Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Helgsnack: Vad får dig att byta mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

Hade tänkte byta min Galaxy S7 (2016 års. modell) när batteriet tog slut, kanske. Funderade på att byta batteri, för att ge den ett par år till. Prestandan, skärmen, storleken, kameran, den var fortfarande helt OK.

Men innan dess tog lagringen slut.

Alltså, jag hade extra minneskort, för bilder och video och de appar som stödjer det, men apparna har på senare tid blivit så galet stora. Googles Photo tog exempelvis över 1GByte av mitt interna lagringsutrymme. Och det är då alltså direkt efter rensning av cache etc, när man använt det några dagar blev det ju ännu värre. Sitter man då med, tja, 20GB kvar efter alla systemappar etc (av totalt 32GB lagring) blir det inte mycket över till annat. Konstant klagande på ont om plats.

Min fru hade samma problem med sin Samsung A3 (2017) som bara hade 16GB lagring (+sd kort), den tog slut hela tiden, slutade synka kalender och mail. Ohållbart.

Alternativ? Roota så man kan rensa bättre samt använda sd-korten bättre. Men då tappar man ju Samsung Pay och en del annat strul.

Lösningen: Jag spontanköpte en Galaxy S21 för 349kr/månad (24 mån bundet) inklusive 100GB data/månad (Black Friday 2021), min fru fick min S7, nu har vi båda bättre telefoner än innan och klart mer lagring.

Annars tycker jag att telefonerna ganska länge varit "good enough" för mina behov, möjligen undantaget kameran som egentligen inte kan bli för bra om man har barn.

Fota barn inomhus framåt kvällningen är eldprovet för en mobiltelefon. Det vanliga, och det lider även min S21 av, är att tapeter och mattor blir jättefina och skarpa medan barnen blir suddiga vålnader som smetar runt sig i bilden. Auto-scen-läget borde byta namn till "idiot-scen-läget". I Pro-läget kan man ställa in slutartiden till 1/100s eller vad som nu kan passa, då blir bilderna ok. Men mattan blir ju lite mer kornig och brusig, ajajaj. Men det spelar ju ingen roll, bara barnen går att se bra.

Min S21 har marginellt bättre kamera än min gamla S7, det är lite tur och träff där, men i Pro-läget gör den ungefär som jag vill.

Efter att ha simmat i havet i somras, med mobilen i byxfickan, köper jag bara vattentäta mobiler Det var första dagen på semestern, jag skulle vara ute på sjön en månad, jollen slog runt helt utan anledning (...) och jag var oerhört glad att det bara var att torka av min S7 så funkade den prima. Hade tidigare funderat på en Pixel 4a etc men den är tydligen inte vattentät.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Byter väl efter 3-4år lite drygt. När batteriet börjar vara slut, när laddporten gett upp eller när säkerhetsuppdateringarna slutar komma så brukar jag byta upp mig

Permalänk
Medlem

Jag bytte ofta förr i tiden..när skillnaden var enorm från år till år. Tex kameran , skärm, etc.
Nu är det ju inte så längre.

De flesta"dyrare modeller" är riktigt bra. Så mer sällan bytte nu.

Men det som får mig bytte är när den går sönder tex tappar den och det är inte värt längre.
Eller batteri tiden blir så usel att den inte håller 1 dag.

Tappade min OnePlus 7Pro i vattnet, mobilen har jag nu i ca 3år. Trodde det skulle vara kört.
Men teknikern lyckas få igång den och kostade mig bara 600:-
Lätt val att reparera och fortsätta med den. Är verkligen super nöjd med den! Bästa är att den inte har någon notch eller kamera hål.
Den har popup kamera. Och den funkar lika bra än!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Inga kriterier, byter så sällan, och köper något snuskigt billigt oftast.
Tycker telefoner är så sjukt ointressanta. Ser inget mervärde i dyra modeller alls.

Har inte ägt en flaggskeppstelefon sedan Samsung Galaxy S3 kom.
Vilket börjar bli ett tag sedan nu 😉

Permalänk
Medlem

Körde Huawei Mate 20 Pro från release fram tills nu i December 2021 och då blev det en Iphone 13 Pro Max.

Inte känt att det skett så stora förbättringar varken i prestanda eller kamera förrns nu när 13 Pro Max kom.

