Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Visst, men detta är knappast tydligt, iaf var det inte det för mig som sällan åker kollektivt, men gjorde det nyligen.

Den enda information jag såg var just att "framdörrarna är stängda" på bussens framdörr.

Och på den orangea lappen på framdörren står det också att du alltid behöver en giltig biljett innan du går ombord om du läser den noga. Jag jobbar inom kollektivtrafiken och ser den lappen dagligen just nu. På många av de bussarna som de bolag jag jobbar hos som kör för SL har den gröna dekalen på mittendörren, dock inte alla bussar tyvärr

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och på den orangea lappen på framdörren står det också att du alltid behöver en giltig biljett innan du går ombord om du läser den noga. Jag jobbar inom kollektivtrafiken och ser den lappen dagligen just nu. På många av de bussarna som de bolag jag jobbar hos som kör för SL har den gröna dekalen på mittendörren, dock inte alla bussar tyvärr

Jag har reskassa. Om de kräver att man använder SMS-biljett får de skriva det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är inte så svartvitt som många vill få det till. Finns undantag. I en domstol görs bedömningar, man läser inte bara av svaret i en tabell.

Nej må så vara, men man ska vara väldigt säker på sin sak om det ska till domstol. Det är väl ett civilrättsligt och då får man betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar. Vilket kan bli bra mycket dyrare än den första tilläggsavgiften. Detta är allt annat än en självklar vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Jag har reskassa. Om de kräver att man använder SMS-biljett får de skriva det.

Det står på den orangea lappen. Står bland annat att man kan använda SL appen för att köpa sin/en biljett.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det står på den orangea lappen. Står bland annat att man kan använda SL appen för att köpa sin/en biljett.

Så den enda platsen där man kan blippa sitt kort är framme vid föraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tror t.om. de har nån skylt på bhpl och bussarna om detta. Går att köpa i SL-appen och med SMS.

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Nej, om månadskortet är giltigt och aktiverat så behöver man inte blippa det. Gäller bara om du kör reskassa etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så den enda platsen där man kan blippa sitt kort är framme vid föraren?

Korrekt, det finns ingen annan plats på bussarna i SL-trafiken, undantaget om de skulle ha skickat ut trafikvärdar med handhållna enheter till en hårt belastad hållplats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Ett aktivt månadskort ordnar sig nog oavsett, problemet är väl snarare kort med pengar som man inte blippat.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så den enda platsen där man kan blippa sitt kort är framme vid föraren?

Ja, tyvärr tycker SL att det inte är värt sätta in biljettläsare vid bakdörrarna. De påstår att det inte skulle fungera vilket är märkligt då det fungerar hur bra som helst på andra håll i landet och i många andra länder.

Som varande bussförare inom SL kan jag kommentera detta:

Som så många skrivit så är det bara att betala i detta fall. I de fall man kliver på vid en hållplats med biljettmaskiner eller t.ex. tunnelbana eller pendeltåg i anslutning så kan man blippa sitt kort där innan man kliver på, i annat fall är man hänvisad till mobilbiljett.

Att det inte står på någon av skyltarna/lapparna som är uppsatta på bussarna är totalt oväsentligt. Som resenär är man alltid skyldig att ta reda på vad som gäller.

Tyvärr är det så att det finns inget att vinna på att låta detta gå vidare till domstol så för att undvika ytterligare kostnader är det lika bra bita i det sura äpplet och betala.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Följdfrågan är vad man förlorar på att dra det till rätten?
Jag vet inte och undrar. Kanske bara förlorad tid att åka dit?
I civilrättsliga mål vilket detta inte är så ska man passa sig för ditt tips.

Annars kontrollanter brukar vara svåra att övertala. Men om man har gjort allt i sin makt för att lösa problemet. Man stod där med sin biljett försökte hur många gånger som helst, tog fram mobilen försökte köpa det gick inte, man gick till chauffören och frågade och hen sa ok.
Ja, då har man betydligt större chans än extremfallet att man försökte en gång när biljetten kanske var 2 meter ifrån biljettmaskinen.

