Köra Linux i grunden med win som VM med Excel osv

Permalänk
Medlem

Köra Linux i grunden med win som VM med Excel osv

Har länge försökt få till en sån här setup med mål att den ska kunna ersätta min Windows installation. Testat vfio men tycker det är lite för labilt för att använda som daily driver till jobb etc(använder laptop).

Förhoppningen hade varit att kunna spela i VM också men är villig o släppa på det och dual boota för att kunna spela. Har kört sin VM i VirtualBox innan men prestandan har inte varit nära native nog. Testat kvm/qemu lite grann nu dock o där e prestandan ganska mycket bättre. Hört att parsec ska va ännu bättre? Kan Linux i grunden med kvm/qemu + parsec connection kunna vara en bra/stabil lösning? Ni kanske har något ännu bättre förslag? Kan tilläggas att vmsen i första hand skall köras lokalt.

Vill få ordning på detta en gång för alla, alltid blivit att jag lagt in Linux i försökt få ordning på de men tillslut gett upp av en eller annan anledning o gått tillbaks till win på heltid. Vill gärna gå över till Linux i grunden!

Permalänk
Medlem

Manjaro + Steam/proton samt Microsoft Egde + Office 365

Permalänk
Medlem

Vad upplevde du för problem med vfio? Jag har kört GPU passthrough med Ubuntu 20.04 som grund i snart 1 år nu, och faktiskt inte stött på några som helst problem.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

VirtualBox är kass, kör KVM istället. Optimalt vore att ha två GPU:er så du kunde köra passthrough med ena kortet. Och gärna en dedikerad SSD till varje OS. qcow2 kommer med viss overhead.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bergla:

Har länge försökt få till en sån här setup med mål att den ska kunna ersätta min Windows installation.

Vilka program är du beroende av i Windows? Kan exempelvis SoftMaker Office vara ett alternativ till MS Office? LibreOffice är mer eller mindre oanvändbart enligt mig på ställen där man normalt arbetar i MS Office. SoftMaker Office (även FreeOffice) gör att jag nära nog arbetar obehindrat med Word-dokument, PowerPoint-filer och enklare (läs utan macron) Excel-filer.

Finns det någon skrivbordsmiljö du fastnat för i Linux hittills? Själv kör jag gärna Gnome tack vare alla konfigurationsmöjligheter genom GNOME Shell Extensions.

Själv kör jag dualboot mellan GNU/Linux och Windows 10 på en laptop här, men det är snarare macOS som ersatt Windows helt ut för mig.

Ett annat alternativ är faktiskt att vända på det hela. Kör du exempelvis GNU/Linux (Lubuntu i mitt fall) med LXQt som skrivbordmiljö, så rullar det på löjligt bra i VirtualBox med Windows 10 som host. En stor fördel med VirtualBox sedan ett antal år tillbaka är att du kan köra direkt mot din fysiska hårddisk. På så sätt är det lätt att boota upp med din fysiska installation när du väl behöver extra kraft i Linux (exempelvis för DaVinci Resolve).

Annars är mitt bästa tips att överge både GNU/Linux och Windows och istället hoppa över till macOS Speciellt om du främst kör laptop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tina Gerson:

Manjaro + Steam/proton samt Microsoft Egde + Office 365

Jag kör plugins till Excel så office 365 e tyvärr inte ett alternativ.

Skrivet av Cloudstone:

Vad upplevde du för problem med vfio? Jag har kört GPU passthrough med Ubuntu 20.04 som grund i snart 1 år nu, och faktiskt inte stött på några som helst problem.

Har en laptop med single GPU utan igpu så blir problematiskt. Får bli att uppgradera till en muxad laptop i framtiden!

Skrivet av dlq84:

VirtualBox är kass, kör KVM istället. Optimalt vore att ha två GPU:er så du kunde köra passthrough med ena kortet. Och gärna en dedikerad SSD till varje OS. qcow2 kommer med viss overhead.

Qcow2? Sitter på mobilen nu så lite begränsad men om jag inte missminner mig så e de formatet för virtual disks i kvm?

Skrivet av walkir:

Vilka program är du beroende av i Windows? Kan exempelvis SoftMaker Office vara ett alternativ till MS Office? LibreOffice är mer eller mindre oanvändbart enligt mig på ställen där man normalt arbetar i MS Office. SoftMaker Office (även FreeOffice) gör att jag nära nog arbetar obehindrat med Word-dokument, PowerPoint-filer och enklare (läs utan macron) Excel-filer.

Finns det någon skrivbordsmiljö du fastnat för i Linux hittills? Själv kör jag gärna Gnome tack vare alla konfigurationsmöjligheter genom GNOME Shell Extensions.

Själv kör jag dualboot mellan GNU/Linux och Windows 10 på en laptop här, men det är snarare macOS som ersatt Windows helt ut för mig.

Ett annat alternativ är faktiskt att vända på det hela. Kör du exempelvis GNU/Linux (Lubuntu i mitt fall) med LXQt som skrivbordmiljö, så rullar det på löjligt bra i VirtualBox med Windows 10 som host. En stor fördel med VirtualBox sedan ett antal år tillbaka är att du kan köra direkt mot din fysiska hårddisk. På så sätt är det lätt att boota upp med din fysiska installation när du väl behöver extra kraft i Linux (exempelvis för DaVinci Resolve).

Annars är mitt bästa tips att överge både GNU/Linux och Windows och istället hoppa över till macOS Speciellt om du främst kör laptop.

Nja jag vill ha Linux i grunden och macos är totalt uteslutet för min del, tack för tipsen dock

Permalänk
Medlem

Tanken har dock slagit mig att köpa någon minimalistiskt usb GPU för 2d grafik o på så sätt köra vfio, va tror ni om de?

Permalänk
Medlem

Kan Intel GVT-g vara ett alternativ?
https://wiki.archlinux.org/title/Intel_GVT-g

Verkar dock vara någon bugg med nyare Linuxkärnor så man kan behöva nedgradera till 5.11.

Edit: Missade att din laptop inte har någon iGPU.
Vilken modell av laptop har du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan Intel GVT-g vara ett alternativ?
https://wiki.archlinux.org/title/Intel_GVT-g

Verkar dock vara någon bugg med nyare Linuxkärnor så man kan behöva nedgradera till 5.11.

Edit: Missade att din laptop inte har någon iGPU.
Vilken modell av laptop har du?

Har en XMG apex 15. Så dedikerat RTX 2060 endast