Batteriet var ju fortfarande kapabelt att ta mig genom en hel dags media konsumtion och spelande på min gamla Mate 20 Pro så ingen anledning att uppgradera för den delen heller. Kirin 980 va ju ingen slöfock. Och Kameran på en Mate 20 Pro är ju inte dålig heller.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Byter när det är 'dags', det vill säga när nästa mobilupgradering är prisvärd för mig och erbjuder något som jag är i behov av... Samtidigt som den gamla inte längre uppfyller mina krav; Kan vara dåligt batteri, för långsam, ej längre uppdateras etc. Brukar bli vartannat till var tredje år för min del.

Senast gick jag från en P30 som jag fick för 99 x 24 (~2400kr) hos Comviq, till en Samsung S20FE 5G som kostar mig 24x129 (~3100Kr). Fick nästan 2000kr för min begagnade P30 efter 24 månader, så det kändes som ett bra läge att byta telefon då batteritiden egentligen var otillräcklig redan från dag ett...

Skulle jag väntat längre skulle min gamla P30 inte varit värd lika mycket... och behövde bättre batteritid asap.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

När jag får en ny av jobbet

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Tidigare bytte jag rätt ofta, blev alldeles för sugen när det kom nytt. Sen några år tillbaka kör jag telefon via jobbet så det är det som styr, ser ingen anledning att köpa något privat. Just nu är det en iphone 11, och med tanke på hur länge Apple släpper uppdateringar så blir det nog den ett tag. Nog för att 13 lockar, men dom pengarna lägger jag hellre på annat.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

När det kommer en ny modell som verkar intressant

Visa signatur

Ryzen 5600 | RTX 3080

Permalänk
Medlem

Inte först jag känner mig tvungen.

Detta är alla mobilerna jag haft om jag kommer ihåg rätt. Iofs bara den första jag är osäker på, men efter att ha tittat på bilder på Nokiatelefoner så är det den som typ ser ut så som jag kommer ihåg den
???? Nokia 5110(?)
???? Nokia 3310
???? Nokia 3510i
2007 Nokia 5310 XpressMusic
2010 HTC Desire HD
2014 HTC One M8
2018 OnePlus 6

Som ni ser så har det blivit var 4e år med smartphones, och jag tror att det kommer bli längre denna gången. Om inget händer med nuvarande telefon så ser jag ingen anledning till att byta ut den, och har heller ingen vilja då nya flagships inte har hörlursjack längre. Sedan min M8 så tycker jag att det bara blivit svårare och svårare att hitta nästa telefon som man vill ha för varje år som går

Permalänk
Medlem

Har nog blivit var 3-4:e år. Börjar batteriet surna eller om jag helt enkelt börjar känna mig sugen på en ny så kanske det händer nåt

Permalänk
Medlem

När den inte går att använda längre. Har oftast berott på uppdateringar som inte längre går att få.

Har väl också varit nån telefon som gått sönder och inte varit värd att laga - men oftast har det varit att appar jag behöver inte längre går att köra pga. bristande Androiduppdateringar.

Har aldrig ägt en endaste telefon som haft för slö hårdvara för det jag gör - ty jag gör inte mycket. Bankappar, reseplanerare, messar och ringer. Det klarar vilken budgettelefon som helst av.

Permalänk

Byter telefon antingen när den inte är värd att laga eller när den slutar uppdateras så att applikationer så som BankID inte fungerar längre, just det som hände mina förra telefon som jag hade i endast 6 år... Min nuvarande mobil, ASUS ZenPone 4 har jag haft i ca 3 år som jag fick av min mor när hon bytte hoppas jag håller i många år. Orka byte telefon... Hoppas att de kommer en lag där tillverkarna måste hålla med uppdateringar längre och att framtida telefoner går att reparera lättare en dagens.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Avstängd

Sony Ericsson av någon sort.
Nexus 4
HTC One M8
HTC U11
Samsung A52 5G

Brukar byta när batterierna inte längre håller tillräckligt länge.
Den senaste telefonen kommer jag dock byta långt innan dess då den blir slöare efter varje uppdatering plus massa annat trams i mjukvaran. Så nästa telefon blir något annat än Samsung.

Synd att HTC knappt finns längre, dom var ju helt överlägsna.

Permalänk
Medlem

Jag har bara bytt mobiltelefon en gång — mot en kamera.
Den tog bättre bilder än den som var inbyggd i telefonen och jag fick mycket användning för den.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Att min gamla gått sönder, eller blivit så seg att den inte går att använda. Har en note 8 som fungerar felfritt, lika snabb som dagen jag köpte den än, samma batteritid, så kommer inte byta på ett bra tag hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Enkelt.

När det dj...a inbyggda batteriet är slut...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Bytte precis i dagarna från en Sony XZ3 från 2018 till en Xperia 1 iii .

