Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem?

Permalänk
Medlem

Senast för en dryg månad sen. Pga att Windows 11 inte kändes som något för mig.

Annars vartannat år ungefär. Bara skönt att formatera allt och starta från ruta ett igen.

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Avstängd

Inget jag gör om man inte måste. Blir när man köper ny dator, börjar gärna på ny kula då med allt nytt och fräscht även om det utseendemässigt inte kommer skilja så mycket när man kollar skrivbordet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Jag tror inte den gjorde så mycket. Men den är borta nu, försvann efter jag avinstallerat Ryzen Master (vilket jag borde gjort innan jag bytte, se min edit ovan )

Okej! Jo jag såg din post direkt efter att jag hade postat. Skönt att det löste sig!

Visa signatur

-En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande
-Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Äldre windows versioner(95,98) säkert i mycket kombination med mekaniska diskar brukade bli sega som sirap med tiden för mer och mer program och skit segade ned systemet. även virus och annat otyg var vanligare på folks datorer du antivirus program inte var så bra och även dom drog enorma resurser när de scannade så folk hoppade dom många gånger.

Med ssd och moderna operativ som windows 10 så är det problemet som bortblåst. slutade med detta örafande när jag köpte min första ssd intel x25 till min windows 7 maskin.

Nu är det bara vid större koponentbyte eller ny dator jag ominstallerar windows

Ligger en hel det i det du säger. Men själv byter jag komponenter så ofta i mina burkar, så det är inga större bekymmer för mig att blåsa om windows också.

Har trots "allt" lagt märke till att ett helt nytt windows bootar snabbare än ett man kört i kanske ett år eller mer. Fan vet varför. Men rör sig om enstaka sekunder. Exempelvis nytt win=5 sekunder, gammalt win=10 sekunder. Eller något i den stilen. Kan också ha att göra med att helt jungfruligt win inte har några program installerade!
Men det är skillnad ändå, även med installerade program. Kan ha att göra med att man har äldre versioner av drivrutiner etc. som ligger kvar som spökar. Alltså på installation man kört länge.

Burken jag skriver på nu, är OS (10) installerat cirka juni 2021. Berodde på hårddiskbyte under den sommaren. (SSD kallar jag fortfarande för "hårddisk". HDD kallar jag för "snurrdisk", slutade för 10 år sedan att kalla HDD för "winchesterminne" för folk fattade inte vad jag sa, ja jag är gammal i gården..).

Permalänk
Medlem

En gång på xp för en miljard år sedan när jag fått något virus. Så lärde man sig det. Så 3.11<95<xp<xp<w7<w10 på nästan 30 år.
Obs klonat ett gäng gånger. Obs

Förtydligande
Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Beror på OS!
Win98 3-6 gånger per år och då oftas när det vart nåt som märkbart slöade ned burken.
XP typ en gång om året kanske blev 2 nåt enstaka år.
Win7 typ en gång på 1-2år.

Win8,1 tror jag att jag ominstallerade en gång innan jag tog klivet till Win10.
Win10 En gång hitintills då jag uppgraderade från 4790K och vanlig SSD till en 9900K och en M.2.
Samt att jag ALLTID gör en nyinstallation vid windows OS uppgraderingar och byta av moderkort om det handlar om nytt kort med annan styrkrets.

Linux när man vill prova nåt nytt!
Unraid 2 gånger då jag bytt USB minne (ett dog det nästa var 10+år redan då jag fick använda det som nödåtgärd i ca 4år) och visst kunde kopierat över det gamla men det går lika fort o dra in nytt så varför inte.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ligger en hel det i det du säger. Men själv byter jag komponenter så ofta i mina burkar, så det är inga större bekymmer för mig att blåsa om windows också.

Har trots "allt" lagt märke till att ett helt nytt windows bootar snabbare än ett man kört i kanske ett år eller mer. Fan vet varför. Men rör sig om enstaka sekunder. Exempelvis nytt win=5 sekunder, gammalt win=10 sekunder. Eller något i den stilen. Kan också ha att göra med att helt jungfruligt win inte har några program installerade!
Men det är skillnad ändå, även med installerade program. Kan ha att göra med att man har äldre versioner av drivrutiner etc. som ligger kvar som spökar. Alltså på installation man kört länge.

Burken jag skriver på nu, är OS (10) installerat cirka juni 2021. Berodde på hårddiskbyte under den sommaren. (SSD kallar jag fortfarande för "hårddisk". HDD kallar jag för "snurrdisk", slutade för 10 år sedan att kalla HDD för "winchesterminne" för folk fattade inte vad jag sa, ja jag är gammal i gården..).

Ja ett nytt os är alltid snabbare men förr var det väldigt märkbart. kunde gå från 20 sekunder till ibland flera minuter på nått år. största skillnaden nu är att det kan ta någon sekund innan den blir responsiv när man kommit till skrivbordet. på äldre operativsystem var bara synen av skrivbordet början på väntetiden

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Inte installerat om Windows 10 sedan jag köpte moderkortet nedan 2018. Innan dess hade jag en ännu äldre installation då jag uppgraderade från 7 till 10. Borta är dagarna då man blåste Windows 98 stup i kvarten, tack och lov

Vad fasen gör du med datorn människa?

