PS5 - Ordrar och Orderstatus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuayb-H:

Hej jag har aldrig köpt något från de här sidorna av de tre vilken skulle du säga är säkrast att köpa från. Har inte heller koll på betalningsalternativen går det som med klarna att köra delbetalning eller är det hela summan direkt då?.

Eftersom det är primärt privatpersoner som säljer via Blocket, Tradera och Facebook så är det kontant betalning (Swish) som gäller. Vet inte vad Sony lämnar för garantier, men det kan ju vara så att du inte har någon alls då du inte är första ägare. Reklamation till säljaren kan du glömma.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk

Jag beställde min PS5 den 21 från Mediamarkt Umeå. Den levererades idag!

De gav mig ett nytt kvitto för garanti.

Permalänk
Avstängd

Det är lugnt köpa av privatpersoner på blocket

Skrivet av whisky:

Eftersom det är primärt privatpersoner som säljer via Blocket, Tradera och Facebook så är det kontant betalning (Swish) som gäller. Vet inte vad Sony lämnar för garantier, men det kan ju vara så att du inte har någon alls då du inte är första ägare. Reklamation till säljaren kan du glömma.

Varför oroar sig folk för garanti? Man har alltid 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Blir det något strul får man i värsta fall kontakta den man köpte konsolen av, som i sin tur kan åberopa garantin. Fast helt ärligt, hur ofta går en konsol sönder helt av sig själv efter 2.5 år? Om den fungerar när man köpt den så fungerar den med 99.99% sannolikhet lika bra även 6,7,8 år senare. Min ps4 är 8 år gammal och går som en klocka! Gäller bara att sköta om den och se till den inte ansamlar en massa damm.

Köpte själv en ps5 för 8000 kr på blocket i julas och det ångrar jag inte en sekund. Riktigt snabba laddtider, så man slipper alla dryga loading screens som var frustrerande med tidigare konsoler. Dessutom släpps Horizon forbidden west, Elder scrolls och Gran turism 7 till ps5 den kommande månaden. Men vill sitta på old gen då? Inte jag iaf!

Mitt tips till dig är att hitta någon via blocket som bor i ditt närområde. Både billigare och tryggare än att beställa från suspekta företag på nätet som ingen hört talas om tidigare. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuayb-H:

Hej jag har aldrig köpt något från de här sidorna av de tre vilken skulle du säga är säkrast att köpa från. Har inte heller koll på betalningsalternativen går det som med klarna att köra delbetalning eller är det hela summan direkt då?.

Tradera, köp av någon med tidigare positiva omdömen

Permalänk
Avstängd

Tradera är det sämsta alternativet

Skrivet av padinni:

Tradera, köp av någon med tidigare positiva omdömen

Varför riskera strul med att en privatperson ska skicka en ps5 med posten? Bättre möta upp någon från t.ex blocket som bor på samma ort. Finns många kapade konton på tradera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorclaw:

Varför oroar sig folk för garanti? Man har alltid 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Blir det något strul får man i värsta fall kontakta den man köpte konsolen av, som i sin tur kan åberopa garantin. Fast helt ärligt, hur ofta går en konsol sönder helt av sig själv efter 2.5 år? Om den fungerar när man köpt den så fungerar den med 99.99% sannolikhet lika bra även 6,7,8 år senare. Min ps4 är 8 år gammal och går som en klocka! Gäller bara att sköta om den och se till den inte ansamlar en massa damm.

Köpte själv en ps5 för 8000 kr på blocket i julas och det ångrar jag inte en sekund. Riktigt snabba laddtider, så man slipper alla dryga loading screens som var frustrerande med tidigare konsoler. Dessutom släpps Horizon forbidden west, Elder scrolls och Gran turism 7 till ps5 den kommande månaden. Men vill sitta på old gen då? Inte jag iaf!

Mitt tips till dig är att hitta någon via blocket som bor i ditt närområde. Både billigare och tryggare än att beställa från suspekta företag på nätet som ingen hört talas om tidigare. Lycka till!

