NFT-plattform stoppar transaktioner efter plagiatproblem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Dat prislapp eller snarast Dat Pengatvätt.
Snabbt, förhållandevis lagligt, ingen jobbig insyn eller kontroll, bara in med pengar från droger/trafficking/stöld, kör NFT 60 grader så blir de skinande vita

Nåja, detsamma händer ju tyvärr rätt ofta med konst i allmänhet, skillnaden är väl då bara att transaktionerna tar längre tid och är mer offentliga vilket är besvärande för ljusskygga individer.

Då är ju kontanter värre. Ge en hög smutsiga kontanter till någon annan. Vipps, skinande rena.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Då är ju kontanter värre. Ge en hög smutsiga kontanter till någon annan. Vipps, skinande rena.

Men då måste du ta dessa kontanter över landsgränser (om det ska till ett annat land), vilket polisen nog ifrågasätter om de upptäcker

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men då måste du ta dessa kontanter över landsgränser (om det ska till ett annat land), vilket polisen nog ifrågasätter om de upptäcker

Om de upptäcker det ja. Polisen och tullen upptäcker en försvinnande liten del av all smuggling.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Kreatörer kan välja att ta en procentandel om de vill (de väljer själv hur många procent) och de kan också välja att ta noll procent. Om man inte gillar att kreatörerna ska få pengar vid andrahandsförsäljningar så är det ju bara att köpa NFTs där kreatörerna har valt att inte få några procent

Personligen tycker jag att några få procent är rimligt för dem att få, och håller mig såklart borta från projekt som har satt höga fantasisiffror

Personligen anser jag inte att en kreatör ska kunna blanda sig in i andrahandsmarknaden överhuvudtaget oavsett hur liten den procentuella är.

Nu kommer jag aldrig köpa varken NFT eller hålla på med krypto så det spelar egentligen inte mig någon roll, men tänk hur detta skulle se ut om det blir en standard och implementerad i "vanlig handel"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Millikin:

Personligen anser jag inte att en kreatör ska kunna blanda sig in i andrahandsmarknaden överhuvudtaget oavsett hur liten den procentuella är.

Nu kommer jag aldrig köpa varken NFT eller hålla på med krypto så det spelar egentligen inte mig någon roll, men tänk hur detta skulle se ut om det blir en standard och implementerad i "vanlig handel"

Ja precis, och anser man det (men ändå vill äga NFTs) så köper man ju NFTs där kreatörerna har valt att inte ta någon andel vid andrahandsförsäljningar

Jag tror du kommer få ett väldigt svårt liv framöver om du står fast vid att inte hålla på med krypto och NFTs, då detta mer och mer blir del av vardagen för de flesta. För mig är det ungefär som när folk för länge sedan sa att de absolut aldrig skulle ha med internet eller mobiler att göra

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Imponerad över att marknadsplatser tar lite ansvar...eller skulle väl gissa att det bara var en tidsfråga innan det kommer in stämningsansökningar

Att precis det här skulle hända är så uppenbart att det är för mig ter sig omöjligt att det inte var förväntat av plattformen, men att de hoppades inte dra någon "heat" på grund av sin storlek.

Skrivet av landmarks:

Det är precis det du beskriver som man menar är problemet. Alla dessa kan ju därmed göra en NFT som länkar till en annan persons bild, och tjäna pengar på det. Problemet här är inte hur många eller hur de värderas/valideras som NFT, utan själva handlingen att länka/hänvisa till ett material man inte fått tillåtelse att använda sig av i det syftet.

Det handlar alltså inte om ägande av bilden genom att köpa en NFT, utan huruvida det är upphovsrättsligt OK att skapa en NFT till att börja med, som länkar/hänvisar till någon annans verk. Värdet är ju som jag förstått det i många fall åtminstone till viss del sammankopplat med vad det är som det länkar till, åtminstone när det handlar om just digital konst i form av bilder osv.

Det där kommer bli ett extremt intressant rättsfall när det första tas till domstol. Att det kommer ske känns oundvikligt just nu. Jag vågar mig inte på att gissa. Det är inte jättesvårt att argumentera att det faktiskt inte är ett upphovsrättsbrott att sälja en länk till bilden, på samma sätt som att du får sälja papperskartor som visar var originalet finns. Du använder ju faktiskt inte något skydddat material alls. Den som hostar länken borde däremot ha problem precis som idag, och NFT ägaren som en följd av en DMCA takedown som gör att du äger en 404 länk.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Millikin:

Jag håller dock inte med om att det är en bra sak.
Det är en kreatörs val att göra något i en "begränsad upplaga" och de säljer produkten. D.v.s. att dem äger inte längre det dem sålt och varför ska dem då få pengar för att någon säljer detta vidare?
Vill man ha royalties så dår man sälja/låna ut lincenser eller ha detta som en del av sitt avtal om betalning om man skapar något åt någon som ska använda det för kommercielt bruk.

Kreatörer har ingen rätt att ta en del av begagnad marknaden på det sättet.

Kreatörer har ju faktiskt rätt att ta del av värdeökningen på begagnatmarknaden även för fysisk konst. Det är inte nytt utan det här används redan.
Det här kallas följerätt.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6ljer%C3%A4tt
https://www.svenskaauktioner.se/f%C3%B6ljer%C3%A4tt/

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Google samlar ju och indexerar länkar till andras verk och tjänar sedan pengar på att distribuera länkarna i listor.