Chauffören har inget mandat att bjuda på resan. Hen är inte heller någon kontrollant så du kan generellt åka utan biljett med chaufförens goda minne, du får likväl betala om kontrollanter stiger på och märker att du saknar biljett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Skrivet av edson:

Nej, om månadskortet är giltigt och aktiverat så behöver man inte blippa det. Gäller bara om du kör reskassa etc.

Precis så. Har man månadsbiljett, förutsatt att den är aktiverad, så är det bara åka utan att blippa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Månadskortet är "blippat" från första resan på månadsbiljetten. Så länge giltighetstimern på din biljett tickar under din resa och inte tar slut under resan så är du ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Dra det så långt som möjligt genom rätten och betala sen.

Skrivet av Lagerlöf:

Siktar du på Årets Sämsta Tips 2022?

Behöver inte nödvändigtvis vara ett dåligt tips. Har en polare som gjorde just detta mot SL och slapp betala. Så länge en skuld inte är fastställd av kronofogden så riskerar du inte betalningsanmärkning. Kronofogden fastställer inte fordringar som bestrids utan domslut.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Nej må så vara, men man ska vara väldigt säker på sin sak om det ska till domstol. Det är väl ett civilrättsligt och då får man betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar. Vilket kan bli bra mycket dyrare än den första tilläggsavgiften. Detta är allt annat än en självklar vinst.

Nä om det gäller en tvist om mindre än ett halvt prisbasbelopp (tror det är det) så betalar båda parter sina egna kostnader oavsett utfall. Minns inte exakt var gränsen går men en avgift som den tråden handlar om är flera tusen kr mindre än gränsen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Nä om det gäller en tvist om mindre än ett halvt prisbasbelopp (tror det är det) så betalar båda parter sina egna kostnader oavsett utfall. Minns inte exakt var gränsen går men en avgift som den tråden handlar om är flera tusen kr mindre än gränsen.

Har kommenterats tidigare i tråden. Man betalar trots allt en liten del, ca 2000kr totalt om man förlorar. Så man dubblar sin kontrollavgift plus lite till om man förlorar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Det är inte så svartvitt som många vill få det till. Finns undantag. I en domstol görs bedömningar, man läser inte bara av svaret i en tabell.

Talar du om det specifika ärendet eller handlar det om hur ärenden hanteras i domstol generellt?

Handlar det om det första vore det intressant att läsa om de prejudicerande fallen du avser, handlar det om det andra så förstår jag inte riktigt poängen. Vissa ärenden kan absolut vara fulla av undantag och kniviga, andra är pissenkla och avhandlas i domstolar i parti och minut.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

När jag klev av bussen så stod kontrollanterna där och tog mig.

Kontrollanterna får inte hålla kvar dig och eventuella väktare är bara där för att skydda kontrollanterna.

Har själv ofta månadskort eller köper biljett via appen, men har råkat ut för att biljettköpet inte registrerats på betalkortet (men har kunnat passera spärrarna). Har även hänt att mobilen fått slut på batteri innan biljettkontroll, men har aldrig behövt erlägga någon kontrollavgift.

Uppmanar ingen att planka, men SL:s biljettsystem är inte ofelbart vilket även kontrollanterna vet om.

I ditt fall tror jag tyvärr att det blir svårt att vinna i rätten.

Permalänk
Medlem

Förstår inte problemet. Bara för att det är avspärrat fram på bussarna i och med covid får man inte åka gratis. Har man reskassa och inte har möjlighet att blippa innan man hoppar på kanske det kortet får vila ett tag och man kör på mobilbiljett tills det går att blippa fram i bussen igen. Det är bara att inse att du har gjort fel, helst när det tar fem sekunder att köpa en mobilbiljett, även om den kostar någon krona med än reskassan, så snål kan ingen vara.

