Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Börjar bli lite smånervös för klimatbonusen då den redan är slut för i år om inte regeringen skjuter till mer pengar. Tittar man på exempelvis Polestar som till skillnad från de flesta skriver ut kostnaden i klartext med och utan klimatbonus så skiljer det drygt 2500 per månad över 36 månaders leasing. Det hade ju förändrat kalkylen rätt rejält.

De skjuter sig själva i foten om de tar bort bonusen nu innan valet i höst, så jag har svårt att se det ske. Vad som händer om ett år eller så vet man aldrig dock. Den där bonusen verkar ju ta slut titt som tätt.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Börjar bli lite smånervös för klimatbonusen då den redan är slut för i år om inte regeringen skjuter till mer pengar. Tittar man på exempelvis Polestar som till skillnad från de flesta skriver ut kostnaden i klartext med och utan klimatbonus så skiljer det drygt 2500 per månad över 36 månaders leasing. Det hade ju förändrat kalkylen rätt rejält.

Värt att tänka på är att Polestar skriver inte bara ut det i klartext, dom tar också betalt på det viset. Dom har ju förhöjt pris så länge bonusen inte kommit och sen när den väl kommit så sänks priset. T.ex. så skulle den konfiguration jag vilja ha om jag beställt en Polestar 2, kosta mig 9 809kr/mån fram tills bonusen betals ut. Säg att den betalas ut efter 12 månader så är det 12 månader med 9 809kr och 24 månader med 6 000kr (cirka). Nästan 10 000 kr för en bil är för mycket pengar och jag tycker det är märkligt att man gör så, genomsnittspriset är 7 271kr/mån vilket jag hade varit mer okej med.

När det kommer till bonusen håller jag med övriga, att inte fylla på under ett valår skulle va riktig dålig publicitet. Nog för att några säkert skulle tycka det var bra att inte fylla på men dom flesta är ändå medvetna om att elbilar är framtiden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nån som har koll på hur mycket skillnad det är mellan halogen och led lyset på E-niro? tänker beställa en men är osäker på om jag ska ta Advance eller Advance plus. De flesta recensioner jag hittat är på bilar med led-belysningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Definitivt inte ZS EV.
Marveln har de försökt med men märks det ändå är något de mest slängt ihop.

Helt ärligt.. jag undrar lite vad du syftar på som har "slängts ihop". Tänker du på adaptiv farthållare-spaken (återigen) eller kanske knapparna på ratten som är identiska med de som VW använde för inte så länge sen och som faktiskt hyllats av de flesta?

Det som slog mig när jag första gången satte mig i Marveln (långt innan jag ens funderade på att leasa den), var hur sjysst och clean inredningen var. Detaljerna liksom hör ihop på ett homogent sätt. Inredningen kändes liksom lagom "svensson-premium" utan att vara för mycket gubbvarning eller för mycket future-styling. Klart det finns billigare plastdetaljer här å där, men inte en knapp eller spak kändes billig på något sätt, och allt har ett tema som helt enkelt "hör ihop". Det är ungefär vad de flesta recensenter på Youtube också säger.

Båda framsätena är fullt elektriskt justerbara som standard (inkl minne med 2 profiler), vilket redan där är en 'wow upplevelse' på många bilar och klassas än idag som premium tillägg på en VW eller Audi. Panoramataket är imponerande tyst och enkelt att öppna/stänga antingen med reglagen i taket eller via infotainment. Båda skärmarna håller hög kvalitet och infotainment är det inget fel på alls. Långt ifrån Tesla-klass men även bra mycket mer logiskt och snyggare än det jag testat på EV6, Born, ID4 och Peugeot 308. Röststyrningen funkar precis som den ska, även om det va på engelska jag testade, och 360 kamerorna håller bra kvalitet runtom.

Ratten har förvisso ingen uppvärmning, men kvalitén är hög, skön att manövrera och rattknapparna är som sagt "hög VW standard". Växel-reglaget känns faktiskt väldigt premium, liksom de två silver-spakarna intill för kör-läge och regen.

Dörrarna är fint klädda med stygn-detaljer och matchande knapp-panel. Sätenas komfort är väldigt individuellt förståss då vi alla är olika. Jag tycker de är sköna och framförallt designen på stolarna är det absolut inget fel på.

Och så BOSE ljud då, med 9 högtalare, som enligt många recensioner är av hög klass, vilket jag också håller med. Slutsteget i bagageutrymmet talar för sig självt.

Inget är egentligen "futuristiskt" i bilen såsom designen är i en EV6, men är det just den biten som fattas då eller?

Det jag försöker säga är att jag inte riktigt kan förstå hur man kan påstå att inredningen är "ihopslängd".

