Mediatek demonstrerar Wifi 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Snart kommer Wifi 8. 10 GHz. Då får man gå runt med routern på ryggen så räckvidden räcker.

Ja antingen det eller så får man bygga in de i mobilen för den har man med sig överallt.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

så löjligt att teoretiska hastigheter men längden är oduglig samma med kabel, USB är totalt oduglig efter några meter fast CAT kablar har extremt bra på väldigt långa avstånd.

lite lustigt att trådlöst springer om kabel hastigheter och pris då 2.5 till 10gb är på tok för dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Dude... Commodore heter det!! 😀

Vad är dude för ord? Snubben heter det på svenska!!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det är bättre att dom lägger Energi på täckning istället för hastighet.

Fast det gör de ju. Wifi 7 kör på 2,4, 5 och 6 Ghz. Och kan utnyttja alla samtidigt. Just den funktionen ser jag fram emot.

Sen är de ju begränsad vad gäller vilka band de kan använda och också att de har en effektgräns att ta hänsyn till eftersom det är olicensierat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag sitter kvar på N fortfarande och inget direkt att klaga på, men alltid trevligt med utveckling

240MHz frekvensband låter svårt att använda i praktiken dock

En vettig N-lösning är inte att förkasta. Minns jag inte helt fel kom jag upp i runt 40 MB/s med ett 2x2-chip från Intel. Har svårt att se att jag skulle behöva så mycket mer hastighet för en bärbar dator.

Permalänk
Medlem

"Det ska i sin tur ge trådlösa anslutningar med likvärdig prestanda som anslutning över nätverkskabel."

Haha, det där påståendet är lika slitet och sant som "i år är det Linux-desktopens år". Tillåt mig tvivla. Rejält.

Men det är bra att det går framåt, bättre och bättre. Eller åtminstone mindre och mindre dåligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Rico01:

Beställde en Wifi 6 router igår... och så kommer det här idag!? Får trösta mig med att jag sitter på wifi 4 idag sedan typ 6-7 år så lär ju knappast uppgradera till wifi 7 på flera år.

Officiellt verkar standarden satsa på att bli helt färdig och spikad typ 2024, så att uppgradera till wifi 6 nu är nog inget man behöver ångra, även om de första prylarna börjar leta sig ut 2023

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

"Det ska i sin tur ge trådlösa anslutningar med likvärdig prestanda som anslutning över nätverkskabel."

Haha, det där påståendet är lika slitet och sant som "i år är det Linux-desktopens år". Tillåt mig tvivla. Rejält.

Men det är bra att det går framåt, bättre och bättre. Eller åtminstone mindre och mindre dåligt.

Vet inte jag om det är så långt ifrån. Wi-Fi 6 är ju redan typ där. Inga problem med höga hastigheter och svarstiderna påverkas marginellt. Finns såklart utrymme för förbättring och Wi-Fi 6 är så nära att det inte alls känns orimligt för Wi-Fi 7 att uppnå det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av bärplockaren:

Ja antingen det eller så får man bygga in de i mobilen för den har man med sig överallt.

Smart!

Då hade man ju haft uppkoppling var man än är!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

En vettig N-lösning är inte att förkasta. Minns jag inte helt fel kom jag upp i runt 40 MB/s med ett 2x2-chip från Intel. Har svårt att se att jag skulle behöva så mycket mer hastighet för en bärbar dator.

Antar att du inte har användning för mer än 640kB RAM heller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Antar att du inte har användning för mer än 640kB RAM heller?

Intressant fråga faktiskt. Min Thinkpad X40 från 2005 hade en 1Gb-port. Köper jag en ny bärbar dator idag kan jag förvänta mig samma hastighet. Samma gäller även minnesmängd. Från en E6400 från 2010 med 4 GB minne till en Lenovo Flex 5 från 2021 som ännu har 4 GB minne. För övrigt har X40 och Flex 5 samma vikt och lika stora skärmar, 12" 4:3 vs 13" 16:9. Detta trots 16 års utveckling. I något läge verkar vi helt sonika nå en platå som det finns få omedelbara skäl att söka sig bort från för den stora massan.