För att garanti oftast inte gäller om man köper en vara av en privatperson. Då räknas varan som begagnad och sällan går den sedan att reklameras eller utnyttja garanti. Därav är det rätt surt om man råkar köpa ett måndagsex, som i ditt fall 8000 och så kan man inte få den fixad utan att stå för kostnaden själv.

Dessutom är det inte 3 års garanti. Oftast är det 1 års garanti, men alltid 3 års reklamationsrätt. Det är skillnad på garanti och reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorclaw:

Varför oroar sig folk för garanti? Man har alltid 3 års garanti enligt konsumentköplagen. Blir det något strul får man i värsta fall kontakta den man köpte konsolen av, som i sin tur kan åberopa garantin. Fast helt ärligt, hur ofta går en konsol sönder helt av sig själv efter 2.5 år? Om den fungerar när man köpt den så fungerar den med 99.99% sannolikhet lika bra även 6,7,8 år senare. Min ps4 är 8 år gammal och går som en klocka! Gäller bara att sköta om den och se till den inte ansamlar en massa damm.

Köpte själv en ps5 för 8000 kr på blocket i julas och det ångrar jag inte en sekund. Riktigt snabba laddtider, så man slipper alla dryga loading screens som var frustrerande med tidigare konsoler. Dessutom släpps Horizon forbidden west, Elder scrolls och Gran turism 7 till ps5 den kommande månaden. Men vill sitta på old gen då? Inte jag iaf!

Mitt tips till dig är att hitta någon via blocket som bor i ditt närområde. Både billigare och tryggare än att beställa från suspekta företag på nätet som ingen hört talas om tidigare. Lycka till!

Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren, och du har reklamationsrätt om du handlar av näringsidkare. Eftersom du köper av en privatperson så är det istället köplagen som är applicerbart lagrum, vilket ger betydligt mindre juridiskt skydd för dig som köpare.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shuayb-H:

Hej jag har aldrig köpt något från de här sidorna av de tre vilken skulle du säga är säkrast att köpa från. Har inte heller koll på betalningsalternativen går det som med klarna att köra delbetalning eller är det hela summan direkt då?.

Du har möjlighet att betala även med faktura och delbetalning med Tradera. Det är inte enbart Swish som gäller bara för att du köper från en privatperson. Likaså med Blocket.
För säljaren så spelar det ingen roll om betalningen görs med faktura, säljaren får hela summan oavsett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av whisky:

Garanti är ett frivilligt åtagande från säljaren, och du har reklamationsrätt om du handlar av näringsidkare. Eftersom du köper av en privatperson så är det istället köplagen som är applicerbart lagrum, vilket ger betydligt mindre juridiskt skydd för dig som köpare.

Du vet att konsumentköplagen endast ger 2 års garanti oavsett? Vad gör du efter 3 år om den går sönder? Dessutom täcker hemförsäkringen ifall du spiller vatten eller tappar din ps5 i golvet ifall du har ett drulle-tillägg för 20 kr/mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorclaw:

Du vet att konsumentköplagen endast ger 2 års garanti oavsett? Vad gör du efter 3 år om den går sönder? Dessutom täcker hemförsäkringen ifall du spiller vatten eller tappar din ps5 i golvet ifall du har ett drulle-tillägg för 20 kr/mån.

Du vet att konsumentköplagen inte ger någon garanti öht? Garanti är frivilligt från säljaren och kan vara allt från 14 timmar till livstid, eller "gäller bara tredje ägaren om köpet gjordes av den andra ägaren på en fredag". Dessutom täcker normalt sett garantin inte vatten i PS5 oavsett.

Jag tror att du blandar ihop garanti med reklamationsrätt som däremot är reglerad i KKL. Ett glas vatten i din PS5 täcks inte heller av reklamationsrätten.
För olyckor som inte faller inom normal användning så är det en försäkring som krävs som du är inne på.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyr1212:

Hej alla - ny här! Någon som kan berätta hur man snabbast får en notis om att det finns en ny kommentar i tråden? Ofta säljs varorna ut på bara några minuter.

