Jordade vägguttag utan jord - dolt fel?

Permalänk
Medlem

Jordade vägguttag utan jord - dolt fel?

Tjena, behöver lite råd känner jag.

Köpt bostadsrätt nyligen och hade elektriker hemma. Då visar det sig att trots att uttagen är jordade, är det inte jord framdraget. Vad jag förstår får man inte ens får göra så? Det verkar vara jordat i kök och badrum som tur är.

Jag vill hävda att eftersom man hade behövt skruva loss ett uttag för att se detta så kan det ses som en dolt fel. Men när jag googlar så verkar det vara svårt att få rätt vad det gäller detta, speciellt när det kommer till bostadsrätt. Bostadsrätter faller tydligen under en annan paragraf och köps mer "i befintligt skick".

Man bör kanske kontakta säljaren i vilket fall. Men hur ska man formulera sig? Känns som att det är väldigt lätt för den att säga att den inte visste något, och jag skulle kanske till och med kunna tro på det. Det är inte självklart att elen är dragen under tiden säljaren bodde här.

Hur hade ni formulerat er? Hade ni brytt er om att jorda? Många apparater kör ju utan jord, men tex stationär dator, förstärkare osv hade känts bäst att ha jordat.

Permalänk
Medlem

Jag hade jordat, det borde inte bli så enorma summor.
Passa på att sätta upp lite extra uttag och kanske dra nätverk om det behövs?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Din möjlighet att få ersättning av säljaren kan du nog bara glömma. Dolt fel finns inte i lägenheter och detta hade du dessutom upptäckt genom din undersökningsplikt på 20s genom att använda en provare för just detta.

I övrigt hade jag inte brytt mig om att jorda om alla uttag i samma rum saknar. Finns dock jord någonstans i rummet så måste du jorda alla.

Permalänk
Medlem

100m fin draka 1.5 kostar 375:- på hornbach men ta dit en elektriker som drar den så forumet inte ragar här

Permalänk
Medlem

som det nämns ovan är det inte särskilt dyrt att dra fram jord (relativt till vad du betalade för lägenheten).

Men värt är att kolla i stadgarna, i många fall är det föreningen som ansvarar för rör och ledningar i golv/väggar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jH0Ni:

Tjena, behöver lite råd känner jag.

Köpt bostadsrätt nyligen och hade elektriker hemma. Då visar det sig att trots att uttagen är jordade, är det inte jord framdraget. Vad jag förstår får man inte ens får göra så? Det verkar vara jordat i kök och badrum som tur är.

Jag vill hävda att eftersom man hade behövt skruva loss ett uttag för att se detta så kan det ses som en dolt fel. Men när jag googlar så verkar det vara svårt att få rätt vad det gäller detta, speciellt när det kommer till bostadsrätt. Bostadsrätter faller tydligen under en annan paragraf och köps mer "i befintligt skick".

Man bör kanske kontakta säljaren i vilket fall. Men hur ska man formulera sig? Känns som att det är väldigt lätt för den att säga att den inte visste något, och jag skulle kanske till och med kunna tro på det. Det är inte självklart att elen är dragen under tiden säljaren bodde här.

Hur hade ni formulerat er? Hade ni brytt er om att jorda? Många apparater kör ju utan jord, men tex stationär dator, förstärkare osv hade känts bäst att ha jordat.

Det får absolut inte vara så och borde faktiskt vara ett dolt fel men kan inte lagtexten.
Kan tillägga att jag själv har satt upp jordade uttag överallt i mitt hus där jag renoverat men än så länge finns där ingen jord, detta ska givetvis fixas och så länge jag bor här så vet jag ju om hur det ligger till

Du får prata med en besiktningsman eller liknande, går alltid att rådfråga och se vad de säger.

Skrivet av Spiffman:

100m fin draka 1.5 kostar 375:- på hornbach men ta dit en elektriker som drar den så forumet inte ragar här

Priset för kabeln är inte stor men är rören dåligt fastsatta i väggarna och annat strul så kan det bli snuskigt dyrt iallafall då det snabbt försvinner timmar om det börjar strula. Har man tur och allt flyter så är allt omdraget på en dag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade jordat, det borde inte bli så enorma summor.
Passa på att sätta upp lite extra uttag och kanske dra nätverk om det behövs?

Elektrikern uppskattade 15000-20000, det känns inte så kul...

