Batteri till gammal mobil ericsson s868

Permalänk

Batteri till gammal mobil ericsson s868

Finns det någon här som kommer ihåg ericssons storhetstid, jag gjorde det, hade flera modeler.
Men nu till frågan, jag tänkte använda mig av en gammal ericsson på en 90-tals fest vi ska på, hade ju varit super om man kande använda sig av den.
Är det någon som vet vart man kan få tag i batterier till dessa gamla trotjänare?

Permalänk
Skrivet av Kingbageera:

Finns det någon här som kommer ihåg ericssons storhetstid, jag gjorde det, hade flera modeler.
Men nu till frågan, jag tänkte använda mig av en gammal ericsson på en 90-tals fest vi ska på, hade ju varit super om man kande använda sig av den.
Är det någon som vet vart man kan få tag i batterier till dessa gamla trotjänare?

har för mig banden som dessa gamla trotjänare använder är nedsläckta men kan ha fel i detta.

angående batteri så är de nog dödsdömt att hitta idag dels ev pga ovan nämnda anledning

plus att du inte kan få tag i ett nytt kompatibelt simkort till telefonen om du inte har nått asgammalt simkort som fortfarande är aktivt från 90talet simkorten gjordes om nån gång när 3g infördes 2004-2005? så gamla telefoner utan 3g funkar inte med nyare simkort.

och det är ingen vinst i att tillverka ett batteri som kanske säljer 1 per år idag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Här är ett företag som renoverar det åt dig iaf för 20£

Misstänker dock att det tar lite tid.

https://www.batteriesplus.co.uk/acatalog/Ericsson-600-618-620...

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk
Skrivet av [¿]Gangster:

Här är ett företag som renoverar det åt dig iaf för 20£

Misstänker dock att det tar lite tid.

https://www.batteriesplus.co.uk/acatalog/Ericsson-600-618-620...

Ska kolla detta, men med tanke på vad föregående skrev kan det bli strul med sim kort.
Får ta mig en snabb tanke ställare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har för mig banden som dessa gamla trotjänare använder är nedsläckta men kan ha fel i detta.

angående batteri så är de nog dödsdömt att hitta idag dels ev pga ovan nämnda anledning

plus att du inte kan få tag i ett nytt kompatibelt simkort till telefonen om du inte har nått asgammalt simkort som fortfarande är aktivt från 90talet simkorten gjordes om nån gång när 3g infördes 2004-2005? så gamla telefoner utan 3g funkar inte med nyare simkort.

och det är ingen vinst i att tillverka ett batteri som kanske säljer 1 per år idag.

Har skräpkoll, men telia har väll fortfarande sitt edgenätverk uppe? Har för mig tex att telefoner som nokia 6310 mm kan köra på det bandet, men är osäker på om äldre telefoner som ts' ericsson kan nyttja det.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kingbageera:

Ska kolla detta, men med tanke på vad föregående skrev kan det bli strul med sim kort.
Får ta mig en snabb tanke ställare.

Telefonen har väl 5V sim, en del nyare sim har multispänning men bortsett från det kan det vara verkligt struligt om du tänkt använda telefonen och inte bara ha den som rekvisita, den behöver kanske ett större simkort än din nuvarande telefon så om spänningen skulle stämma kan du behöva adaptrar eller beställa ett nytt kort så du får rätt storlek.
Det är enklare om du skaffar en NMT 450 och bara använder luren som handenhet till en modern telefon, inkopplad som ett headset, knapparna kan du strunta i för du kan talstyra

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För ca 20 år sedan tror jag man gjorde om SIM-korten, som nämndes i tråden, men det är ju ingen lastgammal telefon vi snackar om här (1998) så den borde väl funka med SIM-kort a'la 2003? (Jag bara gissar, men fram till 2013 använde vi en Nokia 3210 som bara är marginellt nyare än TS)

Mini-SIM fick jag från Comviq häromåret. Om telefonen däremot kräver SIM-kort i kontokortsstorlek, då börjar vi snacka problem.

