2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem

Enkelt, sänk skatten!!! Miljömuppar hela bunten i regeringen.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du menar sänka skatten för ägande? Som om man köper en fastighet början av 1900 talet och säljer den idag, så säger skatteverket herre jävlar vilken vinst du har gjort. Du köpte huset för 100 000kr sålde det för 4 000 000kr och gjorde en vinst på 3 900 000kr. Och man svarar, men enligt inflation så var mina 100 000kr år 1900 värda 5 800 000kr idag.
Jag har alltså förlorat 1,8 miljoner på affären och borde få skattelättnad.
Varvid skatteverket säger. Trams, det finns inget som heter inflation. Pengar har alltid samma värde. Och om du inte betalar in pengar i tid så får du en saftig räntavgift.

Med andra ord så är det bättre att ha pengarna i madrassen?

Hade du gjort vinst på pengarna på annat sätt så hade det också varit upp till beskattning.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SuperSverker:

Nu är det så dock att en av dem stora puckarna till varför fossilbränsleskatten ligger så högt, är just då det används som ett styrmedel så att du som invånare skall välja alternativa transportsätt som påverkar mindre på miljön.
Det är i alla fall grundtanken. Du betalar fortfarande fordonsskatt och elskatt på en elbil så någon ytterligare "km"-skatt är högst osannolikt.

Grunden är således såhär -> Hög skatt på fossildrivmedel = Bra skatteinkomst + styrmedel för att du som konsument skall välja något annat. Sen att det i praktiken inte fungerar då det i samma veva gäller att erbjuda fungerande alternativ för att det skall fungera, så har man misslyckats fatalt från båda blockens sida.

Bensin och Dieselbilen kommer att dö under vår livstid, det är ett faktum. Sedan om det blir vätgas, batterier eller segel som ersätter spelar ingen roll

Edit*
För att förtydliga -> Självklart bör bränslet vara billigare för de som behöver det, där jag hade kunnat tänka mig något i stil med rabattkort utefter tillgång till andra transportsätt eller folkbokföring.
Bor du i Stockholm / Göteborg / Malmö måste du inte ha en bil, men bor du i Jokkmokk så måste du ha det, och antagligen måste du även åka 40 mil till närmaste BB för det är tydligen svårt att driva fungerande sjukvård utanför Danderyd nu för tiden

Absolut vill styrande i hela världen att vi nu ska gå över till elbilar så det subventioneras med miljösubventioner, lägre skatt och andra förmåner men det var samma sak för ett antal år sen då man ville att alla skulle gå över till etanol och man subventionerade det alternativet. Titta tillbaka en inte alltför kort tid så var dessutom diesel också subventionerat då de ville att alla skulle ha en "miljödiesel" som nu efter VW-gate är det värsta som finns enligt våra politiker.

Fossilbilen kommer säkert dö ut under vår livstid beroende på hur gammal du är (jag kommer nog se några på gatorna dagen jag faller av pinn också) men att det kommer en kilometerskatt eller annan avgift på elbilen kan jag lova. Skatten för min dieselbil är nästan 10000 kr/år och för en elbil så är det väl en bit under 1000-lappen. Samma om inte mer slitage på vägarna med en elbil då den är både tyngre och bättre prestanda så där borde även elbilen få vara med och betala. Partiklar från däck borde då också vara mera av samma anledningar plus att man oftast måste byta däck oftare på en elbil då de slits snabbare. Även om nu batterier går att återvinna så är frågan hur länge våra metaller kommer räcka för tillverkningen.
Nu är denna från 2019 men tror inte problemen löst sig sen dess. https://sverigesradio.se/artikel/7179102

Politikerna väntar egentligen bara på att tillräckligt många i vårt land skaffat elbil så kommer kilometerskatten eller annan avgift som ett brev på posten (om det nu inte är postnord då) så att man kommer kunna köra för några kronor milen är bara en dröm om fem år. Men då det inte kommer finnas så många andra bra alternativ så får man helt enkelt ta det och köra vidare som vi svenskar är så vana vid.

Läste om detta vad det gäller batterier och återvinning, denna är från 2020 men här kan man läsa att endast 50% av batteriet behöver återvinnas för att kallas återvunnet

https://www.villaagarna.se/radgivning-och-tips/energi/elbil/h...

