Steam Deck testad och isärplockad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Haha, är från Stockholm <> Gävle slingan i detta avlånga landet

Hade faktiskt ingen kännedom om att ordet "jämte" skulle kunna vara något mer lokalt ordval faktiskt. Har använt det uttrycket sedan barnsben som synonym till som du säger: "bredvid".

Samma här. Är uppvuxen i sthlm och bor här men även jag använder ordet jämte och visste inte att det var något lokalt. Vet fler stockholmare som gör det.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Samma här. Är uppvuxen i sthlm och bor här men även jag använder ordet jämte och visste inte att det var något lokalt. Vet fler stockholmare som gör det.

Är det inte bara en förkortning av jämt med. Har hört jämte uttryckt i Skåne också

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Är det inte bara en förkortning av jämt med. Har hört jämte uttryckt i Skåne också

Jag har bara hört det som ett annat ord för bredvid.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Lite sugen blir man ju, precis som nån innan skrev. När man är på språng, bilen, svärföräldrarna mm.

Samt köpa en USB-C universal docka för som en stationär lösning för att koppla in i TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

"Jämte" betyder "vid sidan av" även på rikssvenska, inte bara småländska.

Se där ja! Nyheter för mig. Har sprungit på flera personer som tyckt uttrycket jämte är som grekiska för dem

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyberly:

Med Gsync så får du bäst latens om du begränsar din FPS till ca 3 FPS under din max uppdateringsfrekvens.
Så på en 165Hz som jag kör så har jag satt en gräns på 162 med RTSS. Vet inte hur det är med Freesync, men gissningsvis gäller samma där.

Tror det var blurbusters som testade detta för ett antal år sen.

Jo jag har läst samma om Freesync för länge sen. Vet dock inte hur aktuellt det är idag med nya versioner av G-Sync och Freesync? Jag trodde Steam Deck skulle komma med stöd för VRR, men det verkar inte som så är fallet. Kan vara så att Valve prioriterar en högre batteritid och VRR uppumtrar användare att köra på fullt blås hela tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med det aktiverat ja. Men vill man minska latenser kan det finnas anledning att inte aktivera det och låta fps:en "springa fritt"

Hur stor anledning? Är det en märkbar minskning av latensen?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Durkadur:

Hur stor anledning? Är det en märkbar minskning av latensen?

Det är inte helt smärtfritt att ge något slags generellt tips:
men överlag om du kan hålla en så hög fps som möjligt utan att närma dig 100% belastning av CPU eller GPU så är det bättre, direkt märkbart bättre i spel som cs go osv.

men det beror ju också på hör hög fps man kan nå och vilken frekvens ens skärm eventuellt skulle cappa det till om man kör med sync. Etc.

Skulle nog bara rekommendera att man testar vad man föredrar.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hur stor anledning? Är det en märkbar minskning av latensen?

Generellt är det inte alltid en lägre latens som är bäst (möjligen vid CS och andra reflex-shooters?)

Det är nästan lika viktigt att latensen är stabil och samma hela tiden. Precis som med ’frame times’. Ibland när man låter bildfrekvensen springa fritt kan det bli ojämnt mellan när skärmen uppdateras jämfört med spelmekaniken. Då kan det upplevas som ryckigt att vissa frames har 16ms från bildruta till spelmekaniken och ibland mindre än 1ms. Detta kan avhjälpas en del av variabel synk, men inte helt.

Därför vissa spel kan flyta bättre i 30fps än andra gör i 50-80 med ojämnt flöde

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Samma här. Är uppvuxen i sthlm och bor här men även jag använder ordet jämte och visste inte att det var något lokalt. Vet fler stockholmare som gör det.

Gotlänning och samma här.
Men försöker använda bredvid så mycket som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte helt smärtfritt att ge något slags generellt tips:
men överlag om du kan hålla en så hög fps som möjligt utan att närma dig 100% belastning av CPU eller GPU så är det bättre, direkt märkbart bättre i spel som cs go osv.

men det beror ju också på hör hög fps man kan nå och vilken frekvens ens skärm eventuellt skulle cappa det till om man kör med sync. Etc.

