2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Vågar vi gissa på 30kr innan 2025?

2025 är nog svårt att gissa men håller de här priserna i sig tror jag faktiskt våra politiker sänker antingen skatt eller reduktionsplikt för att mildra påverkan. Nästan oavsett hur det går i valet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Json_81:

2025 är nog svårt att gissa men håller de här priserna i sig tror jag faktiskt våra politiker sänker antingen skatt eller reduktionsplikt för att mildra påverkan. Nästan oavsett hur det går i valet.

Annars blir det väl bidrag som vanligt när det gäller våra politiker. Varför sänka skatten som är enkelt när man kan ge mer bidrag som kräver att en ny instans införs som tar hand om detta och ett gäng som kollar och ett annat som ska dubbelkolla, här gäller det att skapa onödiga jobb helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

När kommer andra länder godkänna att börja köpa den ryska oljan igen är frågan?

Jag skulle säga så fort de bara kan.

Citat:

Priserna kommer säkert sänkas när kriget är över men tyvärr inte till nivån innan kriget.

Så kan det säkert bli, men om världsmarknadspriset går ner och skatten inte har höjts så betyder det att företagen helt enkelt höjer sina marginaler. Det är förstås inget oväntat, men man kan ju inte lägga skulden på regeringen för det liksom.

Citat:

Till höjningen som varit nu så får vi skylla en del på inblandningen av miljöbränsle som enligt experter egentligen inte gör någon stor skillnad i slutänden då förbrukningen går upp. Att vi sen också har våra kära skatter som hela tiden höjs just på bränsle kommer göra det ännu värre.

Experterna är inte eniga i denna fråga och det beror förstås väldigt mycket på den specifika situationen (lokalt producerad etanol från skogsavfall är ju väldigt mycket bättre än brasiliansk gjord på sockerrör exempelvis), men ingen hade ju haft några problem med inblandningen om inte efterfrågan hade drivit upp kostnaden för det man blandar ut med och i slutändan ökat priset på drivmedel.

Jag påstår inte att jag har facit på något sätt, men vi behöver minska våra utsläpp och om högre kostnader gör att folk väljer alternativa färdmedel i högre utsträckning så är ju det positivt, även om det förstås kan ha negativa effekter för enskilda. Alla kommer förstås inte att kunna använda alternativa färdmedel och då bör man premiera de som påverkar mindre över de som påverkar mer. Etanol borde vara subventionerat (om det behövs) för att hamna på åtminstone samma kostnad som bensin, gärna aningen lägre, samma med de olika dieselalternativen och så. Men jämfört med en elbil borde ju även dessa alternativ vara dyrare då de ändå orsakar mer utsläpp förstås.

Citat:

Det här är samma sak som med GPU marknaden, nu höjs priset men när vi sen kommer ha full produktion och överflöd av kretsar så kommer säkerligen inte priserna att gå ner igen till där vi var innan. Jag ser bara i företaget där jag jobbar där en komponent vi tidigare köpt in kostade 8,5 EUR och nu kostar 65 EUR, det blir en rätt kraftig prisökning på produkten i slutänden kan man lugnt säga.
Jag har sen svårt att tänka mig att vi kommer kunna köpa samma komponent i framtiden för 8,5 EUR utan kommer säkerligen få betala minst det dubbla då företagen helt enkelt vant oss kunder med högre priser.

Ja, det är ett vanligt mönster, höjda priser i en tillfällig situation säger ju företagen att folk fortfarande köper prylarna ändå, och därmed kan de öka sina marginaler när situationen återgår mer till det normala.

Citat:

Problemet med vårt bränsle är skatterna och med vår nuvarande regering så kommer tyvärr inte detta ändras. Visst kommer priserna gå ner när väl kriget är slut men frågan är hur mycket eller om vår regering helt enkelt höjer skatten igen.

Ni pratar om detta som det är unikt för oss men priserna har ju gått upp överallt och vi har inte de högsta bensinpriserna alls även om vi ligger i den övre delen av listan liksom. Danmark, Finland, Norge, Nederländerna betalar mer än oss exempelvis.

Sen är det ju en strategi från svenska regeringars sida, oavsett färg, att beskatta personer högt, men beskatta företag (och kapital) lågt och det inkluderar företagens försäljning. Vi har en hög bilskatt här de första tre åren jämfört med många närliggande länder exempelvis, men vi har en väldigt låg skatt på själva bilinköpet för annars hade kanske Volvos vinster minskat liksom. Hade vi haft runt 100% skatt på nya fossilbilar som Norge, Danmark och Finland så hade vi inte behövt någon malus-skatt för att finansiera elbilsavdrag exempelvis. Och det kanske inte ens hade behövts något om elbilen slipper denna dubbling av inköpspriset.

