Google upphör med gratis G Suite

Permalänk

Jag har själv lyckats göra en vidarebefordring via Websupport av min mejl och använder mig av Bahnhofs smpt-server för att skicka mejl med min egen domän från min ordinarie Gmail. Man väljer avsändaradress när man skriver meddelandet. Det verkar fungera, men den sorterar oftast mejlen som spam verkar det som.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

696 kr/år exkl. moms. 870kr/år inkl. moms.

Man får nog kolla in iCloud+ då kanske

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Kan man på samma domän ha användare med olika tiers? Kan man ha konton som är gratis (som på exchange) för utrustning/rum? Har några Raspberry Pis jag gärna har kvar egna konton på i domänen men vägrar betala för. Det står väl mellan Google och ICloud+ eftersom Microsofts family verkar kräva att man har sin DNS hos GoDaddy? Skulle uppskatta en artikel som reder ut alternativen från Sweclockers. Jag betalar ju idag för Google Drive 99:-/månad så för just mitt konto är det ingen större skillnad men de andra familjemedlemmarna (ej samma hushåll) har ju inte samma behov. I övrigt verkar det vara videokonferens de lockar med. Jag har ju dessutom Microsoft 365 privat för en mer publik mailadress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kan man på samma domän ha användare med olika tiers? Kan man ha konton som är gratis (som på exchange) för utrustning/rum? Har några Raspberry Pis jag gärna har kvar egna konton på i domänen men vägrar betala för. Det står väl mellan Google och ICloud+ eftersom Microsofts family verkar kräva att man har sin DNS hos GoDaddy? Skulle uppskatta en artikel som reder ut alternativen från Sweclockers. Jag betalar ju idag för Google Drive 99:-/månad så för just mitt konto är det ingen större skillnad men de andra familjemedlemmarna (ej samma hushåll) har ju inte samma behov. I övrigt verkar det vara videokonferens de lockar med. Jag har ju dessutom Microsoft 365 privat för en mer publik mailadress.

Jag testade precis Microsoft 365 family, mest för att jag är lite tveksam till att ha allt i icloud om man blir utelåst eller liknande, och det fungerar utmärkt utan Godaddy, det är bara pilla in några dns poster så fungerar det https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Dock är det väldigt nerbatat mot riktiga Microsoft 365 business som jag har på andra domäner, men det är ju rätt givet priset..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

https://workspace.google.com/intl/sv/pricing.html

58 kr/månad exkl. moms är standardpriset för den billigaste tjänsten, med ett något lägre introduktionspris för nya kunder det första året.

Hur får du det till exkl. moms? Står ju ingenstans.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av knekt:

Jag testade precis Microsoft 365 family, mest för att jag är lite tveksam till att ha allt i icloud om man blir utelåst eller liknande, och det fungerar utmärkt utan Godaddy, det är bara pilla in några dns poster så fungerar det https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Dock är det väldigt nerbatat mot riktiga Microsoft 365 business som jag har på andra domäner, men det är ju rätt givet priset..

Jag testade samma, domänen ligger nu i det där steget som kan ta "upp till 24 timmar". Men gick finfint att lägga till!

Den absolut största begränsningen för mig där är att man inte kan ha alias på custom-domänen. Jag har ett antal alias som måste fortsätta fungera. Testar nu med en helt annan domän jag hade liggandes för att se vad man kan hacka till där, såg bland annat tips om att använda email forward hos domänhosten för att bekräfta adresserna, sedan switcha tillbaka till MX igen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av knekt:

Jag testade precis Microsoft 365 family, mest för att jag är lite tveksam till att ha allt i icloud om man blir utelåst eller liknande, och det fungerar utmärkt utan Godaddy, det är bara pilla in några dns poster så fungerar det https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Dock är det väldigt nerbatat mot riktiga Microsoft 365 business som jag har på andra domäner, men det är ju rätt givet priset..