Bör tilläggas att jag i nuläget kör en VW Arteon 2019 för över en halvmille, så inget av det här är någon "novelty" eller lyx för mig. Sen 9 år tillbaka kör jag endast med sprillans nya bilar från fabrik, oftast fullutrustade eller nära inpå. Helt enkelt för att jag uppskattar komfort, tekniken på nya bilar och alla assistanstillägg som räddat mig flera gånger från olyckor eller små misstag.

Jag har full förståelse för att du gillade din EV6 mer och jag håller med om att det är en grym bil. Den har sjukt cool design, kul att köra och snygg i inredningen. Helt klart snäppet vassare än Marveln rent generellt, därav priset.

Men betyder det att allt annat, inklusive Marveln, automatiskt är skit?

Tillägg..
Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Linse:

Nån som har koll på hur mycket skillnad det är mellan halogen och led lyset på E-niro? tänker beställa en men är osäker på om jag ska ta Advance eller Advance plus. De flesta recensioner jag hittat är på bilar med led-belysningen

Med halogen så kommer du troliegn behöva byta lamporna lite då och då, medans med LED så bör du slippa det helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

MG5 ser ut att landa på 420 000 kr. (Får hoppas att detta är fel...)
Leasing oklart. Presenteras troligtvis imorgon i samband med OS.

Grymt, detta är den typ av elbil jag vill ha! Tyvärr skulle jag också gärna se grym lastvikt samt dragvikt men det kan man nog glömma gissar jag...

Jag skulle eg. bara vilja ha en EV-passat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Värt att tänka på är att Polestar skriver inte bara ut det i klartext, dom tar också betalt på det viset. Dom har ju förhöjt pris så länge bonusen inte kommit och sen när den väl kommit så sänks priset. T.ex. så skulle den konfiguration jag vilja ha om jag beställt en Polestar 2, kosta mig 9 809kr/mån fram tills bonusen betals ut. Säg att den betalas ut efter 12 månader så är det 12 månader med 9 809kr och 24 månader med 6 000kr (cirka). Nästan 10 000 kr för en bil är för mycket pengar och jag tycker det är märkligt att man gör så, genomsnittspriset är 7 271kr/mån vilket jag hade varit mer okej med.

Jo, det är klart att det är trevligt att få en "rak" månadskostnad som hela tiden är samma. Men det finns ändå två vettiga poänger med Polestars upplägg. Dels så får du betala mer ränta om du går på det "raka" upplägget, eftersom du i början betalar av leasingkostnaden i en lägre takt än den faktiskt är. Men framförallt är det så att om nu bonusen av någon anledning inte skulle fyllas på, och alltså inte betalas ut, så skulle du i det "raka" upplägget få en ganska otäck räkning på 70.000 rak ned i knät, medans du med Polestars upplägg ändå har betalat i korrekt "takt" från början, och därmed inte får någon extra räkning. Däremot så får du ju ändå betala 70.000 mer än vad du hade tänkt, vilket är surt nog, men du ligger i vart fall "före" skulden hela tiden.

För mig hade det upplägget inte spelat så stor roll. Jag hade sett de första 6 månadernas "överpris" som en form av kontantinsats bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Okej måste lugna mig innan jag svarar...

Andas, andas

I4an är väsentligt snyggare än IX:en, men det gäller väl de mesta på fyra hjul. Model 3 ser väl lite ut som en guldfisk och känslan är väl att Tesla medvetet designat den för att se rätt vardaglig ut. Så rätt enkel seger för Porsche på ren design i mina ögon.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blomman90:

Jag skulle inte vara så orolig om jag var du. Hittills har man alltid fyllt på potten när den tagit slut. Den badwill det skulle innebära att inte fylla på potten tror jag inte man vill dra på sig, än mindre under ett valår.

Skrivet av Dizzö:

Håller med här.

De gjorde det förra året. Plus att de redan gått ut med plan på att sänka bonusen 2023 och sen ytterligare 2024.

Skrivet av SweViver:

De skjuter sig själva i foten om de tar bort bonusen nu innan valet i höst, så jag har svårt att se det ske. Vad som händer om ett år eller så vet man aldrig dock. Den där bonusen verkar ju ta slut titt som tätt.

Jo jag tror ju också det, och regeringen har ju sagt att de ska lösa det. Men inte hur liksom. Samtidigt är ju situationen nu lite annorlunda rent mandatmässigt. Regeringen regerar på en budget som inte är deras, så vart de ska hitta ett antal miljarder för detta vet jag inte. Och sen är det ju val i höst så hur det ser ut sen är ju svårt att veta.

Skrivet av Chippen2188:

Värt att tänka på är att Polestar skriver inte bara ut det i klartext, dom tar också betalt på det viset. Dom har ju förhöjt pris så länge bonusen inte kommit och sen när den väl kommit så sänks priset. T.ex. så skulle den konfiguration jag vilja ha om jag beställt en Polestar 2, kosta mig 9 809kr/mån fram tills bonusen betals ut. Säg att den betalas ut efter 12 månader så är det 12 månader med 9 809kr och 24 månader med 6 000kr (cirka). Nästan 10 000 kr för en bil är för mycket pengar och jag tycker det är märkligt att man gör så, genomsnittspriset är 7 271kr/mån vilket jag hade varit mer okej med.

