Anmäl dig till Roborock Challenge!

Samsung garanterar fyra år av uppdateringar för telefoner

Permalänk
Medlem

4 år, det var snålt.
iOS får så länge det går, betydligt billigare att köpa iPhone än Samsung om man tittar på livslängden.
Googles Android är så splittrat, tillverkarna tjänar inte tillräckligt med pengar för att hålla med uppdateringar.
En telefon som inte får uppdateringar längre är värd 0 kronor, så efter 4 år är den obrukbar annat än för de små barnen som inte har bankid.
Värdelöst löfte av Samsung.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolkman:

I artikeln står det ju att det är 5 års säkerhetsuppdateringar så de från en generation till en annan går från 3 år till 5 år. Kan man ju se som helt ok.

Jo man kanske får se det som godkänt med minsta möjliga marginal. 🧐

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

4 år, det var snålt.
iOS får så länge det går, betydligt billigare att köpa iPhone än Samsung om man tittar på livslängden.
Googles Android är så splittrat, tillverkarna tjänar inte tillräckligt med pengar för att hålla med uppdateringar.
En telefon som inte får uppdateringar längre är värd 0 kronor, så efter 4 år är den obrukbar annat än för de små barnen som inte har bankid.
Värdelöst löfte av Samsung.

Kan du vidareutveckla varför mobilen är obrukbar precis dagen efter sista uppdatering har kommit till den?
Jag köper helt säkerhetsargumenten att man aldrig någonsin ska köpa eller sälja en begagnad mobil och att man absolut inte ska lämna in mobilen på service för batteri/skärmbyte hos en ej säkerhetsklassad reparatör.
Men jag ifrågasätter om den stora skaran slutar använda deras mobil dagen efter uppdateringar slutar komma till dem?
*edit*
När det gäller bankid så säg att det fungerar 5år efter ett visst os har kommit. Vi pratar då om nästan 10år gamla mobiler som får problem med bankid. Där man inte kan hitta någon som kan överta mobilen som inte behöver ha bankid.

Permalänk
Medlem

Bra. Det är många som vill byta mobil endast för att få en ny version av Android. Det här tar inte bort problemet men mildrar det ju en del i alla fall. Det är för mycket slit och släng och planerat åldrande vad gäller det mesta men köpet nu för tiden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Bra. Det är många som vill byta mobil endast för att få en ny version av Android. Det här tar inte bort problemet men mildrar det ju en del i alla fall. Det är för mycket slit och släng och planerat åldrande vad gäller det mesta men köpet nu för tiden.

Detta påstående skulle behöva undersökas. Jag betvivlar att ens de flesta vet vilken Android version de har på
mobilen. Även om vi tar vissa mer tekniknördar här, så kan de rada upp vilka de största skillnader är i Android mellan typ version 9,10,11 och 12?
Jag skulle tro att den stora skaran inte ens kan säga en specifik sak, mer än generellt snyggare gränssnitt och uppdaterad säkerhet. Där de på följdfrågan snyggare utseende, får beskriv mer hur det såg ut innan och hur det ser ut idag.

Permalänk
Medlem

Om man börjar räkna från och med att den sista enheten säljs utav en modell så ger jag det tummen upp.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller." -Super Mario

Permalänk
Medlem

Äntligen. En av anledningarna till att jag bytte bort från Samsung, nice!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

På tiden!

En av de stora orsakerna att jag kört iPhone. Använder iPhone 8 som jag fick för ca. 4,5 år sedan, och får än idag nya både features (nya iOS-versioner) och säkerhetsuppdateringar.

Känns som Samsung kämpar sig i kapp Apple här, och ett klart steg i rätt riktning (men har lite kvar att bevisa).

Kör också på en Iphone 8 men byter idag upp till en 13 mini. Har egentligen inte varit några problem med 8:an förutom sista veckorna då den blivit smått seg. Ska testa återställa den nu efter att ha dragit igång min nya och se om det gör någon skillnad.
Uppgraderade den idag till IoS 15.3 så inga problem på den fronten heller.