Brukar få ett ryck då och då när jag har tråkigt så blåser jag rent datorn xD.

Permalänk

Senaste gången var i oktober 2019. Tänkte köra en nyinstallation imorgon. Upplever datorn en aning slöare än vid nyinstallation.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Back in the days, also known as the Dark Age. I Ghosted my computer every 3 months...

Förklaringen var att på den tiden runt år 2000 så drog man hem hur mycket skit som helst till datorn från helt okända ställen. Denna skit installerade man direkt på värdoperativsystemet och det påverkade stabilitet och prestanda.
I samma tid så hade typ alla nördar en ghost image fil av något slag på cd/dvd, som innebar att man på mindre än 1h kunde återställa datorn till ett ursprungligt läge. När jag läste på högskolan så hade man olika läsperioder och inför varje ny läsperiod så ville man bli av med sånt man ej använde.

Detta beteende slutade nördar upp med kring år 2009 med Windows 7. Folk hade då så kraftiga datorer så de kunde installera all dritt på vm. Och vops så hade man en ren och fräsch windows utan en massa skit i sig.

Nå skulle någon nämna att den formaterar datorn var 3:e månad när den söker jobb, så skulle jag svara: -In med nästa sökande. Då metoden att inte använda image fil är ineffektiv redan slutet av 90 talet. Och sedan ska man ej installera en massa skit på värdoperativsystemet.

Bra sammanfattat! Precis så jag minns det också

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är snart 10 år sen jag "installerade om" funkar så bra å flytta installationer mellan datorer och har inte haft några kritiska fel, så det har inte funnits någon anledning att installera om

Permalänk
Medlem

Inte sedan november 2018 då jag byggde datorn i sign. Windows 10 är riktigt stabilt.

Lite skillnad mot förr när man körde 95/98 men då hade man också lite annat användarmönster

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Brukar numera göra det endast om något gått riktigt åt helvete. Sist var det Parallels (i MacOS) som inte ville boota från min fysiska Windows-hårddisk. Var felet låg vet jag inte, fick igång det genom att dra tillbaks en backup men snart strulade det igen. Gjorde en ny installation av Windows via UEFI på GUID/GPT-partition, och nu har det, peppar, peppar, ta i trä, funkat ett bra tag.

Snart ett år tydligen. Skulle tro jag snittar på 1-2 år per installation under senare år. För 20 år sedan var det säkert max 2 månader som en Windows överlevde...(körde på gamla billiga datorer som jag ofta uppgraderade, osv, så det var mer mitt "fel" än Windows)

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Installerar bara om när det krashar.
Sist va nån vecka sen när WIndows Update brickade min win installation. Gick inte o reparera eller återställa.
Senaste gången innan det va nog nåra år sen. Tog tom med mig disken till nya datorn utan ominstallation. XD

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 7 5700x3D, 32Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

Installera... om? Sist jag installerade Windows var när jag byggde datorn.

Permalänk
Medlem

Endast ifall jag köper ny hårdvara som exempelvis ny systemiska eller cpu

Permalänk
Medlem

Senast jag installerade om bara för att det kändes som att det behövdes var nog på XP tiden. Kan ha gjort det en gång med W7, men osäker.
Annars så är det enbart vid byte av moderkort eller lagring.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Senast jag installerade om bara för att det kändes som att det behövdes var nog på XP tiden. Kan ha gjort det en gång med W7, men osäker.
Annars så är det enbart vid byte av moderkort eller lagring.

"I dag" på modern hårdvara går "windows fort nog ändå". Mer illa var det förr, med win95/98 samt XP som slöades ner mer och mer beroende på tiden efter clean install. Själva datorn blev seg på den tiden.

Idag, 2022, så blir inte datorn seg "med tiden" när den väl har bootat, men booten segas ner med gammal installation. Inte jättemycket, men några sekunder ändå.
Bara booten alltså då.

Upplever lite som om vi har blivit "elitidrottare", dvs. elitidrottare kan gnälla på hundradels sekunder när de försöker ta guldmedalj i OS (no pun intended) och sånt.

Känns ändå "skönt" med en clean install av OS då och då. Kanske är psykologiskt?
"Bli av med gammal skit", typ.

DOS behövde jag aldrig ominstallera på 80-talet, eftersom jag inte hade hårddisk då.. Stoppa i floppyn varje gång man startade datorn. (I princip en "clean varje gång" man drog igång burken..

Permalänk
Medlem

C-64 var ju ännu bättre!
Som DOS från floppy, clean varje start men slapp vänta på att floppyn skulle läsas in

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? En vän till mig brukar återställa och installera om sitt Windows 10 var tredje månad ungefär när jag frågar varför säger han för att det blir mer clean och smooth upplevelse och att allt blir snabbare? Jag har aldrig installerat om eller återställt mitt Windows 10 men funderar på att göra det men har inte heller upplevt att mitt operativsystem blivit något segare.

Hur ofta installerar, återställer ni om ert Windows operativsystem eller övriga operativsystem? Vad är anledningen till det och är det nödvändigt? Vad för fördelar finns med det?

If it aint broken, dont fix it 😬