Skulle nog bara rekommendera att man testar vad man föredrar.

Skrivet av medbor:

Generellt är det inte alltid en lägre latens som är bäst (möjligen vid CS och andra reflex-shooters?)

Det är nästan lika viktigt att latensen är stabil och samma hela tiden. Precis som med ’frame times’. Ibland när man låter bildfrekvensen springa fritt kan det bli ojämnt mellan när skärmen uppdateras jämfört med spelmekaniken. Då kan det upplevas som ryckigt att vissa frames har 16ms från bildruta till spelmekaniken och ibland mindre än 1ms. Detta kan avhjälpas en del av variabel synk, men inte helt.

Därför vissa spel kan flyta bättre i 30fps än andra gör i 50-80 med ojämnt flöde

Bytte nyligen skärm från en 1440p 144Hz till 1440p 240 Hz. I spel där FPS kan sticka iväg sätter jag en cap jag till skärmens Hz. I båda fallen tycker jag att bara aktivera Freesync är en bra "set and forget" lösning. Det är klart att är man e-sportare så räknas varenda millisekund men en generell rekommendation måste väl ändå vara att köra G-Sync/Freesync? I fallet med Steam Deck har vi dock batteritid att ta med i beräkningarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Bytte nyligen skärm från en 1440p 144Hz till 1440p 240 Hz. I spel där FPS kan sticka iväg sätter jag en cap jag till skärmens Hz. I båda fallen tycker jag att bara aktivera Freesync är en bra "set and forget" lösning. Det är klart att är man e-sportare så räknas varenda millisekund men en generell rekommendation måste väl ändå vara att köra G-Sync/Freesync? I fallet med Steam Deck har vi dock batteritid att ta med i beräkningarna.

Ja absolut, variabel synk är oftast det bästa man kan åstadkomma, då uppdateras ju bilden och spelmotorn i så mycket synk som de kan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Hur stor anledning? Är det en märkbar minskning av latensen?

Skrivet av UndaC:

Det är inte helt smärtfritt att ge något slags generellt tips:
men överlag om du kan hålla en så hög fps som möjligt utan att närma dig 100% belastning av CPU eller GPU så är det bättre, direkt märkbart bättre i spel som cs go osv.

men det beror ju också på hör hög fps man kan nå och vilken frekvens ens skärm eventuellt skulle cappa det till om man kör med sync. Etc.

Skulle nog bara rekommendera att man testar vad man föredrar.

Jag kommer ihåg när jag lira sisådär 300 fps på min 60hz skärm i csgo och testa att låsa den till 60fps. Det kändes som natt och dag, men detta scenariot är inte så relevant med steam deck.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Avstängd

Viktig info till alla: Moonlight funkar inte att streama över internet. Det funkar bara om du är på samma wi-fi-nät som din dator. Det står fel på utvecklarens sida. Alla isp:er i Sverige blockerar rtsp handshake. Steam deck är den enda lösningen för att komma åt ditt steam bibliotek utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Jag kommer ihåg när jag lira sisådär 300 fps på min 60hz skärm i csgo och testa att låsa den till 60fps. Det kändes som natt och dag, men detta scenariot är inte så relevant med steam deck.

Jag kan inte minnas när jag körde på 60hz sist. Det måste varit gamla TV:n när jag spelade PS3-spel i 30 fps, inte helt optimalt. På PC med 144hz eller 240hz tycker jag inte det "känns som natt och dag" att stänga av VRR. Jag rekommenderar alla jag känner som inte är esportare (dom har en massa skumt för sig med CRT, konstiga aspect ratio osv) att köra G-Sync/Freesync på.

Med Steam Deck har man som sagt möjlighet att köra uncaped FPS men då får man räkna med batteritid närmare 2 timmar snarare än 5 tim.- Det återstår att se "hur det känns" att köra med FPS cap på den lilla 60Hz skärmen. Jag misstänker att de flesta kanske inte kommer köra så mycket superkompetativa FPS-spel som CS:GO, Apex osv? Man kan köra med VRR om man dockar sin Steam Deck.