EA missnöjda med Battlefield 2042 – kan bli gratistitel

Permalänk
Melding Plague

EA missnöjda med Battlefield 2042 – kan bli gratistitel

Battlefield 2042 är ingen publiksuccé och dalande försäljningssiffror påstås få EA att överväga mer drastiska åtgärder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

F2p, är nog något som hade fått mig att testa spelet. Men tycker att om man gör ett p2p spel till f2p, så behöver man kompensera de spelare som köpt spelet redan innan.

Permalänk
Medlem

Var lättare att övertyga ett femåring att käka spenat än att övertyga EA om att en server browser är en självklarhet. Hoppas folk som förbokade spelet och särskilt ultimate edition - kunderna lärt sig en läxa att inte ge bort pengar innan man fått en fullständig vara

Permalänk
Medlem

Battlefield har haft sin tid, man tröttnar på att göra samma sak om och om igen. Tiden går vidare.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Testpilot

Jag har inga problem att de går F2P under två förutsättningar:

  • Vi som redan betalat fullpris för spelet blir kompenserade. T.ex. genom tillägg (skins eller annat) till ett värde vad vi betalade för titeln. Alternativt in-store credits på Origin/EA Desktop.

  • De bumpar anti-fusken. Nuvarande implementation av Easy Anti-cheat är inte tillräckligt. Kolla på APEX eller andra stora F2P-titlar som använder EAC – Det fungerar inte speciellt bra, utan behöver något mer.

En stor avtändare för just delen med fuskande har varit Battlefields prislapp. Inte något man skrattar bort en permaban på. Men Battlefield V blev för egen del ospelbart efter spelet gång på gång gick på rea för under 50 kronor. Varenda server hade en rage-hacker, för det fanns ingen nackdel att fuska även om du blev permanent avstängd. Samma problem kommer onekligen att uppstå om BF2042 går helt gratis, ett problem Respawn med APEX har i stor utsträckning.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Är inte så förtjust i BF men om det blir gratis så kan jag i alla fall ladda ner det och testa

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Oh how the mighty have fallen... Så glad att jag slutat helt förköpa spel på senare år för det känns numera som 50/50 om spelen är spelbara eller helt trasiga på release.

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, BF är mjölkad till förbannelse.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Det är lugnt EA, alla andra är också missnöjda. 😋

Permalänk
Medlem

Det är spelarna som är missnöjda! EA följer bara pengarna!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Inte förvånad, det borde hetat Battlefield Legends. Mer passande titel då det är hjältar istället för soldater osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Inte förvånad, det borde hetat Battlefield Legends. Mer passande titel då det är hjältar istället för soldater osv.

Walt Disney presents måste de stå också, deras voice lines påminner lite om de.

Permalänk
Medlem

Dags att installera Battlefield V igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem

vill inte vara den men är inget direkt konstigt, frågan borde snarare vara vad som kommer att ersätta dessa två giganter (bf och cod) som börjar dö ut mer och mer för varje ny version som kommer.

Så vad är det som kommer härnäst? när mindre studios som BSG kan göra ett spel som Escape from tarkov i unity av allt så finns det nog gott om potential där ute även för mindre aktörer

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

De har förstört hela Battlefield serien, mjölka pengar har de varit bra på.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Battlefield 4, en legend som håller hårt än idag !

//Skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Battlefield har haft sin tid, man tröttnar på att göra samma sak om och om igen. Tiden går vidare.

tja gör man verkligen det? folk forstätter att spela / titta på fotboll till exempel. Cs kommer forstätta vara mitt favoritspel minst lika många år till tror jag.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag hade nog kunnat tänka mig testa BF2042 om det var gratis, inte sugen på att pröjsa 600 kr för grisen i säcken som är grind to unlock basic gameplay som de senaste BF-spelen har varit.

Antingen är det gratis med grind, eller så vill jag ha mitt jävla medkit så att spelet går att spela om jag ändå betalar pengar.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Hade en gratishelg för någon månad sen. Var kul några timmar men det kändes väldigt planlöst. Tänker BF3-4 så hade man rätt bra koll var fiender kom ifrån när de tog banor (conquest) men här kom folk verkligen från alla håll och kunde spawna in fordon hipp som happ.
En fin team fight i BF3 på kullen i caspian border kunde hålla på minuter och man hade möjlighet att hantera situationen, pusha lite, hålla koll bakåt etc. Här var det bara kluster, ingenstans var safe och hålla en punkt var nästan meningslöst. Medans någon bana med en jäkla mur hamnade helt i standstill med två lag fastnar i dödmanszon i genomgången och fanns ingen möjlighet att flanka.

Tror del av det har med hur enkelt revive är och hur det är med spotter drones och så.
Känndes mer COD än battlefield.

Blev bara sugen att spela bf3 igen

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Är inte så förtjust i BF men om det blir gratis så kan jag i alla fall ladda ner det och testa

Det kan du göra redan nu, och de tio gratistimmarna räcker gott och väl.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

vi som köpte sk*ten då? Får vi tillbaka pengarna?

Får kräkningar när jag spelar

// LZ

Permalänk
Medlem

EA missnöjda med Battlefield 2042?