Firmatelefon ska tilläggas, annars hade jag kört vidare på min 8:a.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

windows 10 släpptes 2015 så det är ganska självklart att det går att ha w10 på en 10 år gammal burk.

Det är inte alltid så självklart. Finns många OS och andra enheter som inte alls ser det som en självklarhet.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Ja det fanns även en poll från april 2020 där 9% av användarna där haft sin primära mobil i fyra år eller längre. 91% byter alltså mobil innan uppdateringarna slutat komma, om man haft fyra års uppdateringar.

Svårt att säga baserat på sådana här "polls". Finns en risk för att det är de mest intresserade telefonnördarna som svarar, och då de troligen byter oftare (eftersom de har det intresset/prioriteringen) än genomsnitts swec:aren så riskerar det att inte bli helt representativt.

Sedan har kanske mycket hänt sedan 2020. Nu har ju mobilutvecklingen i stort stagnerat, och läser man den tråden jag länkade till så känns det (utan att ha räknat exakt) som hälften numera uppdaterar först när batteriet är kört eller skärmen/telefonen gått sönder.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Denna typ av åtagande för mjukvaran + bättre möjlighet för normalt underhåll av hårdvaran (utbytbart batteri?) så är man ju något på spåret...

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Denna typ av åtagande för mjukvaran + bättre möjlighet för normalt underhåll av hårdvaran (utbytbart batteri?) så är man ju något på spåret...

Jag skulle föredra lägre IP-klassning om det fick att byta batteri på ett enkelt sett. Min iPhone 12 Pro var det ingen större skillnad ner till 95% kapacitet, nu är den nere på 91% och det är enorm skillnad. Gör telefonerna 5mm tjockare, större batteri och lätt för konsumenten att byta det själv.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3300mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Efter en poll på swedroid var det ca 9% som behöll sin primära mobil i fyra år. 91% av alla mobilanvändare behöver alltså inte ens tänka på detta. Undersökningen gjordes april 2020 så den är två år snart.

Värt att tänka på är att alla inte köper sina mobiler vid lansering, eller ens nya. Så 4 år kan i praktiken för dessa grupper betyda under 3 år, eller tom 2 år.
Sen hur stor den gruppen är vet jag inte, men någon måste ju köpa alla gamla iphones som läggs ut.

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Värt att tänka på är att alla inte köper sina mobiler vid lansering, eller ens nya. Så 4 år kan i praktiken för dessa grupper betyda under 3 år, eller tom 2 år.
Sen hur stor den gruppen är vet jag inte, men någon måste ju köpa alla gamla iphones som läggs ut.

Och köpa en mobil begagnad från okänd användare och inte ha det minsta säkerhetsproblem med detta, men samtidigt ha problem direkt efter ens mobil slutade få uppdateringar känns för mig konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kwirek:

Köper aldrig beg. men däremot inte heller på lanseringsdagen.

Gäller Samsungs garanti från datumet de säljer första telefonen till första kunden av en ny modell, eller från när de säljer den sista telefonen officiellt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

windows 10 släpptes 2015 så det är ganska självklart att det går att ha w10 på en 10 år gammal burk. Hade microsoft kommit med en ny version av windows varje år hade det garanterat sett annorlunda ut.

Windows har släppt en ny version två ggr per år hittills och lämnat mängder av hårdvara inkompatibel Så det ser redan annorlunda ut. Du har bara råkat ha rätt hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Kan du vidareutveckla varför mobilen är obrukbar precis dagen efter sista uppdatering har kommit till den?
Jag köper helt säkerhetsargumenten att man aldrig någonsin ska köpa eller sälja en begagnad mobil och att man absolut inte ska lämna in mobilen på service för batteri/skärmbyte hos en ej säkerhetsklassad reparatör.
Men jag ifrågasätter om den stora skaran slutar använda deras mobil dagen efter uppdateringar slutar komma till dem?
*edit*
När det gäller bankid så säg att det fungerar 5år efter ett visst os har kommit. Vi pratar då om nästan 10år gamla mobiler som får problem med bankid. Där man inte kan hitta någon som kan överta mobilen som inte behöver ha bankid.

