Anmäl dig till Roborock Challenge!

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, man vill gärna köra AC på vintern för att avfukta. Om det är separata system trots att det finns en värmepump beror helt på hur de har byggt och jag vet inte hur alla tillverkare gör, men även bilar utan värmepump har en AC som de kan använda för att avfukta luften. Det värmepumpen gör är att man får effektivare uppvärmning när man är inom vissa temperaturspann.

Jag hade en modell S tidigare, som hade direktverkande el, där rutorna immade igen ibland. Men det berodde helt på styrningen av klimatanläggningen, inte vad det var för värmekälla. Ibland så satte bilen på full recirculation av luften, vilket gjorde att den fuktiga luften kondenserade på rutorna.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Ni som har elbilar utan luftvärmepump, hur tycker ni att det fungerar på vintern? Tänker exempelvis på om ni har problem med att rutorna immar igen.

Det verkar ju vara standard bara hos de dyrare modellerna.

Har tidigare haft en M3 med elektrisk element, och aldrig upplevt problem på vintern med att rutor immar igen. Oftast använder ju bilarna värme tillsammans med AC för att just dra ur fukten.

I somras bytte jag till en ny M3 med värmepump, och inte upplevt att det blivit bättre eller sämre med imma. Det negativa med värmepump är snarare att den tar lite längre tid att få full värme i kupén vid minusgrader (ca 7-8 minuter, mot 3-4 minuter innan med gamla bilen med värmeelement). Värmepumpen låter också lite, även om det inte är högt eller stör mig direkt (är mest utifrån bilen som den låter mer).

Fördelen med värmepumpen är att jag upplever att bilen drar mycket mindre el nu på vintern. Tidigare så tappade jag ca 25-30% effektivitet/räckvidd på vintern med värmeelement, men med samma bilmodell med värmepump så är jag nu nere på endast 10-15% i tapp av effektivitet/räckvidd (på bara snö/vattenfria vägar och någon minusgrad).

Upplever att nästan alla nya elbilar, både små och stora, för den nordiska marknaden har värmepump mer eller mindre som standard.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Fråga till er som vardagspendlar med elbil.
Jag har ca 7.5mil tur och retur till jobbet, dvs 15 totalt.

Letar efter en andra bil till familjen som också ska funka bra för pendling till jobbet, så behöver inte vara en stor bil. Däremot bekväm att åka nån timme eller två i taget med.

Har kollat lite på ID.3, men osäker på hur tyst/bekvämt den går i högre hastigheter?

Några rekommendationer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag är personligen tveksam om luftvärmepump verkligen är bättre än en ren elvärmare, behöver väl regelbunden service och ytterligare en rörlig del som kan gå sönder i bilen.

Jo, det har ju varit en hel de problem med värmepump på många elbilar (som Tesla M3/MY och ID-bilarna). Ett passivt elelement är nog absolut enklare och driftssäkrare.

Däremot så har jag inte sett något i service-rekommendationer/program att det krävs mycket service av den. Kan ta och checka detta för vad som gäller för min bil och återkomma.

VP har nackdelar iaf. som att det tar längre tid att få värme i kupén (även om det är ca 4-5 extra minuter det handlar om) och för mer oväsen/låter mer (även om det i mitt fall är utanför bilen som det hörs mest).

Fördelen med VP är ca 10% lägre energiförbrukning på vintern, och motsvarande ökning av räckvidd. Så det blir lite som att få 10% större batteribank i bilen, just när det behövs som bäst på vinterhalvåret (då räckvidden är som kortast).

Så sammantaget så är jag väldigt nöjd med att ha värmepump mot tidigare (var en orsak till att jag bytte bil), men det är som sagt inte enbart fördelar. Det inte heller någon revolution (snarare en evolution) som innebär att jag inte skulle använda en elbil som inte hade det.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Fråga till er som vardagspendlar med elbil.
Jag har ca 7.5mil tur och retur till jobbet, dvs 15 totalt.

Letar efter en andra bil till familjen som också ska funka bra för pendling till jobbet, så behöver inte vara en stor bil. Däremot bekväm att åka nån timme eller två i taget med.

Har kollat lite på ID.3, men osäker på hur tyst/bekvämt den går i högre hastigheter?

Några rekommendationer?

