Permalänk
Medlem

Flytta till hus, nytt nätverk

Hej!

Ska flytta till hus som är 100kvm samt en källare på 94kvm, garaget sitter ihop direkt med huset.
Fiber ska dras in i vår/sommar men jag vet inte om jag ska ha AP eller Mesh? Är dåligt insatt i bägge då jag bara haft en router förr ståendes och så fick man vara nöjd med det.

Jag spelar en del online, tex apex legends, cs osv. Så jag tänkte dra in fibern direkt i rummet där datorn ska vara, är det smart? Men sen vill jag ju även ha bra täckning i resten av huset och källaren så man kan streama film och sport utan problem, kanske tom ha en tv i garaget och kika på ibland. Det jag vill är i alla fall att det ska fungera bra i de olika rummen så man kan göra flera saker samtidigt.

* Huset är byggt 1967, finns inget nätverk alls där just nu. Betongväggar i källaren.

Hur hade ni gjort och varför? Tips på produkter att köpa?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vet du om det finns något nätverk draget i huset idag?

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att dra en fiber till vanlig speldator. Du kan få 10Gbit över vanlig Ethernet, behöver du mer?

AP är bättre än Mesh, men det betyder också att du behöver dra kabel till varje AP, så det är en tradeoff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Finns ingen anledning att dra en fiber till vanlig speldator. Du kan få 10Gbit över vanlig Ethernet, behöver du mer?

Tror du misstolkar honom/henne, menar nog var han/hon ska ha inkommande fibern snarare än att bokstavligen koppla in datorn med fiberkabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vet du om det finns något nätverk draget i huset idag?

Finns inget nätverk alls där just nu.

Skrivet av dlq84:

Finns ingen anledning att dra en fiber till vanlig speldator. Du kan få 10Gbit över vanlig Ethernet, behöver du mer?

AP är bättre än Mesh, men det betyder också att du behöver dra kabel till varje AP, så det är en tradeoff.

Tänkte ha kabeln indragen i det rummet menade jag, så det bara en en kort ethernet kabel in i routern

Permalänk
Medlem

Det bästa är att dra fibern till ett utrymme där du kan sätta utrustning som switchar, router osv, och som du sedan kan dra kablar från.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Hej!

Ska flytta till hus som är 100kvm samt en källare på 94kvm, garaget sitter ihop direkt med huset.
Fiber ska dras in i vår/sommar men jag vet inte om jag ska ha AP eller Mesh? Är dåligt insatt i bägge då jag bara haft en router förr ståendes och så fick man vara nöjd med det.

Jag spelar en del online, tex apex legends, cs osv. Så jag tänkte dra in fibern direkt i rummet där datorn ska vara, är det smart? Men sen vill jag ju även ha bra täckning i resten av huset och källaren så man kan streama film och sport utan problem, kanske tom ha en tv i garaget och kika på ibland. Det jag vill är i alla fall att det ska fungera bra i de olika rummen så man kan göra flera saker samtidigt.

Hur hade ni gjort och varför? Tips på produkter att köpa?

Mvh

Allt är beroende på lite hur väggar är. I teorin skulle trådlös router i mitten kunna funka, men ofta är det enstaka väggar som förstör för det, man måste testa, då kommer du undan med en bra trådlös router i mitten och landar på kanske 1500 kr. Därifrån drar du kabel till allt du vill ha kabel till, kanske TV-bänken, gamingdator mm.

Intressant att veta hur snabbt internet du vill kunna ha då utrustningen varierar rätt mycket imo.
100/500/1000/10000 mbit har alla helt olika krav/budgetar.

Ska man göra det "ordentligt/all-in" så är det ju alltid nice att ta in fiber typ i källaren i ett dedikerat skåp med ventilation och ha router/poe switchar och sen placera APs på absolut bästa platserna. Blir lite dyrare, men behöver inte bli sjukt dyrt för det. Tycker du det är kul att pilla med nätverk så är det helt klart bästa alternativet, typ Unifi router med poe och 2-3 APs beronde på mottagningen.