- Idag behöver bara 50 procent av ett batteri återvinnas – och det spelar ingen roll vad som återvinns av batteriet. Det innebär att det räcker att exempelvis återvinna batteriets metallhölje och kanske lite koppar. Man kan alltså skippa råvaror som litium och kobolt som är viktiga i ett resursperspektiv, men som är krångligare att återvinna.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad får du kilometerskatten från?

Varför skulle man beskatta elen mer än man gör?
Varför kan vi inte bara inse att fossilbilar är påväg att dö, köp varsin elbil / vätgasbil och vara nöjda med att man gör något gott för nästa generation?

Edit*
Som student som inte har något alternativ än att behöva köra fossilbil är det rätt tröttsamt att behöva se hur man plockar fram massa icke resonemang. Finns slående likheter med vapenlobbyn i USA
[/quote]

1 Staten vill ha in pengar, det blir mindre och mindre pengar ju fler som köper elbil.
2 För att få in mer pengar
3 Tror dom flesta inser att fossilbilar är påväg att dö?
4 Verkar som att du sätter folk i fack på en gång som inte håller med dig. Du vet ingenting vem jag är eller vad jag tycker i politiska frågor.

edit blev en fckad citering av dig, menade att citera hela inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Skönt att du har en spåkula kan du inte berätta hur Ukrainakriget slutar och vem som vinner valet?

Du tror alltså på allvar att regeringen kommer nöja sig med betydligt mindre skatteintäkter på bilåkning? Det är egentligen en retorisk fråga för svaret är uppenbart men om du inte tror det får du gärna säga varför staten blir nöjd med mindre skatteintäkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Om du inte har möjlighet att åka kollektivt eller om det tar mycket längre tid så har du rätt till reseavdrag.

Snittet på körsträcka tror jag är runt 1100 mil per år. Varje krona som bränslet stiger innebär då en merkostnad på runt 100 kr/mån. Det finns aboslut hushåll där ökningen av priset på drivmedel skapar problem men för majoriteten av hushållen så tror jag inte att det är så.

ersättningen har blivit mindre för varje år medan priserna ökar. Så nej avdraget hjälper i princip inget.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Du tror alltså på allvar att regeringen kommer nöja sig med betydligt mindre skatteintäkter på bilåkning? Det är egentligen en retorisk fråga för svaret är uppenbart men om du inte tror det får du gärna säga varför staten blir nöjd med mindre skatteintäkter.

Jag säger inte att du har fel, men vad säger inte att staten tar in pengar på andra sätt. Sen vet du inte heller inom vilken period. Detta kan lika väl hända om 10-20år ingen vet.
Sen "högre kostnad för att ha en elbil." högre kostnad än nu, eller att ha en fosibil eller vad? Visst kommer inte vara lika billigt som nu för evigt men det vet nog alla. Men kommer fortfarande vara billigare än en fosilbil.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Köp en elbil för att sedan få en kilometerskatt eller mer skatt på el, samt mer brist på el och således högre kostnad för att ha en elbil.

Det må så vara men det betyder inte att det någonsin kommer att vara billigare att köra fossilbil än elbil igen. Idag är vi ju mitt inne i övergången, så fossilbilar är fortfarande mer ekonomiskt om man köper en ganska gammal bil då det inte finns några gamla billiga elbilar, men för en ny bil så är elbil det ekonomiska valet i alla lägen. Elpriset kan gå upp, vi kan få kilometerskatt eller något annat för att ta in mer pengar från elbilisterna, men om du tror att det inte kommer att bli minst lika mycket dyrare att köra fossilbil vid varenda ändring så är du ute och cyklar.

Sen kan det finnas personer där en elbil inte funkar förstås, man kanske är en kringresande trombonreparatör exempelvis, men det ligger liksom utanför frågan om ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

ersättningen har blivit mindre för varje år medan priserna ökar. Så nej avdraget hjälper i princip inget.

Ersättningen har för all del blivit lite mindre varje år då tröskeln för att få ersättning har höjts.

För min del gör reseavdraget att jag istället för att få en restskatt på 3400 kr får tillbaka 15 000 kr så jag håller inte med dig om att avdraget inte hjälper. Om 18 000 inte är något i princip för dig så förstår jag inte varför du tycker att bränslepriset är ett problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av clappen:

Köp en elbil för att sedan få en kilometerskatt eller mer skatt på el, samt mer brist på el och således högre kostnad för att ha en elbil.

