Permalänk
Medlem

Räcker 8Gb RAM 2022 och 2023?

Jag tänkte köpa antingen:

1) Surface Pro 8 i5 med 8GB ram och 256 GB SSD för 13k

Eller

2) Surface Pro 8 i7 med 16GB ram och 512 GB SSD för 20k

Tycker ni att det är värt 7k extra för kanske 10% bättre processor och grafikkort + 8Gb extra ram + 256 GB extra ssd hårddisk?

Ram-minnet hos SP är tyvärr fastlöddat så det går inte att uppgradera.

Skulle man kunna klara sig med 8GB ram det här året och nästa år?

Jag kan tänka mig att sälja plattan om några år och köpa en ny istället.

Vad säger ni?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag tänkte köpa antingen:

1) Surface Pro 8 i5 med 8GB ram och 256 GB SSD för 13k

Eller

2) Surface Pro 8 i7 med 16GB ram och 512 GB SSD för 20k

Tycker ni att det är värt 7k extra för kanske 10% bättre processor och grafikkort + 8Gb extra ram + 256 GB extra ssd hårddisk?

Ram-minnet hos SP är tyvärr fastlöddat så det går inte att uppgradera.

Skulle man kunna klara sig med 8GB ram det här året och nästa år?

Jag kan tänka mig att sälja plattan om några år och köpa en ny istället.

Vad säger ni?

Jag skulle personligen aldrig köpa en dator i dagsläget med enbart 8 GB RAM. Speciellt inte om det inte går att uppgradera. 16 GB är minimum, nästan oavsett vad man gör skulle jag säga

Permalänk
Medlem

Bara du kan svara på detta då du inte berättar vilket användningsområde du tänker att använda plattan/datorn till.

I min värld kan man bara få för lite Ram, även mobiler kan fås med 12-16 GB ram idag (som primär video/program minne), och det är sällsynt dom är på under 8.

Om du bara ska använda plattan till kontorsarbete, lite surf här och där, så duger 8 GB utmärkt, men tänk på att själva Windows 10 använder ungefärligt 3.3 GB av primär minnet.

Ska du photoshoppa, video redigera lite, så är även 16 GB i underkant, straks du spelar lite spel blir även 8 GB i underkant.

så vad är ditt användningsområde?

Permalänk
Medlem

Det går ju att konfigurera datorn hos Microsoft efter vad du är ute efter. Eller måste du köpa via någon speciell leverantör som inte har alla konfigurationer?

Hade personligen aldrig köpt under 16GB när minnet är fastlött.

Permalänk
Medlem

Jag har 8gb DDR3 och det fungerar bra som surfdator, streama netflix, youtube. Även lite counterstrike när tillfälle ges. Men hade inte köpt en ny dator utan 16gb men jag hade inte heller betalat 7k för den skillnaden heller. Svårt..

Permalänk
Medlem

Jag har en surface 7 med 8gb. Fungerar bra till det mesta i vardagen men att t.ex. redigera raw i Photoshop går alldeles för segt.

Så.. Det beror på vad du ska använda den till

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Versatile:

Det går ju att konfigurera datorn hos Microsoft efter vad du är ute efter. Eller måste du köpa via någon speciell leverantör som inte har alla konfigurationer?

Hade personligen aldrig köpt under 16GB när minnet är fastlött.

Det är det som är problemet:

Går ju att konfigurera med Microsoft men deras kundsupport är någonting man helst vill undvika. Just därför försöker jag hålla mig till inet för där vet jag att jag kan få hjälp betydligt fortare om något går sönder under garantin.

Jag brukar köra CS:GO, Rdr2, surfa.

Jag kör inga Photoshops eller videoredigering alls. Word och Onenote kör jag ibland.

Kommer att använda den här datorn till surf och lättare gaming (kan tänka mig att köra på lägsta inställningar när det gäller rdr2 och GTA V osv).

Inet har tyvärr inte den där versionen med i5 + 16GB RAM som MS har på sin hemsida. Men har någon av er haft erfarenhet med Microsoft kundsupport? Vill inte köpa något för 16 lax och sedan blir man lämnad åt ödet när något går fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Bara du kan svara på detta då du inte berättar vilket användningsområde du tänker att använda plattan/datorn till.

I min värld kan man bara få för lite Ram, även mobiler kan fås med 12-16 GB ram idag (som primär video/program minne), och det är sällsynt dom är på under 8.

Om du bara ska använda plattan till kontorsarbete, lite surf här och där, så duger 8 GB utmärkt, men tänk på att själva Windows 10 använder ungefärligt 3.3 GB av primär minnet.