Har du inget intresse alls och bara vill köra så är det mesh som gäller om inte en trådlös router i mitten fungerar. Typ ett färdigt tre-pack. Då kan du placera din fiber där du tycker det är smidigt/bekvämt bara.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

En central plats där omvandlare, router, switch och eventuell patchpanel samlas är en bra utgångspunkt. Montera hellre accesspunkter.
För nybygge; därifrån kablar till div platser i huset med minst två uttag i varje rum och några strategiskt placerad i taket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Northbane:

Tror du misstolkar honom/henne, menar nog var han/hon ska ha inkommande fibern snarare än att bokstavligen koppla in datorn med fiberkabel.

Precis, så jag menade

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Allt är beroende på lite hur väggar är. I teorin skulle trådlös router i mitten kunna funka, men ofta är det enstaka väggar som förstör för det, man måste testa, då kommer du undan med en bra trådlös router i mitten och landar på kanske 1500 kr. Därifrån drar du kabel till allt du vill ha kabel till, kanske TV-bänken, gamingdator mm.

Intressant att veta hur snabbt internet du vill kunna ha då utrustningen varierar rätt mycket imo.
100/500/1000/10000 mbit har alla helt olika krav/budgetar.

Ska man göra det "ordentligt/all-in" så är det ju alltid nice att ta in fiber typ i källaren i ett dedikerat skåp med ventilation och ha router/poe switchar och sen placera APs på absolut bästa platserna. Blir lite dyrare, men behöver inte bli sjukt dyrt för det. Tycker du det är kul att pilla med nätverk så är det helt klart bästa alternativet, typ Unifi router med poe och 2-3 APs beronde på mottagningen.

Har du inget intresse alls och bara vill köra så är det mesh som gäller om inte en trådlös router i mitten fungerar. Typ ett färdigt tre-pack. Då kan du placera din fiber där du tycker det är smidigt/bekvämt bara.

Jag förstår, i källaren är det mycket betong men då kanske det är en bra idé att göra ett skåp där nere och sedan dra kablarna upp? Jag kan få upp till 1000 men tänkte nöja mig med 250 eller 500. Det jag kommer göra är ju att spela och så att frugan kanske streamar film i vardagsrummet samtidigt. Intresse finns men jag har väldigt dålig koll på hur man sätter upp det hela tyvärr men man kan ju lära sig såklart.

Skrivet av tcntad:

En central plats där omvandlare, router, switch och eventuell patchpanel samlas är en bra utgångspunkt. Montera hellre accesspunkter.
För nybygge; därifrån kablar till div platser i huset med minst två uttag i varje rum och några strategiskt placerad i taket.

Smart, ska kolla hur man kan göra.

Permalänk
Medlem

Skulle rekommendera att sätta det i källaren istället för i ett "vanligt rum". De där fiberboxarna är inte direkt fina och man kopplar i princip bara in de en gång sen får de sitta där, då tycker jag i alla fall att det är bättre att gömma det i källaren med allt annat man inte vill se eller pilla på dagligen.

Permalänk
Medlem

Ett exempel som jag nog hade gjort i ditt läge:
Sätt fiber i källaren på en dedikerad plats/skåp med ventilation.

Denna router när det går att köpa den igen, är slut i lager
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...
Den kan driva upp till två AP över POE så du kan köpa 1-2 såna till den:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Om du behöver en till switch:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Ett exempel som jag nog hade gjort i ditt läge:
Sätt fiber i källaren på en dedikerad plats/skåp med ventilation.

Denna router när det går att köpa den igen, är slut i lager
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...
Den kan driva upp till två AP över POE så du kan köpa 1-2 såna till den:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-wireless/pr...

Om du behöver en till switch:
https://eu.store.ui.com/collections/unifi-network-routing-swi...

Stort tack 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Stort tack 🙏

Och underskatta inte att dra kabel till allt som streamar mycket data om du har möjlighet att göra det snyggt.
Kan du få bort TV/Netflix mm från Wifi genom att köra kabel istället så får du mycket rappare surf till de enheter som måste ha wifi, typ telefoner laptops mm.

Permalänk

Första huset vi flyttade till fanns bara gamla teleledningar i huset, då drog installatörerna in fibern via de redan ingjutna kabelkanalerna (cementvägg) för den gamla trådade telefonledningen. Telefonkopparledningarna tog de givetvis bort först och drog sedan in fibern in till en central som de monterade i ett undanskymt utrymme på markplan i huset. Därefter gick de upp med kablar på vinden och gick sedan ned i innerväggarna i varje rum och fiskade ut kabeln för att montera en inneliggande nätverkskontakt. Vi ville inte ha något utanpåliggande på väggarna.