Skrivet av Cerb:

Din möjlighet att få ersättning av säljaren kan du nog bara glömma. Dolt fel finns inte i lägenheter och detta hade du dessutom upptäckt genom din undersökningsplikt på 20s genom att använda en provare för just detta.

I övrigt hade jag inte brytt mig om att jorda om alla uttag i samma rum saknar. Finns dock jord någonstans i rummet så måste du jorda alla.

Det var detta jag var lite rädd för. Är dock välidgt skepisk till att detta faller under undersökningsplikten. Det räcker ju med att titta och se att uttagen är jordade. Jag har ju dessutom hört att man inte får sätta jordade uttag utan att dra fram jord, så det har jag svårt att se att det är mitt ansvar att kolla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det får absolut inte vara så och borde faktiskt vara ett dolt fel men kan inte lagtexten.

Dolt är det ju verkligen inte då du kollar detta på 20s med en uttagsprovare.

Permalänk
Medlem

Du kan väl alltid höra av dig och bolla med mäklaren? Dom ska ju vara där och svara på frågor både innan men även efter köpet.

Permalänk
Medlem

ingen normal människa har en uttagsprovare eller tar med sig en multimeter på visning...

Passa på och sätt dit en jordfelsbrytare när du ändå kör.

Ska du komma billigt undan så köp ojordade uttag och byt men det är ju både trist och inte särskilt billigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Elektrikern uppskattade 15000-20000, det känns inte så kul...

Det var detta jag var lite rädd för. Är dock välidgt skepisk till att detta faller under undersökningsplikten. Det räcker ju med att titta och se att uttagen är jordade. Jag har ju dessutom hört att man inte får sätta jordade uttag utan att dra fram jord, så det har jag svårt att se att det är mitt ansvar att kolla.

Undersökningsplikten på köparen är extremt omfattande. Så pass att en elbesiktning egentligen borde göras.
Att folk gör saker i sina bostäder man egentligen inte bör göra är ju en anledning till att det är vettigt att just undersöka det man köper noga. Och det räcker absolut inte att på 1 meters håll kolla på saker. Och just detta hade du om du vart lite mer förberädd uppsäkt på några få sekunder.

Den enkla lösningen nu är att köpa ojordade uttag för ~100kr/styck och ersätta med bara (detta får du göra själv om du har nödvändig kunskap. Eller be en vän/bekant som har kunskapen)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cerb:

Dolt är det ju verkligen inte då du kollar detta på 20s med en uttagsprovare.

Sant men springer du runt på en visning med din uttagsprovare och kollar alla då eller? Du är nog ensam i så fall om detta. Har varit på många visningar och har aldrig sett dig eller någon av dina vänner som springer runt och kollar uttag

Skrivet av Spiffman:

ingen normal människa har en uttagsprovare eller tar med sig en multimeter på visning...

Passa på och sätt dit en jordfelsbrytare när du ändå kör.

Ska du komma billigt undan så köp ojordade uttag och byt men det är ju både trist och inte särskilt billigt.

Helt riktigt, undrar jag också.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Precis som andra så tror jag inte att kommer att kunna kräva någonting av säljaren.

Det framgår inte hur stor lägenheten är, eller hur mycket som behöver dras om, men jag fick en offert på ca 20000 för att byta elcentral i huset jag bor i, inklusive arbete och material. Så min gissning är att det är någon som försöker få bra betalt.

Jag använde mig av offerta för att hitta firmor som kunde göra jobbet och kan absolut rekommendera det. Får du fler än ett svar så jämför du pris och innehåll. Jag tycker att jag direkt fick en bra känsla för vissa och kunde säga absolut nej till andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haptic:

som det nämns ovan är det inte särskilt dyrt att dra fram jord (relativt till vad du betalade för lägenheten).

Men värt är att kolla i stadgarna, i många fall är det föreningen som ansvarar för rör och ledningar i golv/väggar.

Pratade med föreningen innan jag hade elektriker här, och då nämnde dom bland annat att dom inte har ritningar på elen eftersom ägare drar om själva. Ska absolut kolla stadgarna men just elen känns inte så troligt att dom vill ta ansvar för. Eventuellt om det går att hävda att det är felaktigt gjort liksom.

Permalänk
Medlem

Dolt fel är väldigt svårt att hävda då undersökningsplikten är långtgående. Lawline är inne på samma linje

https://lawline.se/answers/gar-svaratkomliga-ojordade-eluttag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

ingen normal människa har en uttagsprovare eller tar med sig en multimeter på visning...