Har inte själv testat en ID3, men de kommer utan problem räcka till i räckvidd för jobbpendling och alla vardagsärenden. Det finns nästan inte någon elbil som inte fixar de kraven. Du kan i stort sätt välja vilken som helst elbil som du gillar och som passar kostnaden.

Tycker det låter som en bra kandidat för dig att testköra en ID3.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har inte själv testat en ID3, men de kommer utan problem räcka till i räckvidd för jobbpendling och alla vardagsärenden. Det finns nästan inte någon elbil som inte fixar de kraven. Du kan i stort sätt välja vilken som helst elbil som du gillar och som passar kostnaden.

Tycker det låter som en bra kandidat för dig att testköra en ID3.

Tack för svaret. Lite så jag känner med räckviddsmässigt, så länge det är 40+mil enligt cykelmätningen så borde då gå bra även under kalla vintern.

Tänker mer på körkvalitet, är det en trevlig bil att köra även på motorväg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Tack för svaret. Lite så jag känner med räckviddsmässigt, så länge det är 40+mil enligt cykelmätningen så borde då gå bra även under kalla vintern.

Jag låter någon som testkört ID3 svara.

Har tyvärr inte gjort det själv (har däremot kört VWs klassiska Golf många gånger, som är de som ID3 efterträder, och tycker de har varit mycket trevliga bilar).

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den elbil jag vill ha kommer nog aldrig att existera. Är inte så beroende av bil. Mest bara när inköpen inte får plats i cykelväskorna som jag tar bilen. Någon gång besöker jag ett köpcentrum som ligger ca 4 mil bort. Så en liten bil till vilken jag kunde köpa batterier efter behov och komplettera om det behövdes vore bra. Det är ju batterierna som är dyra. Ska jag riktigt långt tar jag tåget och hyr en bil när jag är framme. Händer bara nån gång på sommaren. Jag har nu en bil från 2003 så det är en gammal bil. Men ändå är det en massa elektronik i den som jag inte har någon koll på. Radion är inbyggd i bilen och om den krånglar måste jag hitta en likadan på skroten. Förr var det ju standardfack för bilradion där kontakterna passade. Tänk om bilelektroniken vore som PC datorerna där man kunde koppla ihop olika komponenter och kontakter och skruvhål passade. Uppdatera och komplettera efter behov. Förr kunde man köpa strålkastarinsattser på bensinstationer. Två storlekar hade man att välja på och dom passade i dom flesta bilar utom VW1200.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Jag hade en modell S tidigare, som hade direktverkande el, där rutorna immade igen ibland. Men det berodde helt på styrningen av klimatanläggningen, inte vad det var för värmekälla. Ibland så satte bilen på full recirculation av luften, vilket gjorde att den fuktiga luften kondenserade på rutorna.

Precis, det var samma i min Model S och i båda 3orna jag haft (där en har värmepump). Nu för tiden stänger den ibland av AC på vintern när man kör på Auto (för att spara energi) och det är inte alltid den känner av att fuktigheten ökar innan det börjar imma lite så då får man slå på AC manuellt.

Permalänk
Medlem

Baserat min teori om underhållsbehov på vp av erfarenheter av luft/luft samt luft/vatten värmepumpar för villor, och de verkar kräva regelbunden service och strular rätt mycket efter ett par år är min erfarenhet. Samt troligen är inte bilar en snällare miljö för dem direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Baserat min teori om underhållsbehov på vp av erfarenheter av luft/luft samt luft/vatten värmepumpar för villor, och de verkar kräva regelbunden service och strular rätt mycket efter ett par år är min erfarenhet. Samt troligen är inte bilar en snällare miljö för dem direkt.

Du ska ju ha en AC-kompressor om du inte har en LVP så för min del skulle jag tro att det är lite dött lopp i underhållsbehov.

Permalänk

Tack för bra svar ang. LVP. Verkar ha dragit igång en intressant diskussion 😁

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag baserar inte min uppfattning i någon större utsträckning på Vi Bilägares artikel utan på alla tester jag läst, vilket är rätt många och inte bara svenska. Och medioker skulle jag säga är den gängse uppfattningen, det betyder inte kass på något vis utan just medioker.

Intressant. Jag har då ännu inte hittat något negativt test på Marvel varken från Tyskland, Holland, Danmark eller Norge. Läst och sett mer eller mindre allt som finns där ute tror jag (nörd som man är). Men ok, vi konstaterar då att Marveln är medioker. Jag känner inte att jag behöver kriga för bilen liksom..