Ned till källaren var det lite knepigare. Då använde de också kanaler som redan var ingjutna i väggarna. Några rum hade haft koppartrådar till telefon som de utnyttjade. Men några rum blev tvungna att få utanpåliggande kablar och kopplingsdosor. Svårt med källare och betongväggar.

Givetvis funkade även wifi, men det är inte allt som är ämnat för att köra wifi. Därför ville jag ha så mycket trådade nätverkskopplingar som möjligt. Överallt i hela huset.

Helt annat var det när vi byggde nytt hus där allt kunde göra i väggarna direkt innan något var uppsatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heronymous:

Första huset vi flyttade till fanns bara gamla teleledningar i huset, då drog installatörerna in fibern via de redan ingjutna kabelkanalerna (cementvägg) för den gamla trådade telefonledningen. Telefonkopparledningarna tog de givetvis bort först och drog sedan in fibern in till en central som de monterade i ett undanskymt utrymme på markplan i huset. Därefter gick de upp med kablar på vinden och gick sedan ned i innerväggarna i varje rum och fiskade ut kabeln för att montera en inneliggande nätverkskontakt. Vi ville inte ha något utanpåliggande på väggarna.

Ned till källaren var det lite knepigare. Då använde de också kanaler som redan var ingjutna i väggarna. Några rum hade haft koppartrådar till telefon som de utnyttjade. Men några rum blev tvungna att få utanpåliggande kablar och kopplingsdosor. Svårt med källare och betongväggar.

Givetvis funkade även wifi, men det är inte allt som är ämnat för att köra wifi. Därför ville jag ha så mycket trådade nätverkskopplingar som möjligt. Överallt i hela huset.

Helt annat var det när vi byggde nytt hus där allt kunde göra i väggarna direkt innan något var uppsatt.

Det lät ju kanon att dom fixade det, det ska jag kika på 👍

Var det en extra tjänst du beställde då med kabeldragningen?

Permalänk
Medlem

Unify AP kan jag rekommendera, stabilare och mer pålitlig AP får man leta efter. Finns lite olika varianter. Testade "vanliga" konsument AP's och routrar som bara bråkade. Köpte ett par AP's från unify så var allt frid och fröjd. Asus routern är kvar men wifin deaktiverad.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Unify AP kan jag rekommendera, stabilare och mer pålitlig AP får man leta efter. Finns lite olika varianter. Testade "vanliga" konsument AP's och routrar som bara bråkade. Köpte ett par AP's från unify så var allt frid och fröjd. Asus routern är kvar men wifin deaktiverad.

Kan bara hålla med, har prövat en del saker genom åren, men har sedan en tid APs från unify och det fungerar superbra. Jag har fiber in i källaren med patchpanel, kabel draget till ett gäng platser (strategiskt är ju att i alla fall dra kabel till datorn samt där du huvudsakligen har TV-bänk etc). Sedan en AP som tar övervåningen och ett par i källaren (lite mer betong som ställer till det där).

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Denna router när det går att köpa den igen, är slut i lager
https://eu.store.ui.com/collections/early-access/products/dre...

Den där routern har väl fått lite blandade omdömen dock? Var ju ett flertal här på forumet som köpte sådana billigt för någon månad sedan. Är åtminstone värt att kolla upp innan köp.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av blunden:

Den där routern har väl fått lite blandade omdömen dock? Var ju ett flertal här på forumet som köpte sådana billigt för någon månad sedan. Är åtminstone värt att kolla upp innan köp.

Dream router är Early Access, du kanske tänker på Dream machine:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den där routern har väl fått lite blandade omdömen dock? Var ju ett flertal här på forumet som köpte sådana billigt för någon månad sedan. Är åtminstone värt att kolla upp innan köp.

