AnmÀl dig till Roborock Challenge!

NĂ„gon intresserad av astronomi? 🌟🌙🌌

PermalÀnk
Medlem ★
●

@Crazy Ferret
Har du koll pÄ refraktorer nÄgot?

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

@Crazy Ferret

Kör citationstecken runt hela namnet sÄ kommer @Crazy Ferret springandes

Var nog bra att jag inte försökte mig pÄ att köra OAG igÄr. Blev lite struligt att montera och ett par distanser verkar gÀngat ihop sig ordentligt sÄ mÄste brÄka loss det innan jag har rÀtt backfocus. Fick till en ganska fin Horsehead tycker jag ÀndÄ men det kommer bild nÀr jag orkat redigera tillrÀckligt.

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

FörstÄr vad du menar med svÄrt med guidning i Orion, @Crazy Ferret. Har nog inte varit med om sÄ dÄlig guidning sen kullagret var för hÄrt Ätdraget. Var över 2" ganska frekvent, men som tur Àr har man vidvinkligt teleskop sÄ det blev inte sÄ hemskt ÀndÄ. Men av nÄgon anledning sparades inte mina flats sÄ bilden gick ÀndÄ lite Ät skogen. Kan inte bestÀmma mig om 3 minuter var för generöst, kÀrnan blir helt urblÄst sÄklart men visar vÀldigt mycket damm. Orkar inte lÀgga nÄgon tid pÄ redigering nÀr det var sÄ mycket problem i övrigt.

För skojs skull kan jag visa min första Orion som jÀmförelse, det Àr alltid populÀrt

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

@Crazy Ferret

Ja, nÄgot har jag vÀl koll pÄ nÀr det kommer till refraktorer. De Àr typ tubformade och har en uppsÀttning linser. Oftast kommer de med fokuserare ocksÄ.
Nej, skÀmt Äsido, har vÀl hjÀlplig koll i vart fall med tvÄ stycken i bagaget. HursÄ?

Skrivet av Shimonu:

FörstÄr vad du menar med svÄrt med guidning i Orion, @Crazy Ferret. Har nog inte varit med om sÄ dÄlig guidning sen kullagret var för hÄrt Ätdraget. Var över 2" ganska frekvent, men som tur Àr har man vidvinkligt teleskop sÄ det blev inte sÄ hemskt ÀndÄ. Men av nÄgon anledning sparades inte mina flats sÄ bilden gick ÀndÄ lite Ät skogen. Kan inte bestÀmma mig om 3 minuter var för generöst, kÀrnan blir helt urblÄst sÄklart men visar vÀldigt mycket damm. Orkar inte lÀgga nÄgon tid pÄ redigering nÀr det var sÄ mycket problem i övrigt.
https://live.staticflickr.com/65535/51872589014_b03bd56df6_b.jpg

För skojs skull kan jag visa min första Orion som jÀmförelse, det Àr alltid populÀrt
https://live.staticflickr.com/65535/51872924120_1a1fd123c5_b.jpg

Hehe, skönt att höra att det inte bara Àr jag dÄ. Bra resultat givet omstÀndigheterna!
Men ja, var det i tisdags sÄ var det svÄrguidat pÄ grund av vindbyarna. Hade problem att komma under 1,2" till skillnad mot i mÄndags nÀr jag lÄg pÄ 0,4-0,5". Det blev rÀtt sÄ hemskt, vilket var att vÀnta pÄ dryga 1400 mm. Men, jag var ju tvungen att se hur vindkÀnslig nya tuben var.
Men ja, vill man Ät kÀrnan i M42 krÀvs jÀkligt kort exponeringstid (eller djup well). Har för mig att jag körde pÄ 15 sekunder luminance senast jag var pÄ den, och dÄ gick det att fÄ fram kÀrnan bra (pÄ bekostnad av resten förstÄs ). SÄ optimalt vore vÀl att göra en HDR-variant pÄ den, om man nu prompt vill fÄ fram allt. SjÀlv tycker jag inte att det gör nÄgot att den blir utblÄst, men det Àr ju en smaksak.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ja, nÄgot har jag vÀl koll pÄ nÀr det kommer till refraktorer. De Àr typ tubformade och har en uppsÀttning linser. Oftast kommer de med fokuserare ocksÄ.
Nej, skÀmt Äsido, har vÀl hjÀlplig koll i vart fall med tvÄ stycken i bagaget. HursÄ?

