Skulle sälja grafikkort – blev rånad

Permalänk
Medlem

Skulle sälja grafikkort – blev rånad

Det pratas mycket om hur dyrt populära grafikkort kan vara och även om hur svårt det kan vara att
få tag på de allra senaste och bästa grafikkorten. Så jag hoppas följande jag nytt läste på Aftonbladet
inte kommer bli något vi alla måste vänja oss vid framöver:

Skulle sälja grafikkort – blev rånad

En person blev under söndagen rånad på två grafikkort av två gärningspersoner i Stockholm. Brottsoffret hade lagt ut grafikkorten för försäljning på internet, och hade bestämt träff med gärningspersonerna som skulle köpa dem.
Istället slutade det med att gärningspersonerna hotade till sig grafikkorten, och en av dem ska ha varit beväpnad med kniv.
Efter rånet lämnade gärningspersonerna platsens till fots. Polisen sökte efter dem i området, men blev utan resultat.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/skulle-saelja-graf...

Permalänk
Medlem

Det står inte var/när de träffades, så min reaktion beror på.

Men risken för rån fanns alltid där, även innan kretsbrist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

Det pratas mycket om hur dyrt populära grafikkort kan vara och även om hur svårt det kan vara att
få tag på de allra senaste och bästa grafikkorten. Så jag hoppas följande jag nytt läste på Aftonbladet
inte kommer bli något vi alla måste vänja oss vid framöver:

Skulle sälja grafikkort – blev rånad

En person blev under söndagen rånad på två grafikkort av två gärningspersoner i Stockholm. Brottsoffret hade lagt ut grafikkorten för försäljning på internet, och hade bestämt träff med gärningspersonerna som skulle köpa dem.
Istället slutade det med att gärningspersonerna hotade till sig grafikkorten, och en av dem ska ha varit beväpnad med kniv.
Efter rånet lämnade gärningspersonerna platsens till fots. Polisen sökte efter dem i området, men blev utan resultat.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/skulle-saelja-graf...

Blev du rånad?

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Nog för att jag haft bössan laddad hemma när jag skulle sälja en bil i våras. Men aldrig trodde jag att man skulle behöva göra det när man säljer grafikkort...
Sjukt vilket samhälle vi lever i, nästa gång jag säljer mitt grafikkort får jag väl bestämma träff på lokala skjutbanan.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig lämnat ifrån mig prylarna utan att få betalt.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Blev du rånad?

nej det var inte jag som drabbades, vilket jag heller aldrig påstått

Permalänk
Medlem
Skrivet av gisburne:

nej det var inte jag som drabbades, vilket jag heller aldrig påstått

Titeln föreslår det dock

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Ja, det är tragiskt att samhällsmoralen har försämrats så kraftigt att människor rånas vid överensstämd träff för försäljning av en vara. All brottslighet överlag har ökat och blivit grövre sedan 80-90 talet, sannolikt så kommer förr eller senare en motreaktion med strängare övervakning, hårdare lagstiftning och tyvärr även ett kallare samhällsklimat när tilliten mellan gemene man eroderas.

Överlag så är det bara att observera hur människor beter sig mot varandra på sociala medier, fester, etc för att se att det är ett sluttande plan, respekten har minskat och människosynen försämrats. Särskilt inom olika service och vårdyrken är människan inte vatten värd utan kan utan tvekan spottas på vid behov över något så trivialt som en billig produkt.

Skeppet måste sjunka innan det kan bärgas, men förr eller senare blir det bättre igen

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av gisburne:

Det pratas mycket om hur dyrt populära grafikkort kan vara och även om hur svårt det kan vara att
få tag på de allra senaste och bästa grafikkorten. Så jag hoppas följande jag nytt läste på Aftonbladet
inte kommer bli något vi alla måste vänja oss vid framöver:

Skulle sälja grafikkort – blev rånad

En person blev under söndagen rånad på två grafikkort av två gärningspersoner i Stockholm. Brottsoffret hade lagt ut grafikkorten för försäljning på internet, och hade bestämt träff med gärningspersonerna som skulle köpa dem.
Istället slutade det med att gärningspersonerna hotade till sig grafikkorten, och en av dem ska ha varit beväpnad med kniv.
Efter rånet lämnade gärningspersonerna platsens till fots. Polisen sökte efter dem i området, men blev utan resultat.

https://live.aftonbladet.se/supernytt/news/skulle-saelja-graf...

