Permalänk
Medlem

Amazon Prime Lotteri

Fick precis ett sms från Amazon med följande text:

Grattis!
Du har vunnit ett presentkort på 1000 kr i Amazon Primelotteri!
Summan laddas på ditt Amazon konto den 15:e februari kl 15:00
Villkor gäller.

Är detta ett scam sms eller har jag för fösta gången vunnit ett online lotter utan att ha varit med?

Hittade visserligen denna sidan:
https://www.amazon.se/b?ie=UTF8&node=27276479031

Men vet inte om jag vågar lita på denna.

Jag har säkerligen handlat för mer än 300kr under denna perioden men vet inte om jag signade upp för något.
Någon annan som fått liknande sms och kan bekräfta att det är scam eller äkta?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att kolla om du får summan den 15de? Annars fråga Amazon supporten?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Märks väl den 15:e om inte annat. Giltigt i 10 år, så man behöver inte vakta.
Inte hört nåt om det, men det ser ju rätt legit ut Även om jag kan tycka att en bild är rätt beige sätt att posta regler etc på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Så länge du inte behöver "click here to claim your prize" utan att det faktiskt skall dimpa ned på ditt konto utan att du behöver göra något.... så gratulerar

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag vet att dom hade en tävling bland alla som skaffade Prime inom en viss tidsperiod och att priserna var presentkort, man behövde inte göra något annat än att bara skaffa Prime och handla något för att vara med i utlottningen så chansen är ju ganska stor att det kan vara legit

Permalänk
Medlem

Så länge SMS:et inte innehåller några länkar eller så har jag svårt att se hur det skulle vara en scam. Ett passivt "laddas på ditt Amazon konto" vore en mycket märklig sådan. Finns ju uppenbarligen dessutom ett sådant lotteri, men det bästa om du är osäker är väl att kontakta Amazon.

Citat:

Är detta ett scam sms eller har jag för fösta gången vunnit ett online lotter utan att ha varit med?

Enligt "villkoren" behöver man ju bara ju vara Prime-medlem och ha gjort ett köp på över 300kr så är man automatiskt med.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag fick också ett sådant idag. Tänker avvakta, men tyckte det såg OK ut. Däremot trodde jag att jag var medlem i januari och inte december på den mailadressen som jag fick vinsten till. Tror vinsten gällde december. Hur som, bara att vänta och se.

(Av något skäl har jag 2 Amazon-konton, tror jag "ärvde" något från Amazon.de, jag har kört Prime på båda, för att snika åt mig 100kr rabatt på nåt köp)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Kan man få se headern från mailet?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem

Fick samma idag, dock 10.000kr. Det är legit.

Permalänk
Medlem

Fick upp samma meddelande och kikade mina meddelanden på deras app, det är legit.

Annars är det ju bara att vänta till den 15e och se om det dimper ner ett presentkort på kontot.

Permalänk
Medlem

Grattis till alla er som vunnit

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tror inte så många i Sverige skaffat Prime så chansen var nog ganska stor att vinna med tanke på det.

Permalänk
Medlem

Vann här med, kommer från samma nummer jag vanligtvis får sms från. Ingen länk att klicka eller liknande Grattis!