365 family kostar ju nästan 900spänn/året... visserligen får man ju lite program osv men ändå.
Men hur funkar det, kan man ge varje användare ett konto med user/lösen och synka till mobiler, epost klienter osv?

iCloud+ har jag ju men undrar samma sak där, hur funkar det med dom som kanske inte har ett appleid?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av shelter:

365 family kostar ju nästan 900spänn/året... visserligen får man ju lite program osv men ändå.
Men hur funkar det, kan man ge varje användare ett konto med user/lösen och synka till mobiler, epost klienter osv?

iCloud+ har jag ju men undrar samma sak där, hur funkar det med dom som kanske inte har ett appleid?

Varje person du delar Family med kan skapa ett e-postkonto på domänen, japp. Totalt max sex personer (du + fem att dela med). Att köra e-post på egen domän är ju bara en "bonus" egentligen, det du betalar för är främst Office-paketet samt 1 TB OneDrive per användare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av knekt:

Jag testade precis Microsoft 365 family, mest för att jag är lite tveksam till att ha allt i icloud om man blir utelåst eller liknande, och det fungerar utmärkt utan Godaddy, det är bara pilla in några dns poster så fungerar det https://www.reddit.com/r/Office365/comments/ft15pk/use_person...

Dock är det väldigt nerbatat mot riktiga Microsoft 365 business som jag har på andra domäner, men det är ju rätt givet priset..

Speciellt som jag redan har MS Family 365.

Lite problem, googlekontot med egen domän är kopplat mot allt möjligt inklusive youtube, play etc. Hotmail-kontot med Family är också kopplat till allt möjligt… there will be problems, hur jag än gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag testade samma, domänen ligger nu i det där steget som kan ta "upp till 24 timmar". Men gick finfint att lägga till!

Den absolut största begränsningen för mig där är att man inte kan ha alias på custom-domänen. Jag har ett antal alias som måste fortsätta fungera. Testar nu med en helt annan domän jag hade liggandes för att se vad man kan hacka till där, såg bland annat tips om att använda email forward hos domänhosten för att bekräfta adresserna, sedan switcha tillbaka till MX igen.

Japp, det tog typ 10-15 min för mig för att den skulle göra alla kontroller, sänkte ttl på mx värdena innan för att det skulle slå snabbare.

Men som du säger, inga alias och ingen catch all, plus att det strulade för mig i början då jag direkt skapade outlook konton på custom domänen och då blev det ett långt nummer@outlook.com som avsändare..

Läste nånstans att best practice är att utgå från vanliga outlook konton för användarna och sen lägga på domänen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

365 family kostar ju nästan 900spänn/året... visserligen får man ju lite program osv men ändå.
Men hur funkar det, kan man ge varje användare ett konto med user/lösen och synka till mobiler, epost klienter osv?

iCloud+ har jag ju men undrar samma sak där, hur funkar det med dom som kanske inte har ett appleid?

Jag tror tyvärr du måste ha appleid, för de epost adresser du skapar kan bara delas till de som ingår i din familjedelning, och det är ju bara appleidn.

Permalänk
Medlem

Ja, surt

Jag var också en av de som tog det här när de pushade det som en familjelösning - och jag har inte bara 1 egen domän utan flera och delar kalender med familjen etc. Givetvis en del Playstoreköp också och det är väl det absolut allvarligaste, det skulle jag säga är att verkligen skapa badwill. De som kört det här så pass länge som vi privata gjort med detta är ju - i princip - hardcore-användarna. Jag har pushat Googles tjänster rätt ordentligt i många år och den PRn har ju Google tjänat på så att säga att det varit 100% gratis är inte helt sant. Word of mouth är bästa reklamen man kan köpa. Likaså tvärtom, badwill är en kostnad.

Det blir ett hästjobb att migrera hela skiten till en RPi4, hade de åtminstone gjort så att Google One hade funkat med egen domän för privatanvändare hade det varit överkomligt. 4x$6x12 plus moms är det definitivt inte värt.

Bah, ännu mer jobb... :/

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Hur får du det till exkl. moms? Står ju ingenstans.

Generellt sett anges priser för företagstjänster exkl. moms, men för att vara mer specifik: https://support.google.com/a/answer/1231283?hl=sv

"Obs! Priserna för en tjänst på Googles webbplats är exklusive moms."