Följ @ps5kollen på twitter och sätt notiser på honom
de va de jag gjorde för att hinna köpa mitt, mycket snabbare än att försöka ha i nån tråd här

Permalänk
Skrivet av Lagerlöf:

Självklart gäller det när du från och med att du får produkten, inte från när du betalar. Annars hade ju öppet köp kunna gå ut innan du ens får enheten xD

Jag frågade precis i butiken, rätt eller fel men de säger att öppet köp gäller från det datum som produkten betalades, inte från när den hämtas ut. Så har man inte fått den och vill göra ett återköp så bör man göra det inom 30 dagar från bokning/betalning. Allt enligt biträdet i butiken.

Därav letar jag fortfarande aktivt efter nya släpp på Webhallen och Netonnet för att inte grabben ska bli sittande i en låst situation hela våren om Mediamarkt får problem att leverera. Men kan ju hoppas att de snart hör av sig från MM eftersom den beställdes 21/1 och det tydligen börjat levereras ut, åtminstone i Umeå med samma beställningsdatum 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME76_124578:

Jag frågade precis i butiken, rätt eller fel men de säger att öppet köp gäller från det datum som produkten betalades, inte från när den hämtas ut. Så har man inte fått den och vill göra ett återköp så bör man göra det inom 30 dagar från bokning/betalning. Allt enligt biträdet i butiken.

Därav letar jag fortfarande aktivt efter nya släpp på Webhallen och Netonnet för att inte grabben ska bli sittande i en låst situation hela våren om Mediamarkt får problem att leverera. Men kan ju hoppas att de snart hör av sig från MM eftersom den beställdes 21/1 och det tydligen börjat levereras ut, åtminstone i Umeå med samma beställningsdatum 🙂

Ja, när det gäller öppet köp så är det inget som är reglerat enligt lag vad jag vet utan det är helt beroende på butik och vad de har för regler.

Men när det gäller ångerrätt vid distansköp så ska det vara 14 dagar från att man tagit emot varan.

När det gäller Mediamarkt så hittade jag följande text på deras sida för försäljningsvilkor där jag har fetstilat en del av texten:

Citat:

För produkter där ångerrätten enligt distans- och hemförsäljningslagen gått ut erbjuder säljaren returrätt mot full återbetalning av köpeskillingen i upp till 30 dagar efter det att konsumenten informerats om att produkten finns för avhämtning eller att leverans kan ske, s. k. öppet köp. För att åberopa öppet köp ska produkten och dess förpackning vara i nyskick. Produkten ska återlämnas komplett och i sin originalförpackning. Mjukvara, spel, film, musik, drönare och mobiltelefoner tar vi endast tillbaka i obruten förpackning. Om så inte är fallet förbehåller sig säljaren rätten att returnera produkten på köparens bekostnad varvid återbetalning inte sker alternativt innehålla sådan del av återbetalningen som motsvarar felet eller bristen.

Källa: https://www.mediamarkt.se/sv/shop/forsaljningsvillkor-ehandel... under sektionen Öppet köp.

Enligt vad jag kan läsa ovan så börjar 30 dagars öppet köp att gälla från och med de meddelat dig att varan finns att hämta, dvs när de fått in den beställda varan till just ditt varuhus eller när det skickas till dig via Posten eller annan leverantör. Om du sedan tar 3 dagar på dig innan du hämtar ut varan så har då 3 dagar redan gått av de 30 dagars öppet köp som du har.
Men jag ser inte att de 30 dagarna ska börja räknas från det tillfället som du lägger in beställningen eller betalar om det inte är så att de redan har varan i lager och du kan få den direkt. Detta måste butiksbiträdet ha missförstått lite.

Permalänk
Skrivet av Skyflyer:

Ja, när det gäller öppet köp så är det inget som är reglerat enligt lag vad jag vet utan det är helt beroende på butik och vad de har för regler.

Men när det gäller ångerrätt vid distansköp så ska det vara 14 dagar från att man tagit emot varan.

