VR-relaterade olyckor ökade kraftigt år 2021

Permalänk
Melding Plague

VR-relaterade olyckor ökade kraftigt år 2021

Brittiskt försäkringsbolag rapporterade 31 procent ökning av VR-olyckor under 2021. Vanligast är krossade TV-apparater.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på sån här statistik för ett par dagar sen

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Inte för att jag vill vara onödigt ond, men detta roade mig ganska rejält.

Permalänk
Medlem

Inte ännu, men det är nog bara en tidsfråga. Vevas stundtals på rätt så kraftigt här med OQ2 ^^.
Vänner och bekanta som provar som inte är så vana vid spelande tycks ha lite svårt att förstå att man kan göra det mesta stillastående utan att förflytta sig.

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Nån gång har man väll råkat slå i väggen just utanför "staketet" eller så har man slagit i golvet då man försökt plocka/slå nått som är nedan för en. Inlevelsen kan vara så stark ibland

Mitt första VR-headset var ett WRM headset från Lenovo.
skyddsgränsen i WMR mjukvaran var verkligen tam, man uppmärksammade inte den så där råkade jag slå så hårt utan för att kontrollen gick i 2 delar.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Musikälskare

Har aldrig provat VR så det är så främmande för mig att man kan leva in sig så mycket, det gör att jag vill prova ännu mera

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Statistik: Innan var det 1 person om året som skadades, nu är det 10st. Aftonbladet tar till rubriken olyckorna har ökat med 1000%.

Nå inte konstigt att de skapar olyckor. Och huvudargument till varför jag inte har ett VR sätt är just för att jag inte har plats för att kunna använda dem som jag vill. Även om jag är försiktig, så blir det att jag måste begränsa potentialen.

*edit*
Man kan prata om att både VR och dator för att driva det blir betydligt bättre för varje år så snart kommer alla ha det. Men lägenheter för att kunna ha utrymme för att spela VR sjunker inte pris i storstäderna.

Permalänk
Medlem

Respekterar fågelburen men kan ibland backa in i grejer när jag kör onward. Inget har gått sönder än

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Min sambo slog ner vår taklampa under en session Drunken Bar Fight, men det var inte direkt värt att upprätta ett försäkringsärende då självrisken hade ätit upp hela värdet.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Falistar:

Inte för att jag vill vara onödigt ond, men detta roade mig ganska rejält.

Jag skrattade mig igenom halva artikeln, särskilt när jag sökte lite och hittade bland annat följande exempel:

Har råkat dunka i handkontrollern i väggen och en gång i lampan ovanför mig, men inte tillräckligt hårt för att ha sönder något. Sedan dess har jag för vana att ta bort lampskärmen när jag ska spela Beat Saber

Permalänk
Medlem

"Ja, det är bevis på att in-game Violence sprider sej till folks hem." kommer vi säkert få höra ganska snart.

Permalänk
Medlem

Ok olyckorna har ökat med 31% men har inte försäljning av vr headset i och med Quest 2 ökar betydligt mer än så. Så frågan är ju om det är fler olyckor per vr användare eller om det bara finns betydligt fler vr användare?

Permalänk
Medlem

Jag gillar att leva farligt så min varningszon på min Quest inkluderar en yttervägg, ett bord, en TV, samt halva min dator.

... ok, i själva verket så bor jag lite trångt och Questen är lite väl känslig även med känsligheten neddragen, så jag använder en onödigt stor zon. Jag spelar ändå bara Beat Saber och ser ut genom glipan i underkanten på headsetet, så jag har full koll på var jag står ändå.

Men det är säkert många som har en för stor varningszon, det kan vara knepigt att konfigurera den så att den varnar i rätt tid och inte för tidigt eller sent. Och sen finns ju dem som inte ens den bästa varningszonen i världen kan hjälpa

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag nästan slagit sönder något när jag spelat i vr var i kapitel 7 av half-life alyx. Fy farao.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Jag gillar att leva farligt så min varningszon på min Quest inkluderar en yttervägg, ett bord, en TV, samt halva min dator.

... ok, i själva verket så bor jag lite trångt och Questen är lite väl känslig även med känsligheten neddragen, så jag använder en onödigt stor zon. Jag spelar ändå bara Beat Saber och ser ut genom glipan i underkanten på headsetet, så jag har full koll på var jag står ändå.

Men det är säkert många som har en för stor varningszon, det kan vara knepigt att konfigurera den så att den varnar i rätt tid och inte för tidigt eller sent. Och sen finns ju dem som inte ens den bästa varningszonen i världen kan hjälpa

Ja, har man varningszonen precis vid TV:n får man skylla sig själv om man råkar springa/hoppa in i den eller slå i den tycker jag, hähä.