Sen kan jag tycka att det är konstigt att SL inte kör blippar bak i bussen också. Dels är det konstigt att busschauffören ska agera kontrollant, sen blir det extrema köer när alla bara kan gå på fram. 160 från gullmars är väl ett klassexempel på konstant 50 meterskö efter jobbet. Sen är det väl mer en regel än undantag att någon jävel ska strula när dom kliver på, kortet funkar inte, glömt kortet, ungdomsbiljett fastän dom är vuxen osv.

Även lite sjukt hur stockholmare klagar på priset för ett månadskort. Kolla runt lite i resten av landet vad priserna är där, med en lägre snittlön dessutom. 970kr för att kunna åka buss, pendel, tvärbana, tunnelbana, båt osv, i hela storstockholm. Åker du utanför göteborg så blir det en extra zon, och behöver betala typ 1350 ish för ett månadskort. utan tunnelbana eller en pendel som inte bara åker en linje.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MystiX:

även om den kostar någon krona med än reskassan, så snål kan ingen vara.

Priset för en mobilbiljett är exakt samma som med reskassa idag. Har varit det i ett drygt år nu.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Priset för en mobilbiljett är exakt samma som med reskassa idag. Har varit det i ett drygt år nu.

Ah, hade missat det, var några år sedan jag använde reskassa. Men då finns det ju ingen som helst anledning att ens använda det om man inte är väldigt gammal och inte klarar av att ratta en mobiltelefon.

Ont: SL skriver även på sin hemsida
"Ingen möjlighet att blippa?
Reser du med en buss där du går på där bak? Eller är biljettläsaren vid din station ur funktion? Om du inte kan blippa så kan du inte använda reskassan. Köp då din biljett i SL‑appen i stället."

Permalänk
Medlem

Nu är det väl kört, men är inte säker på att du behövt bevisa någonting väl av bussen. Hade nog kunnat sagt "jag behöver ingen biljett för att inte åka buss" och gått vidare.

Permalänk
Medlem

Du har möjlighet att ta det med jurist, hade du inte avsikt att åka utan att betala så kan du inte få en kontrollavgift. Finns lagar om hur man får ta kontrollavgifter. Gör det som du själv känner är rättvist, jurist eller betala.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Du har möjlighet att ta det med jurist, hade du inte avsikt att åka utan att betala så kan du inte få en kontrollavgift. Finns lagar om hur man får ta kontrollavgifter. Gör det som du själv känner är rättvist, jurist eller betala.

Tvivlar på att detta hade hållit.
Finns isåfall inget som hindrar alla som skiter i att köpa biljett från att gå "jag tänkte köpa biljett men ..."

Juristen lär dessutom kosta mer än boten.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Du har möjlighet att ta det med jurist, hade du inte avsikt att åka utan att betala så kan du inte få en kontrollavgift. Finns lagar om hur man får ta kontrollavgifter. Gör det som du själv känner är rättvist, jurist eller betala.

Det argumentet håller inte tyvärr. Det är samma sak med felparkering. Jag hade inte för avsikt att parkera på fel sida vägen inom datumzon men gjorde tyvärr det och fick en p-bot. Försökte bestrida men det var lönlöst, att jag inte hade full koll på vilken sida jag skulle stå var enligt polisen oväsentligt då det är min skyldighet att ta reda på vad som gäller.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

jag åkte i december & tänkte köra med biljett från appen. SL hade då stora problem med betalningar via appen.
Det var mitt ända sätt att åka på. Så kunde inte generera någon biljett. Finns ingen automat eller så där jag bor heller, vid Radiohuset(bussen utgår från denna station, start) i stockholm.

Jag gick på där fram & busschauffören sa att det var okej ändå. Pratade med honom ett tag och han sa att han inte visste vad som var fel. Därefter var det många som gick på som hade samma problem.

Jag undrar vad som hade hänt om jag blev kontrollerad.

Hade blivit måttligt irriterad om jag fått en bot för det...