Ska du photoshoppa, video redigera lite, så är även 16 GB i underkant, straks du spelar lite spel blir även 8 GB i underkant.

så vad är ditt användningsområde?

Jag kör mest surf och spel och aldrig Photoshop eller Sony Vegas

Surf kör jag nog Edge med kanske max 5 - 10 tabs
När det gäller spel så blir det CSGO, rdr2, gta V (kan tänka mig att köra på lägsta inställningar såklart).

Jag har en annan desktop som jag kör med i normala fall och där har jag redan 64 GB så det räcker och blir över men just Surface Pro kommer jag att använda vid soffan och ibland tar jag det med mig till plugget (Word, Onenote, etc).

Det finns intressant version med i5 16 GB ram hos MS:

https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/Surface-Pro-8...

Men jag vet inte om kan lita på Microsofts support - iaf om man jämför med Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag kör mest surf och spel och aldrig Photoshop eller Sony Vegas

Surf kör jag nog Edge med kanske max 5 - 10 tabs
När det gäller spel så blir det CSGO, rdr2, gta V (kan tänka mig att köra på lägsta inställningar såklart).

Jag har en annan desktop som jag kör med i normala fall och där har jag redan 64 GB så det räcker och blir över men just Surface Pro kommer jag att använda vid soffan och ibland tar jag det med mig till plugget (Word, Onenote, etc).

Det finns intressant version med i5 16 GB ram hos MS:

https://www.microsoft.com/sv-se/store/configure/Surface-Pro-8...

Men jag vet inte om kan lita på Microsofts support - iaf om man jämför med Inet.

Jag kan inte rekommendera någon att köpa en dator med 8GB, om man inte kan uppgradera det i efterhand.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jag kör mest surf och spel och aldrig Photoshop eller Sony Vegas

Surf kör jag nog Edge med kanske max 5 - 10 tabs
När det gäller spel så blir det CSGO, rdr2, gta V (kan tänka mig att köra på lägsta inställningar såklart).

Jag har en annan desktop som jag kör med i normala fall och där har jag redan 64 GB så det räcker och blir över men just Surface Pro kommer jag att använda vid soffan och ibland tar jag det med mig till plugget (Word, Onenote, etc).

På din stationära dator, sätt igång RDR2 i de inställningar du tänker köra i på laptopen och se vad RAM-användningen hamnar på
Tänk på att en surface pro (väl?) inte har dedikerad grafik med dedikerat grafikminne, dvs GPU:n kommer använda RAM som grafikminne.

Permalänk
Medlem

För skolsurf osv borde ju 8Gb räcka, framförallt om du redan har en desktop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

På din stationära dator, sätt igång RDR2 i de inställningar du tänker köra i på laptopen och se vad RAM-användningen hamnar på
Tänk på att en surface pro (väl?) inte har dedikerad grafik med dedikerat grafikminne, dvs GPU:n kommer använda RAM som grafikminne.

Jo just 8GB skulle nog kunna klara av rdr2 med kanske med endast 38fps (det går dock att lira utan lagg) men jag undrar om inte alla program drar ner minne i framtiden?

Då menar jag samma program som vi har nu (Edge, chrome osv) med kontinuerliga uppdateringar kommer att dra mer på RAM.

Det är det som jag är mest orolig för.

Permalänk
Medlem

Beror mycket på användningsområde.

Även kontorsdatorer som används på företag, dvs inkl div säkerhetsprogram m m, nyttjar lätt över 8 GB. Inte minst Teams har en tendens att använda mycket minne.

Så mycket till spelupplevelse lär man inte kunna få från en sådan oavsett, åtminstone inte om man snackar hyfsat moderna titlar som de du nämner.

De större Surface-plattorna är inte heller så hemskt smidiga och lätta. Ska du ha en sån och räknar med att använda den aktivt så satsa på en med mer minne.

En mindre platta där du inte heller kan förvänta dig så mycket är Surface Go 3, men den funkar hyfsat för enklare användning. Word, Onenote och surf klarar den utmärkt.

Så antingen satsar du mer på en rejäl platta eller en mindre och enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Jag skulle personligen aldrig köpa en dator i dagsläget med enbart 8 GB RAM. Speciellt inte om det inte går att uppgradera. 16 GB är minimum, nästan oavsett vad man gör skulle jag säga

Vadå oavsett vad man gör?
Jag har fortfarande en surface pro (5) med 4GB ram och den klarar sig bra med Windows 11.
Allt beror ju på vad man gör. Ska man göra kontorsarbete så fungerar till och med det med 4GB ram.