Kontantkort kan man ju få typ gratis, så kan ju inte skada att beställa.

GSM har släckts på 1800-bandet har jag för mig, men 900-bandet finns kvar.

Kolla om batteriet går att öppna. Alltså, paketet. Det ligger batterier inuti. Batteriet i telefonen är av NiMH-typ. Är det bara för en helgfest går det nog att mickla till ett liknande batteri så att det fungerar om man inte får tag på exakt rätt modell. Dubbelhäftande tejp, skarvsladdar, osv. Låter kul.

Tillägg: Typ såhär : https://www.youtube.com/watch?v=-6yExEOUVWs

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Skrivet av Pirum:

För ca 20 år sedan tror jag man gjorde om SIM-korten, som nämndes i tråden, men det är ju ingen lastgammal telefon vi snackar om här (1998) så den borde väl funka med SIM-kort a'la 2003?

Mini-SIM fick jag från Comviq häromåret. Om telefonen däremot kräver SIM-kort i kontokortsstorlek, då börjar vi snacka problem.

Kontantkort kan man ju få typ gratis, så kan ju inte skada att beställa.

GSM har släckts på 1800-bandet har jag för mig, men 900-bandet finns kvar.

Kolla om batteriet går att öppna. Alltså, paketet. Det ligger batterier inuti. Batteriet i telefonen är av NiMH-typ. Är det bara för en helgfest går det nog att mickla till ett liknande batteri så att det fungerar om man inte får tag på exakt rätt modell. Dubbelhäftande tejp, skarvsladdar, osv. Låter kul.

Tillägg: Typ såhär : https://www.youtube.com/watch?v=-6yExEOUVWs

inte den fysiska storleken som är problemet utan att själva chippet inte vill prata med så gamla grejjor.

hade en ericsson 1018 (något nyare variant av 868 typ) och vill minnas att ja fick bekymmer med simkortet när de gjorde om simkorten för att stödja 3g nätet med att telefonen vägrade känna av att ett simkort satt i så det är någon skillnad på modernare chippen jämfört med de från 90talet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

För ca 20 år sedan tror jag man gjorde om SIM-korten, som nämndes i tråden, men det är ju ingen lastgammal telefon vi snackar om här (1998) så den borde väl funka med SIM-kort a'la 2003? (Jag bara gissar, men fram till 2013 använde vi en Nokia 3210 som bara är marginellt nyare än TS)

Mini-SIM fick jag från Comviq häromåret. Om telefonen däremot kräver SIM-kort i kontokortsstorlek, då börjar vi snacka problem.

Kontantkort kan man ju få typ gratis, så kan ju inte skada att beställa.

GSM har släckts på 1800-bandet har jag för mig, men 900-bandet finns kvar.

Kolla om batteriet går att öppna. Alltså, paketet. Det ligger batterier inuti. Batteriet i telefonen är av NiMH-typ. Är det bara för en helgfest går det nog att mickla till ett liknande batteri så att det fungerar om man inte får tag på exakt rätt modell. Dubbelhäftande tejp, skarvsladdar, osv. Låter kul.

Tillägg: Typ såhär : https://www.youtube.com/watch?v=-6yExEOUVWs

Förr om åren fick man i allmänhet med adapter till bl a kreditkortsstorlek när man beställde nytt SIM. Kanske någon som har en sådan liggande i nån låda, om det inte går att få tag på nytt fortfarande? Annars borde det gå att skära till en adapter av ett gammalt plastkort, eller rent av 3d-printa en dylik. Givet förstås att det funkar elektriskt.

Instämmer ang batteriet. Bör inte vara nåt större problem för den som är lite händig att koppla in ett annat batteri med samma eller åtminstone hyfsat lik utspänning. 10% upp eller ner bör inte spela någon roll. Räcker ju som sagt med att det håller en kväll, och iom att man inte ska ladda det i telefonen behöver man inte ta någon hänsyn till det där med laddkretsar och batteriteknik

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!