Jo men priset måste väl hamna i snitt över de tre åren (eller hur länge man nu väljer) på det annonserade priset efter miljörabatten, när man väl får den.

Citat:

När det kommer till bonusen håller jag med övriga, att inte fylla på under ett valår skulle va riktig dålig publicitet. Nog för att några säkert skulle tycka det var bra att inte fylla på men dom flesta är ändå medvetna om att elbilar är framtiden.

Jo de lär fylla på den, men räcker det? Om jag "köper" min bil i juni och det tar minst sex månader att få bonus så är det ju efter valet liksom, då kanske incitamentet att fylla på försvinner. Om M med kompisar vinner valet så kanske de hellre satsar på mer bidrag till elförbrukning eller något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo de lär fylla på den, men räcker det? Om jag "köper" min bil i juni och det tar minst sex månader att få bonus så är det ju efter valet liksom, då kanske incitamentet att fylla på försvinner. Om M med kompisar vinner valet så kanske de hellre satsar på mer bidrag till elförbrukning eller något.

Det är ju lite det man får leva, risken att det kommer hända att bonusen försvinner. Som det är planerat nu så kommer bonusen på 70 000 kr utgå under 2022 och från och med 2023 kommer bonusen vara 50 000kr. Är du sugen på elbil så se därför till att få den levererad under 2022. Jag tror det här förslaget kommer hedras av alla politiker, om du inte tror det eller känner dig osäker så ska du kanske räkna på vad en elbil kostar utan bonus och se bonusen som en glad överaskning om den kommer

Åker en XC40 P6 (FWD) i helgen om någon har några frågor! Det är årets modell, så inte MY23 som man kan leasa för 4000 på Bilia just nu. Men det är ju nästan samma bil, så om någon undrar något, säg till!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

En Cupra-säljare ringde upp mig nu så jag kan få provköra i helgen. Enligt honom så beror leveranstiden på vad man väljer för tillval, så om jag väljer en basbil utan några paket eller liknande så byggs den tidigast v. 25-26. Köper man till något teknikpaket med större stereo och en del annat så kan bilen byggas v. 17 ungefär. Det skulle kosta runt en femhundring i månaden, men jag fattar inte vad som ingår riktigt.

På Cupras sida så finns en bättre stereo för 5200 (Beats Audio vilket tar emot lite, men den är säkert ok), och två teknikpaket, medium för 6200 och large för 8600. Men även large plus stereon kostar ju rätt mycket mindre mindre än de 18K som mer kostnaden hade blivit för mig, alltså måste det ingå mer om de inte räknar med att dessa tillval skulle sänka restvärdet.

Jag får nog mer klarhet när jag provkör, men det är inte lätt att förstå strategin här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag tror ju också det, och regeringen har ju sagt att de ska lösa det. Men inte hur liksom. Samtidigt är ju situationen nu lite annorlunda rent mandatmässigt. Regeringen regerar på en budget som inte är deras, så vart de ska hitta ett antal miljarder för detta vet jag inte. Och sen är det ju val i höst så hur det ser ut sen är ju svårt att veta.

Jo de lär fylla på den, men räcker det? Om jag "köper" min bil i juni och det tar minst sex månader att få bonus så är det ju efter valet liksom, då kanske incitamentet att fylla på försvinner. Om M med kompisar vinner valet så kanske de hellre satsar på mer bidrag till elförbrukning eller något.

Fast oppositionens budget skiljer sig inte på punkten om klimatbonusen, så det är samma lika. Att staten skulle "vilseleda" folk att köpa elbilar för att sedan dra undan bonusen under fötterna på vanliga Svenssons är närmast uteslutet. Även om valdagen skulle ha passerats så är inte mandatperioderna så långa att man kan köra över folk på det viset och utan att räkna med ett kraftigt gensvar vid nästa val. Jag skulle bli djupt förvånad om något parti skulle våga backa på klimatbonus-löftet för redan sålda bilar.

Högre är ju risken att en viss typ av bonus gäller vid tidpunkten man beställer bilen, men att det sedan hinner ändras innan bilen levereras (framförallt med de otroligt långa leveranstiderna som nu råder).

Permalänk
Medlem

Klimatbonusen är inget unikt för Sverige. De flesta länder i Europa samt även i USA har man ett "bidrag" eller bonus på runt 7000-7500 USD eller 6000-7000 Euro vid köp av en ny elbil. I Frankrike skulle man väl dessutom erbjuda nån bonus på begagnade elbilar, om inte det redan är igång, och i Tyskland höjde man bonusen. I Norge har man ju gått steget längre och säljer elbilar exkl moms. Inte undra på att Norge är i framkant när det gäller elbilar.