- Batteriet räckte typ en halv dag
- Kameran va rätt kass så 90% av bilderna på mina barn blev en suddig sörja
- Spelen jag spelade kunde lagga så mycket emellanåt så jag förlorade spelet.

Fick nya luren på kampanj med 45% rabatt och ett par 2500kr hörlurar på köpet.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

När batteriet börjar tröttna eller telefonen går sönder efter garantitid så blire byte av telefon.
Hade min förra telefon Samsung Galaxy S8+ i 4år. Samsung måste jag säga gör jävla bra batterier.
Nu har jag Galaxy S21Ultra.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Sitter på en "Motorola Z3 play" idag, hoppas på att Motorola ska släppa "Z5 play" någon gång snart. Då "Z4 play" saknade 5G och såldes inte i Europa.
Gillar konceptet med Moto-Mods och vill gärna kunna fortsätta använda dem till nästa generation av denna modellen.

Visa signatur

Phanteks EVOLV Shift - Corsair SF750
ASUS M4A88T-T Deluxe - AMD Phenom x6 1100t 3,3GHz
Radeon Pro Duo HBM 8Gb
2x8Gb 1600MHz - Kingston HyperX Impact
240Gb SSD - Kingston HyperX 3K

Permalänk
Medlem

Skaffade en S8 (700:-) för att kunna köra BankID på en uppdaterad plattform. Tyvärr visade det sig att den hade en betydligt sämre GPS än de tidigare S5'an. GPS är viktig för mig och dessvärre så har inte testerna av de nya "dual frequency (L5/E5a) GPS" mobilerna övertygat mig. Dels är Samsung sena på bollen, dels så slarvar de med antennerna så noggrannheten är inte bättre än en gammal handhållen GPS vilket diskvalificerar fullpris-alternativen. Kikar lite på begagnade igen, men överväger om inte pengarna gör bättre nytta på en fräsch L5/E5a Garmin istället. (3000:-).

Då S5'an plötsligt blivit trött så jag lär jag nog skifta över SIM till S8 nu och fortsätta använda S5 som GPS denna sommar, 3000:- sparade tills vidare

Permalänk
Medlem

Byter när något går sönder på telefonen eller den börjar bli för seg, eller batteriet blir för dåligt. Tyvärr alldeles för ofta på senare år. Nu har jag bytt till en iPhone och har säkrat upp kameralins samt skärm med skydd samt har skydd runt telefonen. Jag hoppas att kunna ha den här telefonen åtminstone 3 år, gärna 4. Är trött på att byta telefon typ varje år och det är ofta rätt få förändringar.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

De sista 7 åren har jag bytt mobil i samband med att jag har bytt jobb. Har inte köpt en egen telefon sen Galaxy S4 runt 2012-2013 kan jag tänka mig.

Sen märker jag ingen direkt skillnad på hastigheten från t.ex iPhone 8 till iPhone 12 som jag kör för tillfället. Skulle aldrig få för mig att spela på en telefon, men jag uppskattar bra skärm och bra kamera.

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem

När BankID inte längre stöds är väl mer eller mindre enda anledningen. Om batteriet höll mindre än en dag hade det väl blivit väldigt jobbigt också.

Har numera jobbmobil så behöver inte oroa mig.

Permalänk
Medlem

Säkerhetsuppdateringar.

Permalänk
Medlem

Byter när batteriet börjar bli dåligt eller när tillverkaren inte skickar ut nya säkerhetsuppdateringar.

Visa signatur

Ryzen 5600X, HyperX 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16, Palit GeForce RTX 3090 Gaming Pro OC 24GB, ASUS ROG STRIX B550-F GAMING, Seasonic FOCUS GX 850W, Seagate FireCuda 520 SSD 500GB

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mindfighter:

+1, ”känner för det” brukar för mig inträffa i mitten av september att det är dags att beställa…

Har ju genom jobbet så min 1 år gamla som är typ ny får någon annan, använder ju telefonen extremt mycket i jobbet och är viktigt verktyg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Byter vart annat år för då är det dags att förnya abonnemanget

//skane

Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Byter främst när säkerhetsuppdateringar inte längre levereras samt när usb-c porten börjar glappa, bytte nyligen från min Pixel 4a när USB-c jäveln började glappa efter mindre än ett år(!). Bytte till Iphone 13 då lightning,magsafe och mjukvarusupport är fördelar imo.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Jag har primärt haft problem med lagringsutrymmet. 8gb räckte i tre år, 16gb räckte i fem, så med den mattematiken förväntar jag mig att min nuvarande telefon ska räcka 33år.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58