Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Skippy:

Ingen som har aftonbladet plus som kan visa texten?
https://www.aftonbladet.se/bil/a/a7Bjw2/elbil-till-fjallen-un...

5 minuters film. Kontentan är att det går utmärkt att köra till fjällen även under sportlovsvecka med elbil förutom när man hamnar på en laddplats med 4 laddare varav en trasig, dessutom kö så han får vänta 1,5 timme på att BÖRJA ladda (samtidigt som han måste sitta och titta på Teslas laddplatser med 12 laddare varav flera lediga precis bredvid).

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Har nu testat min E-208 på en lite längre åktur Mantorp-Ullared och sedan tillbaka igen.
Åkte strax för lunch på torsdagen för räkna med att ta lite lunch i Jönköping samtidigt som jag fyllde på med lite mer el.
Tog lite längre tid att fylla än vad jag trodde då jag bara fick ut 40-50KWh från laddare fast det var en 150KWh laddare men det vara ca 5+ ute så antar att batterierna inte klara av att ta emot fortare än så. Så efter 30 min vara jag uppe i 80% skulle bara behöva ha 67% enligt ABR men våga inte chansa.

När vi kom ner till ullared och laddarna som är E-on laddare men ville inte använda deras app då man måste fylla på med 200:- och när man sjunker under 100:- så fyller dom på automatiskt med 200:- igen.
Så använde okq8 appen som har samma pris men den drar bara vad man laddar för vilket jag tycker är bra.
Nackdel är att på alla E-on laddare där kunde man bara tydligen använda vissa fast alla var hela och ganska många ledig.
Ställde mig vid en och så att den inte gick att aktivera med appen, så jag kolla i appen vilka jag kunde använda så fick flytta bilen 2 platser till en som funka sedan var det inga problem att starta laddningen.
Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så.

Men bilen var full laddad tills vi var klara på varuhuset innan det blev hotellet och äta mat och sova.
Sedan på vägen hem idag stanna i Jönköping igen och fyllde upp till 80% igen även den gång kallt ute ca 5 grader igen så fick samma dålig laddhastighet denna gången så vi satt i bilen 30 min för att komma upp till 80% sedan hem utan några problem.

Så jämfört mad att åka min dieselbil så fick jag ca 30minuters längre restid hem än med en dieselbil.
Med bensinpriset som är nu och med den kostnaden som det skulle kosta räkna jag ut att jag hade fått lägga 680:- på soppa.
Med elbilen ladda jag för 284:- sedan får jag väl lägga på för 35kw hemma x1,5:- ca 53:- så billigre med elbilen fast lite längre restid.

Både frugan och dottern tyckte det var helt okej samt att jag tyckte det var helt okej med en liten paus på vägen hem.

Mina erfarenheter av att åka längre med våran lilla bil hoppas det är till hjälp för någon om den funderar på en liten bil.

Kan även berätta att bagaget rymmer 1 jätteväska från Gekas samt deras lilla väska sedan är det fullt där så fick ställe en väska i baksätet men vi vara bara 3 som åkte så inga problem med det.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Avstängd

Är inte det den allmänna uppfattningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ingen aning.

Tror folk hade högre tankar om den.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ingen aning.

Tror folk hade högre tankar om den.

Har ingen prenumeration hos Ny Teknik så kan inte läsa artikeln. Håller dock med om att den inte är så bra som det först såg ut på pappret. I mitt fall är mjukvaran bedrövlig. Testar en Mg ZS EV den här veckan vars infotainment är snabbare än i Marvel R. Lite långsam laddning och sen fadäset med 4wd som Vi Bilägare rapporterade om.

Fortfarande en bra bil som säkert komma göra många kunder nöjda, synd att dom tabbade sig så hårt med mjukvaran.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Har ingen prenumeration hos Ny Teknik så kan inte läsa artikeln. Håller dock med om att den inte är så bra som det först såg ut på pappret. I mitt fall är mjukvaran bedrövlig. Testar en Mg ZS EV den här veckan vars infotainment är snabbare än i Marvel R. Lite långsam laddning och sen fadäset med 4wd som Vi Bilägare rapporterade om.

Fortfarande en bra bil som säkert komma göra många kunder nöjda, synd att dom tabbade sig så hårt med mjukvaran.