När det gäller Mediamarkt så hittade jag följande text på deras sida för försäljningsvilkor där jag har fetstilat en del av texten:
Källa: https://www.mediamarkt.se/sv/shop/forsaljningsvillkor-ehandel... under sektionen Öppet köp.

Enligt vad jag kan läsa ovan så börjar 30 dagars öppet köp att gälla från och med de meddelat dig att varan finns att hämta, dvs när de fått in den beställda varan till just ditt varuhus eller när det skickas till dig via Posten eller annan leverantör. Om du sedan tar 3 dagar på dig innan du hämtar ut varan så har då 3 dagar redan gått av de 30 dagars öppet köp som du har.
Men jag ser inte att de 30 dagarna ska börja räknas från det tillfället som du lägger in beställningen eller betalar om det inte är så att de redan har varan i lager och du kan få den direkt. Detta måste butiksbiträdet ha missförstått lite.

Eftersom köp gjorts i butik (det går inte att förboka via hemsidan/distans) så räknas det nog inte som distansköp. Och då ligger ju kvittot med datum och information om 30 dagar som överenskommelse mellan parterna. Men jag har nu även mejlat och frågat så får vi se vad de svarar centralt 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ME76_124578:

Eftersom köp gjorts i butik (det går inte att förboka via hemsidan/distans) så räknas det nog inte som distansköp. Och då ligger ju kvittot med datum och information om 30 dagar som överenskommelse mellan parterna. Men jag har nu även mejlat och frågat så får vi se vad de svarar centralt 🙂

Om inte annat så borde du kunna hänvisa till länken jag länkade ovan och höra vad de säger (om du nu inte redan har gjort det).

Permalänk
Avstängd

Yes så är det

Skrivet av whisky:

Du vet att konsumentköplagen inte ger någon garanti öht? Garanti är frivilligt från säljaren och kan vara allt från 14 timmar till livstid, eller "gäller bara tredje ägaren om köpet gjordes av den andra ägaren på en fredag". Dessutom täcker normalt sett garantin inte vatten i PS5 oavsett.

Jag tror att du blandar ihop garanti med reklamationsrätt som däremot är reglerad i KKL. Ett glas vatten i din PS5 täcks inte heller av reklamationsrätten.
För olyckor som inte faller inom normal användning så är det en försäkring som krävs som du är inne på.

Ja du har rätt. Rent krasst så är "garanti" egentligen falsk trygghet. Det bästa är nog att teckna ett drulle-tillägg på hemförsäkringen. Då täcker det alla ens ägodelar. Fast man kommer oavsett inte undan självrisken som brukar ligga på ca 1500 kr.

Permalänk
Skrivet av ME76_124578:

Jag frågade precis i butiken, rätt eller fel men de säger att öppet köp gäller från det datum som produkten betalades, inte från när den hämtas ut. Så har man inte fått den och vill göra ett återköp så bör man göra det inom 30 dagar från bokning/betalning. Allt enligt biträdet i butiken.

Inte baserat på biträdet i Umeå. Jag fick ett nytt kvitto med ett nytt datum.

Citat:

Därav letar jag fortfarande aktivt efter nya släpp på Webhallen och Netonnet för att inte grabben ska bli sittande i en låst situation hela våren om Mediamarkt får problem att leverera. Men kan ju hoppas att de snart hör av sig från MM eftersom den beställdes 21/1 och det tydligen börjat levereras ut, åtminstone i Umeå med samma beställningsdatum 🙂

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av razorclaw:

Köpte själv en ps5 för 8000 kr på blocket i julas och det ångrar jag inte en sekund.

Du själv är ju en del av problemet, som köper från scalpers för ockerpriser på blocket/tradera.

Om ingen köpte för pissiga överpriser second hand, så skulle det inte finnas nån vinst i att köpa upp konsoler för att sedan sälja vidare.

Jag skulle ALDRIG betala överpris till nån blodsugare som vill kräma ut pengar ur mig.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Köpte igår från Amazon och fick det redan idag. Ibland gäller det väl att ha tur.