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Fy vad tråkigt, har använt Gmail for your domain för den personliga domänen sen juli 2006. M365 Business Basic känns som ett vettigt alternativ även om det är samma kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

Generellt sett anges priser för företagstjänster exkl. moms, men för att vara mer specifik: https://support.google.com/a/answer/1231283?hl=sv

"Obs! Priserna för en tjänst på Googles webbplats är exklusive moms."

Okej, så man måste googla för att veta om priserna är med eller utan moms, känns ju lagom vilseledande. Men tack, då vet jag.

Skrivet av Lidde:

Fy vad tråkigt, har använt Gmail for your domain för den personliga domänen sen juli 2006. M365 Business Basic känns som ett vettigt alternativ även om det är samma kostnad.

43,70 kr användare/månad. Nja... om man är ensam användare så visst. Annars inte. Undra om det där priset är med eller utan moms?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Btw, har faktiskt inte använt min g suite mail för googles tjänster som en del verkar ha gjort, så där klarar jag mig. Men däremot vet jag ju inte om de 2 andra som också har konton under min domän har använt det.

Jag får nog fortsätta köra det ett tag till, tills nån hittar en bättre lösning. Har slutat snusa så jag sparar ändå igen det på det.

Vad tror ni om denna?
https://www.zoho.com/mail/zohomail-pricing.html?src=zmail

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

43,70 kr användare/månad. Nja... om man är ensam användare så visst. Annars inte. Undra om det där priset är med eller utan moms?

Det är ex moms, och vad jag läst mig till kommer de höja de amerikanska priserna från 5 till 6$ /månad, så de svenska lär följa. Jag har 9 mailadresser kopplade till domänen, så det får bli lite rensning och familjemedlemmar som har mail får börja betala. Men alla seriösa verkar ligga däromkring i kostnad

Permalänk
Medlem

Försöker fortfarande sätta mig in i vad detta kommer att innebära för mig. Förutom en del FAQ:er som Google lagt upp kan jag inte se att de informerat mig direkt om detta på något sätt.
Sa upp en G Suite förra året, men har fortfarande en kvar sedan 2011 med för närvarande två användare. Hade tänkt lägga till övrig familj också, men har skjutit på det och nu är det nog inte aktuellt längre. har lite bilder lagrade, men använde främst den för mailen.

Finns lite fler alternativ i https://www.reddit.com/r/gsuite/comments/s9n7b9/gsuite_email_...

Permalänk
Medlem

Har suttit halva dan och funderat på bra lösningar; dels böket att managera en egen antispam/AV på en RPi4 och dels böket att byta logins och whatnot överallt men så sprang jag på iCloud+ - är det nån här som använder det och kan verifiera att man kan ha personliga domäner (5 st) i Sverige? Fattar inte riktigt heller, men är det alltså 9kr/mån för hela familjen (5 personer)? Det är ju klart värt det i så fall jämfört med att ratta skiten själv.

Har inte kört Apple i hela mitt liv men hur svårt kan det vara?

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk
Medlem

Det här så jävla sämst. Hade lätt kunnat betala för mig, men summan det blir nu går inte. Skulle bli en massa pengar per månad.

Jag har också funderat och funderat på hur man kan göra.

Detta måste jag lösa (måste ha kvar google konto)

  1. Föra över alla mail

  2. Föra över köp, främst filmer

  3. Lösa ställen där man använt google som login

  4. Lägga in alias på google kontot (tror det går så att man kan logga in med egen epost mot gratiskontot).

Föra över mail går ju, sen hur bökigt det är får man ju se.
Föra över köp till annat konto lär ju vara svårt.
Lösa inlogg lär bli svårt, beror på hur sidan implementerat. Sparas mailen så går det ju, men inte om dom bara sparar UUID eller liknande.
Lägga in alias går, men om det fungerar som jag tror, det vettefan.

Vad har ni för planer ni som också måste ha kvar gmail-konto?