Permalänk
Medlem

Mina laptops är begränsade av min internetuppkoppling (1Gbit), inte mitt wlan (ac) så tills jag får snabbare lina in har jag ingen anledning att uppgradera. Kul för de som behöver bättre wlan antar jag

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Nu kanske detta är fel och det redan finns i WiFi men det jag alltid stört mig på är att man ofta pratar om högre hastigheter men inte om funktionalitet. Vid det här laget hade jag välkomnat WiFi6 med roaming och andra funktioner som hade möjliggjort många enheter att fungera i mesh liknande nät utan allt det strul och krångel som fortfarande finns med dessa halvdana lösningar.

Det är ju trots allt WiFi i hemmet, bättre täckning i större nät, flera enheter som samverkar för att få heltäckande WiFi nät som folk behöver mest med tanke på våra telefoner och andra prylar. Höga hastigheter är bara bra för vissa saker och nog inte så användbart för de flesta då hastigheterna redan är tillräckligt höga med äldre WiFi.

Wifi 6 gjorde mycket för att bättre hantera större mängder klienter på ett bra sätt. B.la. Med hjälp av OFDMA.
Du kan idag ha riktigt många klienter på en liten AP.

Folks främsta problem med wifi handlar troligtvis om kunskapsluckor när det inte endast är plug&play. Finns sjukt mkt att justera.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hablam:

Väntar med spänning på några kommentarer om farlig strålning !

Ja wifistrålning är farlig, man kan bli väldigt stressad och frustrerad om man tvingas använda wifi.

Skrivet av meanh:

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

Vi behöver nått som absolut inte kan passera väggar för att det ska fungera bättre.

Skrivet av Panthro:

så löjligt att teoretiska hastigheter men längden är oduglig samma med kabel, USB är totalt oduglig efter några meter fast CAT kablar har extremt bra på väldigt långa avstånd.

lite lustigt att trådlöst springer om kabel hastigheter och pris då 2.5 till 10gb är på tok för dyrt

Trådlöst är dyrt om det ska fungera bra i ett flertal rum i ett vanligt hus, försök få till en stabil länk med hög bandbredd som verkligen presterar hela tiden när kapaciteten utnyttjas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vårat AX-nät (Wifi 6) går igenom ett par tjocka betongväggar ut till en lekplats -40m bort, så nog fungerar även det en bit

Givetvis med mycket lägre hastigheter dock, går väl ner till runt 50Mbit har jag för mig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Intressant att många drar en parallell till att det är internetuppkopplingen som gör det ovärt/begränsande att inte uppgradera sina accesspunkter. Har ni inget lokalt som kräver hög bandbredd? WLAN - LAN

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Bryr mig inte mycket om detta. Väntar fortfarande på att 2.5 Gbit tar över istället för de gamla antika 1 Gbit-portarna som tillverkarna verkar älska.

Finns det ens någon leverantör som erbjuder 2.5 Gbit? Vet att 10 Gbit finns men då känns ju även 2.5 Gbit för lite.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Finns det ens någon leverantör som erbjuder 2.5 Gbit? Vet att 10 Gbit finns men då känns ju även 2.5 Gbit för lite.

Fast du behöver ju inte nödvändigtvis basera ditt nätverk på vad för slags internetlina du har. 2.5 Gb på ett internt nätverk är ju 2.5x bättre än 1 Gb, är dessutom standard i många nyare moderkort, och finns på fler och fler konsumentroutrar. Ett bra mellansteg medan vi väntar på att 10 Gb-lösningar blir prisvärda nog att slänga in i huset.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Lycka till att använda 320mhz kanaler i praktiken…

Blir antagligen inga problem med 320 MHz kanaler om man tar med MLO tekniken i beräkning, redan med Wifi6 så behöver bredden på ett frekvensband inte vara kontinuerligt = det är uppdelat mellan ICKE intilliggande band för att tillsammans representera ett bredare band.