Att androidlurar har så mycket ram har väl mer att göra att Android börjar bli väldigt krävande.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Eftersom du redan har en bättre desktop så låter 7k extra rätt saftigt. Jag har betydligt sämre datorer med 8gb och ssd som klarar surf och office-paket bra. Sen är det ju spelen då, men normala program och OS har inte fått så mycket värre RAM-krav på senare år tycker jag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Jo just 8GB skulle nog kunna klara av rdr2 med kanske med endast 38fps (det går dock att lira utan lagg) men jag undrar om inte alla program drar ner minne i framtiden?

Då menar jag samma program som vi har nu (Edge, chrome osv) med kontinuerliga uppdateringar kommer att dra mer på RAM.

Det är det som jag är mest orolig för.

Söker man lite på Youtube på folk som spelar RDR2 på Youtube (typ denna) verkar datorn vilja använda typ 13-15 GB RAM. Hittade en annan video med 8 GB RAM och då låg som förväntat minnesanvändningen och var fullständigt maxad, förmodligen med försämrad prestanda.

Ja, historiskt har ju uppdateringar, nya program etc alltid använt mer minne än tidigare, så det känns ju väldigt säkert att vad som precis räcker idag inte kommer räcka inom en nära framtid.

Skrivet av NoNamesWayne:

Vadå oavsett vad man gör?
Jag har fortfarande en surface pro (5) med 4GB ram och den klarar sig bra med Windows 11.
Allt beror ju på vad man gör. Ska man göra kontorsarbete så fungerar till och med det med 4GB ram.

Att androidlurar har så mycket ram har väl mer att göra att Android börjar bli väldigt krävande.

Androidlurar har jag inte nämnt, du kanske pratar om någon annan?
Men Windows använder jäkligt mycket RAM, speciellt om man ska dra igång något spel och har en iGPU utan dedikerat grafikminne. Som länkat ovan kan man lätt hamna på 13-15GB då. Några flikar i Chrome/Firefox/Edge så är man lätt uppe i många GB enbart för webbläsaren. Min jobblaptop sitter på 8 GB RAM och trots att jag inte gör något krävande med den ligger den nästan alltid och tuffar på och använder 7-7.5 GB, måste ofta begränsa mig (stänga av powerpoints, word, flikar i Edge etc etc) för att den inte ska braka ihop totalt.

Sen är det ju såklart så att mycket är vanesak. Sitter man alltid på en dator med endast 8GB (eller 4GB) RAM så vänjer man sig att man inte kan ha många saker uppe samtidigt, men sitter man vanligtvis med en datorn med 16 eller 32GB så är man ju van med att utan problem kunna ha några program i bakgrunden utan att datorn ballar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Sen är det ju spelen då, men normala program och OS har inte fått så mycket värre RAM-krav på senare år tycker jag.

Ja, det var just DETTA jag tänkte på som mest: om programmen och OS kommer att dra mer RAM om några år (de programmen jag redan använder dvs - pga uppdateringar).

Sen när det gäller spelen så är det inte heller så stora problem iofs när jag är hemma, då jag kan ju bara Steam-streamplay med min stationär som host och SP8 som client-dator (sitter på soffan och lirar med Ikea BYLLAN ).

Man får till och med bättre grafik och jag har bra internet så det ska inte vara några problem om jag skulle bli sugen på nya kommande spelen osv.

Det är synd att det är så stora prisskillnader på dessa Surface Pro -configs. 7000 för extra 8GB ram, 256GB SSD och max 10-15 % bättre GPU och processor. Det är ganska saftigt pris tycker jag.

Om Microsoft hade haft lika bra kundtjänst som inet så hade jag nog slagit till deras SP8 med i5 + 16GB RAM för runt 2600 kr mer. 2600 kr för extra 8GB är också väldigt mycket men det låter betydligt mindre än 7000 extra.

Permalänk

Man funderar på en chromebook för runt 4000kr och frågar räcker 8GB ram och jag hade svarat absolut.

Datorn TS funderar på skulle jag aldrig köpa om jag inte vann väldigt mycket pengar. De är så otroligt dyra emot vad man får. Självklart finns det användningsområden ändå, men vi pratar om speciella fall. Där varje fall är unik varför man gör detta val och det påverkar om man ska lägga till 7000kr eller inte för mer ram & ssd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Söker man lite på Youtube på folk som spelar RDR2 på Youtube (typ denna) verkar datorn vilja använda typ 13-15 GB RAM. Hittade en annan video med 8 GB RAM och då låg som förväntat minnesanvändningen och var fullständigt maxad, förmodligen med försämrad prestanda.