Passa på och sätt dit en jordfelsbrytare när du ändå kör.

Ska du komma billigt undan så köp ojordade uttag och byt men det är ju både trist och inte särskilt billigt.

Nja, många betalar en besiktningsman ~8K för att ta med sig en 250krs uttagsprovare och göra detta åt dig.

Väljer man dock att inte göra en egen besiktning och tycker att jordningen är en viktig aspekt så är 250kr ett lågt pris att betala för att kolla att det verkar stå rätt till.

Gör man ett köp får ett par miljoner är det på sin plats att vara lite påläst och förberädd när det gäller.

Tycker att det är lite småskrämmande att folk gör mer efterforskningar när de köper en ny tv än när de ska köpa en bostad.

Permalänk
Medlem

https://tryggaeljobb.se/fraga/koket-har-ojordad-el-men-jordad...

Denna säger ungefär samma sak som alla forum. Dvs det är säkert möjligt för dig att driva det men väldigt svårt.

Jag hade börjat med att rada upp en snygg redovisning för säljaren om vad som är fel och vad det kostar och åtgärda och krävt hälften av honom.

Går han med på det: kanon
Ber han dig dra: då är det nog bara att dra :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant men springer du runt på en visning med din uttagsprovare och kollar alla då eller? Du är nog ensam i så fall om detta. Har varit på många visningar och har aldrig sett dig eller någon av dina vänner som springer runt och kollar uttag

Helt riktigt, undrar jag också.

Vinner jag budgivningen så gör jag min egen besiktning innan köpet har fallit igenom. Att besikningsklausuler numera iprincip är standard är ingen tillfällighet.

Under de 4h jag var i huset under senaste besiktningen så kunde jag med enkelhet kolla de aspekter som var viktiga för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Precis som andra så tror jag inte att kommer att kunna kräva någonting av säljaren.

Det framgår inte hur stor lägenheten är, eller hur mycket som behöver dras om, men jag fick en offert på ca 20000 för att byta elcentral i huset jag bor i, inklusive arbete och material. Så min gissning är att det är någon som försöker få bra betalt.

Jag använde mig av offerta för att hitta firmor som kunde göra jobbet och kan absolut rekommendera det. Får du fler än ett svar så jämför du pris och innehåll. Jag tycker att jag direkt fick en bra känsla för vissa och kunde säga absolut nej till andra.

Byt inte din fina elcentral, den håller längre än vad du och jag kommer göra
Sätt i en JF på sidan bara, det är max 30 minuters arbete utöver att dra lite dragtråd.
Har du tur finns redan jord uppe i alla dosor i tak etc och ni behöver bara dra sista tåten till uttag.

Öppna en takdosa och titta

Permalänk

Jord

Skrivet av jH0Ni:

Elektrikern uppskattade 15000-20000, det känns inte så kul...

Det var detta jag var lite rädd för. Är dock välidgt skepisk till att detta faller under undersökningsplikten. Det räcker ju med att titta och se att uttagen är jordade. Jag har ju dessutom hört att man inte får sätta jordade uttag utan att dra fram jord, så det har jag svårt att se att det är mitt ansvar att kolla.

Tyvärr är det som resterande skriver att det ligger på dig som köpare att undersöka, Du vet aldrig vad det är för tokstolle som har gjort arbetet... Vet du när bostadsrätten är byggd? Kravet om jordade uttag uppkom inte för ens 94. innan dess var det endast krav på att badrum och kök skulle ha jordade uttag.

Bor själv i en bostadsrätt där uttagen i resterande rum inte är jordade. Hobbyelektrikern som bodde här innan hade satt jordade uttag utan att dra jord och vi fick inte något för det, hade en tvist med mäklaren om det men inget. Har också planer på att dra jord till dessa och byta proppskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

https://tryggaeljobb.se/fraga/koket-har-ojordad-el-men-jordad...

Denna säger ungefär samma sak som alla forum. Dvs det är säkert möjligt för dig att driva det men väldigt svårt.

Jag hade börjat med att rada upp en snygg redovisning för säljaren om vad som är fel och vad det kostar och åtgärda och krävt hälften av honom.

Går han med på det: kanon
Ber han dig dra: då är det nog bara att dra :/

Dolt fel gäller dock inte i lägenheter utan endast vid köp av en fastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

ingen normal människa har en uttagsprovare eller tar med sig en multimeter på visning...