Jag funderar pÄ att skaffa en refraktor inom nÀrmaste framtid och undrar vad man ska ha för tub.
Tittat lite pÄ en Sharpstar 76EDPH Triplett med 0,8x fokalreducerare/flattener eller ska man satsa pÄ nÄgot annat?

Visst, jag har en Redcat51 sen innan, men det blir sÄ bökigt med alla adaptrar och förlÀngningstuber om jag ska anvÀnda ASI533 kamera samt filter hit och dit. Vet att ASI533MM Pro hinner komma ut innan sommaren sÄ man kan satsa pÄ en dedikerad mono och köra Ha och OIII (som jag vill fota med), annars lÀr det bara bli L-Pro eller L-eNhance eller dylika filter.

Visa signatur

Nikon Z6 ‱ Nikkor AF-S 14-24/2.8G ED ‱ Nikon Z 24-70/4 S ‱ Nikkor AF-S 200-500/5.6E ED VR ‱ Manfrotto BeFree Advanced Twist ‱ Benro TMA47AL ‱ iOptron GEM28 ‱ William Optics Redcat 51 v2 ‱ Lunt LS50THa/B600 ‱ Player One Neptune-M ‱ Player One Mars-C ‱ GSO 6" Classical Cassegrain

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

Efter mycket vridande fick jag till slut isÀr min 16.5 mm och 11 mm distans sÄ jag kunde montera OAGn. Nu krÀvs det en klar himmel för lite test.

DÀremot Àr jag osÀker pÄ om den inte kommer blockera huvudkameran. Fanns ingen bra vinkel riktigt för att den skulle ligga pÄ lÄngsidan. Alternativt sÄ skulle guidekameran slÄ i filterhjulet. Behövs nÄgra testbilder.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

Jag funderar pÄ att skaffa en refraktor inom nÀrmaste framtid och undrar vad man ska ha för tub.
Tittat lite pÄ en Sharpstar 76EDPH Triplett med 0,8x fokalreducerare/flattener eller ska man satsa pÄ nÄgot annat?

Visst, jag har en Redcat51 sen innan, men det blir sÄ bökigt med alla adaptrar och förlÀngningstuber om jag ska anvÀnda ASI533 kamera samt filter hit och dit. Vet att ASI533MM Pro hinner komma ut innan sommaren sÄ man kan satsa pÄ en dedikerad mono och köra Ha och OIII (som jag vill fota med), annars lÀr det bara bli L-Pro eller L-eNhance eller dylika filter.

Nu tÀnker jag vara sÄdÀr skittrÄkig och inte peka ut nÄgon specifik en, av den enda anledningen att jag inte vill rekommendera nÄgon jag sjÀlv inte testat annat Àn till nÄgon som letar efter ett förstateleskop. Men, jag kan ju sÀga hur jag sjÀlv skulle tÀnka i liknande situation.
Först och frÀmst Àr ju frÄgan vad pÄ himlavalvet du vill jaga och vilken budget du tÀnkt dig. Jag antar att du vill upp i brÀnnvidd en bit frÄn RC51:an, men inte sÄpass högt som bortÄt metern innan eventuell reducer. Jag skulle dÄ tippa pÄ nÄgot över 400 men under 800 mm brÀnnvidd, och dÄ skulle jag personligen hellre gÄ uppÄt Àn nedÄt i det spannet, sÀrskilt dÄ du redan har en ordentlig vidvinkel i RC51:an. NÀsta frÄga Àr ju dÄ vad du har för montering, och huruvida du skulle kunna hantera nÄgot lite större, eventuellt i kolfiber? Men ja, dÄ Àr det ju en budgetfrÄga ocksÄ, Äterigen.