Vad sägs som att spelarna är missnöjda med spelet? I vanlig ordning har man missat vad gamers, och speciellt de som supportat spelserien länge, faktiskt vill ha. Minns det ursprungliga Battlefield och alla timmar av pure joy jag och kompisar hade med det. BF2 som byggde vidare på allt som gjorde det första bra. BF3, även om browser launchern osv inte var ett snilledrag, var bra... men började också resan mot deluxe, ultimate, complete super mega edition-tramset. Sedan gick det stadigt utför. Spelutvecklare idag har gått vilse och tappat vad spelarna vill ha. Ja, de kan lyckas snärja gamblers med någon ny intoxinerande loot box system osv och spelet kan dra in bra med pengar så det ser ut som att spelet var lyckat. Men samtidigt har man under flera år gjort att gamers som spelar spel för att de älskar spel, story, upplevelser, har börjat tappa intresset. Sa för tjugo år sedan att när gaming (som många fina bolagsledare då fnös åt) blir stort så kommer kostymerna att vilja driva spelbolagen. Inte för att de var gamers själva, trodde på konstformen eller ville vara med att lyfta fram grymma spelupplevelser utan för att de skulle se att där fanns pengar att hämta. "Single player is dead" kläcker de ur sig medan de själva är de som vridit livet ur spelen. Titta på stora spelbolag idag och vilka som verkar driva dem, hur kulturen är där och hur mycket de verkar förstå spelare.

Inte undra på att man själv, som spelat sedan 80-talet, idag har mer pengar att slänga på spel än någonsin och inte är sugen att starta något nytt spel alls.

Free to play med kosmetiska micro transactions behöver inte vara fel. Men problemet med de företagsledare idag som låtsas förstå vad gaming handlar om identifierar en ny fluga att tjäna pengar på och trycker in det i vad som helst. Därför får vi spel som Shadow of War som har loot boxes i ett single player spel (varför fick vi inte söka upp bra orcher istället för att få dem i loot boxes? Hur mycket Mordor är en loot box egentligen?) eller spel som medvetet görs sega och långtråkiga för att få oss att betala för att komma igenom spelet snabbare. Känns mest som att dessa "ledare" vill göra allt det kan för att suga ut så mycket pengar ur branshen de kan innan de överger den för nästa bransh.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vara den men är inget direkt konstigt, frågan borde snarare vara vad som kommer att ersätta dessa två giganter (bf och cod) som börjar dö ut mer och mer för varje ny version som kommer.

Så vad är det som kommer härnäst? när mindre studios som BSG kan göra ett spel som Escape from tarkov i unity av allt så finns det nog gott om potential där ute även för mindre aktörer

Kanske. Eller så blir det som för RTSgenren under en period. Ingen tog riktigt över efter command&conquer-eran.
Jag har själv spelat både company of heroes och Starcraft 2 efteråt så jag säger inte att genren dog helt. Men nog krympte den delen i förhållande till annat efter c&c ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Märks att de plockat in folk från Candy Crush.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Bästa som skulle kunna hända 2042 är att dom betalar tillbaka alla pengar till kunderna och sen skickar ut spelet på farmen tillsammans med Mass Effect Andromeda där dom kan leka tillsammans och ha det bra.

Permalänk
Medlem

Det som behövs för att ge spelet ett nytt liv är NFTs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

vi som köpte sk*ten då? Får vi tillbaka pengarna?

Får kräkningar när jag spelar

// LZ

Ni får lära er till nästa gång :D.

Visa signatur

Playstation 4 + Nintendo Switch
R7 5800x3d - MSI B450 - RTX 3080 TUF - EVGA 650w G3 - ASUS PG279Q

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av DavidtheDoom:

Jag hade nog kunnat tänka mig testa BF2042 om det var gratis, inte sugen på att pröjsa 600 kr för grisen i säcken som är grind to unlock basic gameplay som de senaste BF-spelen har varit.

Antingen är det gratis med grind, eller så vill jag ha mitt jävla medkit så att spelet går att spela om jag ändå betalar pengar.

Pröjsade ca 300 spänn i December tror jag det var, typ 40% rabatt kort efter launch.
Knappt 300 spänn var värt pengarna dock.

Skrivet av inquam:

EA missnöjda med Battlefield 2042?

Vad sägs som att spelarna är missnöjda med spelet? I vanlig ordning har man missat vad gamers, och speciellt de som supportat spelserien länge, faktiskt vill ha.

Det är ju bara kolla in Swecs BF2042 tråd, de sista 50 sidorna typ eller Youtube

Permalänk
Medlem

Få in Battlefield 2 med dess banor och förbättra spelmotorn (är det möjligt?), då fångar det mitt intresse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vara den men är inget direkt konstigt, frågan borde snarare vara vad som kommer att ersätta dessa två giganter (bf och cod) som börjar dö ut mer och mer för varje ny version som kommer.

Så vad är det som kommer härnäst? när mindre studios som BSG kan göra ett spel som Escape from tarkov i unity av allt så finns det nog gott om potential där ute även för mindre aktörer

Att Call of duty håller på att dö är ju inte sant. Warzone har över 6 miljoner spelare dagligen. Över 53 miljoner aktiva spelare och över 100 miljoner nedladdningar på ett år.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.