Passa på och sätt dit en jordfelsbrytare när du ändå kör.

Ska du komma billigt undan så köp ojordade uttag och byt men det är ju både trist och inte särskilt billigt.

Fast det är väl ändå klart billigaste lösningen? Men det är ju en del arbete och om man ska ha dit en elektriker att göra det bör man nog ta in offerter för att gå jordat på riktigt.

Oavsett om man redan har jordfelsbrytare är det bra att kolla den. Jag frågade mäklaren om det fanns jordfelsbrytare. Ja, men inte jordad el i alla rum. Fine. Vid visningen vi var på såg jag som väntat en jordfelsbrytare i proppskåpet, men efter att jag (efter köpet) testat den visade den sig vara kopplad endast till badrummet. Vansinne. (Badrummet hade renoverats några år tidigare).

Det första vi gjorde redan innan vi flyttade in var att ta dit elektrikern och installera jordfelsbrytare som tog resten av lägenheten. Kostade typ 2500kr efter ROT-bidrag. Jordad el har vi dock bara i badrum/tvättstuga och kök. Skulle gärna köra datorn jordat, osv, men, känns inte värt de pengar det kan kosta att dra. Eventuellt ska BRF ändå dra in jordat nån gång framöver.

Skrivet av jH0Ni:

Elektrikern uppskattade 15000-20000, det känns inte så kul...

Hur stor är föreningen? Dvs, har ni egen fastighetsskötare eller liknande? När jag skulle få in jordfelsbrytare (och några andra småsaker samtidigt) frågade jag vaktmästaren vilken firma föreningen brukade anlita för jobben. Så, jag ringde dessa, som då vet exakt hur husen är beskaffade och kunde ge korrekt uppskattning på tid och material. Hade egna huvudnycklar, etc. Kanske inte billigast, men enklast kände jag då jag visste att de kunde fixa jobbet utan att det plötsligt tog 3x så mycket tid som förväntat eller liknande.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Vinner jag budgivningen så gör jag min egen besiktning innan köpet har fallit igenom. Att besikningsklausuler numera iprincip är standard är ingen tillfällighet.

Under de 4h jag var i huset under senaste besiktningen så kunde jag med enkelhet kolla de aspekter som var viktiga för mig.

Hus och lägenhet är INTE samma sak. När det gäller hus så är det väldigt lätt att få genom besiktning i kontraktet men då bostadsrätt är lös egendom och då det, i de flesta städer, knappast finns ont om köpare så skulle INGEN gå med på att få sin lägenhet besiktad när det är tonvis av människor uppradade för att köpa.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Jag tror att enda möjligheten att ha en sportslig chans att driva detta är om säljarna har gjort en tydlig utfästelse i skriftligt material att lägenhetens samtliga uttag är jordade. Om inte det finns är det bättre att lägga din energi på att få det fixat med något av ovan nämnda förslag.

Visa signatur

Ryzen 5800X, Asus ROG Strix B550-E Gaming, Asus ROG Strix 3080 Ti OC, G.Skill Trident Z Neo DDR4 32 GB RAM@3600 MHz cl16, LG 34GN850 + Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hus och lägenhet är INTE samma sak. När det gäller hus så är det väldigt lätt att få genom besiktning i kontraktet men då bostadsrätt är lös egendom och då det, i de flesta städer, knappast finns ont om köpare så skulle INGEN gå med på att få sin lägenhet besiktad när det är tonvis av människor uppradade för att köpa.

Då är det väl isf en utmärk ide att ta med en uttagsprovare eller spänningsmätare och kolla ett par väl valda uttag på några sekunder om man tycker att detta är viktigt?

Sen att många inte gör detta utan är ganska naiva och bara kollar lite på ytorna på håll är väl knappast en bra anledning att själv vara likadan. Antingen gör man de kontroller man själv värdesätter eller så tar man större risker och betalar för de överraskningar man får. Det är så lagen är formad och bara att rätta sig efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jH0Ni:

Hur gammalt är huset? Är det metalldosor och metallrör i väggarna? Eller är det plastdosor och VP-Rör?
Är det äldre med metallrör så brukar vi alltid ge högre offert då dessa har tendens att rosta och då får man aldrig igenom en kabel, vilket man då måste lösa på annat vis, vilket tar tid. Det kan antingen vara att det tar några timmar att jorda resten av lägenheten, eller dagar om många rör är dåliga.