Aah när jag själv var o testkörde den så var den trevlig o köra. Dock var det massa smågrejer och missar som gör den okomplett som bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den allmänna uppfattningen om Marveln på nätet och Youtube var väldigt bra faktiskt fram tills nyligen. Allt ändrades efter ViBilägares artikel där det visade sig att fyrhjulsdriven inte funkar vid backning. Det var då "shit hit the fan", så att säga. Sen dess rider all övrig media på vågen då det är effektiv clickbait att skapa negativa rubriker. Förutom i Norge där man fortfarande hyllar bilen i tester, även i snön.

Läser man alla inlägg i Norska, Svenska och Tyska Facebook Marvel-grupper så är alla ägare nöjda å glada bortsett från en del buggar i mjukvaran. De som inte är nöjda är dom som väntar på sina bilar då allt blivit försenat, speciellt vissa färger.

Men att läsa biltester i tidningar är idag lite som att läsa om Ukraina kriget. Ta allt med en nypa salt tills vidare.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Aah när jag själv var o testkörde den så var den trevlig o köra. Dock var det massa smågrejer och missar som gör den okomplett som bil.

Jo, alla (el)bilar har ju sina svagheter, och det är ju den sammanvägda helheten som har betydelse.

Skrivet av SweViver:

Men att läsa biltester i tidningar är idag lite som att läsa om Ukraina kriget. Ta allt med en nypa salt tills vidare.

Vad är det som du tycker rapporterats fel om kriget i Ukraina?

Säger inte att det inte är så, men är bara nyfiken på varför du tar upp det, och vad du åsyftar med det?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Säger inte att det inte är så, men är bara nyfiken på varför du tar upp det, och vad du åsyftar med det?

Får man föreslå separat tråd eller PM för den diskussionen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Den allmänna uppfattningen om Marveln på nätet och Youtube var väldigt bra faktiskt fram tills nyligen. Allt ändrades efter ViBilägares artikel där det visade sig att fyrhjulsdriven inte funkar vid backning. Det var då "shit hit the fan", så att säga. Sen dess rider all övrig media på vågen då det är effektiv clickbait att skapa negativa rubriker. Förutom i Norge där man fortfarande hyllar bilen i tester, även i snön.

Läser man alla inlägg i Norska, Svenska och Tyska Facebook Marvel-grupper så är alla ägare nöjda å glada bortsett från en del buggar i mjukvaran. De som inte är nöjda är dom som väntar på sina bilar då allt blivit försenat, speciellt vissa färger.

Låter lite som att du behöver motbevisa mest för att du har bilen själv på beställning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, alla (el)bilar har ju sina svagheter, och det är ju den sammanvägda helheten som har betydelse.

Håller med Tom76 om att detta inte riktigt är rätt forum för ämnet. Kanske dumt av mig att referera till detta iöht.. ber om ursäkt för det.

Skrivet av Dizzö:

Låter lite som att du behöver motbevisa mest för att du har bilen själv på beställning.

Jag behöver inte motbevisa något, jag håller bara helt enkelt inte med om vad de skriver och blir lite förundrad. Men det kanske bara är jag. Min plånbok är begränsad, men jag hade ändå friheten att välja vilken bil som helst under 6000kr i månaden på leasing när det begav sig i oktober.

Valde Marveln rätt tidigt, men nu efter provkörningar av totalt 7 olika bilar (EV6 RWD, Peugeot 308, XC40 P6, Aiways U5, eNiro, Marvel och nyligen Mercedes EQA) är jag sjukt nöjd att jag gjorde det valet. Lite surt att bilen är försenad och att jag behövde byta färg, men Marveln är fortfarande den mest passande bilen för mig efter totalt 3 provkörningar nu. Den är rolig att köra, tilltalar mig på de flesta plan som tidigare nämnt och jag saknar liksom inget som jag gör i andra bilar jag tittat på.

Jag är inte här för att förespråka bilen. Jag skulle faktiskt hellre se fler avboka, så jag fick min tidigare hehe. Jag tycker bara att bilen och märket i sig smutskastas lite väl på förhand nuförtiden. Det är lite "sheeps follow" syndrom i media efter ViBilägares artikel och rubriker som denna i Ny Teknik är ju ett ypperligt exempel. Personligen påverkar det inte mig, men det är ändå häpnadsväckande då det troligen ger en väldigt missvisande bild för den där ute som inte provkört eller ens sett bilen.

Jag skulle aldrig någonsin välja bil efter recensioner på nätet eller Youtube reviews. De kan va intressanta att läsa/se, men de ska absolut inte vara en avgörande faktor. Ut å titta på bilarna. Kläm, känn och framförallt provkör den minst en gång. Det är så man tar reda på ifall bilen är något man vill ha.

Jag jobbar själv inom VR branschen och där sker exakt samma pajkastning fast på en ännu högre nivå. Speciellt när det handlar om varianter från det stora landet i öst.

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

så jävla onödig kommentar

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det gör ju i princip alla som beställt en bil och får höra något negativt om just den bil man beställt, inget unikt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det gör ju i princip alla som beställt en bil och får höra något negativt om just den bil man beställt, inget unikt.

Njaa alla bilar har ju något som inte är perfekt. Ingen bil är ju perfekt.

Däremot behöver man inte gå upp i försvarsställning när något tas upp om den bilen man beställt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nja det tror jag inte. Iallafall inte de som tänkt privatleasa. Att leasa (dvs hyra) en bil i 2-3 år är ingen livsavgörande investering, som många får det att låta. Inget restvärde, ingen större risk med stora lån och ingen anledning att få "buyers remorse" som jag antar att du refererar till.

Det är faktiskt lite det som är charmen med privatleasing tycker jag. Man kan prova sig fram, byta märken varje gång, testa något nytt och obeprövat som verkar intressant utan att belåna sig upp över öronen och påverka ekonomin de kommande 5-7 åren. Lite som mobiltelefoner idag. 3 år går väldigt fort. Helt plötsligt står man där igen och väljer nästa bil. För en tekniknörd är det rena drömmen.

Just nu händer också så sjukt mycket på elbilsfronten, nästan som med grafikkort. Du köper ett idag och om ett år eller två är det gammal teknik. Därför är det inte värt att bli fanboy för ett visst märke eller modell. Om 3 år kommer jag förmodligen ha en helt annan bil av helt annat märke. Då är Marveln glömd för länge sen. Men just nu känns den helt rätt iaf, både för mig och för plånboken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Nja det tror jag inte. Iallafall inte de som tänkt privatleasa. Att leasa (dvs hyra) en bil i 2-3 år är ingen livsavgörande investering, som många får det att låta. Inget restvärde, ingen större risk med stora lån och ingen anledning att få "buyers remorse" som jag antar att du refererar till.

Det är faktiskt lite det som är charmen med privatleasing tycker jag. Man kan prova sig fram, byta märken varje gång, testa något nytt och obeprövat som verkar intressant utan att belåna sig upp över öronen och påverka ekonomin de kommande 5-7 åren. Lite som mobiltelefoner idag. 3 år går väldigt fort. Helt plötsligt står man där igen och väljer nästa bil. För en tekniknörd är det rena drömmen.

Just nu händer också så sjukt mycket på elbilsfronten, nästan som med grafikkort. Du köper ett idag och om ett år eller två är det gammal teknik. Därför är det inte värt att bli fanboy för ett visst märke eller modell. Om 3 år kommer jag förmodligen ha en helt annan bil av helt annat märke. Då är Marveln glömd för länge sen. Men just nu känns den helt rätt iaf, både för mig och för plånboken.

Det jag menade var att jag upplever att många i den här tråden vill försvara sitt val av bil, privatleasing eller ej, när någon annan säger något negativt om den bilen. Om det är Marvel R, Kia EV6, Ioniq 5 eller Tesla spelar ingen roll. Buyers renorse har inget med saken att göra. Jag tycker att Dizzös kommentar var onödig eftersom du knappast behöver ”försvara” och är inte ensam om att göra det. Don_Tool sa det bäst och lite mer rätt ut

I övrigt håller jag med fullständigt, jag privatleasar och har inga planer på att sluta göra det, bland annat av anledningar du nämner

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Njaa alla bilar har ju något som inte är perfekt. Ingen bil är ju perfekt.

Däremot behöver man inte gå upp i försvarsställning när något tas upp om den bilen man beställt.

Kan köpa det argumentet.

Lite som folk som debatterar hur hemskt dåligt det är att äga elbilar.

När man sedan hittar en massa fel i deras argumentation så visar det sig att de aldrig ägt någon, utan bara sprider påhittade rykten om hur fel det är att köpa elbil och dumt att äga en.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Först vill jag påpeka att med dagens priser på beg, elbilar så är risken att sälja till betydelsefull förlust efter ett halvår (när man fått bonusen utbetald), eller efter ett år ändå är ganska liten. De flesta som gör det får nästan igen lika mycket som de lagt ut (om man drar ifrån bonusen man erhållit). Vet de som tom. gått plus på det.

Sedan vill jag även påpeka att flexibiliteten med leasing även oftast gäller företagsleasing också. Är lätt att avsluta, eller förlänga leasingperioden, oavsett om man har finansiell leasing eller operationell leasing.

Skrivet av SweViver:

Hade lite samma idé som du.

Skaffade en M3 LR 2019 som jag leasade på tre år. Sedan passade jag på att byta redan efter tvår år i somras (de är som sagt rätt flexibla med leasingavtalen). Hade tänkt att det borde kommit så mycket nya bättre elbilar, så jag var säker på att jag skulle passa på och ha nöjet att testa och byta till en annan bil.

Ville ha en sportig vardagasbil som M3, och testade både Taycan och Polestar 2, men när allt kom omkring så blev det - trist nog, och mot mina förväntningar - en M3 igen. Enda skillnaden var att jag valde en grå metallic istället för solid svart.

Tyckte svart var svår att hålla ren (även om snyggt), och så tänkte jag att jag måste iaf. byta färg. Känns ju knasigt om det man bytt bil, och man inte ens kunde se skillnaden!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Jag baserar inte min uppfattning i någon större utsträckning på Vi Bilägares artikel utan på alla tester jag läst, vilket är rätt många och inte bara svenska. Och medioker skulle jag säga är den gängse uppfattningen, det betyder inte kass på något vis utan just medioker. Äldre tester är aningen mer positiva än nyare men det beror ju på att marknaden har förändrats sedan dess. Exempelvis sas det i flera tester att Marvel på vissa (men inte alla) områden nästan nådde upp till dyrare bilar som XC40 eller Ioniq 5, men nu kostar XC40 inte mycket mer än Marvel när det gäller leasing och Ioniq är billigare att köpa. Marvels leasingpris har gått upp och andra märken har legat stadigt eller gått ner, vilket ju förstås gör den relativt sämre för allt handlar ju om vad man får för sina pengar.

Jag var inne på att leasa ett tag med ett maxpris på drygt 4000 i månaden men tittade inte på Marvel för den var inte intressant för mig. För de pengarna kunde jag ju få en bil byggd på en elbilsplattform med snabbare laddning, mer kraft och större bagageutrymme, som Born exempelvis. Det är ingen SUV men det är inte negativt för mig.

Sen tänkte jag att jag skulle köpa en bil och igen tittade jag inte närmare på Marvel mer än en provsittning. Ioniq 5 exempelvis är billigare i inköp och är som Born byggd på en dedikerad elbilsplattform, har mycket snabbare laddning och mer plats överallt. Där fick man också bättre detaljkvalitet i inredningen, vilket är något jag verkar bry mig om mer än många men det kommer nog av min tid som kvalitetskontrollant på Volvo. Marvel kostar idag som billigast ungefär 500K, en Ioniq 5 kan man få för 480K eller för 510K får man det större batteriet och mer effekt.

Citat:

Jo folk är säkert nöjda, men det betyder inte att den är bättre än alternativen. Min uppfattning är att de flesta som köper en MG kommer från begagnade, eller i alla fall äldre och billigare, fossilbilar och då är inte ribban så hög liksom.

Citat:

Bortsett Ukraina-kommentaren så förstår jag inte riktigt vad du menar. Är biltester idag sämre än tidigare? Varför i så fall?

En sak som gäller all biljournalistik, och mycket annan journalistik som också handlar om tester, är att de tenderar att lägga för mycket vikt vid småsaker som irriterar sig på i början men som man lär sig att leva med ganska snabbt, som någon dåligt placerad knapp, någon ologisk symbol eller liknande. Och när det gäller elbilar specifikt så är det lite väl mycket fokus på snabbladdning och räckvidd. Det beror nog dels på att det är vad folk undrar om elbilar, speciellt sådana som inte har en elbil, men också att det är ett större moment i ett biltest än i att leva med en bil i vardagen. Biltester handlar ju om att försöka köra så mycket som möjligt på den korta tiden man har med en bil och då är det klart att både (snabb-) laddning och räckvidd är ganska kritiskt. Ser jag till mitt behov så hade jag nog klarat mig utan att snabbladda förutom på långresor, vilka jag kanske gör max fem om året exempelvis, så snabbladdningen är inte så kritisk för min del.

Permalänk
Medlem

En fråga till er som kör VAG: Har fått mail nu som säger ungefär "vi håller på att färdigställa bilen i Tyskland". Hur länge fick ni vänta på leverans efter det mailet?

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

Ni som har elbilar utan luftvärmepump, hur tycker ni att det fungerar på vintern? Tänker exempelvis på om ni har problem med att rutorna immar igen.

Det verkar ju vara standard bara hos de dyrare modellerna.

Mvh

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem

Jag är personligen tveksam om luftvärmepump verkligen är bättre än en ren elvärmare, behöver väl regelbunden service och ytterligare en rörlig del som kan gå sönder i bilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Ni som har elbilar utan luftvärmepump, hur tycker ni att det fungerar på vintern? Tänker exempelvis på om ni har problem med att rutorna immar igen.

Mvh

I vilken aspekt menar du nu ?

Permalänk
Medlem

Hela grejen med värmepump är ju att den sparar energi. Klart man kan sätta en elvärmare där, allt annat lika, men en schysst lvp har väl COP runt 2 även vid några minusgrader. Ner mot -30 är den värdelös men det är rätt få orter i landet som har så låga temperaturer mer än någon enstaka dag.

För info om din hemort, se Boverkets tabell över dvut: https://www.boverket.se/sv/om-boverket/publicerat-av-boverket...

Ett par exempel är Uppsala som ligger kring -14 och Umeå runt -18. Någonstans däremellan går väl gränsen för var en lvp är effektiv, således kan man i Umeå räkna med att behöva värma med el i ett par veckor per år men i övrigt är pumpen ett plus för den som saknar varmgarage.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Skrivet av Daniel75:

I vilken aspekt menar du nu ?

Ursäkta att jag har svårt att formulera mig. Är inte så kunnig om detta. Vanliga förbränningsbilar är ju lätta att värma upp eftersom de skapar massa spillvärme. Jag förstår att elbilarna till stor del värms upp av direktverkande el och att luftvärmepumpen effektiviserar energiöverföringen i bilen.

Det jag undrar är nog mest hur pass effektiva bilarna är när det är -15, dvs extremfall. Man drar med sig massvis med snö på skorna som smälter och förångas, bildar imma på fönstren. Försöker som okunnig bilda en uppfattning om värmesystemen generellt orkar med även vid extrem kyla.

Mvh,

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

Mvh

Värmepump eller inte har ingenting med imma på rutorna att göra, där skall du se till att få bort den fuktiga luften i kupén.

Har haft två bilar utan värmepump och en med värmepump och det är ingen större skillnad. Med värmepump drar bilen lite mindre energi men i realiteten innebär det någon minut mindre vid snabbladdaren samtidigt som värmepumpen låter mycket mer.

Hade helst varit utan den om jag fick välja då skillnaden i förbrukning överskuggas av vad bilen drar av att dundra fram i 140 km/h, och då är Model 3 ändå en av de mer effektiva bilarna i höga hastigheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Värmepump eller inte har ingenting med imma på rutorna att göra, där skall du se till att få bort den fuktiga luften i kupén.

Har haft två bilar utan värmepump och en med värmepump och det är ingen större skillnad. Med värmepump drar bilen lite mindre energi men i realiteten innebär det någon minut mindre vid snabbladdaren samtidigt som värmepumpen låter mycket mer.

Hade helst varit utan den om jag fick välja då skillnaden i förbrukning överskuggas av vad bilen drar av att dundra fram i 140 km/h, och då är Model 3 ändå en av de mer effektiva bilarna i höga hastigheter.

Har fått för mig att ac-lampan tänds på kia när man kör värme på framrutan och att det har med avfuktning att göra?

För AC är ju en bakvänd värmepump? Men köper man en luft-luft hemma kan den göra både och. Men i bilen är det separata system? På något sätt tänker jag mig också att en bil med VP klarar fukten bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

En fråga till er som kör VAG: Har fått mail nu som säger ungefär "vi håller på att färdigställa bilen i Tyskland". Hur länge fick ni vänta på leverans efter det mailet?

3-4 veckor vill jag säga efter 5 VAG bilar

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Har fått för mig att ac-lampan tänds på kia när man kör värme på framrutan och att det har med avfuktning att göra?

För AC är ju en bakvänd värmepump? Men köper man en luft-luft hemma kan den göra både och. Men i bilen är det separata system? På något sätt tänker jag mig också att en bil med VP klarar fukten bättre

Ja, man vill gärna köra AC på vintern för att avfukta. Om det är separata system trots att det finns en värmepump beror helt på hur de har byggt och jag vet inte hur alla tillverkare gör, men även bilar utan värmepump har en AC som de kan använda för att avfukta luften. Det värmepumpen gör är att man får effektivare uppvärmning när man är inom vissa temperaturspann.