Om Sverige nu skulle få för sig att ta bort bonusen, så skulle vi troligen vara det första landet i världen som fullständigt gör bort sig politiskt sett runt hela klimatsammanhanget. Inte minst för att det va vi själva som startade klimathysterin med Greta och Co, samt stoltserat med att vara "fronten" för ett fossilfritt samhälle.

Så vi behöver egentligen inte oroa oss for bonusen på ett tag. Åtminstone för elbilar. Köpare av hybrider däremot kommer garanterat att drabbas, kanske redan i år. Hybrider är ju trots allt knappast miljövänliga, utan främst en genväg för företagen att undkomma/minimera skatten på firmabilar mm.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Det är ju lite det man får leva, risken att det kommer hända att bonusen försvinner. Som det är planerat nu så kommer bonusen på 70 000 kr utgå under 2022 och från och med 2023 kommer bonusen vara 50 000kr. Är du sugen på elbil så se därför till att få den levererad under 2022. Jag tror det här förslaget kommer hedras av alla politiker, om du inte tror det eller känner dig osäker så ska du kanske räkna på vad en elbil kostar utan bonus och se bonusen som en glad överaskning om den kommer

Åker en XC40 P6 (FWD) i helgen om någon har några frågor! Det är årets modell, så inte MY23 som man kan leasa för 4000 på Bilia just nu. Men det är ju nästan samma bil, så om någon undrar något, säg till!

Skrivet av Blomman90:

Fast oppositionens budget skiljer sig inte på punkten om klimatbonusen, så det är samma lika. Att staten skulle "vilseleda" folk att köpa elbilar för att sedan dra undan bonusen under fötterna på vanliga Svenssons är närmast uteslutet. Även om valdagen skulle ha passerats så är inte mandatperioderna så långa att man kan köra över folk på det viset och utan att räkna med ett kraftigt gensvar vid nästa val. Jag skulle bli djupt förvånad om något parti skulle våga backa på klimatbonus-löftet för redan sålda bilar.

Högre är ju risken att en viss typ av bonus gäller vid tidpunkten man beställer bilen, men att det sedan hinner ändras innan bilen levereras (framförallt med de otroligt långa leveranstiderna som nu råder).

Jo det ordnar sig nog. Skulle det bli så illa att jag bara får den lägre klimatbonusen för nästa år så får jag väl hosta upp de 20K som behövs helt enkelt. Det jobbiga är ju om typ SD får mer makt och styr om alla subventioner till bensin istället eller något.

Permalänk
Medlem

Jag är i behov av en bil, det logiska och mest prisvärda valet för min del är att privatleasa en mindre elbil. Har fått ett gott intryck på Peugeot e208 då den har tillfredställande räckvidd och snabbladdning, och i mitt tycke ett rimligt pris.

Kommer pendla ca 2 mil om dagen. Cykeln hade varit ett alternativ om adekvat cykelväg fanns.

Största nackdelen i dagsläget är ju att jag inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. I hemmet är det på gång, det projekteras för laddstolpar men tidshorisonten är något oklar.

Jag har dock gångavstånd till snabbladdning både på jobbet och i hemmet, och räknar väl med att klara mig en vecka på en laddning. Så laddningsbiten är väl lite mer av ett bekvämlighetsproblem.

I normala fall hade jag köpt en begagnad och besiktigad "skrotbil" för en 20-30.000 men dessa är det ont om på dagens begagnatmarknad. Vill gärna slippa stå och skruva på bruksbilen i så stor utsträckning som möjligt. En nyare fossildriven bil är ju hårt beskattad och inte särskilt mycket billigare att leasa. Dessutom är jag tekniknörd och vill gärna köra elbil bara av den anledningen..

Lite villrådig, är det en klok idé att skaffa elbil utan möjlighet till laddning hemmavid? Är Peugeot e208 något att ha, eller bör jag kika på andra alternativ?

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Klimatbonusen är inget unikt för Sverige. De flesta länder i Europa samt även i USA har man ett "bidrag" eller bonus på runt 7000-7500 USD eller 6000-7000 Euro vid köp av en ny elbil. I Frankrike skulle man väl dessutom erbjuda nån bonus på begagnade elbilar, om inte det redan är igång, och i Tyskland höjde man bonusen.

Om Sverige nu skulle få för sig att ta bort bonusen, så skulle vi troligen vara det första landet i världen som fullständigt gör bort sig politiskt sett runt hela klimatsammanhanget. Inte minst för att det va vi själva som startade klimathysterin med Greta och Co, samt stoltserat med att vara "fronten" för ett fossilfritt samhälle.

Så vi behöver egentligen inte oroa oss for bonusen på ett tag. Åtminstone för elbilar. Köpare av hybrider däremot kommer garanterat att drabbas, kanske redan i år. Hybrider är ju trots allt knappast miljövänliga, utan främst en genväg för företagen att undkomma/minimera skatten på firmabilar mm.