EDIT:
Säga upp Google Workspace

Hur tolkar ni detta:

Impact to services after you cancel Google Workspace
You lose access to core Google Workspace services, such as Gmail, Calendar, Meet, and more.
You still have access to Additional Google services, such as YouTube, Google Photos, and Google Ads.

Skulle det kunna vara så att man då bara behöver peka om e-posten till egen server / webhotell, och egentligen ha kvar allt annat viktigt?

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Avstängd

Jag har funderat på att skaffa en co-location eller hyra en dedikerad server, bland annat för att flytta mina 2 domän dit för epost + www för det ena domänet. Samt sedan ha möjlighet att hosta lite annat som jag tänkte testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Givetvis en del Playstoreköp också

Skrivet av Erooo:

Föra över köp till annat konto lär ju vara svårt.

Som påpekats tidigare i tråden så är det stämningar på gång i USA över att köp tycks gå förlorade. Så min gissning är att det kommer att lösas, i alla fall i USA för de som deltar i stämningen, eftersom Google inte kommer vilja betala tillbaka pengarna.

Men det skadar ju inte att göra sin röst hörd även som svensk konsument. Om er kommun har en konsumentvägledare så kanske denne skulle kunna hjälpa till med en anmälan till konsumentverket. Avtalsvillkor som gör att man måste börja betala månadsavgifter för att kunna nyttja redan avtalade köp bör ju vara uppenbart oskäliga på ett sätt som en konsument inte kan förväntas förutse.

Med lite tur kan ni vara så besvärliga att Google backar hela grejen. Fler anmälningar gör det svårare för konsumentverket att ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

EDIT:
Säga upp Google Workspace

Hur tolkar ni detta:

Impact to services after you cancel Google Workspace
You lose access to core Google Workspace services, such as Gmail, Calendar, Meet, and more.
You still have access to Additional Google services, such as YouTube, Google Photos, and Google Ads.

Skulle det kunna vara så att man då bara behöver peka om e-posten till egen server / webhotell, och egentligen ha kvar allt annat viktigt?

Jag tror det ska tolkas så som du gör, du kan ha kvar ditt konto, med inköp och liknande, men blir av med mail, kalender och en del annat. Så har man redan en webmail på sitt webbhotell kan man absolut använda den, och sen tom. importera (pop3/imap) till en "vanlig" gmail, som sen dessutom kan konfigureras för att skicka mejl "å den andra mejlens vägnar".

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Erooo:

Det här så jävla sämst. Hade lätt kunnat betala för mig, men summan det blir nu går inte. Skulle bli en massa pengar per månad.

Jag har också funderat och funderat på hur man kan göra.

Detta måste jag lösa (måste ha kvar google konto)

  1. Föra över alla mail

  2. Föra över köp, främst filmer

  3. Lösa ställen där man använt google som login

  4. Lägga in alias på google kontot (tror det går så att man kan logga in med egen epost mot gratiskontot).

Föra över mail går ju, sen hur bökigt det är får man ju se.
Föra över köp till annat konto lär ju vara svårt.
Lösa inlogg lär bli svårt, beror på hur sidan implementerat. Sparas mailen så går det ju, men inte om dom bara sparar UUID eller liknande.
Lägga in alias går, men om det fungerar som jag tror, det vettefan.

Vad har ni för planer ni som också måste ha kvar gmail-konto?

EDIT:
Säga upp Google Workspace

Hur tolkar ni detta:

Impact to services after you cancel Google Workspace
You lose access to core Google Workspace services, such as Gmail, Calendar, Meet, and more.
You still have access to Additional Google services, such as YouTube, Google Photos, and Google Ads.

Skulle det kunna vara så att man då bara behöver peka om e-posten till egen server / webhotell, och egentligen ha kvar allt annat viktigt?

Skrivet av jaqob:

Jag tror det ska tolkas så som du gör, du kan ha kvar ditt konto, med inköp och liknande, men blir av med mail, kalender och en del annat. Så har man redan en webmail på sitt webbhotell kan man absolut använda den, och sen tom. importera (pop3/imap) till en "vanlig" gmail, som sen dessutom kan konfigureras för att skicka mejl "å den andra mejlens vägnar".