Kan ju komma en revidering av bankid som kräver att telefonen uppdateras, vore inte första gången, sen är det säkerheten, men den skulle de hålla vid liv i 5 år enligt SWEC-artikeln.
Jag skulle inte ge en krona för en telefon som inte får fler uppdateringar, tycker det är ett stort problem med Android, det är verkligen slit och släng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag skulle föredra lägre IP-klassning om det fick att byta batteri på ett enkelt sett. Min iPhone 12 Pro var det ingen större skillnad ner till 95% kapacitet, nu är den nere på 91% och det är enorm skillnad. Gör telefonerna 5mm tjockare, större batteri och lätt för konsumenten att byta det själv.

Det som verkligen behövs är ju en batteriteknik som tål fler laddcykler.
Men visst vore det trevligt med både ip-klassning och möjlighet till byte av batteri på ett enkelt sätt till dagens telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Det som verkligen behövs är ju en batteriteknik som tål fler laddcykler.
Men visst vore det trevligt med både ip-klassning och möjlighet till byte av batteri på ett enkelt sätt till dagens telefoner.

Ja, självklart, om de löser båda på något vis så är det ju kanon.

Det är väl just att det brukar framhållas att "men då kan ju inte telefonen vara vattentät/whatever", och om det är den verkliga prioriteringen som görs och inte bara en undanflykt så känns det som ett lätt val att önska sig bättre möjlighet till underhåll istället.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Har du försökt uppdatera till windows 11 på en 10 år gammal dator ?

Första gången i Windows historia dom har satt ett sånt här krav på hårdvaran som inte ens gäller prestanda. Windows 11 hade flutit på hur bra som helst på dessa 10 år gamla burkar, den enda skillnaden att det inte varit lika säkert.

Permalänk
Medlem

Att batteri inte går att byta enkelt är för dom ser hellre att vi köper nya telefoner eller allra minst reparerar den i auktoriserade verkstäder, vilket ofta kan vara för ett för högt pris kontra telefonens värde.

Funnit vattentäta mobiler med löstagbara batterier för 20 år sedan. Jag misstänker dom skulle klara av att lösa detta idag, men ibland är det tvingande reglering som krävs. För alla företag är duktiga på att åberopa att dom håller sig minsann till nuvarande regler.

Permalänk
Medlem

Men varför går det inte att bara installera en ny version av Android på en gammal telefon? Alltså vad exakt är det som gör det så mycket mer komplicerat än att installera Windows på en gammal dator?

Win 10 går som sagt utmärkt att installera på väldigt gamla datorer, utan problem, och win 11 är ju artificiellt begränsat.

Varför fungerar det inte som i PC-världen? Är inte alla instruktioner osv abstraherade så att det är irrelevant vilken SOC som kör dem?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men varför går det inte att bara installera en ny version av Android på en gammal telefon? Alltså vad exakt är det som gör det så mycket mer komplicerat än att installera Windows på en gammal dator?

Win 10 går som sagt utmärkt att installera på väldigt gamla datorer, utan problem, och win 11 är ju artificiellt begränsat.

Varför fungerar det inte som i PC-världen? Är inte alla instruktioner osv abstraherade så att det är irrelevant vilken SOC som kör dem?

/hulle.

I grund och botten är väl de nedlåsta mobilplattformarna snarare i ett läge motsvarande om IBM hade lyckats döda klonerna när de dök upp och "PC" därmed aldrig blivit något slags standard för kompatibla datorer där användaren kan boota samma OS på vilken dator de vill (och vid behov strössla in lite drivrutiner bara).