Men visst, Sharpstar 76EDPH kan sÀkerligen vara ett vettigt val om du kÀnner att du vill ersÀtta RC51:an med nÄgot likartat. Viss reservation dock för att jag inte har benkoll pÄ just den, sÄ har den nÄgra egenheter sÄ Àr det nÄgot jag troligen inte har koll pÄ alls.

Skrivet av Shimonu:

Efter mycket vridande fick jag till slut isÀr min 16.5 mm och 11 mm distans sÄ jag kunde montera OAGn. Nu krÀvs det en klar himmel för lite test.

DÀremot Àr jag osÀker pÄ om den inte kommer blockera huvudkameran. Fanns ingen bra vinkel riktigt för att den skulle ligga pÄ lÄngsidan. Alternativt sÄ skulle guidekameran slÄ i filterhjulet. Behövs nÄgra testbilder.

Ett par av dessa har jag kommit fram till Àr en skitbra sak att ha i den hÀr hobbyn. Det tog mig tvÄ Är innan jag fick nog, men nu jÀklar ...

Vilken kombination av OAG/filterhjul kör du? Jag upplevde samma sak med vinkeln som du med mina ZWO-prylar, men efter lite smÄtrixande med tunna jÀkla distanser sÄ fick jag till det riktigt bra, men det Àr verkligen pÄ (rÀtt sida(!)) grÀnsen för att blocka sensorn. Kan Àven varmt rekommendera en helical focuser om du inte redan har det. Annars kan det vara en rejÀl smÀrta i Àndalykten att fÄ konsekvent fokus.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Ett par av dessa har jag kommit fram till Àr en skitbra sak att ha i den hÀr hobbyn. Det tog mig tvÄ Är innan jag fick nog, men nu jÀklar ...

Vilken kombination av OAG/filterhjul kör du? Jag upplevde samma sak med vinkeln som du med mina ZWO-prylar, men efter lite smÄtrixande med tunna jÀkla distanser sÄ fick jag till det riktigt bra, men det Àr verkligen pÄ (rÀtt sida(!)) grÀnsen för att blocka sensorn. Kan Àven varmt rekommendera en helical focuser om du inte redan har det. Annars kan det vara en rejÀl smÀrta i Àndalykten att fÄ konsekvent fokus.

Hade trott diametern var för liten pÄ distanserna för att det verktyget skulle fungera. Jag var pÄ vÀg att köpa en till polygrip och dra pÄ eltejp. RÀckte med att jag drog pÄ eltejp och försökte nÄgra gÄnger till. Man börjar ifrÄgasÀtta om det verkligen Àr tvÄ delar efter ett tag.

Jag har ZWO pÄ OAG och filterhjul, kÀnns trist att man blir fast i deras ekosystem. FörvÄnad att inte andra tillverkar OAG med samma dimension eftersom det blir vÀldigt svÄrt att klura ut vilka distanser man behöver och hur vÀl det kommer fungera.

Hur menar du med helical focuser, var sÀtter du den? Trodde en av grejerna med OAG var att den fÄr samma fokus som huvudkameran.

PermalÀnk
●

Tjohej,

Är det nĂ„gon av er som kan klura ut var man kan hitta den typ av kontakt som Skywatcher anvĂ€nder pĂ„ sina monteringar? Jag tror att den kallas för GX12 och Ă€r tvĂ„polig.

Har hittat denna@electrokit, men just den verkar inte kunna ta annat Ă€n kablar med vĂ€ldigt ganska diameter, högst 5mm. StĂ„r ocksĂ„ att den inte accepterar större area pĂ„ ledarna Ă€n 0,5mmÂČ. Jag hade tĂ€nkt mig en ledararea pĂ„ Ă„tminstone 0,75mmÂČ, och en nĂ„got tjockarediameter.

OcksÄ, förslag pÄ lÀmpliga kablar? Till exempel sÄdana som Àr flexibla Àven vid lÀgre temperaturer vore ju najs.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Tjohej,

Är det nĂ„gon av er som kan klura ut var man kan hitta den typ av kontakt som Skywatcher anvĂ€nder pĂ„ sina monteringar? Jag tror att den kallas för GX12 och Ă€r tvĂ„polig.