Mina tankar om den biten är 1) att det fortfarande är samma "begränsade" tillgång som gäller i G Suite nu (du kan inte familjedela, inte dela smarta hem etc) samt 2) jag skulle verkligen inte lita på att det är något Google lämnar permanent aktivt. Eftersom det fortfarande inte är "vanliga" Google-konton blir det ju ett specialspår i deras utbud som säkert kostar tid och pengar, oavsett hur slimmat det är. Därför misstänker jag starkt att det på sikt kommer ett litet mail som säger "efter X år i övergångsperiod kommer vi nu stänga även dessa tjänster, or you pay up".

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Inaktiv

Kommer Gmail och Google dokument kosta nu? I såfall hur mycket per månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Mina tankar om den biten är 1) att det fortfarande är samma "begränsade" tillgång som gäller i G Suite nu (du kan inte familjedela, inte dela smarta hem etc) samt 2) jag skulle verkligen inte lita på att det är något Google lämnar permanent aktivt. Eftersom det fortfarande inte är "vanliga" Google-konton blir det ju ett specialspår i deras utbud som säkert kostar tid och pengar, oavsett hur slimmat det är. Därför misstänker jag starkt att det på sikt kommer ett litet mail som säger "efter X år i övergångsperiod kommer vi nu stänga även dessa tjänster, or you pay up".

Jo, jag delar din oro, men samtidigt tror jag det ska väldigt mycket till för att Google verkligen ska begära att man betalar en månadskostnad för att behålla sådant man har betalat för. Då kommer de bli stämda i mycket större omfattning än vad det blir nu. Jag skulle tro att det så småningom kommer ett sätt att föra över ens inköp till ett vanligt konto på något sätt.

Skrivet av anon338341:

Kommer Gmail och Google dokument kosta nu? I såfall hur mycket per månad?

Som sagts otaliga gånger i den här tråden nu, nej, det kommer det inte. Detta är om du använder G Suite. Om du inte har din egen domän som mailadress så gör du mest troligt inte det.

Permalänk
Medlem

Någon som använder Gandi för mail/registrar?
Hur tycker ni det fungerar?

(Har mina domäner hos Loopia och tänker ändå flytta eftersom de börjat ta betalt nu för DNS)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rfrost:

Någon som använder Gandi för mail/registrar?
Hur tycker ni det fungerar?

(Har mina domäner hos Loopia och tänker ändå flytta eftersom de börjat ta betalt nu för DNS)

Jag använder joker.com samt Namecheap.com som är bra tycker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rfrost:

Någon som använder Gandi för mail/registrar?
Hur tycker ni det fungerar?

(Har mina domäner hos Loopia och tänker ändå flytta eftersom de börjat ta betalt nu för DNS)

Jag använde gandi för några år sedan innan jag bytte till namecheap som var billigare. Gandi gav ett lite mer seriöst intryck, bättre gränssnitt.
Funderar på att byta tillbaka nu om jag blir tvungen att dumpa google gsuite eller vad det numera heter, för att använda vanliga gmail-konton till domänen istället. Främst för att Gandi erbjuder ju två e-postkonton i samband med domänköpet samt att ytterligare ett konto kostar 0,35€ per månad.

För DNS så kan du iofs använda namecheap free DNS. det kör jag på för mina .se-loopiadomäner. Har funkat fint hittills, kändes fint att inte behöva betala mer till loopia. Sen finns ju Digital Ocean också som erbjuder DNS utan kostnad, har för mig de har ett API som stöds av letsencrypt också osv. om man vill ha wildcard-certs.
https://docs.digitalocean.com/products/networking/dns/

Du pekar bara på namecheaps/digital oceans DNS-serverar i loopia, sen konfigurerar du dina DNS-records där.

Permalänk
Skrivet av lAvliden:

Jag är privatperson med egna domäner. Och som sagt, betalande kunder får hjälp avsevärt snabbare. De ringer upp omgående om problemet är av högsta prioritet.

Jag betalade extra för utökat lagringsutrymme, så jag var en betalande kund.
Och som betalande kund hade jag förväntat mig någon nivå av kundservice.