Nej vi får hoppas det. Samtidigt är det ju flera länder som har börjat minska på denna form av bonus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joccmock:

Jag är i behov av en bil, det logiska och mest prisvärda valet för min del är att privatleasa en mindre elbil. Har fått ett gott intryck på Peugeot e208 då den har tillfredställande räckvidd och snabbladdning, och i mitt tycke ett rimligt pris.

Kommer pendla ca 2 mil om dagen. Cykeln hade varit ett alternativ om adekvat cykelväg fanns.

Största nackdelen i dagsläget är ju att jag inte har möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet. I hemmet är det på gång, det projekteras för laddstolpar men tidshorisonten är något oklar.

Jag har dock gångavstånd till snabbladdning både på jobbet och i hemmet, och räknar väl med att klara mig en vecka på en laddning. Så laddningsbiten är väl lite mer av ett bekvämlighetsproblem.

I normala fall hade jag köpt en begagnad och besiktigad "skrotbil" för en 20-30.000 men dessa är det ont om på dagens begagnatmarknad. Vill gärna slippa stå och skruva på bruksbilen i så stor utsträckning som möjligt. En nyare fossildriven bil är ju hårt beskattad och inte särskilt mycket billigare att leasa. Dessutom är jag tekniknörd och vill gärna köra elbil bara av den anledningen..

Lite villrådig, är det en klok idé att skaffa elbil utan möjlighet till laddning hemmavid? Är Peugeot e208 något att ha, eller bör jag kika på andra alternativ?

Angående laddningen så sitter jag lite i samma sits. Snabbladdning bör man ju undvika både för att det sliter på batteriet mer, men också för att det är mycket dyrare förstås. Så kolla om du har några långsamma laddare i närheten istället skulle jag säga.

Om man tänker sig en förbrukning på 1,8 kWh per mil och laddar på någon billigare långsam laddare för säg 2,50 per kWh (vilket är vad det kostar här med Göteborg Energis laddare) så blir ju det 4,5 per mil, men en snabbladdare som Ionity där det kanske kostar 8 per kWh så blir det ju 14,60 per mil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joccmock:

Lite villrådig, är det en klok idé att skaffa elbil utan möjlighet till laddning hemmavid?

Jag har ingen stolpe hemma även om bostadsrättsföreningen jobbar på en lösning. Har ändå bestämt mig för elbil och får den nån gång nu i mars, kanske april. Snabbladdning får duga tillsvidare. Nu behöver jag dock inte pendla till jobbet, så det gör ju saken lite lättare.

Beror kanske på hur långt du har till jobbet och hur mycket du behöver köra varje dag. Har man 10-20 mil om dagen så blir det ju såklart sjukt jobbigt att behöva hänga minst en halvtimme på laddningsstation varannan eller var tredje dag efter jobbet.

Men pendla 2 mil per dag är ju ingenting, så du kan nog snabbladda en gång i veckan (eller max två) medans du tar en fika eller storhandlar på ett köpcenter (eller hänger på Lidl och laddar gratis heh..).

Klart att det inte blir lika billigt som att ladda hemma, men det är fortfarande billigare med el än drivmedel hur man än ser på det. Slår du ut det på ett år eller mer så kommer du spara pengar på det jämfört med en bensinare/diesel. Speciellt med tanke på skatten du slipper betala. Jag betalar över 6000kr per år i skatt på min nuvarande diesel jag snart lämnar tillbaka. Det blir rätt många kWh för de pengarna per år.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Angående laddningen så sitter jag lite i samma sits. Snabbladdning bör man ju undvika både för att det sliter på batteriet mer, men också för att det är mycket dyrare förstås. Så kolla om du har några långsamma laddare i närheten istället skulle jag säga.

Om man tänker sig en förbrukning på 1,8 kWh per mil och laddar på någon billigare långsam laddare för säg 2,50 per kWh (vilket är vad det kostar här med Göteborg Energis laddare) så blir ju det 4,5 per mil, men en snabbladdare som Ionity där det kanske kostar 8 per kWh så blir det ju 14,60 per mil.

Bra input! Har även "långsamma" laddare på samma avstånd som snabbladdarna. Så det är ju klar positivt i ekonomisk bemärkelse. Får ju gott om kräm i bilen på en arbetsdag Inte omöjligt att vi får laddmöjlighet på jobbet snart heller. Vilket vore det absolut smidigaste.

Skrivet av SweViver:

Jag har ingen stolpe hemma även om bostadsrättsföreningen jobbar på en lösning. Har ändå bestämt mig för elbil och får den nån gång nu i mars, kanske april. Snabbladdning får duga tillsvidare. Nu behöver jag dock inte pendla till jobbet, så det gör ju saken lite lättare.

Beror kanske på hur långt du har till jobbet och hur mycket du behöver köra varje dag. Har man 10-20 mil om dagen så blir det ju såklart sjukt jobbigt att behöva hänga minst en halvtimme på laddningsstation varannan eller var tredje dag efter jobbet.