Har hittat denna@electrokit, men just den verkar inte kunna ta annat Ă€n kablar med vĂ€ldigt ganska diameter, högst 5mm. StĂ„r ocksĂ„ att den inte accepterar större area pĂ„ ledarna Ă€n 0,5mmÂČ. Jag hade tĂ€nkt mig en ledararea pĂ„ Ă„tminstone 0,75mmÂČ, och en nĂ„got tjockarediameter.

OcksÄ, förslag pÄ lÀmpliga kablar? Till exempel sÄdana som Àr flexibla Àven vid lÀgre temperaturer vore ju najs.

M8 Ring Tongues to 12mm, 2-pin DC Jack, specs kommer frÄn FLO.
Deras Lynx Astro-kabel Àr riktigt bra. DessvÀrre finns de inte att fÄ tag pÄ annanstans Àn hos dem sjÀlva.

Kolla om du fÄr tag pÄ silikonbaserade kablar, de hÄller emot kyla bÀttre Àn traditionella kablar.

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av BlackWolf:

M8 Ring Tongues to 12mm, 2-pin DC Jack, specs kommer frÄn FLO.
Deras Lynx Astro-kabel Àr riktigt bra. DessvÀrre finns de inte att fÄ tag pÄ annanstans Àn hos dem sjÀlva.

Kolla om du fÄr tag pÄ silikonbaserade kablar, de hÄller emot kyla bÀttre Àn traditionella kablar.

Det Àr ju alltsÄ en kabel likt den hÀr frÄn just FLO som jag hade tÀnkt snickra ihop.
Problemet med den Àr priset, pga svag krona samt köps utanför EU, men Àven den klent tilltagna ledararean pÄ 0.25mm^2 per ledare.
Kostnaden bör Ätminstone halveras om jag gör egna(om jag nu kan fÄ tag pÄ lÀmpligt material för detta).
Vad gÀller ledararean har jag hört rekommendationer sÄsom minst 0,50mm^2 per ledare, och " sÄ kraftigt som möjligt". Vid kontakt med FLO fick jag uppfattningen att FLO sjÀlva verkar tycka de Àr i tunnaste laget dÄ de Àr i full fÀrd med övergÄ till kablar med nÄgot kraftigare ledare.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Det Àr ju alltsÄ en kabel likt den hÀr frÄn just FLO som jag hade tÀnkt snickra ihop.
Problemet med den Àr priset, pga svag krona samt köps utanför EU, men Àven den klent tilltagna ledararean pÄ 0.25mm^2 per ledare.
Kostnaden bör Ätminstone halveras om jag gör egna(om jag nu kan fÄ tag pÄ lÀmpligt material för detta).
Vad gÀller ledararean har jag hört rekommendationer sÄsom minst 0,50mm^2 per ledare, och " sÄ kraftigt som möjligt". Vid kontakt med FLO fick jag uppfattningen att FLO sjÀlva verkar tycka de Àr i tunnaste laget dÄ de Àr i full fÀrd med övergÄ till kablar med nÄgot kraftigare ledare.

Har du kikat pÄ Thomann nÄgot nÀr det gÀller kablar?
https://www.thomann.de/se/sladd_metervara.html

Eller kanske nÄt av det hÀr? TÄl -50 till +180 grader;
https://se.lappgroup.com/produkter/webshop/kablar/temperaturb...

Visa signatur

PermalÀnk
●
Skrivet av BlackWolf:

Har du kikat pÄ Thomann nÄgot nÀr det gÀller kablar?
https://www.thomann.de/se/sladd_metervara.html

Eller kanske nÄt av det hÀr? TÄl -50 till +180 grader;
https://se.lappgroup.com/produkter/webshop/kablar/temperaturb...