Citat:

Priserna är från innan den större delen miljöbränslet blandades in så säkerligen ännu värre nu.
https://www.ekonomifakta.se/fakta/energi/styrmedel/konsumtion...

Ekonomifakta är en lobbyorganisation från svenskt näringsliv, så även om de inte hittar på så är ju allt de gör extremt vinklat.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Klubba:

Visst har oljepriset påverkats, men hur man än vrider och vänder på det så är det skattehöjningar som gjort den stora skillnaden.

https://i.imgur.com/8SfucJf.png

2008 var t'ex oljepriset ca 40% högre än vad det är nu, och vill inte minnas att bensinen då kostade 30:-/liter...

Minns inte heller när man tankade gratis i mars 2020, då det var negativt pris på råolja p.g.a stort överskott globalt....

Så fort oljepriset går ner så höjs skatterna för att kompensera, och sen när oljepriset går upp igen så blir det dyrt.

Viktigt att komma ihåg att dollarn har stigit nästan +25% sedan 2008. (Strax under 8 kr då, 9.79 idag).
Olja handlas i Dollar och skiter i vad det händer med skvalpvalutan SEK.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Json_81:

Jag förespråkar inte "olycksavgift" det var vänt mot att ha däckskatt.
Är det något vi inte behöver så är det mer ologiska och krångliga skatter.

Ditt exempel pekar ju snarare på ett stockholmsproblem än ett problem med dubbdäck. Landet är rätt mycket mer än Stockholm, Norrland och fjällen
Jag fick dubbfria däck med min senaste bil och efter mycket funderande bestämde jag mig för att köra med dem i vinter, pga covid visste jag att det inte skulle bli mycket körning och jobbar hemifrån så är väglaget för jäkligt kunde jag skippa att åka.
Fyrhjulsdrift så är inte så bekymrad över att komma framåt heller.
Men det är stor skillnad i bromssträcka på snö-isiga vägar och det har vi haft i flera veckor denna vintern utanför Göteborg.

Stockholmarna var ett exempel ur många. Jag har bott 15år i och utanför Göteborg (Rävlanda) och de dagarna som man behöver dubbdäck är försvinnande få. Ännu färre än här i Stockholm faktiskt..
Dubbdäck används som något universalmedel mot skydd utifallomatt som enligt min mening är helt obefogat om man väger in nackdelarna. Samma gäller ju också val av bil egentligen… men det finns andra trådar om detta så vi släpper det

Edit
Ang fler skatter så håller jag med. Får mig att tänka på en viss låt med Eddie Meduza…:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker ändå det känns lite skönt att vi faktiskt har inhemsk produktion av vissa typer av bränsle numera.
Biogas, HVO, El osv gör att vi slipper vara beroende på oljan för att kunna transportera oss.

Hoppas verkligen inte att politikerna sänker några skatter, tvärtom, det lär behövas höjas för att båda hantera inkommande flyktingar och skala upp försvaret framåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Tycker ändå det känns lite skönt att vi faktiskt har inhemsk produktion av vissa typer av bränsle numera.
Biogas, HVO, El osv gör att vi slipper vara beroende på oljan för att kunna transportera oss.

Hoppas verkligen inte att politikerna sänker några skatter, tvärtom, det lär behövas höjas för att båda hantera inkommande flyktingar och skala upp försvaret framåt.

Försvaret och invandringen borde ju inte ligga på enbart bilförare dock, höj inkomstskatten istället så får alla dra det lasset

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Försvaret och invandringen borde ju inte ligga på enbart bilförare dock, höj inkomstskatten istället så får alla dra det lasset

Nej, inkomstsskatten är redan alldeles för hög. Beskatta hellre stora datajättar, eller sluta ge elbidrag och annat trams.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ostbullen:

Ett sätt att få in lite mer skattepengar kunde ju vara att beskatta inkomster lika mycket oavsett om de kommer från arbete eller från ägande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett sätt att få in lite mer skattepengar kunde ju vara att beskatta inkomster lika mycket oavsett om de kommer från arbete eller från ägande.

Ta bort t ex möjligheten att spara i ISK?

Permalänk
Inaktiv

Upplever att många beskyller specifika anledningar för det höga priset men det är ju faktiskt en blandning av flera faktorer

De senaste åren har skatterna höjts, diverse energiskatter.
Momsen är procentuell så varje gång priset vid pump höjs, blir ju momsen högre också.
Reduktionsplikten. Den ökande andelen biodrivmedel har gjort priset dyrare. Vilket är den största anledningen till prisskillnaden mot grannländer.
Oljepriset har gått upp
SEK har gått ned i värde mot dollarn, som olja handlas i.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Ta bort t ex möjligheten att spara i ISK?

ISK är ju bara en konstruktion för att förenkla skatteuträkningen, så ja? ISK belönar de som gör bra affärer med förhållandevis låga skatter medan de som gör dåliga affärer eller, vid eventuella recessioner eller börskrascher, alla får betala mer skatt, inte sällan mer än vinsten.

Permalänk
Medlem

Lär va eller snart bli billigare att ligga hemma och plocka a-kassa för de som pendlar ett par mil till jobbet. Detta landet alltså!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Väldigt få elbilar drar 3 kWh/mil i genomsnitt, nästan ingen. Pratar vi genomsnitt så är 2,2 kWh/mil närmare sanningen och i många fall en överdrift. Sedan är det 2 kr/kWh väldigt högt elpris för de flesta, kring 1,2 kr/kWh med skatter och rörligaavgifter är rimligare som ett årsgenomsnitt. Så din uppskattning är en faktor två off ifall man laddar hemma skulle jag säga, och då har vi räknat med en rätt ineffektiv bil också.

Fortom min då.. senaste 1200km så har den 29.3kWh/mil.
Sedan så får jag betala typ 6.29kr/kWh när jag laddar bilen hos Circle K.

Permalänk
Medlem

Var lagom timing att ens bil blev skrotad för 2 månader sedan

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Skrivet av snajk:

Du menar sänka skatten för ägande? Som om man köper en fastighet början av 1900 talet och säljer den idag, så säger skatteverket herre jävlar vilken vinst du har gjort. Du köpte huset för 100 000kr sålde det för 4 000 000kr och gjorde en vinst på 3 900 000kr. Och man svarar, men enligt inflation så var mina 100 000kr år 1900 värda 5 800 000kr idag.
Jag har alltså förlorat 1,8 miljoner på affären och borde få skattelättnad.
Varvid skatteverket säger. Trams, det finns inget som heter inflation. Pengar har alltid samma värde. Och om du inte betalar in pengar i tid så får du en saftig räntavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Lär va eller snart bli billigare att ligga hemma och plocka a-kassa för de som pendlar ett par mil till jobbet. Detta landet alltså!

Haha hade ju varit drömmen ändå!

Visa signatur

SPELDATOR
FRACTAL NORTH MESH BLACK ASUS ROG STRIX B550-E GAMING AMD RYZEN 7 5800X3D FRACTAL LUMEN S36 V2 ASUS TUF GEFORCE RTX 3070 8GB GAMING OC G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB 3600MHZ KINGSTON KC3000 M.2 GEN 4 1024GB CORSAIR RM750X

KRINGUTRUSTNING
LG OLED42C2 HP X27Q VORTEX TAB 75 LOGITECH G303 SWECLOCKERS MUSMATTA HEXAGON LOGITECH G PRO X WIRELESS YAMAHA YAS-207

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Nu är det ju en konsekvens av att man delvis beskattar rätt hårt, men främst så har bränslepriset ökat , men samtidigt så är kronan jävligt svag.

Oavsett, så grundar sig problemet i stor del i politiken och det är i politiken man kan lösa mycket av det.
Däremot ser jag vissa fördelar att priset gått upp, det gör att de som har råd kanske tvingas köpa hybrid/elbil, vilket gör att det blir en större beg-marknad för elbilar så att de som måste pendla några mil till jobbet kan köpa ett alternativ.

Varför i helvete skall det kosta 2.000kr att åka tåg till Stockholm från ex. Skövde för två studenter T/R, det är den riktiga frågan....

Edit*
Nu syftar jag på de som pendlar <=7 mil tur då även de billigaste elbilarna klarar av den distansen i minus 40.
Ja, det är jobbigt att behöva ladda men man slipper gnälla om bensinpriset och kan fokusera på det riktiga haveriet istället, nämligen en ohållbar och farlig energipolitik

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du menar sänka skatten för ägande? Som om man köper en fastighet början av 1900 talet och säljer den idag, så säger skatteverket herre jävlar vilken vinst du har gjort.

Jag tror det är få personer som köpte en fastighet i början av 1900-talet som har ägt den fram till idag.

Skatten på vinsten på fastigheter är tycker jag inte är anmärkningsvärt hög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Det är alltid lätt att peka på att skatter ska ta någon annanstans ifrån. Det är inte bara bilister som betalar utan folk som åker kommunalt osv.
Men är absolut med på att man kan höja skatter på andra ställen eller beskatta bilister annorlunda.
Höj fordonsskatten på samtliga fordon till samma nivåer som var runt 2002 och med dagens penningvärde, det är en bra början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Räkna på vad det kostade att köra en mil på 70 talet och en bil idag av samma storlek, du kommer upptäcka att det är ungefär samma nivåer eller billigare idag.
Fundera på varför man samåkte till jobbet i större utsträckning förr.

Permalänk
Medlem

Ta bort ränteavdraget hade väl fått in lite cash iaf...