Men pendla 2 mil per dag är ju ingenting, så du kan nog snabbladda en gång i veckan (eller max två) medans du tar en fika eller storhandlar på ett köpcenter (eller hänger på Lidl och laddar gratis heh..).

Klart att det inte blir lika billigt som att ladda hemma, men det är fortfarande billigare med el än drivmedel hur man än ser på det. Slår du ut det på ett år eller mer så kommer du spara pengar på det jämfört med en bensinare/diesel. Speciellt med tanke på skatten du slipper betala. Jag betalar över 6000kr per år i skatt på min nuvarande diesel jag snart lämnar tillbaka. Det blir rätt många kWh för de pengarna per år.

Det sparas ju in på både drivmedel, skatt och service jämfört med en fossilbil. Sambon har en bensinbil som ska användas vid längre resor. Mina högst förenklade kalkyler talar starkt för elbilen, även med uteslutande laddning på offentliga laddplatser.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joccmock:

Bra input! Har även "långsamma" laddare på samma avstånd som snabbladdarna. Så det är ju klar positivt i ekonomisk bemärkelse. Får ju gott om kräm i bilen på en arbetsdag Inte omöjligt att vi får laddmöjlighet på jobbet snart heller. Vilket vore det absolut smidigaste.

Jo det hade ju underlättat.

Jag räknade på hur mycket jag kör ungefär när jag inte ska åka på någon längre resa eller så, och för mig hade jag kunnat hålla mig mellan 20 och 80 procent genom att ladda en natt i veckan upp till 80 eller så utan problem. Om bilen går 40 mil när det inte är riktigt kallt på hundra procent, så blir det ju 24 mil på de 60 mellan 20 och 80, alltså runt 3,5 mil per dag i sju dagar eller nästan fem mil per dag om man bara kör vardagar.

Citat:

Det sparas ju in på både drivmedel, skatt och service jämfört med en fossilbil. Sambon har en bensinbil som ska användas vid längre resor. Mina högst förenklade kalkyler talar starkt för elbilen, även med uteslutande laddning på offentliga laddplatser.

Jo jag gjorde en ganska förenklad uträkning på föregående sida som visar på samma sak: #19472992

Det är många osäkerheter förstås, bränslepriser, elpriser, begagnatpriser och så, men jag tyckte jag tog i åt hållet att göra elbilen dyrare så sannolikt blir det bättre än min kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det hade ju underlättat.

Jag räknade på hur mycket jag kör ungefär när jag inte ska åka på någon längre resa eller så, och för mig hade jag kunnat hålla mig mellan 20 och 80 procent genom att ladda en natt i veckan upp till 80 eller så utan problem. Om bilen går 40 mil när det inte är riktigt kallt på hundra procent, så blir det ju 24 mil på de 60 mellan 20 och 80, alltså runt 3,5 mil per dag i sju dagar eller nästan fem mil per dag om man bara kör vardagar.
Jo jag gjorde en ganska förenklad uträkning på föregående sida som visar på samma sak: #19472992

Det är många osäkerheter förstås, bränslepriser, elpriser, begagnatpriser och så, men jag tyckte jag tog i åt hållet att göra elbilen dyrare så sannolikt blir det bättre än min kalkyl.

Jepp, mycket bra och rimlig uträkning, läste den förut.
Att köpa en begagnad bil just nu är rena rånet. Att serva, laga och underhålla en skrotbil i 3-5 år är mardrömmen och kostar ibland mer än vad bilen är värd. Minns min första bil en gång i tiden. En Peugeot. Kostade 65K begagnad. På lite mer än 3 år la jag över 60K på reparationer, byten av delar och service. Aldrig mer

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo det hade ju underlättat.

Jag räknade på hur mycket jag kör ungefär när jag inte ska åka på någon längre resa eller så, och för mig hade jag kunnat hålla mig mellan 20 och 80 procent genom att ladda en natt i veckan upp till 80 eller så utan problem. Om bilen går 40 mil när det inte är riktigt kallt på hundra procent, så blir det ju 24 mil på de 60 mellan 20 och 80, alltså runt 3,5 mil per dag i sju dagar eller nästan fem mil per dag om man bara kör vardagar.
Jo jag gjorde en ganska förenklad uträkning på föregående sida som visar på samma sak: #19472992

Det är många osäkerheter förstås, bränslepriser, elpriser, begagnatpriser och så, men jag tyckte jag tog i åt hållet att göra elbilen dyrare så sannolikt blir det bättre än min kalkyl.

Just utvecklingen av elbilar, eventuella politiska beslut och det allmäna ekonomiska läget gör att jag valt att fokusera på privatleasing. Då vet jag vad det kommer kosta och behöver inte tänka på restvärde. Utan bara tuta och köra i 24 månader

Hur jag än vrider och vänder kommer elbilen ut som segrare.