Om någon vecka får han ett brev hem där det står att "utredningen är nedlagt på grund av bristande bevis". Är så det fungerar i Sverige idag,

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Jag hade aldrig lämnat ifrån mig prylarna utan att få betalt.

Menar du att du hellre hade tagit en kniv i buken än att lämna ifrån dig grafikkort?
För om det inte fanns en kniv i bilden är det nog inte många som hade valt att lämna ifrån sig prylarna.

Permalänk
Viking
Skrivet av KARNOU:

Menar du att du hellre hade tagit en kniv i buken än att lämna ifrån dig grafikkort?
För om det inte fanns en kniv i bilden är det nog inte många som hade valt att lämna ifrån sig prylarna.

Sjukvård är gratis till skillnad från grafikkort

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av KARNOU:

Menar du att du hellre hade tagit en kniv i buken än att lämna ifrån dig grafikkort?
För om det inte fanns en kniv i bilden är det nog inte många som hade valt att lämna ifrån sig prylarna.

Beror helt på situationen, om någon viftar med en kniv hade jag förmodligen släppt prylarna.
Det bästa vore att träffas på en plats som är övervakad av kameror.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Sjukvård är gratis till skillnad från grafikkort

Man kan få rätt så allvarliga men av att bli knivhuggen som sjukvården inte kommer att kunna fixa.

Permalänk
Avstängd

Nya mötesplatsen för privata affärer bör vara utanför polishus på dagtid...

Jag vet att folk intresserade i krypto kommer att totalvägra det dock!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Titeln föreslår det dock

det var tidningsrubriken och jag kunde inte hitta någon bättre rubrik än den Aftonbladet valde.
Brukar inte ha för vana att skriva om rubriker när jag citerar någon tidningsartikel.

Permalänk
Medlem

Har enbart hållt mig till Tradera senaste åren, andra siter behöver man hantera människor på vilket är ett problem.. Det här bekräftar det. Tråkigt för killen som blev av med sina grafikkort, hoppas han mår bra efter omständigheterna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag bor i Mariehäll och hade en konstig köpare i somras. Jag gick ut för att träffa killen. Vi hade chatkontakt. Väl utanför var han inte där. Enligt honom var han utanför. Men det var tomt.

Det var en gata med mycket folk. Jag gick ut utan grafikkortet ändå för rädsla av stölder.

En bil stormade förbi med någon gangster i. Tror inte en som bor där hade kört så snabbt. Definitivt stölder. Håll i korten!

Jag sålde mitt 3080 till en som kom upp till lägenheten. Han var reko.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan få rätt så allvarliga men av att bli knivhuggen som sjukvården inte kommer att kunna fixa.

Tror han skämtade lite där.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av jorgen69:

Beror helt på situationen, om någon viftar med en kniv hade jag förmodligen släppt prylarna.
Det bästa vore att träffas på en plats som är övervakad av kameror.

Ljus och öppet, ta med ett vittne eller ställ krav på att överlämnandet sker på tu man hand.
Säljaren väljer vem denne skall sälja till så har det alltid varit.

Svårt att vara efterklok men, det finns många sätt att bli blåst på tyvärr.

Eller så säljer man på sweclockers, vilket inte är någon garanti men förmodligen är 99% av alla här reko, gissar jag utan att ha träffat någon från communityt, har gjort många bra försäljningar här faktiskt, alla har varit trevliga =).

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Måste ha varit Nvidia kort va? High end. Har svårt att se att det är värt att ta risken för andra kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Man kan få rätt så allvarliga men av att bli knivhuggen som sjukvården inte kommer att kunna fixa.

Precis, man kan avlida t.ex., väldigt svårt att "fixa".

Permalänk
Viking
Skrivet av Kladdpapper:

Tror han skämtade lite där.

Bara lite

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skrivet av lindahlj:

Måste ha varit Nvidia kort va? High end. Har svårt att se att det är värt att ta risken för andra kort.

inte nödvändigtvis, folk hugger ju och skjuter varandra för en femhunka nu för tiden...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.