VR-relaterade olyckor ökade kraftigt år 2021

Permalänk
Medlem

har haft VR sen 2016, och det enda jag har gjort är väl att jag har slagit i kontrollern lite lätt i stolen när jag har inte puttat iväg den nog långt bort. men jag har bra självkontroll och är säker på vad som finns runt omkring mig i VR. jag är väldigt hård med det

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av perost:

Jag gillar att leva farligt så min varningszon på min Quest inkluderar en yttervägg, ett bord, en TV, samt halva min dator.

... ok, i själva verket så bor jag lite trångt och Questen är lite väl känslig även med känsligheten neddragen, så jag använder en onödigt stor zon. Jag spelar ändå bara Beat Saber och ser ut genom glipan i underkanten på headsetet, så jag har full koll på var jag står ändå.

Men det är säkert många som har en för stor varningszon, det kan vara knepigt att konfigurera den så att den varnar i rätt tid och inte för tidigt eller sent. Och sen finns ju dem som inte ens den bästa varningszonen i världen kan hjälpa

Haha, samma här Brukar ta med delar av bord och hyllor eftersom man ändå slår Beat Saber-klossarna högre upp än så, och det funkar ju bra tills det är dags att ducka. Alltid lika spännande när hörnet på bordet smeker ryggen!

Permalänk
Avstängd

Jag möblerade vardagsrummet delvis efter VR, rummet är inte så stort men jag kan flytta soffan för att göra spelutrymmet mycket större vid behov.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd

Väntar fortfarande på Holodeck ska börja säljas innan jag hoppar på detta😀
Har aldrig testat VR och skulle i så fall behöva flytta om lite här hemma även om utrymmen absolut finns.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Fattade inte hur folk lyckas tills jag lät farsan prova en gång. Ta det lugnt du har en lampa där! Hallå!!!!! Du kan inte springa!!!

Permalänk
Medlem

Försökte luta mig mot en husvägg för att sikta bättre i Onward inget som gick sönder dock när jag ramlade omkull.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm

Permalänk
Medlem

Inte helt orimlig statistik. Men har inte VR inbyggd varning för objekt i rummet numera? När man kommer för nära osv? Känns lite onödigt att pajja TVn när man bara ska slåss med lite zombies.

Permalänk
Medlem

Det dyker upp en fågelbur när man närmar sig gränserna men den kan man ju stänga av. Eget ansvar då

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Inte helt orimlig statistik. Men har inte VR inbyggd varning för objekt i rummet numera? När man kommer för nära osv? Känns lite onödigt att pajja TVn när man bara ska slåss med lite zombies.

Det är bara Quest 2 vad jag vet som har det, funktionen är endast fortfarande i test-stadie och för egen del så kommer objekten in i synfältet fast dom inte kommer innanför guardian utan det är jag som "närmar mig" dom för fort även fast dom står stilla utanför guardian.
Bra funktion men ännu inte 100%ig så jag har den avstängd.

EDIT ett tips för att inte slå i saker utanför Guardian är att dra guardian gränsen innanför den "riktiga" zonen, tex 10-20cm innanför en vägg ist just vid väggkanten.
har man inte för trångt utrymme att spela på så kan man ge sig själv lite marginal innan man slår i väggen eller möbel

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Har bara behövt sanera blod från Questen en gång hittills...

Permalänk
Medlem

Själv har man dedicerat en golvmatta som tas fram när man har tänkt hoppa in i VR. Då kan man hela tiden känna ungefär vart man är i rummet och även kunna leta sig tillbaks utan att behöva gå ur upplevelsen om man gick av mattan något steg.

Då jag har ett Rift S så fixade jag även ett par handledsremmar till kontrollerna så att man inte behöver "hålla" i dessa om man vill släppa virtuella objekt osv mer naturligt. Exempel, Rift S/Quest 1 / Quest 2

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem

Antalet personer som använder sig av VR har väl ökat också i motsvarande utsträckning? Kanske till och med att antalet olyckor per VR-timme har minskat då jag gissar på att antalet VR-timmar har ökat med mer än 31%.