Skrivet av snajk:

Äldre tester är aningen mer positiva än nyare men det beror ju på att marknaden har förändrats sedan dess. Exempelvis sas det i flera tester att Marvel på vissa (men inte alla) områden nästan nådde upp till dyrare bilar som XC40 eller Ioniq 5, men nu kostar XC40 inte mycket mer än Marvel när det gäller leasing och Ioniq är billigare att köpa. Marvels leasingpris har gått upp och andra märken har legat stadigt eller gått ner, vilket ju förstås gör den relativt sämre för allt handlar ju om vad man får för sina pengar.

Ja jag håller med om att prisökningen var ett dumt beslut från MGs sida. De förlorade en hel del kunder på det skulle jag tro. Även om det säkert finns någon strategi och kalkyl bakom det hela. Men att de ska bli årets mest sålda bilar i Sverige känns högst osannolikt. Det var faktiskt deras mål för 2022, men det kan de nog glömma idag.

Fast sen det där med XC40... vi är återigen tillbaka på vår tidigare diskussion vi hade för flera veckor sedan. Vad har den Volvon med diskussionen att göra i överhuvudtaget? Jag har förstått att du jobbat för Volvo och har din förkärlek till märket, men det betyder väl inte att vi behöver dra in den i varenda diskussion?

Att Volvo gimpat sin bil till en absurd nivå - och tagit bort nästan allt vettigt som bör finnas i en ny bil 2022 - för att sedan sälja den till "överkomligt pris" gör den inte direkt mer attraktiv, eller ens en konkurrent. Kanske för den som leasar en Volvo just för att det ÄR en Volvo. Men inte för de flesta andra. När man klickat färdigt på "bygg din bil" sidan inser man snabbt att det krävs minst en tusing till per månad. Ja plus det faktum med avtalet att man får betala ytterligare 1990kr (eller så) per månad tills bonusen landat.

Skrivet av snajk:

Jag var inne på att leasa ett tag med ett maxpris på drygt 4000 i månaden men tittade inte på Marvel för den var inte intressant för mig. För de pengarna kunde jag ju få en bil byggd på en elbilsplattform med snabbare laddning, mer kraft och större bagageutrymme, som Born exempelvis. Det är ingen SUV men det är inte negativt för mig.

Du kan väl inte mena allvar att Cupra Born på något sätt är rymlig? Vare sig det handlar om framsätet, baksätet eller bagageutrymmet. Det är ingen dum bil alls faktiskt, rätt snygg också tycker jag. Men rymlig är den då inte. Och den har definitivt inte mer kraft. Nästan så man undrar varför Born inte blev en Seat istället. Cupra har alltid handlat om sportighet och hästkrafter. Born saknar både och. Jag gillar Cupra som märke och har alltid diggat deras bilar. Men med Born har Cupra glidit ifrån hela dess koncept med snabba och lagom kraftfulla "sleepers", likt Golf R.

Skrivet av snajk:

Jo folk är säkert nöjda, men det betyder inte att den är bättre än alternativen.

Ingen som påstår att den är "bättre". Det är inte det det handlar om här. Men på dig låter det alltid som att allt är "sämst" eller "mediokert" om det inte är bättre än XYZ. Även om det råkar vara billigare.

Skrivet av snajk:

Min uppfattning är att de flesta som köper en MG kommer från begagnade, eller i alla fall äldre och billigare, fossilbilar och då är inte ribban så hög liksom.

Det är din uppfattning. Jag säger inte emot. Jag säger bara att den inte delat min uppfattning. Folk som leasar bilar regelbundet är just de som ofta hakar på dessa erbjudanden likt Marveln. En fullutrustad no-name bil med 3 elmotorer, AWD, mer kraft än genomsnittet på marknaden, hyffsad komfort och egentligen inget som fattas där jämtemot en mycket dyrare fullutrustad ID4 bortsett från VW loggan. Folk som sätter vikt på utrustningsnivån och helheten jämtemot priset, snarare än märket eller ryktet. Perfekt som kul lånebil i 3 år på leasing.

Den som kört sin gamla gamla Audi i 15 år går knappast plötsligt i tankar om att leasa en okänd kinesisk elbil. De har oftast inte de behoven eller det intresset heller.

Skrivet av snajk:

Bortsett Ukraina-kommentaren så förstår jag inte riktigt vad du menar. Är biltester idag sämre än tidigare? Varför i så fall?