Skrivet av SuperSverker:

Vad får du kilometerskatten från?
Varför skulle man beskatta elen mer än man gör?
Varför kan vi inte bara inse att fossilbilar är påväg att dö, köp varsin elbil / vätgasbil och vara nöjda med att man gör något gott för nästa generation?

Edit*
Som student som inte har något alternativ än att behöva köra fossilbil är det rätt tröttsamt att behöva se hur man plockar fram massa icke resonemang. Finns slående likheter med vapenlobbyn i USA

Skrivet av Skippy:

Skönt att du har en spåkula kan du inte berätta hur Ukrainakriget slutar och vem som vinner valet?

Citat:

Kilometerskatt kan vi förutsätta att det blir i Sverige, men hur den kommer att utformas vet vi ännu inte. Nu har IVL Svenska Miljöinstitutet och Chalmers tekniska högskola kommit med ett förslag på hur skatten kan se ut.

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/kilomete...

Permalänk
Medlem

Ett förslag? Vad säger att det blir bestämt? Helt ske innan 2030, ska jag basera ett köp av bil idag för något som "kan hända" om 8år?

Ska kilometerskatt införas bör det enligt utredningen helst ske innan år 2030, och i och med att en vidare statlig utredning tar minst sju år, kanske till och med uppemot tio år, anser IVL att en sådan måste ta plats omgående.
Dessutom är artikeln 2år gammal där folk skrev och hetsade om kmskatt. Än idag finns det ingen.

Samma nivå https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/skriftlig... år 2030 förbjuds troligtvis fosila bilar att säljas (förslag). Ska vi alla sitta och hetsa över det för att det finns ett förslag?

Permalänk
Avstängd

Förslag och spekulationer.

Men även enligt det förslaget blir det ju dyrare med fossilbilar förstås.

Personligen tycker jag det är fel väg att gå att skilja så mycket på landsbygd och städer. Stadsbor orsakar mindre utsläpp än de som bor på landet på nästan alla områden, och har högre kostnader för det mesta, så varför ska vi subventionera mer utsläpp från landsbygdsborna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

ersättningen har blivit mindre för varje år medan priserna ökar. Så nej avdraget hjälper i princip inget.

Jag får cirka 3300kr i reseavdrag direkt på kontot varje år.
Jag har 2,6 mil till jobbet.

3300kr täcker ganska exakt hela min bensinkostnad på 2 månader.

Så bidraget ger mig 17% lägre bensinkostnader på ett helt år.

17% tycker jag är betydligt bättre än "inget"

Men visst, beror på hur långt man har till jobbet.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Ersättningen har för all del blivit lite mindre varje år då tröskeln för att få ersättning har höjts.

För min del gör reseavdraget att jag istället för att få en restskatt på 3400 kr får tillbaka 15 000 kr så jag håller inte med dig om att avdraget inte hjälper. Om 18 000 inte är något i princip för dig så förstår jag inte varför du tycker att bränslepriset är ett problem.

Skrivet av ronz:

Jag får cirka 3300kr i reseavdrag direkt på kontot varje år.
Jag har 2,6 mil till jobbet.

3300kr täcker ganska exakt hela min bensinkostnad på 2 månader.

Så bidraget ger mig 17% lägre bensinkostnader på ett helt år.

17% tycker jag är betydligt bättre än "inget"

Men visst, beror på hur långt man har till jobbet.

Jag hade 9mil till jobbet tur o retur. Fick tillbaka ca 10 000. Visst det hjälper lite. Men det jag menar är att mil beloppet har varit stilla i många många år o bas avdraget bara höjs o höjs. Soppa priser går upp o bilskatt bil dyrare.

Min formulering att det hjälper i princip inget va väl lite väl tilltaget i frustration men som sagt det blir lägre o lägre o kostnader ökar. Så det hjälper mindre o mindre för oss utanför sthlms tullar.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag hade 9mil till jobbet tur o retur. Fick tillbaka ca 10 000. Visst det hjälper lite. Men det jag menar är att mil beloppet har varit stilla i många många år o bas avdraget bara höjs o höjs. Soppa priser går upp o bilskatt bil dyrare.

Min formulering att det hjälper i princip inget va väl lite väl tilltaget i frustration men som sagt det blir lägre o lägre o kostnader ökar. Så det hjälper mindre o mindre för oss utanför sthlms tullar.