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

jag åkte i december & tänkte köra med biljett från appen. SL hade då stora problem med betalningar via appen.
Det var mitt ända sätt att åka på. Så kunde inte generera någon biljett. Finns ingen automat eller så där jag bor heller, vid Radiohuset(bussen utgår från denna station, start) i stockholm.

Jag gick på där fram & busschauffören sa att det var okej ändå. Pratade med honom ett tag och han sa att han inte visste vad som var fel. Därefter var det många som gick på som hade samma problem.

Jag undrar vad som hade hänt om jag blev kontrollerad.

Hade blivit måttligt irriterad om jag fått en bot för det...

Är det störningar i biljettsystemet så vet kontrollanterna oftast om det, om inte annat kan de ringa för att kolla om det är eller varit så tidigare.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Så den enda platsen där man kan blippa sitt kort är framme vid föraren?

Ja, det är det.

Skrivet av Zippeer:

Så även om man har ett månadskort så åker man dit för att man inte kan blippa kortet eftersom dörren fram är stängd?

Nej, så länge månadskortet är aktiverat så är den giltig

Skrivet av Chrisj:

Chauffören har inget mandat att bjuda på resan. Hen är inte heller någon kontrollant så du kan generellt åka utan biljett med chaufförens goda minne, du får likväl betala om kontrollanter stiger på och märker att du saknar biljett.

Nja, Chauffören kan avvisa folk från bussen.

Skrivet av walkir:

Kontrollanterna får inte hålla kvar dig och eventuella väktare är bara där för att skydda kontrollanterna.

Har själv ofta månadskort eller köper biljett via appen, men har råkat ut för att biljettköpet inte registrerats på betalkortet (men har kunnat passera spärrarna). Har även hänt att mobilen fått slut på batteri innan biljettkontroll, men har aldrig behövt erlägga någon kontrollavgift.

Uppmanar ingen att planka, men SL:s biljettsystem är inte ofelbart vilket även kontrollanterna vet om.

I ditt fall tror jag tyvärr att det blir svårt att vinna i rätten.

Det stämmer det du skriver om biljettkontrollanterna, dock så åker det ofta med ordningsvakter med biljettkontrollgruppen och de får hålla kvar dig. Gällande att få slut på batteri i telefonen: Du ska alltid när som helst när du åker i SL trafiken kunna visa biljett. Kan du inte visa din biljett i telefonen för att du har slut på batteri riskerar du att få en tilläggsavgift på 1500:-

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Det är tyvärr bara att betala, giltig biljett ska medföras på resan.
Det finns vissa linjer där man kan åka gratis men det beror på att kontrollanterna inte törs besöka dessa turer.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

Ja, tyvärr tycker SL att det inte är värt sätta in biljettläsare vid bakdörrarna. De påstår att det inte skulle fungera vilket är märkligt då det fungerar hur bra som helst på andra håll i landet och i många andra länder.

Som varande bussförare inom SL kan jag kommentera detta:

Som så många skrivit så är det bara att betala i detta fall. I de fall man kliver på vid en hållplats med biljettmaskiner eller t.ex. tunnelbana eller pendeltåg i anslutning så kan man blippa sitt kort där innan man kliver på, i annat fall är man hänvisad till mobilbiljett.

Att det inte står på någon av skyltarna/lapparna som är uppsatta på bussarna är totalt oväsentligt. Som resenär är man alltid skyldig att ta reda på vad som gäller.

Tyvärr är det så att det finns inget att vinna på att låta detta gå vidare till domstol så för att undvika ytterligare kostnader är det lika bra bita i det sura äpplet och betala.

Man kunde läsa förra året, många andra bussbolag kunde på typ en vecka flytta eller sätta nya blip-automater vid dörrarna där bak, medans inget har skett på 2 år hos SL.
De gör det medvetet svårt att blippa, allt för att kunna skriva böter så mycket de kan, för det är lönsamt.