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jepp, mycket bra och rimlig uträkning, läste den förut.
Att köpa en begagnad bil just nu är rena rånet. Att serva, laga och underhålla en skrotbil i 3-5 år är mardrömmen och kostar ibland mer än vad bilen är värd. Minns min första bil en gång i tiden. En Peugeot. Kostade 65K. På lite mer än 3 år la jag över 60K på reparationer, byten av delar och service. Aldrig mer

Jo det är min erfarenhet också. Jag har dock haft begagnade bilar som inte gått sönder så mycket också, men det handlar ju väldigt mycket om ålder, miltal, körstilen på den som haft bilen innan och förstås kvaliteten på själva bilen. Körstilen kan man ju inte veta så mycket om förstås, om man inte köper en uppenbar "gubb-bil" (typ en snålutrustad sedan) eller motsatsen då med typ en Civic Type R eller liknande där man får räkna med att den är sönderkörd typ. Åldern vet man ju, och miltalet också (om det inte är något lurt). Kvaliteten är värre, i allmänhet finns det ju märken med mer eller mindre kvalitet förstås men ett exemplar kan ju vara sämre än ett annat ändå liksom.

Min förra bil exempelvis var en Accord som ju ska ha bra kvalitet, kanske sju år gammal när jag köpte den. Hade inte gått överdrivet långt eller så, men jag hade en massa problem med den. Jag tror jag la över 50K bara på reparationer under de tre åren jag hade den, plus nya däck och så. Och jag fick väl ungefär hälften av vad jag gav för den när jag sålde den.

Permalänk
Medlem

Körde Mach E GT igår och blev förälskad. Så jag skippar i4 m50 och tog Forden istället. Leverans i april så 70000 billigare med!

Permalänk
Skrivet av SweViver:

Helt ärligt.. jag undrar lite vad du syftar på som har "slängts ihop". Tänker du på adaptiv farthållare-spaken (återigen) eller kanske knapparna på ratten som är identiska med de som VW använde för inte så länge sen och som faktiskt hyllats av de flesta?

Det som slog mig när jag första gången satte mig i Marveln (långt innan jag ens funderade på att leasa den), var hur sjysst och clean inredningen var. Detaljerna liksom hör ihop på ett homogent sätt. Inredningen kändes liksom lagom "svensson-premium" utan att vara för mycket gubbvarning eller för mycket future-styling. Klart det finns billigare plastdetaljer här å där, men inte en knapp eller spak kändes billig på något sätt, och allt har ett tema som helt enkelt "hör ihop". Det är ungefär vad de flesta recensenter på Youtube också säger.

Båda framsätena är fullt elektriskt justerbara som standard (inkl minne med 2 profiler), vilket redan där är en 'wow upplevelse' på många bilar och klassas än idag som premium tillägg på en VW eller Audi. Panoramataket är imponerande tyst och enkelt att öppna/stänga antingen med reglagen i taket eller via infotainment. Båda skärmarna håller hög kvalitet och infotainment är det inget fel på alls. Långt ifrån Tesla-klass men även bra mycket mer logiskt och snyggare än det jag testat på EV6, Born, ID4 och Peugeot 308. Röststyrningen funkar precis som den ska, även om det va på engelska jag testade, och 360 kamerorna håller bra kvalitet runtom.

Ratten har förvisso ingen uppvärmning, men kvalitén är hög, skön att manövrera och rattknapparna är som sagt "hög VW standard". Växel-reglaget känns faktiskt väldigt premium, liksom de två silver-spakarna intill för kör-läge och regen.

Dörrarna är fint klädda med stygn-detaljer och matchande knapp-panel. Sätenas komfort är väldigt individuellt förståss då vi alla är olika. Jag tycker de är sköna och framförallt designen på stolarna är det absolut inget fel på.

Och så BOSE ljud då, med 9 högtalare, som enligt många recensioner är av hög klass, vilket jag också håller med. Slutsteget i bagageutrymmet talar för sig självt.

Inget är egentligen "futuristiskt" i bilen såsom designen är i en EV6, men är det just den biten som fattas då eller?

Det jag försöker säga är att jag inte riktigt kan förstå hur man kan påstå att inredningen är "ihopslängd".

Bör tilläggas att jag i nuläget kör en VW Arteon 2019 för över en halvmille, så inget av det här är någon "novelty" eller lyx för mig. Sen 9 år tillbaka kör jag endast med sprillans nya bilar från fabrik, oftast fullutrustade eller nära inpå. Helt enkelt för att jag uppskattar komfort, tekniken på nya bilar och alla assistanstillägg som räddat mig flera gånger från olyckor eller små misstag.

Jag har full förståelse för att du gillade din EV6 mer och jag håller med om att det är en grym bil. Den har sjukt cool design, kul att köra och snygg i inredningen. Helt klart snäppet vassare än Marveln rent generellt, därav priset.

