Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem?

Permalänk

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem?

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? En vän till mig brukar återställa och installera om sitt Windows 10 var tredje månad ungefär när jag frågar varför säger han för att det blir mer clean och smooth upplevelse och att allt blir snabbare? Jag har aldrig installerat om eller återställt mitt Windows 10 men funderar på att göra det men har inte heller upplevt att mitt operativsystem blivit något segare.

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? Vad är anledningen till det och är det nödvändigt? Vad för fördelar finns med det?

Permalänk
Medlem

Frågan är vad han installerar för massa skit som bloatar på 3 månader.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Aldrig om det inte behövs av någon speciell anledning. Nuvarande installation är från början av 2021 då jag fick hem datorn.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Vi körde en "Veckans fråga" på exakt detta ämne i somras om du vill ha lite mer underlag.

Jag upplever personligen inte att operativsystemet blir segare efter flera års användande utan ominstallation. Var väl lite annorlunda förr om åren med Windows 95/98 dock.

Permalänk
Skrivet av frong:

Frågan är vad han installerar för massa skit som bloatar på 3 månader.

Det sitter nog i huvudet. Förr kunde det ju behövas, men jag ser det som totalt onödigt sedan många år.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk

Back in the days, also known as the Dark Age. I Ghosted my computer every 3 months...

Förklaringen var att på den tiden runt år 2000 så drog man hem hur mycket skit som helst till datorn från helt okända ställen. Denna skit installerade man direkt på värdoperativsystemet och det påverkade stabilitet och prestanda.
I samma tid så hade typ alla nördar en ghost image fil av något slag på cd/dvd, som innebar att man på mindre än 1h kunde återställa datorn till ett ursprungligt läge. När jag läste på högskolan så hade man olika läsperioder och inför varje ny läsperiod så ville man bli av med sånt man ej använde.

Detta beteende slutade nördar upp med kring år 2009 med Windows 7. Folk hade då så kraftiga datorer så de kunde installera all dritt på vm. Och vops så hade man en ren och fräsch windows utan en massa skit i sig.

Nå skulle någon nämna att den formaterar datorn var 3:e månad när den söker jobb, så skulle jag svara: -In med nästa sökande. Då metoden att inte använda image fil är ineffektiv redan slutet av 90 talet. Och sedan ska man ej installera en massa skit på värdoperativsystemet.

Permalänk
Medlem

Aldrig, det tar en jäkla tid att återskapa alla program och inställningar.

Visa signatur

Gigabyte FO32U2P | RX 9070 XT | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | 5TB NVMe | 80TB NAS | Seasonic Focus GX 1000 3.1 | Audeze LCD2 Classic | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7+HS8S | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Jag gör det aldrig utan orsak. Däremot har jag ju allt som behövs enkelt åtkomligt nu med "backup" i molnet, script för att installera de program jag behöver och så. Så om jag byter systemdisk eller typ moderkort så gör jag en clean install inte så mycket för att det behövs, gör systemet snabbare eller liknande, mer för att det går snabbare än att reparera en gammal installation, avinstallera inaktuella drivrutiner och så, än mer om man ska hålla på och klona systemdisken eller så.

Permalänk
Medlem

Senast var 2019. Det blev något konstigt fel som jag inte orkade felsöka utan valde att installera om istället och samtidigt bli av med en massa saker jag aldrig använde.

Sedan dess har jag både bytt CPU, bytt grafikkort och uppgraderat till Windows 11 utan problem.

Är dock lite sugen på att installera om igen eftersom det börjar bli mycket skit under t.ex. C:\Windows\Installer och %programdata%\Package Cache och man vet inte vad som går att rensa och inte.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB DDR4 3600, RTX 3060 Ti

Permalänk
Medlem

Aldrig sen w10 installerades, verkar inte få samma problem som jag fick med tidigare versioner av windows efter ett tag av bruk

nu har jag uppgraderat till w11 och har inte upplevt några problem eller prestanda problem än.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Alla NT-baserade Windows-versioner tycker jag klarar sig bra under lång tid om man inte misshandlar dem med att installera konstiga program eller får in virus.

Windows 95/98 kunde få för sig hyss även när datorn var avstängd.. men inte ens där var det nödvändigt att installera om så ofta om man skötte sig.

Så mitt svar är: när jag gjort något dumt och det måste installeras om alternativt havererad disk.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Brukade installera om Windows 10 ca var 6 månad då datorn vart så slö tills jag insåg att problemet var min Samsung 840 EVO SSD som var problemet. Tydligen ökänd disk som vart otroligt långsam med tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

inne på 6-7e året nu med min win 10 installation kör fortfarande på Tech previw installationen jag körde in runt 2015 funkar prima även nu uppdaterad till 21H2 i min server

disken med OS fick följa med in i min server när primärburken bytte innehåll och de gamla delarna uppgraderade min server.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Äldre windows versioner(95,98) säkert i mycket kombination med mekaniska diskar brukade bli sega som sirap med tiden för mer och mer program och skit segade ned systemet. även virus och annat otyg var vanligare på folks datorer du antivirus program inte var så bra och även dom drog enorma resurser när de scannade så folk hoppade dom många gånger.

Med ssd och moderna operativ som windows 10 så är det problemet som bortblåst. slutade med detta örafande när jag köpte min första ssd intel x25 till min windows 7 maskin.

Nu är det bara vid större koponentbyte eller ny dator jag ominstallerar windows

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Generellt aldrig om det inte behövs. Sist var i höstas, men det visade sig vara en trasig minnessticka som orsakade problemen, så det hade nog inte behövts ens då egentligen. Win11 tuggar bara på, precis som 10 gjorde när det var modernt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Ungefär en 1 gång om året eller när jag känner för det. Allt sker via nätverket, drivrutiner och mina mest använda program installeras halvautomatiskt.