Visa signatur

Fractal Design R5 - MSI B650 mortar - AMD R5 6700 - PowerColor Radeon RX 7800 XT - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb DDR5 6000MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Avstängd

Du menar sänka skatten för ägande? Som om man köper en fastighet början av 1900 talet och säljer den idag, så säger skatteverket herre jävlar vilken vinst du har gjort. Du köpte huset för 100 000kr sålde det för 4 000 000kr och gjorde en vinst på 3 900 000kr. Och man svarar, men enligt inflation så var mina 100 000kr år 1900 värda 5 800 000kr idag.
Jag har alltså förlorat 1,8 miljoner på affären och borde få skattelättnad.
Varvid skatteverket säger. Trams, det finns inget som heter inflation. Pengar har alltid samma värde. Och om du inte betalar in pengar i tid så får du en saftig räntavgift.

Du oroar dig för de som har levt i ~140 år?

Bostäder är svårt att räkna vinst på för man får ju ett värde av att ha en bostad också, någonstans att bo, så egentligen har man ju tjänat mer än bara värdeökningen om man jämför med exempelvis någon som säljer och köper ny bostad oftare, eller någon som hyr sin bostad. Dock är ju ett problem med din kalkyl att du bara räknar inflation på inköpspriset inte när du jämför skatten, och förstås att priserna är helt åt skogen orealistiska. Dessutom är det ingen naturlag att dåliga affärer ska ge skattelättnader, bara för att bra affärer ger högre skatt. Min morbror exempelvis köpte en lägenhet för det "extrema" priset 86000 på åttiotalet, något som alla avrådde honom från för "han skulle aldrig få igen de pengarna", idag är hans lägenhet värd över fem miljoner. Hade han köpt den år 1900 så hade den snarare kostat under en tusenlapp.

Men jag säger inget om hur vinsten beräknas, bara att vinst från att äga något borde beskattas (minst) lika mycket som "vinst" av att arbeta.

Permalänk
Medlem

Räkna på vad det kostade att köra en mil på 70 talet och en bil idag av samma storlek, du kommer upptäcka att det är ungefär samma nivåer eller billigare idag.

Haha okej fast nä det skiter jag fullständigt in, ingen ursäkt för att Sverige ska va dyrast i världen och samtidigt ha en av världens högsta skattetryck!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Avstängd

Jo precis. Tar man med dagens bilars högre effektivitet, alltså lägre förbrukning, och löneökningarna, så har bilåkande blivit stadigt billigare över tid, även om det förstås blir ett jack i kurvan just nu.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tror det är få personer som köpte en fastighet i början av 1900-talet som har ägt den fram till idag.

Skatten på vinsten på fastigheter är tycker jag inte är anmärkningsvärt hög.

Fastigheter köper folk sedan ärver folk fastigheter och en dag säljs dem.
Hur hög skatt man ska ha på förlustaffärer är dock en smaksak. Jag tycker att personer som har förlorat pengar på en affär inte dessutom behöver betala så mycket skatt för detta. Jag har lite svårt att se logiken att nu har du förlorat någon miljon på denna affär, därför borde du ha råd att betala staten någon miljon i skatt.

Permalänk
Avstängd

Hur hög skatt man ska ha på förlustaffärer är dock en smaksak. Jag tycker att personer som har förlorat pengar på en affär inte dessutom behöver betala så mycket skatt för detta. Jag har lite svårt att se logiken att nu har du förlorat någon miljon på denna affär, därför borde du ha råd att betala staten någon miljon i skatt.

Hade det varit en tavla i ditt exempel så kanske, men nu har du ju haft någonstans att bo riktigt billigt i ~120 år. Lägger man ihop vad hyran hade varit för huset, minus underhåll och så, över denna tid så lär det bli långt mer än en miljon alltså har man tjänat på att ha detta hus trots den löjeväckande dåliga prisökningen.

Permalänk
Medlem

Denna tråden åldrades inte lika väl som bensinpriserna just nu

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem

Vem är det som har förlorat pengar i ditt fiktiva exempel? Den som har ärvt den har inte betalat något (förutom arvskatt innan den avskaffades).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Haha okej fast nä det skiter jag fullständigt in, ingen ursäkt för att Sverige ska va dyrast i världen och samtidigt ha en av världens högsta skattetryck!

Testa att bo utomlands ett tag och kom tillbaka så kommer du inse att du sannolikt har mer pengar över i plånboken i Sverige.
Vi är långt ifrån dyrast och även om andra länder ser ut att ha lägre skattetryck så kommer andra avgifter äta upp det du tror du har i plånboken.

Sen finns det ju förmåner som kanske inte alla nyttjar, som mamma och pappaledighet. Men det är en rätt trevlig förmån att ha för dom som gör det.