EU närmare USB Type-C som standard för mobila enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Haha, läste lite för snabbt där

Jag använder dock USB-C till mina hörlurar. Låter som att det är större risk för att smuts kommer in i kontakten då eller?

Nja, svårare att få ur är det iaf.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre Sony Xperia XA2 mobil med USB C laddning. Men Sony skriver att jag måste använda just deras laddare. Nu har jag köpt en Samsung Galaxy Tab S7. Den har ju också USB C laddning och även där uppmanas jag att endast använda den medföljande laddaren. Det här stämmer ju inte med vad EU säger att alla laddare ska passa alla apparater!
Samsung laddaren har nog mer kraft för om jag laddar Tab S7 med mobilen laddare så går det mycket långsammare. Men vad händer då om jag laddar mobilen med Tab S7s laddare? Klarar mobilen av det?
Men var inte EUs ide att alla apparater skulle säljas utan laddare s att alla fick köpa en laddare som då skulle passa till alla.

När det gäller Apple så hoppas jag att EU förbjuder att deras mobiler får säljas inom EU såvida de inte sätter in en USB C port i sina saker. Det är inte så att jag tycker det ena är bättre än det andra men alla måste ju ha samma system om det ska vara någon ide. Eller vad tycker ni? Meningen är ju att det ska bli mindre skräp. Dessutom vad ska man göra av alla gamla mobiler? Just nu har nog tio olika i en låda här hemma, och en hel drös olika laddare med olika kontakter. Borde inte alla mobiler samlas in så att det gick att ta tillvara all sällsynt metall i dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Jag har en äldre Sony Xperia XA2 mobil med USB C laddning. Men Sony skriver att jag måste använda just deras laddare. Nu har jag köpt en Samsung Galaxy Tab S7. Den har ju också USB C laddning och även där uppmanas jag att endast använda den medföljande laddaren. Det här stämmer ju inte med vad EU säger att alla laddare ska passa alla apparater!
Samsung laddaren har nog mer kraft för om jag laddar Tab S7 med mobilen laddare så går det mycket långsammare. Men vad händer då om jag laddar mobilen med Tab S7s laddare? Klarar mobilen av det?
Men var inte EUs ide att alla apparater skulle säljas utan laddare s att alla fick köpa en laddare som då skulle passa till alla.

När det gäller Apple så hoppas jag att EU förbjuder att deras mobiler får säljas inom EU såvida de inte sätter in en USB C port i sina saker. Det är inte så att jag tycker det ena är bättre än det andra men alla måste ju ha samma system om det ska vara någon ide. Eller vad tycker ni? Meningen är ju att det ska bli mindre skräp. Dessutom vad ska man göra av alla gamla mobiler? Just nu har nog tio olika i en låda här hemma, och en hel drös olika laddare med olika kontakter. Borde inte alla mobiler samlas in så att det gick att ta tillvara all sällsynt metall i dem?

Alla tillverkare skriver så, troligtvis för att skydda sig själva bara

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Dessutom vad ska man göra av alla gamla mobiler? Just nu har nog tio olika i en låda här hemma, och en hel drös olika laddare med olika kontakter. Borde inte alla mobiler samlas in så att det gick att ta tillvara all sällsynt metall i dem?

Elavfall

Ingen kommer hämta dem ur din låda, det är ett som är säkert.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palusa:

Nja, svårare att få ur är det iaf.

Jag fattar inte vad ni gör som skapar de här problemen hela tiden.

Jag har pajat många laddare och laddkontakter genom åren, men sedan USB-C och Lightning så har det inte hänt, däremot lightning-kablar förstås. En gång fick jag in skit i en USB-C som inte flög ut av att blåsa lite lätt vilket kan behövas efter några år på en enhet som spenderar mest tid i fickan, och då fick jag peta med ett gem, annars har det bara funkat. Och då har jag ju rätt många enheter med USB-C, telefoner och datorer men också hörlurar, externa diskar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag fattar inte vad ni gör som skapar de här problemen hela tiden.

Jag har pajat många laddare och laddkontakter genom åren, men sedan USB-C och Lightning så har det inte hänt, däremot lightning-kablar förstås. En gång fick jag in skit i en USB-C som inte flög ut av att blåsa lite lätt vilket kan behövas efter några år på en enhet som spenderar mest tid i fickan, och då fick jag peta med ett gem, annars har det bara funkat. Och då har jag ju rätt många enheter med USB-C, telefoner och datorer men också hörlurar, externa diskar och liknande.

Svetsade fjärrvärme = kravla runt i grus och lera så inga större problem att fylla porten med skit. Men jag hade alltid min privata telefon i fickan med. Det var den med USB-C som fick problem gång på gång. Kunde komma in små gruskorn som kilade sig fast. Är såklart säkert inte såhär för 99% av alla användare haha. Men för mig personligen gillar jag utformningen av lightning bättre.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|