Permalänk
Medlem

Det behovet har jag inte haft sedan Windows 7…

Permalänk
Medlem

När nöden kräver det., alltså om det uppstår problem som inte går lösa på annat sätt. Denna dator med W10 har snurrat sedan november 19. Hade lite problem som jag inte lyckades lösa men chansade på att en av de större uppdateringarna skulle lösa problemet, vilket den faktiskt gjorde och det har varit problemfritt sedan dess. På min HTPC har samma W7-installation snurrat sedan 2011. Rullar bara på.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Slutat ominstallera sedan jag körde igång med Windows 10 hösten 2015, känner inte att det finns något sådant behov längre.

Windows 10 har ju dessutom snudd på blivit ominstallerat vid större uppdateringar.

Permalänk
Medlem

Tidtagare var det oftare. Nu är det väldigt sällan. Förr i tiden var det ju praxis med minst en polare på varje lan man var på som skulle köra en ”format C:” 😅

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem

Sedan Windows 10 har det blivit så sällan som möjligt. Gick nyligen från Ryzen till Intel och inte ens då gjorde jag det, så det ser såg så här roligt ut:

(Om någon ska göra samma sak så rekommenderar jag verkligen att avinstallera Ryzen Master innan ni byter för annars får ni blåskärm när den försöker ladda någon AMD .dll fil. Jag löste det genom att fota skärmen fort som attan när blåskärmen kom fram så jag såg vad den hette, sedan gå in i safe mode och hitta .dll filen där i Windows mappen någonstans och ta bort den)

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Sedan Windows 10 har det blivit så sällan som möjligt. Gick nyligen från Ryzen till Intel och inte ens då gjorde jag det, så det ser så här roligt ut:

https://lambdan.se/img/MadeupOnlyHarlequinbug.png

Haha den är kul, går den till sig tro? Det där är ju en sån där grej som kan få mig till att installera om. Bara för att få rätsida på den biten typ.

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasted:

Haha den är kul, går den till sig tro? Det där är ju en sån där grej som kan få mig till att installera om. Bara för att få rätsida på den biten typ.

Jag tror inte den gjorde så mycket. Men den är borta nu, försvann efter jag avinstallerat Ryzen Master (vilket jag borde gjort innan jag bytte, se min edit ovan )

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB 6000MT/s, NR200P, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem

4-6 ggr per år

Permalänk
Medlem

Inte installerat om Windows 10 sedan jag köpte moderkortet nedan 2018. Innan dess hade jag en ännu äldre installation då jag uppgraderade från 7 till 10. Borta är dagarna då man blåste Windows 98 stup i kvarten, tack och lov

Skrivet av Awsmkiid:

4-6 ggr per år

Vad fasen gör du med datorn människa?

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Inaktiv

aldrig sedan win 7

Permalänk
Inaktiv

Inte gjort på många år. Jag har nog inte ominstallerat sedan Win 7 när jag tänker efter. Uppdaterade till Win 8 -> 10 -> 11. Har kört samma SSD och har bytt i princip varenda del i datorn förutom SSDn sen dess.

Din vän vet inte vad han pratar om.

Permalänk
Medlem

Nuvarande installation är uppdaterad från W7 till W11 och har klarat sig genom två processorbyten och väldigt mycket annat. Finns ingen anledning att ominstallera idag om inte skiten träffat fläkten.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Vad för fördelar finns med det?

Jag håller med övriga talare. Windows 10 är ju sjukt stabilt och behöver inte ominstalleras regelbundet. Alla som jag har installerat Windows 10 hos har i alla fall slutat att be om hjälp, deras datorer bara fungerar. Om de inte blev jättesura och bytte dataexpert utan att ventilera missnöjet förstås, det vet ju inte jag i så fall.

Nackdelen med sådan stabilitet är att om man ändå får in ett skadligt program som är lite smart och inte skyltar med sin närvaro, men kanske samlar in uppgifter som kan användas emot en, så kan det ligga där i bakgrunden och snurra egentligen hur länge som helst. Men det man inte vet lider man inte av. Fast en grannes företag gick faktiskt i konkurs, vet inte om det finns något samband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? En vän till mig brukar återställa och installera om sitt Windows 10 var tredje månad ungefär när jag frågar varför säger han för att det blir mer clean och smooth upplevelse och att allt blir snabbare? Jag har aldrig installerat om eller återställt mitt Windows 10 men funderar på att göra det men har inte heller upplevt att mitt operativsystem blivit något segare.

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? Vad är anledningen till det och är det nödvändigt? Vad för fördelar finns med det?

Kanske en gång om året/vart annat år. Beror på vilken burk det är. Burkarna brukar kännas rappare med "nytt windows" än om det är en installation som snurrat ett bra tag.

Har gjort så sedan win95. Fanns inte samma behov när jag körde win3.11.
Kör win10 och 11 idag. 11 har jag inte ominstallerat (än).

Edit: "Köpedatorer", i mitt fall enbart laptops, kör jag en clean install av windows på i princip det första jag gör efter att ha kollat att nyinköpta laptopen funkar. För att bli av med bloat etc. "Media creation tool" alltså.
Köpedatorer (som jag undviker förutom laptops) har alltid bloat. MacAffe med mera skit. Enklast att köra clean install på istället för att försöka avinstallera bloat på "fabrikswindows".. Blir bäst så enligt min erfarenhet.

Bloat