Smitare efter backat i en annan bil

Permalänk
Medlem

Smitare efter backat i en annan bil

Hej!

Ganska nyss så fick jag höra av min hantverkare, innan han kom upp, att han hade sett några komma ut från min lägenhet, sätta sig i bilen och sen råkat backa bak i en annan bil. Sedan drog dom. Vad gör man i sådant läge? Jag har inte sett det själv utan fick endast höra av hantverkaren.
Jag vet färg plus modell på bilen samt vilken färg på bilen som blev backad på.

Mvh
Benjamin

Permalänk
Medlem

Finns inget att göra.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Benham20:

Hej!

Ganska nyss så fick jag höra av min hantverkare, innan han kom upp, att han hade sett några komma ut från min lägenhet, sätta sig i bilen och sen råkat backa bak i en annan bil. Sedan drog dom. Vad gör man i sådant läge? Jag har inte sett det själv utan fick endast höra av hantverkaren.
Jag vet färg plus modell på bilen samt vilken färg på bilen som blev backad på.

Mvh
Benjamin

Menar du att du haft inbrott/obehöriga i lägenheten? För då behöver du göra en polisanmälan.

I annat fall ska ju den drabbade ägaren av påbackningen polisanmäla och hantverkaren lämna informationen till polisen

Skrivet av Erickey:

Finns inget att göra.

Klart det finns. 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Klart det finns. 🤔

Att anmäla en smitningsolycka på hörsägen utan ett reg nr är bara waste of time.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erickey:

Att anmäla en smitningsolycka på hörsägen utan ett reg nr är bara waste of time.

Jag tror ägaren till den påbackade bilen samt dess försäkringsbolag inte direkt håller med.
Sen är det ju inte direkt hörsägen om det finns ett vittne samt bevis på skadorna 🤔

Sen är det stor skillnad på ”det finns inget att göra” och ”man kommer nog inte få tag i personerna som gjorde detta”

TL;DR: är man utsatt för brott så tycker jag man ska anmäla detta. Det finns en uppsjö av anledningar, bla statistik

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

jag fattar ingenting, du har haft inbrott, sen har dom stuckit iväg, backat in i någon annans bil, sen flytt platsen?! Och du vet färg och model på båda bilarna? Har dom stulit din bil?

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tror ägaren till den påbackade bilen samt dess försäkringsbolag inte direkt håller med.
Sen är det ju inte direkt hörsägen om det finns ett vittne samt bevis på skadorna 🤔

Sen är det stor skillnad på ”det finns inget att göra” och ”man kommer nog inte få tag i personerna som gjorde detta”

TL;DR: är man utsatt för brott så tycker jag man ska anmäla detta. Det finns en uppsjö av anledningar, bla statistik

Det är upp till hantverkaren att anmäla IMO, eller åtminstone ta kontakt med ägaren till den påbackade bilen. En anmälan kommer det att bli om försäkringsbolaget ska acceptera en skadeanmälan. Därmed tillförs denna incidenten till statistiken. Min poäng är att de inte finns någon anledning för TS att leka pappa i det här ärendet.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk

Bilägaren kan få ersättning från trafikförsäkringsföreningen då det var en parkeringsskada och det finns ett vittne.

Det viktigaste du kan göra för att hjälpa till är att informera ägaren om detta samt fotografera den skadade bilen och dess omgivning innan den flyttas.

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...

Permalänk
Medlem

Grannen körde systematiskt in i framskärmen i mig varje gång han parkerade. Har en bild med 30+st små skrapmärken, grannens färg på bilen etc. Polisanmälan = gick ej att bevisa = nerlagdt. Ska se om jag kan hitta bilden och posta så ni får se eländet.

Bara gilla läget och byta parkeringsplats.

Med det sagt, även om du videofilmar något live så är chansen stor att polisen lägger ner det för de kunde inte ge fan i det särskilt mycket mer. I detta fall läggs det ner innan du hinner säga tjohej.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Erickey:

Det är upp till hantverkaren att anmäla IMO, eller åtminstone ta kontakt med ägaren till den påbackade bilen. En anmälan kommer det att bli om försäkringsbolaget ska acceptera en skadeanmälan. Därmed tillförs denna incidenten till statistiken. Min poäng är att de inte finns någon anledning för TS att leka pappa i det här ärendet.

Jo, det är jag med på. Det var ju nog därför TS ställde frågan om vad man gör i ett sådant läge

Det är ju bättre att skriva som du gjorde i den citerade texten istället för:

Skrivet av Erickey:

Finns inget att göra.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk

Har hänt mig 2ggr. Annat än för statistik spelar det ingen roll. Man får fortfarande själv stå för alla kostnader.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Snälla,
försök leta upp ägaren till den påbackade bilen eller lämna en lapp,
som försäkringsärende så är ett vittne ända sättet att få ersättning för parkeringsskador.

Permalänk

Det här med att de kom ut ur trådskaparens lägenhet... är det några ur hans egen familj som har begått illdådet?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grasklippare:

Det här med att de kom ut ur trådskaparens lägenhet... är det några ur hans egen familj som har begått illdådet?!

Antingen det, någon inbrottstjuv eller någon annan hantverkare kanske?

Permalänk
Medlem

Beskrivningen är väldigt lustig, men jag tolkar väl som ett av följande:

1. Du har haft inbrott, kanske fokusera på det och anmäl.
2. Dina polare har gjort detta. Kanske dags ta ett snack med dom?

Permalänk
Medlem

Tror nog att med lägenhet menades huset.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av filbunke:

Tror nog att med lägenhet menades huset.

Japp, eller andra hantverkare som varit i lägenheten innan den hantverkaren som kom dit

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Eller handlar det om huruvida den inneboende borde angivas?

Permalänk
Medlem

Tror vi kan anta att det gäller lägenhetshuset/byggnaden och inte TS egna lägenhet då hantverkaren inte ens hunnit gå upp i byggnaden ännu Vid inbrott bryr sig nog TS inte direkt om att en granne fått sin bil påkörd hehe.

Förmodligen har alltså någon/några kommit ut ur byggnaden, satt sig i sin bil och då backat på en annan bil som stod parkerad utanför byggnaden.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Drabbades själva av detta för ca 3 månaders sedan. Någon hade kört in rätt rejält i min parkerade bil och smitit. Fanns inga vittnen och när jag ringde till polisen var de väldigt tydliga med att de inte kommer att komma ut eller göra någon utredning. Däremot var jag tvungen att fylla i en polisanmälan på nätet och skicka in detta till mitt försäkringsbolag.

Så fort jag hade lämnat in polisanmälan fick jag ett autosvar som sa att utredningen var nerlagd.

Permalänk
Medlem

Nu var det inte TS bil som blev påbackad, men man bör polisanmäla det oavsett om det händer en själv. Då kan du få reducerad självrisk via tff:

https://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inb...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElKungo:

Drabbades själva av detta för ca 3 månaders sedan. Någon hade kört in rätt rejält i min parkerade bil och smitit. Fanns inga vittnen och när jag ringde till polisen var de väldigt tydliga med att de inte kommer att komma ut eller göra någon utredning. Däremot var jag tvungen att fylla i en polisanmälan på nätet och skicka in detta till mitt försäkringsbolag.

Så fort jag hade lämnat in polisanmälan fick jag ett autosvar som sa att utredningen var nerlagd.

Exakt, försäkringsbolag har krav på polisanmälan vid denna typ av skador, inbrott och stöld/rån.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det är ju bättre att skriva som du gjorde i den citerade texten istället för:

Jag åberopar avsaknad morgonkaffe

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe