Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det inte bara VW som har det? Och inte på deras elbilar vad jag förstår. MB verkar också ha något skydd på en del modeller visserligen.

jag hade så på min Passat från 2017, men inte på min Audi från 2020..

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Va? VW har ju kameran bakom emblemet men Volvo kör ju med sin monterad på bakluckan. Får göra rent min backkamera på V60n med ojämna mellanrum. Det är en 2019 års modell så den har senaste karossen.

yepp hade så på min Passat, sjukt najs, alltid ren kamera, å kameran var stor med mycket lins, så man kunde se väldigt mycket beroende på vilken "mode" man valde, på min dyra Audi från 2020 så sitter den ute i skiten, man kan spola av kameran med spolarvätska för att få bättre bild, men man lär göra rent den ändå ganska ofta från dam osv som spolarvätskan inte riktigt får bort under en längre periods användning på vintern.

Så backkameran på A4:an suger jämfört med den på Passaten jag hade.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag skulle säga tvärt om, de flesta bilarna har rena kameror för att de döljs oftast bakom emblemet, såvidare du inte bara kör skräp-bilar som har en ful och fullt synlig kamera 24/7.

Hört talas om Ljudnedskräpning? Dagens elbilar låter hundra gånger mer än en random bränslebil p.g.a. den efterblivna lagen och tillverkarnas cp-ljud.

min passat 2017, kostade 350ish K hade infällbart, min Audi A4 2020 som kosta mer än 500K har inte det... går inte ens att välja som tillval på Audin att få den infällbar.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

min passat 2017, kostade 350ish K hade infällbart, min Audi A4 2020 som kosta mer än 500K har inte det... går inte ens att välja som tillval på Audin att få den infällbar.

De anpassar kanske bilarna efter komponentbristen. Infällbar kamera kräver ändå lite mer elektronik. Eller så är det bara ett faktum att bilindustrin inte anpassar bilar till nordiska förhållanden. Finns nog inget land där bilen blir så skitig så snabbt som i Sverige.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast är det ändå inte upp till föraren att vara vaksam på vad som sker bakom bilen när man backar? Personligen skulle jag säga att 360 kameror eller åtminstone en wide-angle backkamera borde varit standard på bilar idag.

Jo, absolut. Det håller jag 100% med om. Är själv extremt försiktig när jag backar. Vi har katt som ibland kan ställa sig dumt, och vid parkeringar vid livsmedelsbutiker så är det ofta många barn som plötsligt kan springa ut bakom bilen.

Här hjälper ju som du säger bra backkameror väldigt mycket bättre än speglarna tycker (även om jag slänger en blick i de också). Speciellt gillar jag den vy där man får upp även sidokamerorna i bilden.

Men detta sagt, och håller med att det är 100% förarens ansvar att inte köra på någon eller något, så kan det ändå vara en poäng med ett lite mindre varningssignal/ljud när man backar en modern och väldigt tyst bil.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, absolut. Det håller jag 100% med om. Är själv extremt försiktig när jag backar. Vi har katt som ibland kan ställa sig dumt, och vid parkeringar vid livsmedelsbutiker så är det ofta många barn som plötsligt kan springa ut bakom bilen.

https://images.ctfassets.net/jyl3c0cp0pqs/7mxdlGXsP3bMev1w5ZJ4fD/44b28f14f52bcb79c9ab2747b461be10/020.jpg

Jepp, djur och barn kommer inte sluta springa bakom bilarna bara för att de piper eller låter mer.

Fan.. Teslas infotainment är något som verkligen får mig att överväga en Tesla nästa gång. Så sjukt mycket bättre än allt jag sett hitintills. Enkelt, stilrent och bara fungerar. Läst att Marveln är helt fylld med buggar i nuvarande version. Ska bli spännande att vara betatestare de första månaderna.. 🤣

Förresten, kanske lite off topic, jag hade ingen aning om att auto-stop systemen inte stannar för djur såsom hundar och katter. Egentligen förståeligt då man inte vill att bilen själv ska panikbromsa på motorvägen pga ett litet djur. Men jag antog ändå att i lägre fart så skulle de nya bilarna åtminstone bromsa in lite för att förhindra olycka.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inaktiv

Nu är det bekräftat officiellt att medel tillförs för klimatbilsbonusen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nu är det bekräftat officiellt att medel tillförs för klimatbilsbonusen

Var aldrig ens orolig för detta. Sossarna har för mycket att förlora om de plötsligt skulle ändra sig.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SweViver:

Var aldrig ens orolig för detta. Sossarna har för mycket att förlora om de plötsligt skulle ändra sig.

Nej, det var nog ingen. Likväl är det bra att det är officiellt bekräftat. Det tog lite lång tid, men det är såklart fint att baka in det med de andra reduceringarna av drivmedelsskatten så det ser ut som en till åtgärd, trots att den i sig redan bör ha varit självklar.

Permalänk
Medlem

Det är väl inte klubbat än? "Regeringen föreslår....."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-har-presst...

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Jag är kluven. Vi har multivan idag och biltypen som sådan är överlägsen SUV och MPV för just vår situation, just nu. 3 barn i bilstol, barnvagn etc som ska lastas in och ur. Kunna sätta en vuxen bak och höja stämningen när de är less, eller hjälpa dem med praktiska saker som att fika utan att kladda. Besöka någon som inte har barn? Lugnt, släng in en barnstol där bak, det finns plats. Skidsemester? Skjut in dem längs golvet och slipp takboxen.

Buzzen täcker ovanstående galant, så för alla som kör stor SUV idag är den absolut ett alternativ om priset är rätt.

Skillnad mot multivan är dels framkomlighet (lägre frigång), och dragvikt. Det första är mest en trevlig grej för föraren, övriga uppskattar nog det lägre insteget som kommer med en lägre bil. Det andra är en dealbreaker för ett fåtal, vi som vill dra husvagn på 2 ton. Kan de lösa dragvikten är jag villig att kompromissa med markfrigången.

Jag sitter lugnt och inväntar en elektrisk G-wagen. Arnold Schwarzenegger har en specialare, annars är EQG på gång - men nog inte lika hardcore. Täcker samtliga behov!

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Leyer:

Det är väl inte klubbat än? "Regeringen föreslår....."
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/finansministern-har-presst...

Ja nej, förvisso ska det röstas om i riksdagen också. Det har röstats genom alla andra gånger och det lär bli samma sak nu.

Permalänk
Medlem

Aiways U6

Vet inte om det är "gammeln" i mig men detta ser ut som en leksak. En "vinge" för många och interiören ser rakt igenom ut som en gimmick. Annorlunda för sakens skull. Lekfull design som väger väldigt hårt åt "Made in China" som man känner igen sedan gammalt. Motargument och andra åsikter emottages gärna!

PS. Jag förstår att detta är en konceptbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

I Norge tittade man på att helt förbjuda försäljning av fossilbilar runt 2025 men man kom fram till att ett förbud helt enkelt inte behövdes, försäljningen skulle upphöra helt av sig självt. Nu är detta Norge och man har drivt elbilar hårt men liknande beslut har tagits i många länder:

https://en.wikipedia.org/wiki/Phase-out_of_fossil_fuel_vehicl...

De marknadsanalyser jag sett räknar med en kollaps av hybridförsäljningen under 2021-2022. Det är en flod av rena elbilar som kommer ut nämaste åren och hybriden är bara för dyr och komplex för att kunna konkurrerar med rena elbilar.

Vad gäller infrastrukturen så tycker jag att jag ser laddstolpar lite överallt nu. Det går fort. El finns ju överallt så att ställa upp laddstolpar kräver inte så mycket och kostar inte så mycket. Men visst, det finns en del kvar att göra.

Dramatiken kommer när elbilen är billigare än fossilbilen i inköp. Och billigare i drift. Och bättre att köra. Och fossilbilen står inför säljförbud. Vi är snart där och vem kan då med berått mod gå och köpa en fossilbil? Det blir samma visa som så många gånger förut när ny teknik slår ut den etablerade.

Oh boy vilken killgissning. Elstoplar drar enorma mängder ström som måste styras (läs styrenheter) och helst centralt. För att inte nämna att strömförsörjningen av alla stolpar måste ju säkras upp. Blir ju att bygga ut elnätet i fastigheten och kanske till och med TILL fastigheten.

Visa signatur

Ingen part kan vinna eller förlora en diskussion, då en diskussion är för gruppens gemensamma utveckling kring ett ämne.
►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1ntos:

Oh boy vilken killgissning. Elstoplar drar enorma mängder ström som måste styras (läs styrenheter) och helst centralt. För att inte nämna att strömförsörjningen av alla stolpar måste ju säkras upp. Blir ju att bygga ut elnätet i fastigheten och kanske till och med TILL fastigheten.

Behövs egentligen bara lastbalansering som styrning, kan självklart krångla till det med lite balanserings batterier som kompensation för lägre säkring under en stunds överlast.
Jag kommer inte på namnet men den tekniken används i Örebro bland någon fastighetsägare, dock för nedsäkring och kompensera för de få strömspikar de hade.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Aiways U6

https://youtu.be/SRK9dz_OuVI

Vet inte om det är "gammeln" i mig men detta ser ut som en leksak. En "vinge" för många och interiören ser rakt igenom ut som en gimmick. Annorlunda för sakens skull. Lekfull design som väger väldigt hårt åt "Made in China" som man känner igen sedan gammalt. Motargument och andra åsikter emottages gärna!

PS. Jag förstår att detta är en konceptbil.

Jag tycker den ser ball ut! Lite futuristiskt och kanske lite som en leksaksbil som du säger, men inget fel med det egentligen. Kul att de vågar sticka ut. EV6an är ju också åt det hållet egentligen. Synd bara att Aiways inte satsar på nån prestandamodell. Typ nå 300-400 hästars variant.

Även om jag inte har några planer att köpa/leasa en Aiways själv så tycker jag att det är kul med fler bilmodeller och märken på marknaden. De satsar väl på att ha en ny modell per år läste jag. Sambon har förresten beställt en U5. Ingen superkul elbil precis, men rymlig och praktisk. Kommer säkert köra den själv ibland också när jag behöver det extra utrymmet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Skrivet av snajk:

Är det inte bara VW som har det? Och inte på deras elbilar vad jag förstår. MB verkar också ha något skydd på en del modeller visserligen.

ID.3 har kameran bakom emblemet, men om det ändrats pga. komponentbrist vågar jag inte säga något om.
Övriga ID bilar däremot har kameran utanför/under vid "handtaget", men de har i alla fall spolning.

Edit: Stavning

Visa signatur

"Jack of all trades, master of none."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MP-Jan:

Aiways U6

https://youtu.be/SRK9dz_OuVI

Vet inte om det är "gammeln" i mig men detta ser ut som en leksak. En "vinge" för många och interiören ser rakt igenom ut som en gimmick. Annorlunda för sakens skull. Lekfull design som väger väldigt hårt åt "Made in China" som man känner igen sedan gammalt. Motargument och andra åsikter emottages gärna!

PS. Jag förstår att detta är en konceptbil.

Håller med helt. Det känns som om de tittat mycket på Polestar 2 och fastnat för formen och några gimmickar och gått all in på de liksom. Utsidan är ful men inte katastrofalt, eller relativt andra så är det inte katastrof i alla fall exempelvis 2008 är ju ful på ett liknande sätt. Insidan ser billig och plastig ut, och för mycket färger och gimmickar.

Skrivet av m1ntos:

Oh boy vilken killgissning. Elstoplar drar enorma mängder ström som måste styras (läs styrenheter) och helst centralt. För att inte nämna att strömförsörjningen av alla stolpar måste ju säkras upp. Blir ju att bygga ut elnätet i fastigheten och kanske till och med TILL fastigheten.

Det är ju svårt att säga emot sådana generella argument, visst kan det bli så att man behöver bygga ut elen men är det ett så stort problem? Å andra sidan så finns det ju el dragen till de flesta ställen redan. Här utanför har vi exempelvis gatubelysning som tidigare var feta lampor på flera hundra watt styck och idag är det LED-lampor som drar en bråkdel, alltså är elen "i gatan" överdimensionerad så mycket att man skulle kunna sätta ut kanske en (långsam) laddstolpe vid var tredje gatlampa eller så. Har man tur kanske det finns marginal så att man kan sätta fler. Här går dock spårvagnar också och de har ju anslutningar till elstationer med jämna mellanrum så det går ju att lösa liksom. Saken är ju att elbilar, i alla fall privatkörda, mestadels laddas på natten när elförbrukningen i övrigt är låg och elen är billig. Alltså är det sällan ett problem med brist på el. Snabbladdare är en annan sak, men det är inte vad vi diskuterar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tycker den ser ball ut! Lite futuristiskt och kanske lite som en leksaksbil som du säger, men inget fel med det egentligen. Kul att de vågar sticka ut. EV6an är ju också åt det hållet egentligen. Synd bara att Aiways inte satsar på nån prestandamodell. Typ nå 300-400 hästars variant.

Även om jag inte har några planer att köpa/leasa en Aiways själv så tycker jag att det är kul med fler bilmodeller och märken på marknaden. De satsar väl på att ha en ny modell per år läste jag. Sambon har förresten beställt en U5. Ingen superkul elbil precis, men rymlig och praktisk. Kommer säkert köra den själv ibland också när jag behöver det extra utrymmet.

Håller med om effekten. Min ribba går vid just 300kw. Allting under känns som en kompromiss.

Det är inget fel med att sticka ut. Sånt gillar jag men i det här fallet... Nä.

Skrivet av snajk:

Håller med helt. Det känns som om de tittat mycket på Polestar 2 och fastnat för formen och några gimmickar och gått all in på de liksom. Utsidan är ful men inte katastrofalt, eller relativt andra så är det inte katastrof i alla fall exempelvis 2008 är ju ful på ett liknande sätt. Insidan ser billig och plastig ut, och för mycket färger och gimmickar.

Fronten är snygg-ish men baken är inget annat än fugly. Det här med sidoprofilen, ffa. "höga sidor" som nämnts tidigare, är sannolikt en konsekvens av batteripaketeringen. Vettig ergonomi kräver att man kompenserar för att batterierna är utrymmeskrävande.

RSymons om detta i MY:

Det är nog inte så konstigt att många bilar ser lite lika ut då dom flesta ser samma problem och löser på snarlikt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Håller med helt. Det känns som om de tittat mycket på Polestar 2 och fastnat för formen och några gimmickar och gått all in på de liksom. Utsidan är ful men inte katastrofalt, eller relativt andra så är det inte katastrof i alla fall exempelvis 2008 är ju ful på ett liknande sätt. Insidan ser billig och plastig ut, och för mycket färger och gimmickar.

Det är lite kul att du jämför precis allt med Volvo/Polestar. Som att det vore nån sorts referens för elbilar

Inte mycket Polestar där om du frågar mig, kanske möjligen det faktum att hela bilen är förhöjd på samma sätt som en Polestar pga batteriet. Blir så tydligt när bilen är en crossover och inte en SUV. Proportionerna blir lite konstiga. Precis som de är på Polestar.

Smaken är som baken, det köper jag. Jag gillar färg iofsig, speciellt om det är ett par matchande färger som mixas. Men om något ser plastigt ut så behöver det inte betyda att det faktiskt ÄR plastigt. En högst plastig bil (som faktiskt inte "ser" så plastig ut på bild) är ID4 om du frågar mig. Merparten av dörrarna är täckta av nån billig plast som man känner igen från typ en gammal Skoda Fabia. Knacka på dörren eller mittkonsolen en gång så låter det som att det vore helt tomt inuti. ID4 är ingen dum bil alls tycker jag. Ful är den inte heller. Men plastig är den om något. Hindrar dock inte folk från att köpa den.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweViver:

Det är lite kul att du jämför precis allt med Volvo/Polestar. Som att det vore nån sorts referens för elbilar

Det gör jag verkligen inte, jag har ingen förkärlek för Volvo på något sätt.

Pratar vi tillverkning så är det ju mestadels därifrån jag har erfarenhet dock, och det är ju inte ovanligt på forumet. Det är inte så många som har jobbat på Mercedes, Porsche, Cadillac eller VW liksom, men det finns nog rätt många som har jobbat på Volvo. Dock har jag besökt några andra tillverkare också, och det känns ganska likt som det var på Volvo, men jag har ju inte jobbat där så jag kan inte uttala mig om deras processer eller liknande.

Citat:

Inte mycket Polestar där om du frågar mig, kanske möjligen det faktum att hela bilen är förhöjd på samma sätt som en Polestar pga batteriet. Blir så tydligt när bilen är en crossover och inte en SUV. Proportionerna blir lite konstiga. Precis som de är på Polestar.

Ser du inte profilen, den feta C-stolpen, den korta men höga bakluckan, framdelens profil? För mig känns det väldigt Polestar 2. Profilen är mest lik den i mina ögon, oavsett om man jämför med elbilar eller "vanliga".

Citat:

Smaken är som baken, det köper jag. Jag gillar färg iofsig, speciellt om det är ett par matchande färger som mixas. Men om något ser plastigt ut så behöver det inte betyda att det faktiskt ÄR plastigt. En högst plastig bil (som faktiskt inte "ser" så plastig ut på bild) är ID4 om du frågar mig. Merparten av dörrarna är täckta av nån billig plast som man känner igen från typ en gammal Skoda Fabia. Knacka på dörren eller mittkonsolen en gång så låter det som att det vore helt tomt inuti. ID4 är ingen dum bil alls tycker jag. Ful är den inte heller. Men plastig är den om något. Hindrar dock inte folk från att köpa den.

Jag håller med om att den är plastig, men jag håller inte med om att den inte är ful.

Men bilen vi diskuterar ser väldigt plastig ut, så mycket att det vore extremt förvånande om känslan var bättre än hur den ser ut.

Sen är det förstås inte så viktigt för alla, men för mig är inredningskvalitet, eller kanske snarare kvalitetskänsla, väldigt viktigt. Det kan vara någon form av yrkesskada efter min tid som kvalitetskontrollant, men jag har för mig att det var en viktig aspekt för mig även innan dess. Jag kom ihåg när 850 kom exempelvis (tillbaka till Volvo, men det är ju en vanlig bil ), och det kändes som ett stort lyft jämfört med tidigare Volvo-modeller. Samma sak första gången jag åkte i en "P-bil" alltså S80/V70N, inredningen kändes som ett väldigt lyft gentemot föregående modeller. Men det var också samma när min farsa bytte från en Golf till en A4:a, det var väldigt uppenbart att Audin var sjukt mycket trevligare inuti liksom. Samma känsla fick jag inte när efterföljande V70/S80 "II" kom. Inredningen var snygg på avstånd, mer avskalad än tidigare, men kvaliteten kändes rätt mycket sämre. Ett typexempel var ju innertaket som på P-modellerna bestod av filt (kanske fleece) på någon tjock vaddering, men på efterföljarna var det någon slags nylonväv med tunn vaddering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Samma sak första gången jag åkte i en "P-bil" alltså S80/V70N, inredningen kändes som ett väldigt lyft gentemot föregående modeller. Men det var också samma när min farsa bytte från en Golf till en A4:a, det var väldigt uppenbart att Audin var sjukt mycket trevligare inuti liksom. Men det var också samma när min farsa bytte från en Golf till en A4:a, det var väldigt uppenbart att Audin var sjukt mycket trevligare inuti liksom. Samma känsla fick jag inte när efterföljande V70/S80 "II" kom. Inredningen var snygg på avstånd, mer avskalad än tidigare, men kvaliteten kändes rätt mycket sämre.

För mig känns det som att kvaliteten peakade på VCC med V70N. Sedan dess har det gått utför med både interiörkvalitet, men även kvalitet rent generellt på bilarna. V70II blev ett steg åt sämre kvalitet, och med V90 så rasade kvaliteten ytterligare.

Även stolarna, som jag alltid tyckt är klassledande hos Volvo, hade sin peak på V70N/P2. Där är fortsatt världsklass på stolarna hos Volvo, men ändå inte lika bra som just den generationen.

Detta raset i kvalitet var en, av flera orsaker, att vi bytte från Volvo kombi (som vi haft i 15 år, och två stycken i familjen) till Mercedes E-klass.

Men sedan är inte max kvalitet allt. Bilen skall ju även fungera praktiskt i vardagen och ha de köregenskaper som man önskar.

Polestar 2 PP är ju verkligen riktigt kul och trevlig att köra! Så där scorar den helt för mig. Det var en av de elbilar jag funderade på att byta från min gamla Tesla M3 till (tillsammans med Taycan), men för mig fallerade det på att kupén var alldeles för trång och klaustrofobisk för mig. Värst var högerknät som hela tiden slog i den gigantiska mittkonsolen (det problemet hade jag aldrig på våra V70).

Det andra problemet var den gigantiskt höga energiförbruknigen och långsamamma snabbladdningen. Tyvärr var även det en show stopper för mig. Annars en mycket trevlig bil på många sätt, förutom att vara lite trång i kupé. Gillade halvkombiluckan och lösningen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av martinot:

För mig känns det som att kvaliteten peakade på VCC med V70N. Sedan dess har det gått utför med både interiörkvalitet, men även kvalitet rent generellt på bilarna. V70II blev ett steg åt sämre kvalitet, och med V90 så rasade kvaliteten ytterligare.

Jo det håller jag med om. Det var väldigt tydligt i fabriken under övergången, Volvos komponenter kändes för det mesta gedigna medan Ford-komponenterna som de nyare bilarna hade ofta kändes väldigt mycket klenare. Dock tycker jag nog att inredningen lyftes en aning i övergången bort från Ford till V90 och så. Inte riktigt upp till V70N-nivå kanske men ändå ett lyft. Kvalitetsmässigt för komponenter "under skalet" så tror jag dock att kvaliteten fortsatt nedåt. Vi Bilägares rost-test är ju rätt talande exempelvis, där de har gett dåliga betyg till nya Volvo och deras långtest V90 har fått ganska omfattande rostangrepp.

Sen finns det förstås undantag på vissa detaljer. Träpanelerna blev trevligare under Ford exempelvis, sannolikt inte tack vare Ford utan mer att trenden gick åt det hållet, men det är matta trät med "öppna porer" känns väldigt mycket trevligare än tidigare blank-lackade och polerade paneler som lika gärna kunde vara plast exempelvis.

Citat:

Även stolarna, som jag alltid tyckt är klassledande hos Volvo, hade sin peak på V70N/P2. Där är fortsatt världsklass på stolarna hos Volvo, men ändå inte lika bra som just den generationen.

Håller med om detta också. Men även i stolarna så tycker jag "Geely-byggda" är lite bättre än "Ford-byggda", men inte i klass med gamla Volvo. Lädret i V70/S80 II är mestadels sjukt tunt och blir snabbt sprött. Dock var det ju trevligt att de kom med ventilerade stolar exempelvis.

Citat:

Detta raset i kvalitet var en, av flera orsaker, att vi bytte från Volvo kombi (som vi haft i 15 år, och två stycken i familjen) till Mercedes E-klass.

Men sedan är inte max kvalitet allt. Bilen skall ju även fungera praktiskt i vardagen och ha de köregenskaper som man önskar.

Jo precis. Folk har olika prioriteringar. För mig ligger kvalitetskänslan högt på priolistan, före back-kamera och liknande saker som många verkar tycka är väldigt viktigt.

Citat:

Polestar 2 PP är ju verkligen riktigt kul och trevlig att köra! Så där scorar den helt för mig. Det var en av de elbilar jag funderade på att byta från min gamla Tesla M3 till (tillsammans med Taycan), men för mig fallerade det på att kupén var alldeles för trång och klaustrofobisk för mig. Värst var högerknät som hela tiden slog i den gigantiska mittkonsolen (det problemet hade jag aldrig på våra V70).

Jo absolut. En del gillar denna "omfamnande" känsla men för mig känns det också instängt. Ingen dealbreaker kanske, men för det priset hade jag nog velat ha lite mer utrymme.

Citat:

Det andra problemet var den gigantiskt höga energiförbruknigen och långsamamma snabbladdningen. Tyvärr var även det en show stopper för mig. Annars en mycket trevlig bil på många sätt, förutom att vara lite trång i kupé. Gillade halvkombiluckan och lösningen.

Jepp. Jag fattar inte att inte fler elbilar (eller bilar i allmänhet) har anammat halvkombilucka, "fast-back" eller vad man nu vill kalla det. E-tron GT exempelvis, eller Model 3. Det hade gjort bilarna mycket mer praktiska. Skoda Superb hade ju en kombinerad lucka, där man kunde öppna som en sedan eller halvkombi beroende på vilken knapp man tryckte på liksom, det var ju supersmart, varför inte anamma den idén? Patent kanske visserligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

För mig känns det som att kvaliteten peakade på VCC med V70N. Sedan dess har det gått utför med både interiörkvalitet, men även kvalitet rent generellt på bilarna. V70II blev ett steg åt sämre kvalitet, och med V90 så rasade kvaliteten ytterligare.

Även stolarna, som jag alltid tyckt är klassledande hos Volvo, hade sin peak på V70N/P2. Där är fortsatt världsklass på stolarna hos Volvo, men ändå inte lika bra som just den generationen.

Detta raset i kvalitet var en, av flera orsaker, att vi bytte från Volvo kombi (som vi haft i 15 år, och två stycken i familjen) till Mercedes E-klass.

Men sedan är inte max kvalitet allt. Bilen skall ju även fungera praktiskt i vardagen och ha de köregenskaper som man önskar.

