Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Funkar föreslagen moderkort med 12600?

Troligen inte, jag körde

https://www.inet.se/produkt/1903720/msi-mag-b660m-mortar-d4

DDR4 med 12th gen Cpu

Jag valde ICKE K-cpu för att få ner energiåtgången och få ner värmeutvecklingen. Du kan som sagt köra en F-cpu, utan grafikdel då du ska köra 3060 kort

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag anser att det är ett misstag att ta ett moderkort som endast har AC standard, du bör köra på AX (Wifi 6) istället Annars ser det ganska bra ut.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag anser att det är ett misstag att ta ett moderkort som endast har AC standard, du bör köra på AX (Wifi 6) istället Annars ser det ganska bra ut.

Mvh

Blev denna till slut. Tack för all hjälp!

Moderkortet i den konfigurationen ska ha Wifi6 om jag inte sett fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

https://komponentkoll.se/bild/EXpzg.png

Blev denna till slut. Tack för all hjälp!

Moderkortet i den konfigurationen ska ha Wifi6 om jag inte sett fel?

Ja, det ser ut så

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

En till fråga som jag reflekterat lite över är att väldigt många rekommenderar sn550 disken istället för 970 evo som är pcie 4.

Då resterande komponenter har stöd för pcie 4 vore väl valet av en sådan disk att föredra?

Eller är det ännu en av alla förbättringar som inte märks av vid anvädning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

En till fråga som jag reflekterat lite över är att väldigt många rekommenderar sn550 disken istället för 970 evo som är pcie 4.

Då resterande komponenter har stöd för pcie 4 vore väl valet av en sådan disk att föredra?

Eller är det ännu en av alla förbättringar som inte märks av vid anvädning?

Är väl ganska stor prisskillnad på dem?
Och sen, ja, man märker ingen skillnad i praktiken.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är väl ganska stor prisskillnad på dem?
Och sen, ja, man märker ingen skillnad i praktiken.

Ca 400:-

Ok

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

En till fråga som jag reflekterat lite över är att väldigt många rekommenderar sn550 disken istället för 970 evo som är pcie 4.

Då resterande komponenter har stöd för pcie 4 vore väl valet av en sådan disk att föredra?

Eller är det ännu en av alla förbättringar som inte märks av vid anvädning?

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&ab_channel=LinusT...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Ca 400:-

Ok

Kan bli skillnad i framtiden med DirectStorage men nu idag så tycker jag man ska försöka få så mycket tillräckligt snabb lagring som möjligt för sina pengar då spelen växer och växer.

Dock såg jag nu att SN550 där inte har DRAM i sig, vilket är lite trist men inte en dealbreaker imo, speciellt för priset. Du kan ju googla lite om det och se om det är något du ids bry dig om. Tror du måste upp i Samsung Evo prisklasserna för att få DRAM.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Vänner,

Den är nu klar och står ståtligt på skrivbordet i sin fulla prakt.

Allting fungerar men jag är lite bekymrad över GPU temp vid load. Vid benchmark såg jag att den kommer upp i 85 grader vilket med all sannolikhet har med lådan att göra. Det är en 3060 med en fläkt. Vid upprätt läge blåser den luft uppåt vilket tar stopp. Fick in en 120mm fläkt med nöd och näppe att blåsa ut luften men det hjälpte bara med 2 grader. Inverterade fläkten och resultatet kvarstod.

Är orolig att dessa temperaturer får kortet att throttla i spel?

Har ni briljanta hjärnor några förslag att bistå med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Har ni briljanta hjärnor några förslag att bistå med?

Övertrycksventilera chassit.

Extra utsug gör aldrig någon vettig skillnad, utan se till att mata chassit med kalluft från utsidan.

85C är och förvisso snubblar på gränsen när kortet kommer börja throttla, men i övrigt tycker jag inte att benchmarks är en bra mätmetod för att veta hur det funkar i realiteten vid spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Övertrycksventilera chassit.

Extra utsug gör aldrig någon vettig skillnad, utan se till att mata chassit med kalluft från utsidan.

85C är och förvisso snubblar på gränsen när kortet kommer börja throttla, men i övrigt tycker jag inte att benchmarks är en bra mätmetod för att veta hur det funkar i realiteten vid spelande.

Möjligheterna att ens kunna ha en extra fläkt är extremt begränsade. Tack vare att GPUn inte är så lång då den endast har en fläkt möjliggjorde en rutten lösning med att få in en fläkt in i chassit med dubbelhäftande tejp (Jag vet, säg inget…).

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Möjligheterna att ens kunna ha en extra fläkt är extremt begränsade. Tack vare att GPUn inte är så lång då den endast har en fläkt möjliggjorde en rutten lösning med att få in en fläkt in i chassit med dubbelhäftande tejp (Jag vet, säg inget…).

Jo jag gissade också det, och det är svårt med mITX.

Jag skulle nog inte ge upp i förväg ändå utan testa att se hur det funkar att faktiskt spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Köpte precis mig en evo 970, den ska vara lite bättre än 980 till samma pris.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sOnicen:

Vänner,

Den är nu klar och står ståtligt på skrivbordet i sin fulla prakt.

Allting fungerar men jag är lite bekymrad över GPU temp vid load. Vid benchmark såg jag att den kommer upp i 85 grader vilket med all sannolikhet har med lådan att göra. Det är en 3060 med en fläkt. Vid upprätt läge blåser den luft uppåt vilket tar stopp. Fick in en 120mm fläkt med nöd och näppe att blåsa ut luften men det hjälpte bara med 2 grader. Inverterade fläkten och resultatet kvarstod.

Är orolig att dessa temperaturer får kortet att throttla i spel?

Har ni briljanta hjärnor några förslag att bistå med?

Ta bort glasfronten och mer fläktar, ett par små 40mm gör rätt stor skillnad.
Hur och var fick du in en 120mm fläkt? (Har själv samma chassi)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Osueco:

Ta bort glasfronten och mer fläktar, ett par små 40mm gör rätt stor skillnad.
Hur och var fick du in en 120mm fläkt? (Har själv samma chassi)

På högersidan över grafikkortet (den har bara 1 fläkt)

Hjälpte dock inte att trycka in luft där.

Att ta bort glaspanelen är verkligen inget alternativ. Som du kan se på trådrubriken var det sexappeal som var det essentiella med bygget.

Permalänk
Medlem

Förslag, sätt in så många 40mm fläktar du får plats som utsug bakåt, så högt som möjligt på grafikkortets sida.

Se :
https://www.reddit.com/r/sffpc/comments/t0u7se/nzxt_h1_v1_wit...

Glasfronten är inte bra för kylningen.