Lapp-kabeln Ă€r ju fin, den Ă€r bara alldeles för tjock! Eller sĂ„ mĂ„ste jag lyckas med att hitta DC-kontaktdon som kan ta en sĂ„ pass fet kabel. TĂ€nker mig annars att Ölflex 408p kunde funka bra. Dock har jag bara sett den sĂ€ljas pĂ„ 100-metersrulle. Det Ă€r lite vĂ€l mycket för mig!

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av grasklippare:

Lapp-kabeln Ă€r ju fin, den Ă€r bara alldeles för tjock! Eller sĂ„ mĂ„ste jag lyckas med att hitta DC-kontaktdon som kan ta en sĂ„ pass fet kabel. TĂ€nker mig annars att Ölflex 408p kunde funka bra. Dock har jag bara sett den sĂ€ljas pĂ„ 100-metersrulle. Det Ă€r lite vĂ€l mycket för mig!

Hittade 409 P som metervara hos Conrad. Annars Àr det bara att ringa bolaget och frÄga dem om de kan ge dig mÄttspecifikt istÀllet för 100-metersrulle.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Hade trott diametern var för liten pÄ distanserna för att det verktyget skulle fungera. Jag var pÄ vÀg att köpa en till polygrip och dra pÄ eltejp. RÀckte med att jag drog pÄ eltejp och försökte nÄgra gÄnger till. Man börjar ifrÄgasÀtta om det verkligen Àr tvÄ delar efter ett tag.

Jag har ZWO pÄ OAG och filterhjul, kÀnns trist att man blir fast i deras ekosystem. FörvÄnad att inte andra tillverkar OAG med samma dimension eftersom det blir vÀldigt svÄrt att klura ut vilka distanser man behöver och hur vÀl det kommer fungera.

Hur menar du med helical focuser, var sÀtter du den? Trodde en av grejerna med OAG var att den fÄr samma fokus som huvudkameran.

Beklagar dröjsmÄl för övriga som Àr nyfikna, Àven om du fick svar per sms.

Det kan skilja mellan olika filter dÄ OAG:n sitter före filtren. Hur kÀnsligt det Àr, ja det beror givetvis pÄ filter, optik och guidesensor. PÄ min refraktor Àr det rÀtt sÄ kÀnsligt, men mÀrkligt nog inte pÄ SCT:n. LikasÄ Àr det framför allt skillnad mellan mina LRGB-filter och mina smalbandsfilter dÄ de Àr i det nÀrmaste parfokala per typ, men inte gentemot varandras typ.
Det jag dÀremot först kom att lida av pÄ just ZWO:s OAG var att det var ett helvete att fÄ rÀtt bakfokus och sedan lyckas lÄsa fast den vid rÀtt distans, bara för att den sedan skulle lossna nÀr tempen sjönk, alternativt sitta som berget. Men ja, kommer man förbi det steget och inte upplever problem med olika filter, ja dÄ Àr det ju bara att tuta och köra.

LÀnkat verktyg fungerar utmÀrkt pÄ diametrar frÄn fingertjocklek upp till större diametrar Àn jag nÄgonsin haft behov av privat. Lite smÄknixigt med korta distanser (<10mm), men det gÄr om man inte hastar.

För egen del har det mest blivit labbserier med SCT:n de senaste kvÀllarna, och jag Àr inte helt övertygad Àn. Behöver dra ut bÄda tuberna nÄgon kvÀll och köra serier under samma (och bra) förhÄllanden för att göra en rÀttvis bedömning.

NÄgon hÀr som Àmnar Äka till VÀrmland om ett par veckor btw?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Menar du till Lysvik Star Party?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

Menar du till Lysvik Star Party?

Givetvis, vad annat ska man till VÀrmland och göra (Ätminstone i anknytning till trÄdens Àmne, i övrigt lÄter jag det vara osagt )?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Givetvis, vad annat ska man till VÀrmland och göra (Ätminstone i anknytning till trÄdens Àmne, i övrigt lÄter jag det vara osagt )?

Är det om nĂ„gra veckor? Trodde det skulle vara pĂ„ hösten inför nĂ€sta sĂ€song.
Har precis fÄtt hem min Lunt samt montering, men det fattades monteringsskena (som Àr pÄ vÀg i efterhand).