Men betyder det att allt annat, inklusive Marveln, automatiskt är skit?

https://www.hedinbil.se/__image/a/5185117/alias/xxl/v/2/c/18/ar/5-3/fn/mg-marvel-r-hedin-bil-elektrisk-mgmotors-suv-interio%CC%88r-interior-19,4-digitalska%CC%88rm-sportig-modern.jpg

https://i0.wp.com/saabblog.net/wp-content/uploads/2021/10/MG-Marvel-R-3.jpeg

https://zerauto.nl/wp-content/uploads/sites/2/2021/10/MG-Marvel-R-Electric-2022-FOTO-009-640x480.jpg

https://i.pinimg.com/736x/bd/1a/c8/bd1ac848682c86cf2ee8c9a8ce0666e0.jpg

Jag gillar spontant marveln väldigt mycket. Hade inte tänkt byta bil men hustrun skulle så jag var med som "sällskapet"
Gick och plockade och pillade och när jag satte mig i marveln och såg designen på det nedfällbara mittarmstödet blev jag kär. Udda? Absolut. Men när de hade tänkt till kring designen på en sådan ovidkommande sak borde resten vara hyffsat genomtänkt.
Dock blev det ingen marvel till slut pga leveranstiden. Köpte istället en beg. Model 3 som kommer onsdag. Känns som en helt ok bil att "övervintra" i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Joccmock:

Just utvecklingen av elbilar, eventuella politiska beslut och det allmäna ekonomiska läget gör att jag valt att fokusera på privatleasing. Då vet jag vad det kommer kosta och behöver inte tänka på restvärde. Utan bara tuta och köra i 24 månader

Hur jag än vrider och vänder kommer elbilen ut som segrare.

Precis. Bara man inte får en räkning på 70K för att regeringen inte får tummen ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis. Bara man inte får en räkning på 70K för att regeringen inte får tummen ur.

Det är också en risk.

När det gäller bilägande spelar det ingen roll hur man vrider och vänder på det, det är ett svart hål för pengar..

Visa signatur

|R5 3600|Noctua NH-U12S|Vengeance LPX 2x8GB @3200MHz|Intel 660p 512GB|MSI B450 Tomahawk MAX|Gigabyte RX 5700 XT 8GB GAMING OC |Phanteks P300A|
MSI Optix MAG241CP 144Hz|Xtrfy M3 Heaton|Xtrfy K4 RGB TKL|RIG 400 Pro|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Joccmock:

Just utvecklingen av elbilar, eventuella politiska beslut och det allmäna ekonomiska läget gör att jag valt att fokusera på privatleasing. Då vet jag vad det kommer kosta och behöver inte tänka på restvärde. Utan bara tuta och köra i 24 månader

Hur jag än vrider och vänder kommer elbilen ut som segrare.

Fast man känns inte friad från det ändå. Elbilsbonusen kan betalas ut för sent och kan leda till dyrare kostnad. Som med t ex Polestar där man betalar högre pris fram tills att de får bonusen betald till dom... Och det sker tidigast 6 månader efter införskaffning av bilen. Så det kan bli dyrare än planerat om staten är långsam.

Jag förespråkar att köpa bilen, sen förstår jag att det inte passar alla. Men som det ser ut de kommande åren ser restvärdet knappast ut att vara ett problem. Elbilar har sjukt bra andrahandsvärde har vi sett de senaste 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Fast man känns inte friad från det ändå. Elbilsbonusen kan betalas ut för sent och kan leda till dyrare kostnad. Som med t ex Polestar där man betalar högre pris fram tills att de får bonusen betald till dom... Och det sker tidigast 6 månader efter införskaffning av bilen. Så det kan bli dyrare än planerat om staten är långsam.

Jag förespråkar att köpa bilen, sen förstår jag att det inte passar alla. Men som det ser ut de kommande åren ser restvärdet knappast ut att vara ett problem. Elbilar har sjukt bra andrahandsvärde har vi sett de senaste 5 åren.

Jag tycker Polestars sätt är helt befängt. Bonusen kan ju dröja länge. De tjänar ju grova pengar på statens eventuella saktfärdighet.

Permalänk
Medlem

Snart går leasing tiden ut på min bil jag har idag och har kommit fram till att nästa bil blir elektrisk.
Har möjlighet att ladda på jobbet fast hemma är har jag parkering utan ladd möjlighet, fast jag har en parkeringsplatser med avgifts stolpar nästan utanför dörren och gratis ladd möjlighet på en shopping parkering typ 200m bort (när det är ledigt).
Letar i alla fall en "budget" bil och väljer och velar mellan:
Hyundai Kona - Standard range (39 kWh), Essential
MG ZS EV - Luxor
Citroen C4e - Shine
Kia E-Niro - Advance

Ligger på ungefär samma pris, skiljer någon hundra lapp mellan dom.
Har inget behov av långpendling, kör mest kortare sträckor och några 6-10milare några gånger i månaden.