd att bli lurade på det här sättet, AMD's trovärdighet och anseende sjönk som en sten hos mig iom detta.

Och det handlar heller inte om att inte vara beredd på att betala över MSRP för ett grafikkort generellt, utan att just med denna modell blir det jäkligt olyckligt sett till det skyhöga priset mot den prestanda man får, och det är inte jag som kommer gå på den niten...

Permalänk
Medlem

Nu kan man köpa de för 3000 kr...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu kan man köpa de för 3000 kr...

Som vi har väntat

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Som vi har väntat

Har inte så stort behov, får nog vänta några år men RX 6600 för 4699 kr känns nästan lockande.

Permalänk
Medlem

2500kr (men vill spela på ett kort med så svag prestanda?)
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-6500-XT-MECH-...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

2500kr (men vill spela på ett kort med så svag prestanda?)
https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-Radeon-RX-6500-XT-MECH-...

Alltså uppriktigt så duger ju prestan hyfsat i 1080p gaming som säkert har konstaterats, hade priset varit 1500kr hade ju ingen sagt ngt alls. Även för 2000kr känns det som ett bra köp just nu med den situation vi har nu, dock surt med bandbredden och minnesmängden.

Permalänk
Medlem

2100kr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5961504

+15% i prestanda om du kör med PCI4

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk