Rösta fram t-shirt till communityt!

Australiensisk datorbyggare öppnar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Australiensisk datorbyggare öppnar i Sverige

Med tio års erfarenhet i Australien riktar Allied Gaming blicken mot Jämtland för att bygga speldatorer i premiumsegmentet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fler BRA prebuilts är bra. Om priserna är rimliga så kan man enkelt rekommendera vänner utan att bli ansvarig för all support sen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Snygga chassin.

Ett problem custom build säljarna har är att konkurrera emot de stora butikerna. Köper man från någon av de stora så vet man var man får, blir det problem så kan man gnälla t.ex. här. Köper man från en customtillverkare så står man mer ensam.
Frågan är när är det då värt att vända sig till custom? Jag skulle säga om chassiet ser ut som i artikeln så visst.

Permalänk
Medlem

Kul men lite besviken att datorerna inte heter "Kiwi", "Koala" och "Wallaby". Den bär bara borde ju heta "LapMate".

Hoppas dom släpper hela sortimentet direkt. Mer att välja på för oss konsumenter!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Kul men lite besviken att datorerna inte heter "Kiwi", "Koala" och "Wallaby". Den bär bara borde ju heta "LapMate".

Hoppas dom släpper hela sortimentet direkt. Mer att välja på för oss konsumenter!

Kiwi är Nya Zeeland men det andra hade funkat

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Kul med fler aktörer med vettig historik, och kul i Sverige. Räknar med någon form av test/snabbtitt framöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kiwi är Nya Zeeland men det andra hade funkat

Helt rätt, "Crocodile" skulle varit bättre!

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Avstängd

Lite spännande att man väljer att lägga företaget i just Nälden Känns inte som ett IT-mecka direkt men de kan absolut lyckas om de gör rätt.
Nästan 1000 invånare i orten enligt wiki. (siffror från 2015)
https://sv.wikipedia.org/wiki/N%C3%A4lden

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Henrik-W:

Helt rätt, "Crocodile" skulle varit bättre!

Sant men det är ju ett gammalt ölmärke, härliga minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lite spännande att man väljer att lägga företaget i just Nälden Känns inte som ett IT-mecka direkt men de kan absolut lyckas om de gör rätt.

Gissningsvis någon från Östersund som velat vara ÅF eller så. Och det var billig lokal i just nälden.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Musikälskare

Lycka till, dom kommer behöva det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Stefflo:

Ja det är lite lustigt. Det är ju hyfsat nära en flygplats åtminstone

Samtidigt trevligt att saker förläggs på flera orter i landet, och inte bara centrerat runt storstäderna

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Samtidigt trevligt att saker förläggs på flera orter i landet, och inte bara centrerat runt storstäderna

En av postens sju paketterminaler är placerade i Östersund och hyfsat mitt i Sverige så kanske kan man nå hela Sverige på 1 dag.

Permalänk
Medlem

Alltid bra med mer konkurrens till våra "svenska" butiker som erbjuder pre-builds och bygga datorer, tummen upp

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ett företag som varit verksamma under 20 år i en så ung och turbulent bransch som pc-gaming, har högst sannolikt en väl genomtänkt plan. 20 år i den branschen är rena Klippans pappersbruk.

Riktigt skoj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Ett företag som varit verksamma under 20 år i en så ung och turbulent marknad som pc-gaming, har högst sannolikt en väl genomtänkt plan. 20 år i den branschen är rena Klippans pappersbruk.

Riktigt skoj

Länkade nyheten till en nätkompis från Australien, han hade aldrig hört talas om dem

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Vet dom receptet för att lyckas och konkurera med nöjd slutkund då kan dom gå långt. Men här i Sverige, den biten är svår.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gissningsvis någon från Östersund som velat vara ÅF eller så. Och det var billig lokal i just nälden.

Jo, så är det säkerligen.

Skrivet av landmarks:

Håller helt med och landsbygden behöver absolut få mer av dessa och kul då att någon satsar.

Skrivet av Chibariku:

En av postens sju paketterminaler är placerade i Östersund och hyfsat mitt i Sverige så kanske kan man nå hela Sverige på 1 dag.

Jo, så är det men ändå långt ifrån andra större svenska städer mer än Östersund. Kul iallafall och säkert kan det få någon att flytta dit.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter lite googlande så vill jag påstå att det här företaget inte är 20år gammalt. Jag hittar inte deras startår men deras egen beskrivning under About us så står det att de har 20 års erfarenhet i sitt team, men det verkar vara från att ha jobbat på andra ställen. I en recension på ett av deras system så skriver författaren 1/12 2021 att företaget var relativt nystartat.

Kan någon med bättre googel-skills få fram ett riktigt startdatum på företaget?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade verkligen varit trevligt med en ordentlig ÅF för CUSOMbuild.
Alla(dom flesta) kör ju bara standardkompontenter från olika tillverkare.
Vad jag vet så kan man ju inte få en pre-build dator levererad med customloop vattenkylning från någon ÅF i sverige.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Efter lite googlande så vill jag påstå att det här företaget inte är 20år gammalt. Jag hittar inte deras startår men deras egen beskrivning under About us så står det att de har 20 års erfarenhet i sitt team, men det verkar vara från att ha jobbat på andra ställen. I en recension på ett av deras system så skriver författaren 1/12 2021 att företaget var relativt nystartat.

Du har nog rätt, företaget registrerades för lite drygt 10 år sedan.
https://abr.business.gov.au/AbnHistory/View?id=24139867093
Det verkar i stort sett vara Origin PC Australien som har bytt namn efter att Corsair köpte Origin PC USA.
Ska fiska vidare och se om jag kan få tag på lite mer information.
Frågade en journalist jag känner i Australien, men han visste inte.

Permalänk
Medlem

Kul! Kan de leverera med vattenkylning (ej aoi) kan det bli intressant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Hade verkligen varit trevligt med en ordentlig ÅF för CUSOMbuild.
Alla(dom flesta) kör ju bara standardkompontenter från olika tillverkare.
Vad jag vet så kan man ju inte få en pre-build dator levererad med customloop vattenkylning från någon ÅF i sverige.

Skulle säga att det beror på att det inte finns en efterfrågan. Personer som vill lägga pengar på helt custom har i sin tur intresset och viljan att göra det själv. Medans gemene man inte vill lägga summorna på produkter och arbetstid som custom medför.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Det grundades 2019 enligt deras egna Linkedin. Så efter drygt 2 år (grundaren och CEO började november 2019) i Australien så stiger man in i Sverige.

Kikar man närmare på deras anställda så har alla börjat under 2019 och samtliga (som har öppen profil) har bakgrund från OriginPC.

Efter drygt 2 år, inte 1 år så stiger man in i Sverige.
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9950X3D | Gigabyte RTX 5070 Ti AERO | Samsung 990 PRO 4TB | Gigabyte B650E Aorus Stealth Ice | Corsair Dominator Titanium White 2x48GB DDR5 6600MHz CL32 | Lian Li O11 Vision Compact White | Lian Li HydroShift LCD 360TL White | Lian Li EDGE Platinum 850W White | Lian Li UNI FAN TL 3-pack 120mm Reverse White

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Det grundades 2019 enligt deras egna Linkedin. Så efter drygt 1 år (grundaren och CEO började november 2019) i Australien så stiger man in i Sverige.

Kikar man närmare på deras anställda så har alla börjat under 2019 och samtliga (som har öppen profil) har bakgrund från OriginPC.

Om du kollar lite mer, så inser man att det här är samma företag som ägde rätten till Origin PC i Australien, så dom som jobbade där har tydligen fortsatt under ett nytt namn efter att Corsair köpte Origin PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Du har nog rätt, företaget registrerades för lite drygt 10 år sedan.
https://abr.business.gov.au/AbnHistory/View?id=24139867093
Det verkar i stort sett vara Origin PC Australien som har bytt namn efter att Corsair köpte Origin PC USA.
Ska fiska vidare och se om jag kan få tag på lite mer information.
Frågade en journalist jag känner i Australien, men han visste inte.

Skrivet av IMPANI:

Det grundades 2019 enligt deras egna Linkedin. Så efter drygt 1 år (grundaren och CEO började november 2019) i Australien så stiger man in i Sverige.

Bra spanat! Jag tipsade redaktionen om att det verkar vara fel i deras text om att företaget byggt i över 20 år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Skulle säga att det beror på att det inte finns en efterfrågan. Personer som vill lägga pengar på helt custom har i sin tur intresset och viljan att göra det själv. Medans gemene man inte vill lägga summorna på produkter och arbetstid som custom medför.

jo, förstår att det beror på efterfrågan, tror dock inte att den vore helt obefintlig. Tror nog att det finns ett antal personer som skulle kunna tänka sig att ha customloop men inte kan/vågar göra det själv.
Likaväl som man kan gå till en glasmästare för att få glas graverat.
Visst jag kan gå till en glasmästare med min sidopanel i härdat glas och få gravyr. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat beställa sådant direkt från datorbutik/ÅF.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

jo, förstår att det beror på efterfrågan, tror dock inte att den vore helt obefintlig. Tror nog att det finns ett antal personer som skulle kunna tänka sig att ha customloop men inte kan/vågar göra det själv.
Likaväl som man kan gå till en glasmästare för att få glas graverat.
Visst jag kan gå till en glasmästare med min sidopanel i härdat glas och få gravyr. Men det hade varit trevligt om man hade kunnat beställa sådant direkt från datorbutik/ÅF.

Finns ju duktiga custombyggare i detta forum de kan anlita isåfall, räkna med 2 veckor en person om det ska vara snyggt. Tror dock inte många är villiga att lägga 100K utöver komponenterna på att få ett custombygge. 😂

Permalänk
Medlem

MOAB låter lite väl destruktivt för mig... https://www.youtube.com/watch?v=RaiKodpkw00

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, så är det säkerligen.

Håller helt med och landsbygden behöver absolut få mer av dessa och kul då att någon satsar.

Jo, så är det men ändå långt ifrån andra större svenska städer mer än Östersund. Kul iallafall och säkert kan det få någon att flytta dit.

Nälden ligger i Krokoms kommun, dom har lite av en småföretagstradition i den kommunen som påminner om Småland, det är dessutom ett stödområde enligt EU definitionen vilket innebär att företag som etableras sig där får EU stöd. Jag har dessutom för mig att det är där runt Nälden som zongränsen för stödområdet går, därav just den orten.
Jag jobbade åt ett IT företag i den kommunen på 90-talet som också attraherades p g a det.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB + Samsung 9100 Pro 4 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604