Vad behöves för att koppla M1 MBP 13" till min LG-skärm?

Permalänk

Vad behöves för att koppla M1 MBP 13" till min LG-skärm?

https://www.elgiganten.se/product/tjanster-tillbehor/kablar-anslutning/kabeladapter/apple-usb-c-digital-av-multiportsadapter/51864

Hahahahaa....orkar inte!

Vad finns det för alternativ om jag vill koppla min M1 MBP 13" till min LG-skärm? Antar att det är HDMI framför DP som gäller?
Måste finnas andra, bättre och smartare lösningar med fler portar för samma pris - ELLER - en enklare produkt för mindre peng som gör samma sak som denna?

Kan jag få stöd för 144Hz? Kör 2K skärm från LG.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

Hittade denna: https://www.kjell.com/se/produkter/dator/mac-tillbehor/plexge...

Vad tror ni? Inte så mkt mer "lull-lull" än usb och hdmi. Men borde väl funka. 30Hz även i 2K ? =P Hmm..

Edit: Hade visst minneskortsplats med.

minneskort
Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

är inte "Jag har för mycket pengar" den primära anledningen till att man kör Apple o_0
/
ursäkta, menade inte att smutsa ner tråden. kikade lite men hittade ingenting som var billigare än den du länkade. Frågan är väl hur mycket lull-lull du är intresserade av.

Permalänk

"Antar att det är HDMI framför DP som gäller?", jadu, vad har du för LG skärm. Kan vara bra att veta.

Permalänk
Medlem

Jag har försökt att ansluta en mac book pro 2017 med Plexgear Multiadapter för USB-C med 5 anslutningar
till en LG cx 48 och det gick ingen vidare, kunde inte ställa in upplösning och delar av synfältet var utanför skärmen.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Hedersmedlem

@spacedebree *Rubrik förtydligad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av basickarl:

"Antar att det är HDMI framför DP som gäller?", jadu, vad har du för LG skärm. Kan vara bra att veta.

LG 27GL83-A

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Verkar som att det inte spelar ngn större roll.

Men många av oss har ju redan en stationär kopplad till skärmen via DP, så då blir ju HDMI naturligt för laptopen - men som sagt annars verkar d inte spela ngn roll för din del. Men enklast e kanske att skippa dongle/adapter och bara köra en usb-c(thunderbolt) till displayport/hdmi sladd.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Supermicro A2SDi-HLN4F | Atom C3758 | Fractal Design Define C | 64GB ECC RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 14 | AP: 2pcs Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

HDMI Ja (2 st)
Skärmport Ja (ver. 1.4, 1 st) <-- Skärmport? Efterbliven namngivning...

USB-C'n är thunderbolt antar jag.

Ja, så det är en USB-C(thunderbolt) till HDMI eller en USB-C(thunderbolt) till DisplayPort 1.4 du behöver, bara att googla.

Permalänk

144Hz 2k ska typ vilken som helst usb-c till displayport klara av. Typ:
https://www.inet.se/produkt/8900869/deltaco-displayport-usb-c...

och vill du vara lite "future-proof" så du kan köpa en 4K 120Hz så kan du köpa en:
https://www.dustin.se/product/5011256166/usb-c-kabel-8k-60hz4...

Permalänk
Medlem

Lättast: en kabel som är USB-C i ena änden och DisplayPort i andra. Vill du ha någon form av multiport (bra om man har en MBP som inte har så många portar) kan du köra något som den här:

https://www.cablematters.com/pc-899-126-usb-c-multiport-adapt...

Just den kör jag med min något äldre MBP och en 4K-skärm från LG. Den var i det läget det enda billigare än en Thunderbolt-hub som klarade av det. Finns säkert andra grejer idag, men det är inte alldeles lätt att hitta.

OBS att det är USB 2.0 på den - funkar bra för mus, tangentbord, ljud eller liknande, inte så bra om du skall koppla in en extern disk eller så. Detta för att det skall vara så mycket bandbredd som möjligt till DisplayPort-signalen - den får alla fyra high speed-kanalerna till DisplayPort, istället för en modell med USB 3.0 där den snor två av kanalerna till USB 3.0 och lämnar dig med begränsad bandbredd.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Lättast: en kabel som är USB-C i ena änden och DisplayPort i andra. Vill du ha någon form av multiport (bra om man har en MBP som inte har så många portar) kan du köra något som den här:

https://www.cablematters.com/pc-899-126-usb-c-multiport-adapt...

Just den kör jag med min något äldre MBP och en 4K-skärm från LG. Den var i det läget det enda billigare än en Thunderbolt-hub som klarade av det. Finns säkert andra grejer idag, men det är inte alldeles lätt att hitta.

OBS att det är USB 2.0 på den - funkar bra för mus, tangentbord, ljud eller liknande, inte så bra om du skall koppla in en extern disk eller så. Detta för att det skall vara så mycket bandbredd som möjligt till DisplayPort-signalen - den får alla fyra high speed-kanalerna till DisplayPort, istället för en modell med USB 3.0 där den snor två av kanalerna till USB 3.0 och lämnar dig med begränsad bandbredd.

Tack för infon!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Du vill kanske ha en adapter med Power Delivery så du klarar dig med att koppla in en sladd till allt?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Själv skaffade jag nyligen den här Anker-adaptern till min MacBook Air och hittills har den fungerat bra. Den klarar upplösningar upp till 4k 60Hz, har ett gäng olika portar och det går även att ladda datorn via den.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.