Är det dock plast så brukar det vara lungt, om där inte blivit en spik eller skruv dragen igenom rören som blockerar.
Tror dock inte där skulle ligga någon jord i några takdosor eller kopplingsdosor, eftersom bara två rum som ofta sitter på helt separata grupper är jordade, men kan vara värt att kolla. Dom är antingen Gul/Gröna eller Röda, beroende på ålder.

Alternativet är att byta ut alla Jordade Vägguttag som inte har jord till Ojordade uttag. (Vilket man får göra själv då detta inte räknas som nyinstallation. OM du känner du har tillräcklig kunskap.)

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Dolt fel gäller dock inte i lägenheter utan endast vid köp av en fastighet.

Det gäller bostadsrätter också. En skillnad är dock tiden som säljaren är ansvarig. Endast två år för en bostadsrätt, men hela tio år för en fastighet.

Och dolt fel är något som besiktningsman inte kunnat upptäcka vid besiktning.

Permalänk
Medlem

Trimmel och trams, det finns visst dolda fel vid bostadsrätt, men undersökningsplikten gäller, förenklat är det så här, och tämligen glasklart:
* Fanns vid köpet.
* Är inte upptäckbart.
* Är inte förväntat.

Typ:
Mögel inuti en betongvägg är inte upptäckbart
Mögel inuti en betongvägg, om det finns historik av vattenskada, är förväntat

alltså, inte dolt fel. Etc etc.

Ojordad kontakt är upptäckbart, så du kan inte efter köp få avdrag på köpeskilling eller liknande, bara att åtgärda problemet. Om du undlåter att åtgärda problemet efter att uppmärksammat det kan det bli problem vid skada på dig, eller för framtida ägare. (Blir svårt att bevisa dock, om de inte läser Sweclockers:p)

Sen säljs nästan alltid bostadsrätter i "befintligt skick", krävs det också att säljaren vetat om tidigare vattenskada, men medvetet inte informerat om det, etc.

Gällande ditt el-problem, så spelar det ingen roll om säljaren visste eller inte visste, för felet var upptäckbart i ditt fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Trimmel och trams, det finns visst dolda fel vid bostadsrätt, men undersökningsplikten gäller, förenklat är det så här, och tämligen glasklart:
* Fanns vid köpet.
* Är inte upptäckbart.
* Är inte förväntat.

Typ:
Mögel inuti en betongvägg är inte upptäckbart
Mögel inuti en betongvägg, om det finns historik av vattenskada, är förväntat

alltså, inte dolt fel. Etc etc.

Ojordad kontakt är upptäckbart, så du kan inte efter köp få avdrag på köpeskilling eller liknande, bara att åtgärda problemet. Om du undlåter att åtgärda problemet efter att uppmärksammat det kan det bli problem vid skada på dig, eller för framtida ägare. (Blir svårt att bevisa dock, om de inte läser Sweclockers:p)

Sen säljs nästan alltid bostadsrätter i "befintligt skick", krävs det också att säljaren vetat om tidigare vattenskada, men medvetet inte informerat om det, etc.

Gällande ditt el-problem, så spelar det ingen roll om säljaren visste eller inte visste, för felet var upptäckbart i ditt fall.

Ok, i teori finns dolt fel i bostadsrätt, men då du endast ansvarar för ytskickt så faller iprincip alla fel som skulle räknas som ett dolt fel på föreningen och inte på den som äger bostadsrätten iom att du inte äger den delen av bostaden.

Skulle väl vara avsaknad av tätskickt i badrum som skulle vara aktuellt och linknande.

Edit: För saken skull kan vi också tillägga att ersättning endast ges för fel om dessa anses ha en påverkan på slutpriset.
I detta fallet är det nog ytterst tveksamt om priset skulle vara nämnvart lägre av ojordade uttag.

Permalänk
Medlem

Lider med dig men tror som de övriga att det går under undersökningsplikten.

Påminner mig om när jag var sist på visning...
Det var uppenbart att det skett jobb i lägenheten på senare år och jag frågade mäklaren om det fanns papper på vem som gjort det och om säljaren kunde intyga att det var fackmannamässigt utfört.
Då kröp det fram massa fel direkt från mäklaren som de naturligtvis inte hade skyltat om.
El, vatten m.fl. som var "halvfärdigt" men stod lite undangömt bakom diverse saker.
Hela det nya badrummet behövde renoveras om enligt mäklaren osv.