Svar ja. Journalistiken har förändrats avsevärt de senaste 20 åren. Om det inte handlar om clickbait, förutfattade meningar eller subjektiva åsikter så handlar det om förhastade tester gjorda på mycket begränsad tid (money talks), vilket ofta resulterar i korta och ytliga recensioner med noll mervärde för läsaren. Kvantitet före kvalitet. Kontexten handlar alltsomoftast om små detaljer som förstör helheten, mer än vad helheten i sig faktiskt ger dig, som ägare av bilen. Där vinner Youtube recensioner nästan alla gånger, som i regel är mer utförliga, mer fördjupade och faktiskt pekar på både bra och dåliga aspekter - samt förklarar varför.

Skrivet av snajk:

En sak som gäller all biljournalistik, och mycket annan journalistik som också handlar om tester, är att de tenderar att lägga för mycket vikt vid småsaker som irriterar sig på i början men som man lär sig att leva med ganska snabbt, som någon dåligt placerad knapp, någon ologisk symbol eller liknande. Och när det gäller elbilar specifikt så är det lite väl mycket fokus på snabbladdning och räckvidd. Det beror nog dels på att det är vad folk undrar om elbilar, speciellt sådana som inte har en elbil, men också att det är ett större moment i ett biltest än i att leva med en bil i vardagen. Biltester handlar ju om att försöka köra så mycket som möjligt på den korta tiden man har med en bil och då är det klart att både (snabb-) laddning och räckvidd är ganska kritiskt. Ser jag till mitt behov så hade jag nog klarat mig utan att snabbladda förutom på långresor, vilka jag kanske gör max fem om året exempelvis, så snabbladdningen är inte så kritisk för min del.

Exakt det jag menar ovan. Jag tror tyvärr det ofta också handlar om att recensenterna själva idag knappast är experter eller ens bilentusiaster. Många verkar tämligen ha dålig koll på elbilar och dess teknik, är inte ett dugg pålästa om bilen innan de sätter sig bakom ratten och kör iväg. Därav drar de också förhastade slutsatser baserade på alltsomoftast små obetydliga detaljer. Och artikeln måste i sedvanlig ordning gå i tryck (eller online) så fort som möjligt. Återigen, kvantitet före kvalitet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Ursäkta att jag har svårt att formulera mig. Är inte så kunnig om detta. Vanliga förbränningsbilar är ju lätta att värma upp eftersom de skapar massa spillvärme. Jag förstår att elbilarna till stor del värms upp av direktverkande el och att luftvärmepumpen effektiviserar energiöverföringen i bilen.

Det jag undrar är nog mest hur pass effektiva bilarna är när det är -15, dvs extremfall. Man drar med sig massvis med snö på skorna som smälter och förångas, bildar imma på fönstren. Försöker som okunnig bilda en uppfattning om värmesystemen generellt orkar med även vid extrem kyla.

Mvh,

Nej inga problem alls, jag ville bara förstå så jag kunde svara dig. Min Ford MachE GT saknar värmepump (i en bil för 900k och de sade att det är för lite nytta mot den vikt som följer och jag har ingen kunskap så får väl svälja det som en sanning) och nu har jag bara drygt 50mil i den men baserat på mina observationer nu:

Jag har använt den i -12c som lägst. Förrutom att effekt stryps en del (men ändå löjligt snabb) så minskar räckvidden med ca 20%. Använder jag bara eheat genom stolsvärme och rattvärme och utan kupefläkt på så drar den 19-20 kwh/100km. Med kupefläkt/värmepaket i 20c samt rattvärme och värmestolar så hoppar det upp till 23-24-25 kwh/100km.

Enbart stolsvärme och rattvärme i -12c fungerar rätt bra med jacka på men är ju inte direkt optimalt skönt, kallt i början men värms sakta upp inuti. Det ger imma efter ett tag så man är tvungen att köra kupefläkt efter ett tag ändå.

Det går att förvärma bilen när den t ex är ipluggad så drar den inte batteri och är varm t ex 22 grader när du kommer och då drar det mindre ur batteriet när du kör då bilen bara behöver hålla nivån så att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, man vill gärna köra AC på vintern för att avfukta. Om det är separata system trots att det finns en värmepump beror helt på hur de har byggt och jag vet inte hur alla tillverkare gör, men även bilar utan värmepump har en AC som de kan använda för att avfukta luften. Det värmepumpen gör är att man får effektivare uppvärmning när man är inom vissa temperaturspann.

En AC är ingen avfuktare, vattnet en AC släpper beror på att den kyler varm luft och då släpper ut vattnet som luften fäller ut.
När en AC värmer blir det inget spillvatten utan det som sker är att den varma luften kan hålla mer vatten, mängden vatten är dock den samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Min Ford MachE GT saknar värmepump (i en bil för 900k och de sade att det är för lite nytta mot den vikt som följer

Är det bilsäljare du refererar till så skulle jag ta vad de säger med en stor näve salt.

Tror det är rätt marginellt i viktökning med VP. Min 2021 M3 LR har en vikt på 1932 kg och min 2019 MR LR som jag hade, har en vikt på 1919 kg. Dvs 13 kg skillnad. En del är nog pga. VP, men även många andra skillnader på min 2021-modell som tillkommit, som tex. elektrisk motor för att öppna och stänga bakluckan, förstärkta dörrar, dubbla glasrutor för förare och främre passagerare, mm.

Nu har jag som sagt inte den exakta viktskillanden på enbart VP (om det är någon här som kan det, får ni gärna uppdatera), men skulle gissa på att den är några få antal kilon. Kanske 5 kilo, om jag var tvungen att gissa och dra till med något. Men hel klart ett ental. Tänk på att AC och värmepump ofta är integrerade till en enhet (med bara en kompressor) i bilarna, och att man till på köpet kan plocka bort värmelementet (som sparar en del vikt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

En AC är ingen avfuktare, vattnet en AC släpper beror på att den kyler varm luft och då släpper ut vattnet som luften fäller ut.
När en AC värmer blir det inget spillvatten utan det som sker är att den varma luften kan hålla mer vatten, mängden vatten är dock den samma.

Ja, det är precis kondenseringen av vattnet i luften man tillför man vill åt när man kör ACn även på vintern, man kyler helt enkelt luften innan man värmer upp den. Det beror ju såklart på utetemperatur då man inte kan göra så mycket om det är minusgrader men med de milda vintrarna vi haft så gör det stor skillnad för att inte få fukt att samlas i kupén.

Permalänk
Medlem

För alla oss med Tesla och andra moderna elbilar med streaming, så kan det vara värt på att fundera på att dumpa Spotify till förmån för Tidal.

För att inte bli för OT genom att skriva om bakgrunden till detta här, så länkar jag istället till relevant tråd och inlägg där det är mer on-topic: #19516328

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är det bilsäljare du refererar till så skulle jag ta vad de säger med en stor näve salt.

Tror det är rätt marginellt i viktökning med VP. Min 2021 M3 LR har en vikt på 1932 kg och min 2019 MR LR som jag hade, har en vikt på 1919 kg. Dvs 13 kg skillnad. En del är nog pga. VP, men även många andra skillnader på min 2021-modell som tillkommit, som tex. elektrisk motor för att öppna och stänga bakluckan, förstärkta dörrar, dubbla glasrutor för förare och främre passagerare, mm.

Nu har jag som sagt inte den exakta viktskillanden på enbart VP (om det är någon här som kan det, får ni gärna uppdatera), men skulle gissa på att den är några få antal kilon. Kanske 5 kilo, om jag var tvungen att gissa och dra till med något. Men hel klart ett ental. Tänk på att AC och värmepump ofta är integrerade till en enhet (med bara en kompressor) i bilarna, och att man till på köpet kan plocka bort värmelementet (som sparar en del vikt).

Jag kollade lite på intervjuer med utvecklarna på Ford som sagt det. För egen del om det ger mer väsen, längre tid att få bilen varm och säg 3 mil extra i -5c till 10c eller så, så kan jag definitivt leva utan det. Hade batteriet inte varit 100kWh (91 användbart) så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Jag har lånat hem en ID3:a i några dagar och jag tycker att den är tyst vid motorvägsfart och är väldigt trevlig att köra tycker jag.
Ang. räckvidden så ska det vara c:a 35 mil på sommaren och 25 mil på vintern vad jag hört, jag hann inte riktigt testa den under den tiden jag hade den.
Jag låter @Aldric T svara mer på det då han haft sin ID3:a länge och har bra koll på både det ena och det andra om den.
Jag själv har precis beställt en Cupra Born då jag gillade utseendet på utsidan och insidan bättre + mycket trevligare stolar.

Visa signatur

| Intel i9 14900K | RTX 4070ti |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

Jag jinxade det när jag skrev i tråden, vår 9 månader gamla bergvärmepump lade av igår kväll, vår gamla Luft/luft vi behållit som backup vägrar starta i värmeläge och producerar bara kyla.

Ingen värmepump i min nästa bil om jag kan undvika det

Permalänk
Medlem

Som jag nämt tidigare i tråden, leasar för tillfället en BMW i3s på 12 månader / 1000 mil. Insett att vi kör mer än så, så hört av oss till BMW för att öka till 1500 mil. Helt otroligt nog så vill de hade dubbelt så mycket betalt för att göra det, som för att bara betala övermilen när vi lämnar in bilen. Finns det någon som helst anledning att betala i förväg då?

Citat:

Tack för ditt samral. Om vi justerar det totala miltalet på ditt kontrakt, regnr ******, från 1 000 mil till 1 500 mil så blir den nya månadshyran 5 074,08kr, beräknat från 2022-04-01. I samband med ändringen tar vi ut en avgift om 295:- inkl moms.

Citat:

Om jag räknat på 500 övermil a 12,50kr/mil så motsvarar det en total
kostnad på 6250 kr. Räknat på 6 månader kvar på kontrakter från 1:a
April motsvarar det 893kr/månad. Nuvarande leasingpris är 2995 kr
/månad, vilket skulle ge 3888kr/månad med övermilen fördelade jämnt
per månad. Ert offererade pris är 5074 kr per månad, eller totalt ca
12.5kSEK , dvs ca dubbelt så dyrt som att bara betala för övermilen.
Vad är det som inte stämmer här? Normalt vore ju förväntningen att betala för extra mil i förväg ger ett lägre pris, inte ett dubbelt så dyrt?

Citat:

Tack för ditt mail. Det stämmer att det ibland kan vara mer lönsamt att betala för övermilen än att höja körsträckan eftersom du höjer körsträckan till 1 500 mil som är det lägsta vi kan höja med, vi skickar endast ut kostnaden som förslag på vad det kan kosta i månaden för att höja körsträckan. Det förslaget får du sedan ta ställningen till och välja att antingen köra på förslaget eller betala för övermil i slutändan. Just i det här fallet skulle det löna sig att betala för 500 övermil som du nämde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Skrivet av Obalaan:

Jag har lånat hem en ID3:a i några dagar och jag tycker att den är tyst vid motorvägsfart och är väldigt trevlig att köra tycker jag.
Ang. räckvidden så ska det vara c:a 35 mil på sommaren och 25 mil på vintern vad jag hört, jag hann inte riktigt testa den under den tiden jag hade den.
Jag låter @Aldric T svara mer på det då han haft sin ID3:a länge och har bra koll på både det ena och det andra om den.
Jag själv har precis beställt en Cupra Born då jag gillade utseendet på utsidan och insidan bättre + mycket trevligare stolar.

Morrn da 😉

Jag pendlar 14 mil dagligen i min ID.3 58 kWh. Ljudnivån i kupén hänger helt på däck och väg, bilen i sig är väldigt tyst och ungefär samma komfort i övrigt som en Golf. Som sagts innan kan man räkna med 25-35 mil ur den beroende på yttre omständigheter. En härlig eftermiddag i somras kom jag 44 mil i min, men då var jag bara ute för att se om det gick så jag hade ingen tid att passa och var ensam i bilen.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Morrn da 😉

Jag pendlar 14 mil dagligen i min ID.3 58 kWh. Ljudnivån i kupén hänger helt på däck och väg, bilen i sig är väldigt tyst och ungefär samma komfort i övrigt som en Golf. Som sagts innan kan man räkna med 25-35 mil ur den beroende på yttre omständigheter. En härlig eftermiddag i somras kom jag 44 mil i min, men då var jag bara ute för att se om det gick så jag hade ingen tid att passa och var ensam i bilen.

Super! Tack för informationen. Det ju som att id3 är en stark kandidat till Pendlarbil för mig då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag kollade lite på intervjuer med utvecklarna på Ford som sagt det. För egen del om det ger mer väsen, längre tid att få bilen varm och säg 3 mil extra i -5c till 10c eller så, så kan jag definitivt leva utan det. Hade batteriet inte varit 100kWh (91 användbart) så hade jag kanske resonerat annorlunda.

Jo, du har du ju förmodligen redan en väldigt tung bil pga. så extremt mycket batterier. Vad väger den?

När jag jämfört med min 2019 M3 LR och 2021 M3 LR så får jag ett mindre tapp i räckvidd på vintern. Tidigare med 2019 (PTC) så tappade jag ca 20% på vintern. Nu med 2021 MR LR (VP) så tappar jag endast ca 10% på vintern. Alltså en rejäl förbättring IMO.

Nu har jag inte räknat på vad batterier väger, men skulle gissa på att det är troligt att 10% fler batterier väger klart mer än att byta från PTC till VP (som jag som sagt gissar är några få kilon vi pratar om).

Du har rätt i att min bil med VP låter mer om jag står utanför bilen och väntar när det är kallt och den skall värma bilen. Men det är normalt inget jag gör. Har ju ingen anledning att stå ute i kylan och frost för att lyssna på bilen när den värmer upp.

Den största nackdelen är väl att det tar lite längre tid att värma bilen. För i tiden startade jag värmen i appen på telefon ca 4-5 minuter innan jag skulle åka. Nu med VP så startar jag värmen från appen ca 7-8 minuter innan jag åker. Men håller med dig om att det är den största nackdelen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag jinxade det när jag skrev i tråden, vår 9 månader gamla bergvärmepump lade av igår kväll, vår gamla Luft/luft vi behållit som backup vägrar starta i värmeläge och producerar bara kyla.

Ingen värmepump i min nästa bil om jag kan undvika det

Det har ju varit lite problem med VP när de är nya i bilarna. Tesla har haft lite problem bla. Men det har ju tagits om hand på garantier utan problem. Det är ändå relativt få % som råkat ut för det, även i början när det var som ett störst problem.

Tror inte du skall vara så mycket mer orolig får en VP i bilen än en AC i bilen. Komplexiteten är ungefär den samma.

Bergvärmepump i bilen är nog dock inget jag rekommenderar.

PS. Kommer du att plocka bort bergvärmepumpen och värmepumpen i huset nu?

Har själv funderat på att skaffa det, men har inte slagit till på någon av teknikerna än. Men med dagens höga elpriser, som troligen bara blir högre i framtiden, så är ju detta intressant för mig som värmer huset på el. Hur mycket el i % har de sparat för er?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av lefebvre:

Super! Tack för informationen. Det ju som att id3 är en stark kandidat till Pendlarbil för mig då.

Behöver man ytterligare lite längre räckvidd finns ju även 77kWh att välja till ID3an, det ger ca 10mil till. Under sommaren får jag oftast ut runt 45-50mil och på vintern ca 35mil.

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Som jag nämt tidigare i tråden, leasar för tillfället en BMW i3s på 12 månader / 1000 mil. Insett att vi kör mer än så, så hört av oss till BMW för att öka till 1500 mil. Helt otroligt nog så vill de hade dubbelt så mycket betalt för att göra det, som för att bara betala övermilen när vi lämnar in bilen. Finns det någon som helst anledning att betala i förväg då?

Nej, det tycker jag inte. Betala eventuella övermil i efterhand istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Privatleasing för stora massan är ju i full gång även om några "early adopters" redan är varma i kläderna. Jag har en fråga riktad till er som haft ett avtal och lämnat tillbaka bilen (gärna Kia). Är det firman man leasar av som besiktar bilen vid återlämning eller är det utomstående besiktningsman? Har just du fått några nerslag och blivit fakturerad för tex, stenskott, repor, parkeringsbuckla osv? Vad har det kostat i så fall

Är min största farhåga att man ska åka på en massa åtgärder i samband med återlämning. Är rädd om bilen men man har ju trots allt 2 små barn som åker i den dagligen. Tilläggas ska att jag har sätesksydd både för smuts men även för tryckmärken efter barnstol osv.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker dator har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej, det tycker jag inte. Betala eventuella övermil i efterhand istället.

Ja, känns som det naturliga.

Men deras prissättning är ju helt åt helvete, måste ju vara mycket bättre för dem att få in pengarna i förväg, och få reda på i förväg ungefär hur långt bilen går. De har även en potential vinst i om man inte når upp till hela de 1500 milen.

Så jag kan verkligen inte fatta hur de prissätter det till dubbla priset jämfört med övermil, tänker fortfarande att någon måste ha räknat fel, eller är deras modell att lura kunder som inte räknar på deras erbjudande själva?