Istället då anpassningar och tjafs för varje enhet, och telefontillverkarna har inte kontroll över sina egna enheters hårdvarulösningar utan sitter i knäet på SoC-tillverkarna som håller stenhårt i sina drivrutiner.
Så när det kanske då både krävs uppdaterade drivrutiner som passar en ny OS-version från SoC-tillverkaren och att telefontillverkaren ska paketera och anpassa det hela till sina femtioelva telefonmodeller så landar det i att det inte händer... och förmodligen inte bara för att de har ett ohållbart upplägg för hur detta hanteras, utan även att deras egna ekonomiska incitament snarast är att det helst inte ska bli så mycket uppdateringar.

Vad gäller just Android så har väl Google iaf tagit steg i en riktning att fler komponenter i Android som inte är alltför hårdvaruknutna ska kunna uppdateras direkt från Google och helt runda tillverkaren.

Men ja, jag ser ju själva nedlåsningen som roten till det onda på den här punkten. Om användaren hade kontroll över sin enhet så skulle det nog uppstå ett incitament att leverera drivrutinerna som krävs också.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

I grund och botten är väl de nedlåsta mobilplattformarna snarare i ett läge motsvarande om IBM hade lyckats döda klonerna när de dök upp och "PC" därmed aldrig blivit något slags standard för kompatibla datorer där användaren kan boota samma OS på vilken dator de vill (och vid behov strössla in lite drivrutiner bara).

Istället då anpassningar och tjafs för varje enhet, och telefontillverkarna har inte kontroll över sina egna enheters hårdvarulösningar utan sitter i knäet på SoC-tillverkarna som håller stenhårt i sina drivrutiner.
Så när det kanske då både krävs uppdaterade drivrutiner som passar en ny OS-version från SoC-tillverkaren och att telefontillverkaren ska paketera och anpassa det hela till sina femtioelva telefonmodeller så landar det i att det inte händer... och förmodligen inte bara för att de har ett ohållbart upplägg för hur detta hanteras, utan även att deras egna ekonomiska incitament snarast är att det helst inte ska bli så mycket uppdateringar.

Vad gäller just Android så har väl Google iaf tagit steg i en riktning att fler komponenter i Android som inte är alltför hårdvaruknutna ska kunna uppdateras direkt från Google och helt runda tillverkaren.

Men ja, jag ser ju själva nedlåsningen som roten till det onda på den här punkten. Om användaren hade kontroll över sin enhet så skulle det nog uppstå ett incitament att leverera drivrutinerna som krävs också.

Ja det låter logiskt. Men jäkla irriterande. Man kanske får hoppas på Googles egna chip.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Icke att förglömma för de som säger att iPhones får uppdateringar si och så många år, är att det är uppbyggt på ett helt annat sätt.
Bugg i tangentbordsappen, krävs en iosuppdatering.
Bugg i tangentbordsappen på Android så uppdateras enbart appen för tangentbordet. Osv, osv.

Permalänk
Skrivet av Dem8n:

Kan ju komma en revidering av bankid som kräver att telefonen uppdateras, vore inte första gången, sen är det säkerheten, men den skulle de hålla vid liv i 5 år enligt SWEC-artikeln.
Jag skulle inte ge en krona för en telefon som inte får fler uppdateringar, tycker det är ett stort problem med Android, det är verkligen slit och släng.