Visa signatur

MSI GTX 1070 QuickSilver Edition OC 8GB│i5 6600k OC 4,4│525GB Crucial SSD
Corsair RM550x│Ballistix Sport DDR4 16GB 2800MHz
ASUS Z170-E│NZXT s340

│ ASUS pg279q │G550JK

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Eftersom det är primärt privatpersoner som säljer via Blocket, Tradera och Facebook så är det kontant betalning (Swish) som gäller. Vet inte vad Sony lämnar för garantier, men det kan ju vara så att du inte har någon alls då du inte är första ägare. Reklamation till säljaren kan du glömma.

Har du kvitto så spelar det ingen roll vem som beställt den. Om jag köper ett playstation till mina kusiner så gäller garantin lika mycket för det.

Webhallen har även bekräftat att de tar emot garanti om du har kvitto på att det är från dem.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Verkar som att tillgången av PS5 kommer att vara fortsatt knapp under året. Iaf under första halvåret enligt artikeln.

https://www.engadget.com/sony-ps5-forecast-down-chip-shortage...

Permalänk
Medlem

Snabb fråga har börjat följa ps5kollen på Twitter finns det några andra liknande konton eller kanske en discord som folk i USA använder.

Permalänk
Skrivet av Shuayb-H:

Snabb fråga har börjat följa ps5kollen på Twitter finns det några andra liknande konton eller kanske en discord som folk i USA använder.

Twitter: @PS5StockAlerts

Permalänk
Skrivet av RecklessCoder:

Inte baserat på biträdet i Umeå. Jag fick ett nytt kvitto med ett nytt datum.

Lycka till!

Då hade biträdet i Umeå bättre koll än biträdet här

Har nu fått mejlsvar från butik som bekräftar det du säger. Öppet köp gäller från det man hämtar ut produkten.

Permalänk
Avstängd

om du inte vill ha en ps5 i nutid så visst....

Skrivet av BadNewsBrod:

Du själv är ju en del av problemet, som köper från scalpers för ockerpriser på blocket/tradera.

Om ingen köpte för pissiga överpriser second hand, så skulle det inte finnas nån vinst i att köpa upp konsoler för att sedan sälja vidare.

Jag skulle ALDRIG betala överpris till nån blodsugare som vill kräma ut pengar ur mig.

Du gör som du vill. Jag betalar hellre lite extra än att sitta och vänta i åratal på att få köpa en konsol för 6000 kr. Nu har det även flaggats för att retailpriset kan höjas till 7000 kr pga kompenentbrist och ökade transportkostnader. Så du kanske i slutändan förutom att ha gått miste om flera års speltid, även tvingas betala lika mycket ändå. Om din ekonomi rasar samman för någon tusenlapp eller två så har du förmodligen inte råd äga en ps5. Hur ska du ha råd med nya spel, headset och andra tillbehör?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av razorclaw:

Du gör som du vill. Jag betalar hellre lite extra än att sitta och vänta i åratal på att få köpa en konsol för 6000 kr. Nu har det även flaggats för att retailpriset kan höjas till 7000 kr pga kompenentbrist och ökade transportkostnader. Så du kanske i slutändan förutom att ha gått miste om flera års speltid, även tvingas betala lika mycket ändå. Om din ekonomi rasar samman för någon tusenlapp eller två så har du förmodligen inte råd äga en ps5. Hur ska du ha råd med nya spel, headset och andra tillbehör?

Du läste inte riktigt vad han skrev.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan vi försöka gå tillbaka till trådens syfte? Tråden handlar inte om att diskutera garanti, öppet köp eller scalpers. Man hade kunnat tro att det har varit flera släpp under veckan så mycket som det har diskuterats i tråden.

Permalänk
Medlem

NetOnNet har Playstation 5 i lager.

Edit: Redan slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bugulu:

NetOnNet har Playstation 5 i lager.

Bjussar på länk också!
https://www.netonnet.se/art/gaming/spel-och-konsol/playstatio...

Edit: Slut på 2 min...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Har suttit vid datorn hela dagen sekunden jag går på toa i 5 minuter kommer det.