Är nog inte en router på marknaden utan klagomål. Jag uppfattade den tråden precis som alla andra routers, några var supernöjda och några hade massa problem. Den ligger ju under deras Early Access program, men de lär ju bli bättre för varje dag som går. Kommer ju hinna komma ännu fler updates tills TS ska bygga ihop sitt wifi.
Övriga Unifi routeres är onödigt mycket pengar för vad man behöver om man ska köra upp till 1000 mbit om man inte än entusiast och vill ha typ Dream Machine Pro bara för att det är kul.
Vill man lägga 5000 kr till för Dream Machine Pro SE (med POE) så drar det ju iväg en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Dream router är Early Access, du kanske tänker på Dream machine:)

Nej, det var just den där som är EA jag tänkte på.

Skrivet av KAN1N:

Är nog inte en router på marknaden utan klagomål. Jag uppfattade den tråden precis som alla andra routers, några var supernöjda och några hade massa problem. Den ligger ju under deras Early Access program, men de lär ju bli bättre för varje dag som går. Kommer ju hinna komma ännu fler updates tills TS ska bygga ihop sitt wifi.
Övriga Unifi routeres är onödigt mycket pengar för vad man behöver om man ska köra upp till 1000 mbit om man inte än entusiast och vill ha typ Dream Machine Pro bara för att det är kul.
Vill man lägga 5000 kr till för Dream Machine Pro SE (med POE) så drar det ju iväg en del.

Nej, naturligtvis finns det alltid folk som klagar. Det verkade dock vara sådana problem som inte nödvändigtvis går att lösa med mjukvaruuppdateringar. Tveksamheter om CPU:n var kraftfull nog var en av dem har jag för mig (konstant väldigt hög CPU-belastning och därmed väldigt varm och märkbart ljudlig fläkt). Sådant bör man absolut gräva lite djupare i inför ett eventuellt köp enligt mig,ä.

Det finns ju Dream Machine (den runda i samma format som den du länkade) annars. Den kostar förvisso lite mer.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Verkar som det blir AP med fibern in i källaren. Om man har en AP uppe och en i källaren, lär jag byta nätverk på tex telefonen beroende på vart jag är eller byter den till starkaste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Verkar som det blir AP med fibern in i källaren. Om man har en AP uppe och en i källaren, lär jag byta nätverk på tex telefonen beroende på vart jag är eller byter den till starkaste?

Det sköter sig självt bara det är rätt konfigurerat

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av haijen:

Kan bara hålla med, har prövat en del saker genom åren, men har sedan en tid APs från unify och det fungerar superbra. Jag har fiber in i källaren med patchpanel, kabel draget till ett gäng platser (strategiskt är ju att i alla fall dra kabel till datorn samt där du huvudsakligen har TV-bänk etc). Sedan en AP som tar övervåningen och ett par i källaren (lite mer betong som ställer till det där).

Alla vanliga routrar jag testat är ofta blixt snabba men så fort man går en bit bort och signalen bara blir lite sämre så händer det att dom hakar sig, man får tex starta om wifi på telefonen för att det ska fungera igen. i min lägenhet märkte jag inget men när jag flyttade till hus blev det olidligt.
testade lite olika innan jag snubblade över unify och problemen var som bortblåsta. kan stå så långt bort så den knappt har någon signal alls och den hakar sig aldrig eller beter sig konstigt åt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lurben:

Verkar som det blir AP med fibern in i källaren. Om man har en AP uppe och en i källaren, lär jag byta nätverk på tex telefonen beroende på vart jag är eller byter den till starkaste?

Vill du inte sitta och konfigurera så mycket finns det enklare alternativ än UniFi. Efter som UniFi måste ha en kontroller separat blir det ofta rätt krångligt om du inte är så tech-savvy. Kan spontant rekommendera att köpa WiFi 6-accessspunkter för att framtidssäkra. Jag har testat de flesta WiFi-system på marknaden och skulle spontant rekommendera Aruba Instant On där hanteringen sker i molnet. Ett annat exempel är Zyxel Nebula som är lite mer prisvärt men lite krångligare att sätta upp.

Om du ska göra det ordentligt, läs på lite på kanalplaneringen och gör en ordentlig kanalplanering när du driftsätter enheterna, så slipper du mystiska problem senare - plus att du slipper tjat om att WiFit inte fungerar från din fru

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lurben:

Verkar som det blir AP med fibern in i källaren. Om man har en AP uppe och en i källaren, lär jag byta nätverk på tex telefonen beroende på vart jag är eller byter den till starkaste?