Ja det har du rätt i!

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mullvaden83:

Jag hade 9mil till jobbet tur o retur. Fick tillbaka ca 10 000. Visst det hjälper lite. Men det jag menar är att mil beloppet har varit stilla i många många år o bas avdraget bara höjs o höjs. Soppa priser går upp o bilskatt bil dyrare.

Min formulering att det hjälper i princip inget va väl lite väl tilltaget i frustration men som sagt det blir lägre o lägre o kostnader ökar. Så det hjälper mindre o mindre för oss utanför sthlms tullar.

Frustrationen är fullt förstålig. Dessutom beror summan du får tillbaka på vilken marginalskatt du har. Ett reseavdrag på 30000 kr kan för person A resultera i 10 000 kr tillbaka medan person B får 17 000 kr tillbaka.

Permalänk
Medlem

Så en högskola och ett oberoende forskningsinstitut har lagt fram ett förslag, dvs är det inte ens ett regeringsförslag.
Detta är många år bort. (Om man ens kommer igenom på EU-nivå, vilket verkade vara oklart)

Å andra sidan låter det supervettigt. Mer pengar i plånboken för de som måste använda bilen och mindre för de som vill ha en bil bara för att

Skrivet av clappen:

1 Staten vill ha in pengar, det blir mindre och mindre pengar ju fler som köper elbil.
2 För att få in mer pengar
3 Tror dom flesta inser att fossilbilar är påväg att dö?
4 Verkar som att du sätter folk i fack på en gång som inte håller med dig. Du vet ingenting vem jag är eller vad jag tycker i politiska frågor.

Blev citierad för denna ovan

Det var inte riktat mot dig, mycket av tonen i tråden har mer eller mindre enbart legat på benen "Skatt är dåligt", och "Jag vill ha billigare bränsle", vilket jag blir lite less på. Kunde formulerat mig bättre, fel av mig!

Citerade i samma inlägg
Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Enligt miljöpartiet så finns de gott om begagnade elbilar. De menar alltså att vanliga personen endast duger till en begagnad bil, den får inte njuta utav en ny, endast rika får ta del av subventionerade elbilar. Som Bill Gates sa, man förändrar inte världen med att ens kundgrupp mycket på de som har mycket. Det hjälper inte att föreslå leasing för du äger inte bilen där.

Permalänk
Viking
Skrivet av Ryssfemma:

Enligt miljöpartiet så finns de gott om begagnade elbilar. De menar alltså att vanliga personen endast duger till en begagnad bil, den får inte njuta utav en ny, endast rika får ta del av subventionerade elbilar. Som Bill Gates sa, man förändrar inte världen med att ens kundgrupp mycket på de som har mycket. Det hjälper inte att föreslå leasing för du äger inte bilen där.

Hur menar du nu? Har man inte råd med en ny elbil har man väl heller inte råd med en ny bensin/diesel?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Donnerstal:

Hur menar du nu? Har man inte råd med en ny elbil har man väl heller inte råd med en ny bensin/diesel?

Jag skulle vilja ha en länk till en ny 100% elbil som är en sedan - sedan en 100% fosilbil som är en sedan. Utan att det skiljer sig större summor.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem

Har man ekonomisk möjlighet (och prioritering) att köpa nya bilar så är definitivt bränslekostnaden den lilla utgiften i sammanhanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag skulle vilja ha en länk till en ny 100% elbil som är en sedan - sedan en 100% fosilbil som är en sedan. Utan att det skiljer sig större summor.

Måste man alltid fokusera på inköpsvärdet utan även fokusera på TCO också? Köper du en ny s60 för 350’ sen betalar 30 000kr om året i bränsle plus höjd skatt eller 400000kr för en elbil och 4000kr i bränsle samt 390kr i skatt?
Polestar 2 489 000 - 70 000kr i subvention= 419 000kr. S60 407 000kr. Ta med skatt, bensin/diesel och räkna ut milkostnaden.

Permalänk
Viking
Skrivet av XHI:

Jag skulle vilja ha en länk till en ny 100% elbil som är en sedan - sedan en 100% fosilbil som är en sedan. Utan att det skiljer sig större summor.

Det har inget att göra med det jag citerade.

Men sedaner säljer helt enkelt inte lika bra, och finns därför inte bland billigare modeller.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Lär va eller snart bli billigare att ligga hemma och plocka a-kassa för de som pendlar ett par mil till jobbet. Detta landet alltså!

Är man låginkomsttagare kanske...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skippy:

Måste man alltid fokusera på inköpsvärdet utan även fokusera på TCO också? Köper du en ny s60 för 350’ sen betalar 30 000kr om året i bränsle plus höjd skatt eller 400000kr för en elbil och 4000kr i bränsle samt 390kr i skatt?
Polestar 2 489 000 - 70 000kr i subvention= 419 000kr. S60 407 000kr. Ta med skatt, bensin/diesel och räkna ut milkostnaden.

Har du glömt att man oftast måste kosta på sig ett hus och laddbox? Det är enkelt att redovisa dessa siffror och tänka ekonomiskt långsiktigt när man har ett bra kapital. Vissa kan bara röra sig med särskilda summor och vi pratar många år sparande för en del att samla på sig 100k. Nu är priset på bensin/diesel till största delen ett skattepåslag, som i sin tur subventionerar elbilar till de som har mycket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronz:

Jag får cirka 3300kr i reseavdrag direkt på kontot varje år.
Jag har 2,6 mil till jobbet.

3300kr täcker ganska exakt hela min bensinkostnad på 2 månader.

Så bidraget ger mig 17% lägre bensinkostnader på ett helt år.

17% tycker jag är betydligt bättre än "inget"

Men visst, beror på hur långt man har till jobbet.

Själv fick jag tidigare samma som du... Men nu helt plöstligt, bara för man är student och tydligen rikare än någonsin på CSN lån har man inte längre behov av reseavdraget enligt staten. Så man får inte ett dyft.

Permalänk
Medlem

Alltså, jag går lite båda vägarna här.

Jag kör en Passat 2015, drar ca 0.48 långkörning och 0.55-0.58 blandad. Bor ute på landet med landsväg. Till jobbet ligger jag ca på 0.58 ganska standard, både dit och hem. Har ganska mycket upp och nerförsbackar. I stadstrafik ligger jag på runt 0.65-0.68 pga man måste ofta stanna, släppa förbi folk/cyklister/rödljus/annan trafik etc. På landet hinner min bil värmas upp. Jag kör jämn hastighet och slipper massa "sakta ner och gaspåök" som oftast blir i städer.

Dessutom i scenarier när du har start/stopp funktion så tar batteriet otroligt med stryk i stadstrafik och använder du inte funktionen och låter bilen stå på tomgång så släpper du ut onödigt med avgaser.. Moment 22? Så batteriet blir dåligt, du får köpa nytt det är inte heller bra för miljön. Ska du då rädda batteriet så ska du underhållsladda det, då drar det massa el vilket ökar förbrukningen vilket i sin tur gör att produktionen måste bli mera, vilket i sin tur gör miljöpåverkan också.

Är jag miljöboven här?

Ska jag då skaffa elbil så har jag iofs "turen" att bo i hus där jag kan sätta en laddbox där jag vill, men då ska jag istället förbruka mera el för att ladda bilen varje dag. Jag kommer vara limiterad med längden jag kör och möjligheten att fylla på "bränsle" jämfört med en fossildriven bil. Troligtvis kommer jag inte kunna köra med drag heller. Jag måste minst ha en kombi.

Hur är det då med Sverige och dess elförbrukning? Vi kan nästan inte ens leverera tillräckligt med el som det är och vi vill förbruka ÄNNU mera inom väldigt snar framtid. Hur går det här ihop?

Jag jobbar inom fastighetsbranschen och våra hyresgäster har börjat efterfråga laddstolpar/boxar i garage etc och det är ju superbra, men det kommer också kosta ca 2.XXkr kwh för att ladda.

Alltså, kalla mig trångsynt men än hur jag vrider och vänder på allt så är fan inget alternativ bra.

Om jag ska ta kollektivt till och från jobbet som jag har ganska prick 2.5 mil till jobbet med bil. Så jag först måste gå eller cykla 8 km för att komma till den enda hållplatsen. Bussen går 9.04 på förmiddagen till närmsta "stad", vilket innebär jag redan är 2 timmar sen till jobbet. Sen ska jag hoppa på tåget för att komma till arbetsorten som tar kanske 10 minuter, så vi säger runt 9.15 är jag på tågstationen och sen får jag gå ca 10 minuter till, så ca 9.30 är jag på jobbet.

Sen går bussen från byn tillbaka hemåt vid 15.50 alltså måste jag lämna jobbet tidigare för att hinna med den.

Alltså, det är fan inte hållbart. Det går liksom inte.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Har du glömt att man oftast måste kosta på sig ett hus och laddbox? Det är enkelt att redovisa dessa siffror och tänka ekonomiskt långsiktigt när man har ett bra kapital. Vissa kan bara röra sig med särskilda summor och vi pratar många år sparande för en del att samla på sig 100k. Nu är priset på bensin/diesel till största delen ett skattepåslag, som i sin tur subventionerar elbilar till de som har mycket.

Nu räknade jag på att ladda på offentliga platser. Laddar du hemma nattetid så hamnar du mycket lägre med en Laddstolpe som kostar runt 7000kr inkl installation.
Men ja jag håller med dig. Alla har inte råd med en elbil, men många underskattar sina faktiska kostnader och ser inte helheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Alltså, jag går lite båda vägarna här.

Jag kör en Passat 2015, drar ca 0.48 långkörning och 0.55-0.58 blandad. Bor ute på landet med landsväg. Till jobbet ligger jag ca på 0.58 ganska standard, både dit och hem. Har ganska mycket upp och nerförsbackar. I stadstrafik ligger jag på runt 0.65-0.68 pga man måste ofta stanna, släppa förbi folk/cyklister/rödljus/annan trafik etc. På landet hinner min bil värmas upp. Jag kör jämn hastighet och slipper massa "sakta ner och gaspåök" som oftast blir i städer.

Dessutom i scenarier när du har start/stopp funktion så tar batteriet otroligt med stryk i stadstrafik och använder du inte funktionen och låter bilen stå på tomgång så släpper du ut onödigt med avgaser.. Moment 22? Så batteriet blir dåligt, du får köpa nytt det är inte heller bra för miljön. Ska du då rädda batteriet så ska du underhållsladda det, då drar det massa el vilket ökar förbrukningen vilket i sin tur gör att produktionen måste bli mera, vilket i sin tur gör miljöpåverkan också.

Är jag miljöboven här?

Ska jag då skaffa elbil så har jag iofs "turen" att bo i hus där jag kan sätta en laddbox där jag vill, men då ska jag istället förbruka mera el för att ladda bilen varje dag. Jag kommer vara limiterad med längden jag kör och möjligheten att fylla på "bränsle" jämfört med en fossildriven bil. Troligtvis kommer jag inte kunna köra med drag heller. Jag måste minst ha en kombi.

Hur är det då med Sverige och dess elförbrukning? Vi kan nästan inte ens leverera tillräckligt med el som det är och vi vill förbruka ÄNNU mera inom väldigt snar framtid. Hur går det här ihop?

Jag jobbar inom fastighetsbranschen och våra hyresgäster har börjat efterfråga laddstolpar/boxar i garage etc och det är ju superbra, men det kommer också kosta ca 2.XXkr kwh för att ladda.

Alltså, kalla mig trångsynt men än hur jag vrider och vänder på allt så är fan inget alternativ bra.

Om jag ska ta kollektivt till och från jobbet som jag har ganska prick 2.5 mil till jobbet med bil. Så jag först måste gå eller cykla 8 km för att komma till den enda hållplatsen. Bussen går 9.04 på förmiddagen till närmsta "stad", vilket innebär jag redan är 2 timmar sen till jobbet. Sen ska jag hoppa på tåget för att komma till arbetsorten som tar kanske 10 minuter, så vi säger runt 9.15 är jag på tågstationen och sen får jag gå ca 10 minuter till, så ca 9.30 är jag på jobbet.

Sen går bussen från byn tillbaka hemåt vid 15.50 alltså måste jag lämna jobbet tidigare för att hinna med den.

Alltså, det är fan inte hållbart. Det går liksom inte.

Min föreningen funderade på laddboxar men försäkringsbolaget ville trissa upp premien rejält pga svårigheten med att släcka en elbil som brinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Min föreningen funderade på laddboxar men försäkringsbolaget ville trissa upp premien rejält pga svårigheten med att släcka en elbil som brinner.

Vilket bolag?