Själv kör jag rätt liten zon att röra mig i för det är ändå mer praktiskt att röra sig med styrspaken tycker jag.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Statistik: Innan var det 1 person om året som skadades, nu är det 10st. Aftonbladet tar till rubriken olyckorna har ökat med 1000%.

Nå inte konstigt att de skapar olyckor. Och huvudargument till varför jag inte har ett VR sätt är just för att jag inte har plats för att kunna använda dem som jag vill. Även om jag är försiktig, så blir det att jag måste begränsa potentialen.

*edit*
Man kan prata om att både VR och dator för att driva det blir betydligt bättre för varje år så snart kommer alla ha det. Men lägenheter för att kunna ha utrymme för att spela VR sjunker inte pris i storstäderna.

Fast testa bilspel, flygsim, tanksimulator etc. Alla där du sitter stilla och kör något funkar perfekt i små utrymmen. Samt att känslan är bättre eftersom man ändå inte kan gå/springa som vanligt i VR-spel

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Tur att man är för lat för att studsa runt i rummet när man spelar. kan jag inte spela från skrivbordsstolen eller soffan så är det en sport och det pallar jag inte

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

ICA eller annan kedja kunde gärna göra en simulator för hur man förhåller sig till det befintliga utrymmet i en butik. Så att alla får se hur det är när framförvarande exempelvis stannar upp direkt efter entren, eller parkerar kundvagnen i 45 graders vinkel mitt i en korsning.

På tal om folks rumsuppfattning. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Har aldrig provat VR så det är så främmande för mig att man kan leva in sig så mycket, det gör att jag vill prova ännu mera

Jag kollade på Youtubekanalen "Tested" innan jag hade testat VR för första gången. De testade demot till ett spel som heter Budget Cuts där man smyger runt i en robotfyllt kontor. För en del av det spelet teleporterar sig spelaren upp i taket, mellan akustikplattor och det riktiga taket. Han som testade spelet tog sig fram till en bortlyft platta i innertaket och försökte kolla ner för att se om det var några fiender där. För att få bättre sikt så försöker han sticka ner huvudet genom hålet i taket och drämmer huvudet rakt ner i deras verkliga golv.

Det var en av sakerna som sålde mig för VR. Om någon kan bli övertygad att det är ett hål i golvet, och försöka sätta huvudet genom det, så måste det vara mycket inlevelse.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

Var väl nära en gång, spelade Super hot och slog näven i ett fönster.
Hade turen att träffa karmen med halva handen så att glaset inte gick sönder.

Permalänk
Medlem

Lyckades drämma handen i soffbordet en gång, vilket gjorde temporärt ont, annars har jag varit förskonad från olyckor. Dock är det ju spännande när man är inne i ett spel och helt plötsligt känner man ett antal klor i ryggen när katten tyckte att han skulle klättra upp på mig. Eller den gången det var parning på gång så man hade två kåta katter som rände runt fötterna samt spännande ljud när det hände saker mellan dem utan att man såg vad de gjorde.

Permalänk

Just gonna leave this here:

https://www.reddit.com/r/VRtoER/

Permalänk
Sötast

Öste handen i golvet av alla grejer när jag spelade Echo VR.

Att flyta runt i rymden viktlös fick mig att glömma lite var jag var irl

Permalänk

Råkade nästan ta sönder en väns lampa när jag spelade beat saber hos honom 😐

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag kollade på Youtubekanalen "Tested" innan jag hade testat VR för första gången. De testade demot till ett spel som heter Budget Cuts där man smyger runt i en robotfyllt kontor. För en del av det spelet teleporterar sig spelaren upp i taket, mellan akustikplattor och det riktiga taket. Han som testade spelet tog sig fram till en bortlyft platta i innertaket och försökte kolla ner för att se om det var några fiender där. För att få bättre sikt så försöker han sticka ner huvudet genom hålet i taket och drämmer huvudet rakt ner i deras verkliga golv.

Det var en av sakerna som sålde mig för VR. Om någon kan bli övertygad att det är ett hål i golvet, och försöka sätta huvudet genom det, så måste det vara mycket inlevelse.

klassiker

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChickenzliZe:

Vissa är rent av farliga, folk som uppercuttar småbarn omg, vårdslösehet.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det var virtuellande världsolyckor inga riktiga.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har provat ett par gånger men jag har fortfarande såpass kontroll över mig själv att jag vet att jag är i mitt vardagsrum. Vilket jag tycker är tråkigt förstås, skulle också vilja få panik AV t. Ex höga höjder i VR.

Permalänk
Medlem

“VR-relaterade olyckor ökade kraftigt år 2021”
Ha !

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/