Ja, historiskt har ju uppdateringar, nya program etc alltid använt mer minne än tidigare, så det känns ju väldigt säkert att vad som precis räcker idag inte kommer räcka inom en nära framtid.

Androidlurar har jag inte nämnt, du kanske pratar om någon annan?
Men Windows använder jäkligt mycket RAM, speciellt om man ska dra igång något spel och har en iGPU utan dedikerat grafikminne. Som länkat ovan kan man lätt hamna på 13-15GB då. Några flikar i Chrome/Firefox/Edge så är man lätt uppe i många GB enbart för webbläsaren. Min jobblaptop sitter på 8 GB RAM och trots att jag inte gör något krävande med den ligger den nästan alltid och tuffar på och använder 7-7.5 GB, måste ofta begränsa mig (stänga av powerpoints, word, flikar i Edge etc etc) för att den inte ska braka ihop totalt.

Sen är det ju såklart så att mycket är vanesak. Sitter man alltid på en dator med endast 8GB (eller 4GB) RAM så vänjer man sig att man inte kan ha många saker uppe samtidigt, men sitter man vanligtvis med en datorn med 16 eller 32GB så är man ju van med att utan problem kunna ha några program i bakgrunden utan att datorn ballar ur.

Jag nämnde det då andra i tråden nämnden det tidigare att dom börjar ha uppe emot 12/16GB ram vilket egentligen är helt onödigt på en mobil.
Windows allokerar RAM beroende på hur mycket du har ifrån början med och det är bara bra RAM används.
Det är väl klart spel använder ram men i inlägget jag citerade så påstods det att 16GB var minimum oavsett vad man gör men det stämmer ej.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750. 2TB SSD|| Surface Pro 2017 || Google Pixel 8 Pro|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag nämnde det då andra i tråden nämnden det tidigare att dom börjar ha uppe emot 12/16GB ram vilket egentligen är helt onödigt på en mobil.
Windows allokerar RAM beroende på hur mycket du har ifrån början med och det är bara bra RAM används.
Det är väl klart spel använder ram men i inlägget jag citerade så påstods det att 16GB var minimum oavsett vad man gör men det stämmer ej.

Ska vi vara helt korrekta skrev jag "16 GB är minimum, nästan oavsett vad man gör skulle jag säga :)"
Dvs absolut finns det en tid och plats för datorer med 8 GB RAM, men då snackar vi enligt mig datorer i 5000-kr klassen där man vet med sig att man inte ska ha så höga förväntningar och där man vet på förhand att man inte kan ha många program uppe samtidigt osv. Jag tror de flesta vill kunna surfa utan några större lagg och kanske ha några flikar Youtube uppe. Då är vi snabbt uppe i mer än 8 GB RAM, därav "16 GB är minimum, nästan oavsett vad man gör skulle jag säga :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Jag nämnde det då andra i tråden nämnden det tidigare att dom börjar ha uppe emot 12/16GB ram vilket egentligen är helt onödigt på en mobil.
Windows allokerar RAM beroende på hur mycket du har ifrån början med och det är bara bra RAM används.
Det är väl klart spel använder ram men i inlägget jag citerade så påstods det att 16GB var minimum oavsett vad man gör men det stämmer ej.

Vad jag hört så är RAM ungefär som en buss.

När det är tomt av folk på bussen så kan man sträcka sitt ben tvärs över mot grannens säte och har det ganska bra. Men när det är fullt med folk på bussen däremot så får man dra tillbaka benet och man klarar sig fortfarande väl.

Är det inte så på ungefär?

Permalänk

Det pågår en semantisk semantisk diskussion kring ordval. Jag gjorde liknande här emot Appleusers kring om 640k ought be enough for anybody eller vad nu siffran var. Även haft liknande diskussioner kring antal kärnor.

Men jag tycker priset hänger ihop med hårdvaran. Är det ändå en liten dyrare dator så förväntar man sig att kunna pressa den hårdvarare. Och ofta så kan windows swapa ut så bra så man kan köra med mindre ram än vad man egentligen skulle behöva.
Det finns även mjukvara som SQL server, där jag på flera servar har upplevt börjat rejecta connetions om man endast har typ 1GB ram ledigt.

Det är detta som gör valet så svårt. Oavsett vilken av modellerna av Surface Pro man väljer så skulle jag bli missnöjd. Den ena för klen, den andra på tok för dyr. Om man väljer en sådan dyr så är min första tanke. Här har vi en ultraportbel maskin, liten värmeutveckling är skitviktigt, Intel, AMD, Apple har gått skit snabbt fram där det senaste. Väljer jag då att köpa en datormodell som kanske snart får en bättre cpu från just Intel i detta fall?