Med MLO så kan man om jag förstått det rätt hoppa mellan banden efter behov och belastning på respektive band = banden är inte fast konfigurerade som dom är nu.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Finns det ens någon leverantör som erbjuder 2.5 Gbit? Vet att 10 Gbit finns men då känns ju även 2.5 Gbit för lite.

Ja det gör det. Bahnhof har åtminstone gjort det, om man nu inte slutat. Dessutom är det användbart på det egna lokala nätverket

Permalänk
Medlem

Kör på med min Wifi 5 router tills nästa år när Wifi 7 routrar börjar komma ut på marknaden.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hablam:

Väntar med spänning på några kommentarer om farlig strålning !

Officiella rekommendationer (man får klicka in sig i underlänkarna)
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/lattlast/magnetfalt-...
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/lattlast/solen/
https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/magnetfalt-o...

Göm dig från solen och tills vi vet mer används hands-free eller högtalartelefon, idagsläget inga vetenskapliga belägg för att undvika wifi.

Sveriger behöver nödvändigtvis inte ha samma rekommendationer som andra länder eller WHO

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yoggan:

Lycka till att använda 320mhz kanaler i praktiken…

Millihenryzeta.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av yoggan:

Lycka till att använda 320mhz kanaler i praktiken…

Det är omöjligt på 2,4 GHz bandet och i praktiken rätt hopplöst även på 5 GHz bandet.

Läste på lite mer om Wifi-7. Alla fall jag hittade där man pratade om 320 MHz var uteslutande på 6 GHz bandet. Är väl i praktiken bara på 6 GHz bandet ens 160 MHz har någon relevans för Wifi-6/7. Även om det i teorin fungerar på 5 GHz är det extremt få enheter som stödjer den bredden på 5 GHz.

Att köra 160/320 MHz på 6 GHz bandet är nog fullt realistiskt (förutsatt att det kommer bli något relevant stöd hos klienter). Dels är räckvidden rejält begränsad, så liten påverkan från "grannarna". Vidare har 6 GHz bandet nog med kanaler för 7 st 160 MHz kanaler och därmed 3 st 320 MHz kanaler i stora delar av världen. Tyvärr verkar utrymmet mindre här hos oss, 3 st 160 MHz kanaler och därmed endast 1 st 320 Mhz kanal...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Med tanke på att Wifi 6 knappt tar sig igenom ett par träväggar och ett golv/tak (ett avstånd på ca 5 meter mellan router och dator) så har jag inga stora förhoppningar att Wifi 7 ska klara det bättre.

Med detta, vilket frekvensband syftar du på? 5/6GHz eller 60GHz?

Dessa WiFi 4,5,6,7... är så oerhört missledande, man måste veta vilken frekvens som det handlar om för att det skall vara relevant.

Dessutom finns det en standard 802.11aj som avser 45GHz-bandet, men det är inte allmänt tillgängligt och ingen utrustning finns. Det är tydligen ett band som avser Kina i dagsläget.

Permalänk

Knappt att wifi 6e har kommit ut än!

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är tråkigt att köpa en ny router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag tycker det är tråkigt att köpa en ny router.

Det är inget måste att köpa ny router. Använd en separat accesspunkt istället.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av xSean145:

Jag tycker det är tråkigt att köpa en ny router.

Varför skulle man göra det, det är inget som hindrar dig att slita ut den du har idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vid det här laget är högre hastigheter helt irrelevanta för hemmamarknaden och vanliga kontor. När en ny WiFi-standard klarar bättre räckvidd och kan ta sig igenom väggar ordentligt så är jag intresserad igen.

WiFi 6 och Mesh i all ära, men det är ingen optimal lösning.

Visa signatur

Cosbyness is next to Godliness - Robert Jebediah Freeman, A.K.A. Granddad