Hur/var kommer ni bo nÄnstans dÀr ute? TÀlt?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

Är det om nĂ„gra veckor? Trodde det skulle vara pĂ„ hösten inför nĂ€sta sĂ€song.
Har precis fÄtt hem min Lunt samt montering, men det fattades monteringsskena (som Àr pÄ vÀg i efterhand).

Hur/var kommer ni bo nÄnstans dÀr ute? TÀlt?

VSP ser ut att ha gÄtt av stapeln i februari-mars sÄ lÄngt tillbaka som jag orkar scrolla pÄ deras facebooksida i vart fall.
Inkvartering pÄ plats pÄ Berga gÄrd till det facila priset om 275 bagis per natt.

https://www.saaf.se/varmland-star-party-2022/

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

VSP ser ut att ha gÄtt av stapeln i februari-mars sÄ lÄngt tillbaka som jag orkar scrolla pÄ deras facebooksida i vart fall.
Inkvartering pÄ plats pÄ Berga gÄrd till det facila priset om 275 bagis per natt.

https://www.saaf.se/varmland-star-party-2022/

Ah, dĂ€r slog det slint. LĂ€r nog inte bli av Ă€ven om jag har Mats som facebook-kompis. Är ingen direkt fan av Astrosweden pga flertalet orsaker. Aja, hoppas du fĂ„r det kul dĂ€r ute iaf och glöm inte att posta massa bilder sen.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●

@Crazy Ferret Fortfarande nyfiken kring fokuserar för OAG. Vad har du för guidekamera? Min ASI 120MM skruvas just nu pÄ en liten 5 mm distans och har sen ~12 mm backfocus om jag minns rÀtt. Jag funderar pÄ om inte en helical focuser kommer lÀgga pÄ för mycket distans för att nÄ fokus.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

@Crazy Ferret Fortfarande nyfiken kring fokuserar för OAG. Vad har du för guidekamera? Min ASI 120MM skruvas just nu pÄ en liten 5 mm distans och har sen ~12 mm backfocus om jag minns rÀtt. Jag funderar pÄ om inte en helical focuser kommer lÀgga pÄ för mycket distans för att nÄ fokus.

Jag kör ZWO ASI290mm mini. TÀnkte inte pÄ att du inte körde mini, sorry.

Borde ju hypotetiskt gÄ att kunna justera fram OAG:n lÀngre fram för att kompensera, men det beror ju lite pÄ hur det ser ut med öppning, reducer etc. Men ja, som sagt ... upplever du inte ett problem sÄ Àr det ju inte ett problem.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag kör ZWO ASI290mm mini. TÀnkte inte pÄ att du inte körde mini, sorry.
https://agenaastro.com/media/opti_image/webp/catalog/product/cache/c18231696039b1770e5ae3c30ff60414/z/w/zw-hf1.25-2s.webp
Borde ju hypotetiskt gÄ att kunna justera fram OAG:n lÀngre fram för att kompensera, men det beror ju lite pÄ hur det ser ut med öppning, reducer etc. Men ja, som sagt ... upplever du inte ett problem sÄ Àr det ju inte ett problem.

Har Ànnu inte hunnit ut och testat med olika filter utan justerade mest rotation och placering pÄ balkongen lite snabbt en kvÀll. Förhoppningsvis kommer det en kvÀll med klart vÀder dÀr man kan pilla.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Tog och testade hur allting kÀnns innan jag ger mig an first light. Lite tungt att fÄ ihop monteringen dÄ huvudet satt rÀtt hÄrt i vÀskan (hard case) samt motvikten ville inte alls komma ut sÄ var tvungen att vÀnda vÀskan upp och ned bara för att fÄ ut den. SÄ hÀr ser kombot ut just nu. MÄste dock skaffa fler skruvar dÄ jag tog skruvarna frÄn min Redcat för att kunna sÀtta fast min nya 90mm monteringsskena pÄ Lunten. Skickade en förfrÄgan till min kusin som tillverkar skruvar, bultar etc. A2-70, 1/4-20 UNC med 16mm lÄng gÀngdel. FÄr vÀl bli 100 st sÄna sÄ man har gott om till hands.
Sökte Àven korrekta balanspunkten mellan teleskop/kamera och motvikten, dÀrav stÀllningen pÄ bilden.