Det är typ första gången om det kommer en ny bankid som kräver ett otroligt nytt android operativsystem. Samsung mobilena får os uppdateringar 4år så kanske fungerar bankid i 10år.
Problemet med säkerhet är att det är många aspekter att ta hänsyn till. Och säkerheten är kaos på android, men lite bättre hos iPhone.
Är man säkerhetsmedveten så ska man absolut inte sälja eller köpa en begagnad mobil, det alternativ går bara bort. Likaså lämna in den för batteri/skärmbyte hos en ej säkerhetsklassad reparatör. Så den mobil som man köper får man ta tills man är klar och sedan ska man skrota den. Antagligen själv eller lämna in till ett speciellt företag. (dyrt)
Problemet är då att en skaplig ny iPhone i vettig storlek kostar 12 000kr. Denna har dock stora brister redan från start som många stör sig otroligt mycket på, men man vet att de när som helst löses. Jag syftar på faceid sensorn som tar skämyta och ligtingporten som snart försvinner. Kameraön är också väldigt störande, men det ta nog längre tid.
Och köpa en sådan dyr mobil där man stör sig på redan från start och sedan ha denna i uppåt 10år skulle jag aldrig göra. Man får vara en viss typ av person om man gillar detta.
Jag själv köper 5000kr mobiler och byter vartannat år. Kanske jag snart kan gå upp i prisklass och ha mobilen längre, det kräver att utvecklingen stagnerar. -Denna kameraö stör mig och borde störa alla rejält.
-Förr klagade folk på att en pixel var svart på deras lcd skäm och de ansåg typ skärmen var obrukbar då det var så störande. Nu kan ett megastort svart prick sitta mitt i skärmen på deras svindyra produkt och de säger, oj fanns det ett kamerahål. Jag har aldrig ens noterat att denna kameraö fanns.

Säkerhetsaspekten kring mobiler missbrukas rejält. Och det handlar om pragmatism. Man vill inte bära med sig 1st jobbmobil, 1st privat mobil, 1st nöjesmobil i fickorna hela tiden. Detta är dock vad man borde göra.
För på folks jobbdator får absolut ingen mjukvara från okänd aktör får installeras, exakt samma regel även gälla mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, självklart, om de löser båda på något vis så är det ju kanon.

Det är väl just att det brukar framhållas att "men då kan ju inte telefonen vara vattentät/whatever", och om det är den verkliga prioriteringen som görs och inte bara en undanflykt så känns det som ett lätt val att önska sig bättre möjlighet till underhåll istället.

De skulle ju kunna ha batteriet på utsidan som via induktion skickar kraft till innanmätet, blir lite energiförluster men då kanske man kan sälja flera olika storlekar på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

De skulle ju kunna ha batteriet på utsidan som via induktion skickar kraft till innanmätet, blir lite energiförluster men då kanske man kan sälja flera olika storlekar på batteriet.

Känns lite som att det så min iPhone 12 Mini med ett batteri på 2227 mAh. Får verkligen hoppas att Samsung och Qualcomm börjat få ordning på energiåtgången (och prestandan) på sina SoC:ar. I ett äldre test (GSMarena) mellan iPhone 12 Mini och Samsung S21, så vann Mini:n i taltid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

På tiden!

En av de stora orsakerna att jag kört iPhone. Använder iPhone 8 som jag fick för ca. 4,5 år sedan, och får än idag nya både features (nya iOS-versioner) och säkerhetsuppdateringar.

Känns som Samsung kämpar sig i kapp Apple här, och ett klart steg i rätt riktning (men har lite kvar att bevisa).

Samma sits här. Körde Android fram tills att jag fick denna iPhone 8 plus från jobbet för snart 5 år sen och får fortfarande uppdateringar samma dag som senaste iPhone får de. Kommer nog be om en ny telefon i år och lär hålla mig till Apple även denna gång (använder inga andra apple-produkter).

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900x [Noctua NH-D15S chromax.black] | ASUS Crosshair VIII Dark Hero | 2x16GB G.SKILL Trident Z Neo [F4-3600C16D-32GTZN] | Gigabyte GeForce RTX 4090 24GB Gaming OC | ASUS PG279Q | ASUS Thor 850W | WD Black SN750 1TB | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Detta låter bra. Har länge funderat på en Samsung, men stör mig otroligt på att "knapparna" i nederkant av skärmen är tvärtom som hos andra tillverkare.

Ni som har relativt nya Samsung-mobiler: går det byta plats på knapparna?