*edit*
Sökte 11 gen Intel, inte helt fel.
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/surfplattor/micr...
Så datormässigt vill nog många ha en sådan ovanför, men 20 000kr är mycket pengar.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

8gig räcker ju knappt till kontorsarbete idag. För varje uppdatering som Microsoft puttar ut (och andra program) så käkar det mer och mer minne.
Vi kör bara enklare kontorsappar på win10 hos oss och 8gig går men vi märker ett rejält lyft om man trycker i 8 till för totalt 16. Om ett par år så lär inte behovet ha minskat…
Jag tror man ångrar sig bittert om man köper en dator med endast 8 som inte går att uppgradera. Det är inte det rätta stället att spara en slant på.

Visa signatur
Permalänk

En ren kontorsdator så funkar absolut 8gb, jobba lite i Word mm men annars räcker det inte långt. Såg att HP erbjöd 12gb till sina färdigbyggda datorer nu. DDR5 finns inte ens att köpa i 8gb.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Skrivet av Trigger:

8gig räcker ju knappt till kontorsarbete idag. För varje uppdatering som Microsoft puttar ut (och andra program) så käkar det mer och mer minne.
Vi kör bara enklare kontorsappar på win10 hos oss och 8gig går men vi märker ett rejält lyft om man trycker i 8 till för totalt 16. Om ett par år så lär inte behovet ha minskat…
Jag tror man ångrar sig bittert om man köper en dator med endast 8 som inte går att uppgradera. Det är inte det rätta stället att spara en slant på.

Och det är där användarmönstret kommer in. Hade datorn varit billigare så hade den varit mer naturlig som en väldigt kraftfull surfplatta som man har med sig överallt. På denna surfplatta så är det inte mycket man har öppet samtidigt och det är inte mycket man gör. När datorn inte var så dyr så har man råd med andra datorer.
Men för detta pris som den nu kostar så skulle den för en majoritet av alla konsumenter bli deras primära dator som de använder till allt och detta under flera år. Kanske på sweclockers så har personen en speldator och då skulle ju behovet av surface minskas.

Så jag tycker man blir lite besviken oavsett val. Och för mig känns surface pro främst som en företagsdator. Där den stora skillnaden till företag är att hälften av priset för konsumenter är skatter som företag slipper och då blir investeringen för företag mindre och kan ses som en enklare dator

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle definitivt köra minst 16 GB om du ska spela på datorn. Du har ju inte ens något dedicerat VRAM...

Särskilt om du inte kan uppgradera minnet är det dumsnålt att gå med mindre.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och det är där användarmönstret kommer in. Hade datorn varit billigare så hade den varit mer naturlig som en väldigt kraftfull surfplatta som man har med sig överallt. På denna surfplatta så är det inte mycket man har öppet samtidigt och det är inte mycket man gör. När datorn inte var så dyr så har man råd med andra datorer.
Men för detta pris som den nu kostar så skulle den för en majoritet av alla konsumenter bli deras primära dator som de använder till allt och detta under flera år. Kanske på sweclockers så har personen en speldator och då skulle ju behovet av surface minskas.

Så jag tycker man blir lite besviken oavsett val. Och för mig känns surface pro främst som en företagsdator. Där den stora skillnaden till företag är att hälften av priset för konsumenter är skatter som företag slipper och då blir investeringen för företag mindre och kan ses som en enklare dator

Jag är inte så säker på att jag förstår vad du menar men självklart har användarmönstret betydelse. Frågan som ställs är om 8gig är tillräckligt om ett par år. Jag tror att svaret är generellt nej och att det är en sådan sak som man lätt kommer ångra att man snålade på. När man åker i taket för minnesanvändning (8gig som frågan gällde) så är det ett ganska ganska brutalt tapp i användarupplevelse. Tvärnit!
Det är enklare att leva med lite mer medioker cpu prestanda exempelvis..

Visa signatur
Permalänk

Jag köpte en Acer Spin 7 för ett tag sedan. En lite udda pryl med ARM-processor och 8 GB RAM för ca 11 kkr. Jag kör Windows 11 på den och jag tycker att RAM-minnet räcker väldigt bra till kontorsarbete, videokonferensprogram och en del liknande. En stor fördel med ARM är ju att batteritiden ofta blir väldigt bra på grund av bättre energioptimering. Egentligen tycker jag att det är lite konstigt att inte ARM har slagit igenom med på Windows-laptops. De är i mitt tycke helt okej idag.

Visa signatur

Olof Lagerkvist
LTR Data
Programutveckling inom systemadministration, recovery, drivrutiner, forensics m m