TÀnkte ta och sleeva kablarna sÄ man urskiljer dem frÄn varandra ocksÄ och undrar om nÄgon av er har gjort nÄgot liknande? Funderar pÄ skaffa sleeves hÀrifrÄn; https://www.cable-sleeving.com FÀrgtemat ska matcha riggen, tÀnkte jag.

En annan sak jag funderar över pÄ Àr en ordentlig fokuserare till Lunten. Tycker inte om Helical-fokuseraren dÄ strecken för 0 Àr pÄ fel sida av tuben och jag fÄr den inte till samma sida som blockeringsfiltret. Den kÀnns ocksÄ si sÄ dÀr, i grÀnsfall om att lossna varje gÄng jag vrider pÄ den.

PĂ„ bild:
iOptron GEM28 med iPolar och 1,5" stativ (utanför bild; hardcase)
Lunt LS50THa enkelstackad med B600 blockeringsfilter
Player One Neptune-M IMX178 mono

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

Tog och testade hur allting kÀnns innan jag ger mig an first light. Lite tungt att fÄ ihop monteringen dÄ huvudet satt rÀtt hÄrt i vÀskan (hard case) samt motvikten ville inte alls komma ut sÄ var tvungen att vÀnda vÀskan upp och ned bara för att fÄ ut den. SÄ hÀr ser kombot ut just nu. MÄste dock skaffa fler skruvar dÄ jag tog skruvarna frÄn min Redcat för att kunna sÀtta fast min nya 90mm monteringsskena pÄ Lunten. Skickade en förfrÄgan till min kusin som tillverkar skruvar, bultar etc. A2-70, 1/4-20 UNC med 16mm lÄng gÀngdel. FÄr vÀl bli 100 st sÄna sÄ man har gott om till hands.
Sökte Àven korrekta balanspunkten mellan teleskop/kamera och motvikten, dÀrav stÀllningen pÄ bilden.
https://www.saarikko.nu/swec/setup02.jpg

TÀnkte ta och sleeva kablarna sÄ man urskiljer dem frÄn varandra ocksÄ och undrar om nÄgon av er har gjort nÄgot liknande? Funderar pÄ skaffa sleeves hÀrifrÄn; https://www.cable-sleeving.com FÀrgtemat ska matcha riggen, tÀnkte jag.

En annan sak jag funderar över pÄ Àr en ordentlig fokuserare till Lunten. Tycker inte om Helical-fokuseraren dÄ strecken för 0 Àr pÄ fel sida av tuben och jag fÄr den inte till samma sida som blockeringsfiltret. Den kÀnns ocksÄ si sÄ dÀr, i grÀnsfall om att lossna varje gÄng jag vrider pÄ den.

PĂ„ bild:

Najs! Ja, de dÀr fokuserarna brukar vÀl vara rÀtt sÄ populÀra att byta ut, efter vad jag förstÄtt.

Har sleevat mina buntar för att hÄlla koll pÄ dem, men inte sÄ mycket för att hÄlla isÀr dem dÄ de Àr mer eller mindre permanenta pÄ min toppskena vilken Àr tÀnkt att vandra mellan tuberna, beroende pÄ vilken som anvÀnds.

Visa signatur

PermalÀnk
Hedersmedlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

https://www.saarikko.nu/swec/setup02.jpg

PĂ„ bild:

Ser fram emot att höra hur första sessionen gÄr. Har jag förstÄtt det rÀtt att man anvÀnder en insexnyckel för att stÀlla in polar alignment pÄ iOptron?

Har kört med denna typ av kabelsamlare för ett par kablar: https://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/k...

Men dÄ gÀller det att det Àr ett par kablar som fyller den ocksÄ, annars kommer det bara glida runt eller sÄ fÄr man anvÀnda buntband.