Om en NFT bara innehåller en länk så blir det lite samma sak som ovanstående? Som jag förstår har dessa NFT inget att göra med innehållet de faktiskt länkar till?

Oavsett känns allt detta bara så märkligt. Jag är först att erkänna att jag är en boomer...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja precis, och anser man det (men ändå vill äga NFTs) så köper man ju NFTs där kreatörerna har valt att inte ta någon andel vid andrahandsförsäljningar

Jag tror du kommer få ett väldigt svårt liv framöver om du står fast vid att inte hålla på med krypto och NFTs, då detta mer och mer blir del av vardagen för de flesta. För mig är det ungefär som när folk för länge sedan sa att de absolut aldrig skulle ha med internet eller mobiler att göra

Skillnaden, vilket jag hoppas på i framtiden, är att slutanvändaren inte behöver ha koll på krypto och NFTs. Jag går en affär och betalar. Jag tänker inte på vad som sköter min transaktion i bakgruden - bank eller Krypto, det ska kvitta. Jag måste kunna betala utan några problem.

När detta är på plats så har jag inget emot NFT eller Krypto. Men så länge krypto och NFT gör det svårare för mig än det är idag, så kommer iaf jag inte vara positiv

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Ja precis, och anser man det (men ändå vill äga NFTs) så köper man ju NFTs där kreatörerna har valt att inte ta någon andel vid andrahandsförsäljningar

Jag tror du kommer få ett väldigt svårt liv framöver om du står fast vid att inte hålla på med krypto och NFTs, då detta mer och mer blir del av vardagen för de flesta. För mig är det ungefär som när folk för länge sedan sa att de absolut aldrig skulle ha med internet eller mobiler att göra

Världen är inte svart och vit, det hen troligen menade var att nuvarande nivå och implementation inte är intressant eller säker/stabil nog. Tror de flesta är öppna för ändring om lösningarna blir bättre

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av cheben:

Att precis det här skulle hända är så uppenbart att det är för mig ter sig omöjligt att det inte var förväntat av plattformen, men att de hoppades inte dra någon "heat" på grund av sin storlek.

Det där kommer bli ett extremt intressant rättsfall när det första tas till domstol. Att det kommer ske känns oundvikligt just nu. Jag vågar mig inte på att gissa. Det är inte jättesvårt att argumentera att det faktiskt inte är ett upphovsrättsbrott att sälja en länk till bilden, på samma sätt som att du får sälja papperskartor som visar var originalet finns. Du använder ju faktiskt inte något skydddat material alls. Den som hostar länken borde däremot ha problem precis som idag, och NFT ägaren som en följd av en DMCA takedown som gör att du äger en 404 länk.

Det kommer det verkligen att bli! Jag kan se båda sidor av det och det är definitivt inte helt solklart huruvida det rör sig om brott mot upphovsrättslagen eller inte, det finns förhållandevis rimliga argument från båda sidor. Jag tror också att det kommer bli rättsfall i domstol i någon form, sedan är frågan hur och på vilket sätt lagen hänger med i de snabba digitala förändringarna som sker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Skillnaden, vilket jag hoppas på i framtiden, är att slutanvändaren inte behöver ha koll på krypto och NFTs. Jag går en affär och betalar. Jag tänker inte på vad som sköter min transaktion i bakgruden - bank eller Krypto, det ska kvitta. Jag måste kunna betala utan några problem.

När detta är på plats så har jag inget emot NFT eller Krypto. Men så länge krypto och NFT gör det svårare för mig än det är idag, så kommer iaf jag inte vara positiv

Jag håller med. På samma sätt som att en vanlig slutanvändare av GPS inte behöver förstå att Einsteins teorier används under huven kommer det komma bra lösningar där slutanvändaren inte behöver veta om att det är krypto eller NFTs under huven. Krypto gör ju redan idag många saker betydligt enklare än vad det har varit tidigare. Jag kan idag skicka pengar till vem som helst i världen på några sekunder med hjälp av krypto. Min bank tillåter mig inte ens att göra utlandsbetalningar, så om jag hade velat göra en banköverföring till mina kusiner hade jag bokstavligt talat inte ens kunnat lösa det med min nuvarande bank

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av overheizer:

Jag vill slänga in "pyramidspel" också

Eller Ponzibedrägeri

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

kan en länk adress på en NFT ändras? och blir NFTn då mer värdelös än den redan är?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

kan en länk adress på en NFT ändras? och blir NFTn då mer värdelös än den redan är?

Det finns lösningar där länken är permanent frusen och det finns lösningar där den inte är permanent frusen
Som du själv har listat ut finns det stora risker med lösningar där länken inte är frusen och där någon kan ändra.

Personligen skulle jag (precis som de allra flesta) aldrig lägga stora pengar på en NFT där skaparen av NFTn kan ändra saker hejvilt, det säger ju sig självt att det är väldigt riskfyllt tycker jag

Sedan finns det också lösningar där det inte finns en länk att tala om, där datan är sparad direkt i blockkedjan, men då pratar vi ofta om en prisklass som är långt utanför vad någon normal människa är villig att betala, eller att den är lagrad på en blockkedja som ingen känner till.

Permalänk

Allting har alltid någonstans en början.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem