Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Skapa en enklare, personlig Wikipedia?

Permalänk
Medlem

Skapa en enklare, personlig Wikipedia?

Hej

Jag arbetar som lärare och har blivit inspirerad av en hemsida som en annan lärare har skapat, nämligen, https://larare.at/

Jag skulle själv vilja skapa en liknande hemsida (som kanske ser lite bättre ut) med syftet att vara extremt enkel att navigera och hitta exakt det mina elever söker.

Målet med hemsidan är att skapa en digital plats där jag kan samla information om olika områden som jag tar upp med mina elever. Dels för att underlätta för mig själv i framtiden om jag byter arbete men även underlätta för mina elever att studera och repetera.

En eventuell funktion jag kan efterfråga i framtiden är att skapa en enklare lösenordsskyddad del till kollegor (där de kommer åt facit m.m.).

Det viktigaste för mig är att det är billigt. Jag behöver inte flashiga saker, tänk en personlig Wikipedia.

Vad har ni för råd? Jag har inga kunskaper alls inom det här området men är villig att lära mig.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

https://wordpress.com/ Enklare och billigare är svårt att hitta.

Permalänk

Nu verkar det ju inte som att du vill skapa en Wiki-sida, men MediaWiki är öppen källkod.
För dig finns det två användbara alternativ.
Antingen använder du Google sites, vilket många som använder Google Classroom väljer.

Personligen skulle jag nog köra på en Wordpress-installation. (Wordpress.org som är gratis). Många webbplatser använder denna plattform, inte bara som bloggplattform utan även som ett CMS (Content Management System).

De flesta webhotell erbjuder tjänsten att installera Wordpress från administrationssidan. Då kostar det runt 1000 kr per år inklusive webhotell och domännamn.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Har kört en del med Wordpress innan och det fungerar ju utmärkt! Jag sorterar innehåll (kurser) i kategorier och sedan kan man använda taggar för att öka sökbarheten ännu mer. Postar ett inlägg per lektion med info, länkar, workshops och memes

Permalänk
Medlem

Tänk på att det du skapar med direkt avsikt att använda i ditt arbete oftast tillfaller arbetsgivaren. Det kan ev bli problem om du tar med dig ”projektet” eller stryper tillgången till det för den nuvarande arbetsgivaren.

Hantera inte personuppgifter är ett tips. Börjar du göra det så blir det en helt annan nivå av åtagande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Tänk på att det du skapar med direkt avsikt att använda i ditt arbete oftast tillfaller arbetsgivaren. Det kan ev bli problem om du tar med dig ”projektet” eller stryper tillgången till det för den nuvarande arbetsgivaren.

Hantera inte personuppgifter är ett tips. Börjar du göra det så blir det en helt annan nivå av åtagande.

En arbetsgivare äger inte kunskap. Det är inget jag är orolig över.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

https://wordpress.com/ Enklare och billigare är svårt att hitta.

Det är dock ganska dyrt för syftet :/

Skrivet av gothenburg:

Nu verkar det ju inte som att du vill skapa en Wiki-sida, men MediaWiki är öppen källkod.
För dig finns det två användbara alternativ.
Antingen använder du Google sites, vilket många som använder Google Classroom väljer.

Personligen skulle jag nog köra på en Wordpress-installation. (Wordpress.org som är gratis). Många webbplatser använder denna plattform, inte bara som bloggplattform utan även som ett CMS (Content Management System).

De flesta webhotell erbjuder tjänsten att installera Wordpress från administrationssidan. Då kostar det runt 1000 kr per år inklusive webhotell och domännamn.

Google Sites är ett alternativ.
Är det möjligt att hosta en hemsida själv på en NAS eller liknande så det blir billigare?

Skrivet av evirob:

Har kört en del med Wordpress innan och det fungerar ju utmärkt! Jag sorterar innehåll (kurser) i kategorier och sedan kan man använda taggar för att öka sökbarheten ännu mer. Postar ett inlägg per lektion med info, länkar, workshops och memes

Tack för tipset! Betalar du även för den tjänsten eller använder du gratis versionen?

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av FBGKimpan:

Det är dock ganska dyrt för syftet :/

kallar du 30 SEK i månaden dyrt? wordpress.com är gratis om du accepterar annonser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

kallar du 30 SEK i månaden dyrt? wordpress.com är gratis om du accepterar annonser.

För syftet, ja det gör jag.

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Om man behöver många användare med olika rättigheter är det kanske inte tillräckligt, men för en enkel personlig wiki är annars Tiddlywiki rätt trevligt. Det går till och med att köra utan webbserver.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag hade varit försiktig med låta eleverna använda (eller t o m bli "beroende" av resurser som skapas/förvaltas utanför skolans regi. Även om det initialt enbart handlar om statisk information kan det lätt växa och vips har du bidragit till att skapa "skugg-it" eller användarkonton som skapar förvirring eller integritetsproblem. Eller så strular det av någon anledning och du är ensam ansvarig för att få det att rulla igen.

Har din arbetsplats verkligen ingen egen plattform du kan få utrymme i? Typ Ping Pong, Fronter, itslearning, VKlass eller nåt sånt. Jag hade undersökt det noga först.

Men om du är konsult eller så så är det kanske mer motiverat att sammanställa och tillgängliggöra ditt material på egen hand. För mina senaste projekt har jag använt GitHubs tjänster och tycker det fungerar väldigt bra. Om du vill skapa en enkel hemsida (typ HTML, CSS och JS) kan du göra det med GitHub Pages genom ett repository och sedan slå på den funktionen. Sen kan besökarna nå webbsidan via account.github.io/repo/. Hos GitHub finns det även färdiga funktioner för Wiki, enklare besöksstatistik, med mera. Har för mig att du kan använda ditt eget domännamn för GitHub Pages, förresten.

Och även om arbetsflödet egentligen är tänkt att vara Git-baserat går det alldeles utmärkt att redigera direkt i webbläsaren eller i princip dra-och-släppa filer från din filhanterare.

Gratis, stabilt och relativt enkelt. "Nackdelen" är att all din kod och ditt innehåll måste vara publikt, så inga lösenordsskyddade delar, med andra ord.

https://pages.github.com/

Edit, här är ett exempel:
https://ycl6.github.io/GitHub-Pages-Demo/ som presenterar innehållet i repot https://github.com/ycl6/GitHub-Pages-Demo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Hej,

Jag hade varit försiktig med låta eleverna använda (eller t o m bli "beroende" av resurser som skapas/förvaltas utanför skolans regi. Även om det initialt enbart handlar om statisk information kan det lätt växa och vips har du bidragit till att skapa "skugg-it" eller användarkonton som skapar förvirring eller integritetsproblem. Eller så strular det av någon anledning och du är ensam ansvarig för att få det att rulla igen.

Har din arbetsplats verkligen ingen egen plattform du kan få utrymme i? Typ Ping Pong, Fronter, itslearning, VKlass eller nåt sånt. Jag hade undersökt det noga först.

Men om du är konsult eller så så är det kanske mer motiverat att sammanställa och tillgängliggöra ditt material på egen hand. För mina senaste projekt har jag använt GitHubs tjänster och tycker det fungerar väldigt bra. Om du vill skapa en enkel hemsida (typ HTML, CSS och JS) kan du göra det med GitHub Pages genom ett repository och sedan slå på den funktionen. Sen kan besökarna nå webbsidan via account.github.io/repo/. Hos GitHub finns det även färdiga funktioner för Wiki, enklare besöksstatistik, med mera. Har för mig att du kan använda ditt eget domännamn för GitHub Pages, förresten.

Och även om arbetsflödet egentligen är tänkt att vara Git-baserat går det alldeles utmärkt att redigera direkt i webbläsaren eller i princip dra-och-släppa filer från din filhanterare.

Gratis, stabilt och relativt enkelt. "Nackdelen" är att all din kod och ditt innehåll måste vara publikt, så inga lösenordsskyddade delar, med andra ord.

https://pages.github.com/

Edit, här är ett exempel:
https://ycl6.github.io/GitHub-Pages-Demo/ som presenterar innehållet i repot https://github.com/ycl6/GitHub-Pages-Demo.

Allt jag skapar är mitt egna och eleverna är beroende av det. Det är så yrket fungerar. Eleverna är konstant beroende av andra hemsidor och resurser. Andra plattformer som vklass, classroom och så vidare är kopplade till mitt arbetsplats och kräver att jag skriver om sakerna eller publicerar informationen gång på gång.

En lärare skapar sitt egna material och det är inte en skola som ger dig materialet du ska lära ut.

Jag tror folk grovt missförstår vad syftet är med hemsidan. Det är information. Inga konton, inga funktioner, inga tjänster. Det kommer aldrig någonsin finnas behov av att skapa konton till eleverna eller att eleverna ska komma åt funktioner. Om det skulle finnas någon form av konto, skulle det vara för att få tillgång till mitt facit.

Jag håller genomgång.
Jag ger eleverna uppgifter.
Jag säger "Om ni vill repetera det jag gått igenom, se här: Länk"

Om ni kollar på hemsidan som jag länkade från första början, https://larare.at/ . Det är något sånt jag vill göra. Ren information som inte förändras.

"Shakespeare är en författare från England. Han skrev kända verk som Romeo och Juliet." <-----

Visa signatur

Fractal North | AMD 7 7800XD | Asus 1080 TI Turbo | Noctua D15 | MSI B650 Tomahawk | Corsair Dominator Platinum 32GB | MSI A1000G | WB Black NVMe 500 GB | WB Blue NVMe 1 TB | Samsung 840 250GB | Seagate 7200RPM 500GB

Pixel 7 pro

Permalänk

Jag hävdar fortfarande att 1000 kr för ett webhotell per år inte är mycket pengar, men man kan givetvis själv hosta sin sida. Men Wordpress är ett mycket kompoetent verktyg, om man nu inte vill hårdkoda in allt som sidan trådskaparen refererar till.

Personligen hyr jag en VPS för 60 kr per månad, men det beror på att det var billigare än webbhotell och jag får irssi 24/7.

Alla borde äga sitt namn som domännamn för dryga hundralappen per år.

Billigaste är väl 20-50 kr per månad för webhotellpaket i Tyskland...

https://www.hetzner.com/webhosting

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Hett tips: köp en billig dator som klarar en webbserver galant (till exempel en Raspberry Pi 4 + kylning (exempel) + extern SSD (minneskort gör servern slö)), och sen peta in till exempel DokuWiki (se fler alternativ).

Eftersom Raspberry Pi är känd för och vara snål, så kommer din elräkning inte höjas mycket alls, kanske med några fåtal kronor per månad, om ens det. Jag har en RPi 4-server som är igång 24/7 sen kanske förra året, och jag har inte märkt någon skillnad på den månadsvisa elräkningen. Det enda som kostar mer, är domänen, men det är kanske en hundring per år vi snackar om här, beroende på vilken domän du ska ha. .SE-domän kostar till exempel runt 98 kr per år på Miss Hosting.

Och om du skaffar en egen server, så kan du peta in en SFTP-server. På så sätt kan dina elever ladda upp till exempel läxor till dig. Eller varför låta dom bidra till förbättringar i någon artikel på wiki-sidan, som du sedan måste läsa igenom för att låta ändringarna synas på webbsidan. Möjligheterna med en egen server är väldigt många!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.