Precis så har vi i vårt hus, en AP på övervåningenoch en i källaren, de löser Wifi i hela huset, jag har två st https://www.ui.com/unifi/unifi-ap-ac-pro/ kör el via nätverkskabeln till dem.

Till de flesta tv apparater och stationära datorer har jag dragit tråd för att avlasta det trådlösa, och det funkar perfekt.

Använder denna routern https://www.ui.com/edgemax/edgerouter-x/ sitter i garaget där fibern kommer in, dit har jag dragit alla kablar och delar ut via patchpanel och switch

Bor i tegelhus med källare, har wifi utomhus med via de två accespunkterna.

Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du inte sitta och konfigurera så mycket finns det enklare alternativ än UniFi. Efter som UniFi måste ha en kontroller separat blir det ofta rätt krångligt om du inte är så tech-savvy. Kan spontant rekommendera att köpa WiFi 6-accessspunkter för att framtidssäkra. Jag har testat de flesta WiFi-system på marknaden och skulle spontant rekommendera Aruba Instant On där hanteringen sker i molnet. Ett annat exempel är Zyxel Nebula som är lite mer prisvärt men lite krångligare att sätta upp.

Om du ska göra det ordentligt, läs på lite på kanalplaneringen och gör en ordentlig kanalplanering när du driftsätter enheterna, så slipper du mystiska problem senare - plus att du slipper tjat om att WiFit inte fungerar från din fru

Tycker inte alls det är mycket att konfigurera, oerhört enkelt i UniFi's system, allt uppdaterar sig själv och nertid finns inte..
Och kontroller separat? Jag har deras router och två ap's, det funkar prima.

//M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du inte sitta och konfigurera så mycket finns det enklare alternativ än UniFi. Efter som UniFi måste ha en kontroller separat blir det ofta rätt krångligt om du inte är så tech-savvy. Kan spontant rekommendera att köpa WiFi 6-accessspunkter för att framtidssäkra. Jag har testat de flesta WiFi-system på marknaden och skulle spontant rekommendera Aruba Instant On där hanteringen sker i molnet. Ett annat exempel är Zyxel Nebula som är lite mer prisvärt men lite krångligare att sätta upp.

Om du ska göra det ordentligt, läs på lite på kanalplaneringen och gör en ordentlig kanalplanering när du driftsätter enheterna, så slipper du mystiska problem senare - plus att du slipper tjat om att WiFit inte fungerar från din fru

Tycker man att det är krångligt med att köra en separat controller så finns ju UDM-serien (samt UDR) där denna är inbyggd.

Personligen ser jag det som en stor fördel att kunna köra controllern lokalt. Nackdelen med molnbaserade lösningar är att tillverkaren när som helst kan börja ta betalt för tjänsten, eller till och med stänga ner den. Då sitter man där med antingen en oförutsedd månadskostnad eller med en hög teknikskrot (om man inte kan hitta någon alternativ firmware).

Håller helt med om tipset att göra en ordentlig kanalplanering. Även användning av Ubiquitis planerings- och placeringsverktyg för att estimera optimal AP-placering baserat på ens planritning är en god idé.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blunden:

Tycker man att det är krångligt med att köra en separat controller så finns ju UDM-serien (samt UDR) där denna är inbyggd.

Personligen ser jag det som en stor fördel att kunna köra controllern lokalt. Nackdelen med molnbaserade lösningar är att tillverkaren när som helst kan börja ta betalt för tjänsten, eller till och med stänga ner den. Då sitter man där med antingen en oförutsedd månadskostnad eller med en hög teknikskrot (om man inte kan hitta någon alternativ firmware).

3000:- för en kontroller tycker jag inte är särskilt prisvärt. Jag kör själv med Grandstreams WiFi i dagsläget och har en av accesspunkterna som kontroller, fungerar utmärkt och jag slipper extra enheter. Jag önskar att Ubiquiti kunde göra på samma sätt så att man slipper de struliga Cloud Keys eller de något begränsade UDM-enheterna.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Massa bra tips i tråden. Men nått du behöver fråga dig:

Vad för det kosta?
Kan du tänka dig dra kabel och installera uttag själv?