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Shimonu:

Ser fram emot att höra hur första sessionen gÄr. Har jag förstÄtt det rÀtt att man anvÀnder en insexnyckel för att stÀlla in polar alignment pÄ iOptron?

NÀ, insexnyckeln lÄser RA-axeln nÀr du har grejerna nedpackade i vÀskan sÄ den inte rör pÄ sig. Jag har en iPolar (Polarmate-liknande kamera) i min montering som hjÀlper mig hitta Polaris korrekt.
Dock Àr Latitudaxeln like kruxig. Den gÄr till bara 60° enligt strecken, sÄ jag antar att man mÄste höja ena foten lite för att fÄ de ytterligare 10° som specsen pÄstÄr att den klarar av.

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av Crazy Ferret:

Jag ska dit. Vi ses dÀr!

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brÀnnare.

PermalÀnk
Medlem ★
●

Vet att frÄgan inte passar 100% in i trÄden, men dÄ det Àr astrorelaterat sÄ stÀller jag frÄgan ÀndÄ.

Är i behov av en laptop för intresset och undrar om ni kan rekommendera nĂ„got med maxtak pĂ„ 10k som man kan fota/filma och redigera med?
Har en stor dator annars med PixInsight och gott om hÄrddiskutrymme. Behöver en fÀltdator med andra ord.
Det Ă€r ett hav med laptops dĂ€r ute och samma modell kan ha ytterligare 5-10 undermodeller vilket gör det sjukt svĂ„rt att vĂ€lja mellan. Men gĂ€rna en med i5 eller liknande pĂ„ Ryzen-sidan (vad det nu Ă€n Ă€r?) och minst Ă€r vĂ€l 8GB RAM!? Äh, jag vet inte. HjĂ€lp?

Visa signatur

PermalÀnk
Medlem ★
●
Skrivet av BlackWolf:

Vet att frÄgan inte passar 100% in i trÄden, men dÄ det Àr astrorelaterat sÄ stÀller jag frÄgan ÀndÄ.

Är i behov av en laptop för intresset och undrar om ni kan rekommendera nĂ„got med maxtak pĂ„ 10k som man kan fota/filma och redigera med?
Har en stor dator annars med PixInsight och gott om hÄrddiskutrymme. Behöver en fÀltdator med andra ord.
Det Ă€r ett hav med laptops dĂ€r ute och samma modell kan ha ytterligare 5-10 undermodeller vilket gör det sjukt svĂ„rt att vĂ€lja mellan. Men gĂ€rna en med i5 eller liknande pĂ„ Ryzen-sidan (vad det nu Ă€n Ă€r?) och minst Ă€r vĂ€l 8GB RAM!? Äh, jag vet inte. HjĂ€lp?

För att citera mig frÄn Astropixlar dÄ det eventuellt kan vara av intresse för andra ...

Kan varmt rekommendera en Thinkpad av modell som klarar att laddas via USB-C (om du inte har annat sÀtt att strömförsörja pÄ). Thinkpad:arna tÄl stryk, vilket - om du Àr det minsta som mig - de tenderar att Äka pÄ, förr eller senare - men batterierna Àr lÀtt bristande pÄ Àldre (och mÄhÀnda begagnade), sÄ det Àr najs att slÀnga pÄ en större powerbank som klarar att pusha ut tillrÀckligt med spÀnning för att ladda den över USB-C.
Jag kör en T470s frÄn 2017 (tror jag det Àr, det Àr en i5-7200U i i vart fall ) med en sÄ'n hÀr för lÀngre sessioner (den börjar gnÀlla efter 3-4 timmar i kylan), och det bara tuffar pÄ.
Ytterligare en fördel med just T470s (och sÀkerligen andra modeller ocksÄ) Àr att höljet Àr i plast, sÄ dels flexar saker bra om (nÀr) de Äker i backen, men framför allt sÄ Àr det ingen metall som blir svinkall att komma emot under kalla vinterdagar.

Visa signatur