Polestar 2 PP är ju verkligen riktigt kul och trevlig att köra! Så där scorar den helt för mig. Det var en av de elbilar jag funderade på att byta från min gamla Tesla M3 till (tillsammans med Taycan), men för mig fallerade det på att kupén var alldeles för trång och klaustrofobisk för mig. Värst var högerknät som hela tiden slog i den gigantiska mittkonsolen (det problemet hade jag aldrig på våra V70).

Det andra problemet var den gigantiskt höga energiförbruknigen och långsamamma snabbladdningen. Tyvärr var även det en show stopper för mig. Annars en mycket trevlig bil på många sätt, förutom att vara lite trång i kupé. Gillade halvkombiluckan och lösningen.

Det är för mig lite motsägelsefullt att dissa Volvo för detaljkvalitet och sedan gå all in på en Tesla. Missförstå mig rätt, Tesla är bra på mycket, men Tesla är för mig kungen på bristfällig passning, detaljkvalitet och diverse småfel.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av snajk:

Jepp. Jag fattar inte att inte fler elbilar (eller bilar i allmänhet) har anammat halvkombilucka, "fast-back" eller vad man nu vill kalla det. E-tron GT exempelvis, eller Model 3. Det hade gjort bilarna mycket mer praktiska. Skoda Superb hade ju en kombinerad lucka, där man kunde öppna som en sedan eller halvkombi beroende på vilken knapp man tryckte på liksom, det var ju supersmart, varför inte anamma den idén? Patent kanske visserligen.

Där håller jag verkligen med - inte bara på elbilar i.o.f.s. Men nu handlar ju tråden just om dem. Det är verkligen en av de få saker som jag saknar på min Model 3. Det är ingen dealbreaker - då hade jag köpt en annan bil - Men nog hade det varit betydligt mer praktiskt med halvkombibaklucka. Men det väldigt sluttande taket/bakrutan så ser den ju t.o.m. redan ut som en halvkombi!

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är för mig lite motsägelsefullt att dissa Volvo för detaljkvalitet och sedan gå all in på en Tesla. Missförstå mig rätt, Tesla är bra på mycket, men Tesla är för mig kungen på bristfällig passning, detaljkvalitet och diverse småfel.

Har du varit i närheten av en relativt ny Tesla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är för mig lite motsägelsefullt att dissa Volvo för detaljkvalitet och sedan gå all in på en Tesla. Missförstå mig rätt, Tesla är bra på mycket, men Tesla är för mig kungen på bristfällig passning, detaljkvalitet och diverse småfel.

Njae, då läser du (och ni som tryckt på like) mig lite fel.

Jag dissar inte Volvo för kvalitet. Men påtalar bara att de själva sänkt sin kvalitet, som jag (som mångårig Volvo-kund med massor av generationers Volvo i familjen) jämfört med P2-plattformen (V70N). Där upplever jag att den var som allra högst.

Sedan håller jag med om att kvalitet inte är allt. Så Volvo har säkert gjort rätt som sänkt sin kvalitet med åren, då kunder i dag (inklusive jag själv) delvis prioriterar annorlunda.

Tex. så är det för mig viktigare att jag kommer fram enkelt. Att elbilen laddar snabbt, har gott om möjligheter att ladda (behöver jag köa slutar jag med elbilar), och att förbrukningen är låg med lång räckvidd som följd.

Tesla har inte den snyggaste exteriören (även om jag personligen älskar den skandinaviska och minimalistiska interiören), och de har kvalitetsproblem med montering, och lackkvalitet. Det är helt riktigt.

Men för mig hjälper det inte att ha super-duper-kvalitet, om bilen inte fungerar i vardagen, och om den inte är inspirerande och rolig att köra.

Polestar 2 PP har högre kvalitet, och är inspirerande att köra, men om den inte tar mig från A-B på ett enkelt sätt så är det ett större problem, och en show stopper för mig, än helt perfekt lackkvalitet (det och annat löser Tesla på garanti, så det är ju inte heller för evigt problem).

Tyvärr trumfar praktiska saker mer för mig än kvalitet och design, även om jag kan uppskatta allt.

Även en trång instängd kupé där jag slår i högerknät i mittkonsolen är också i princip en show stopper för mig gällande PS2.

Självklart önskar jag att det fanns en perfekt (el)bil, men än så länge så har jag inte funnit någon.

Då måste man ju kompromissa, och jag får då helt enkel prioritera de egenskaper som är viktigast för mig.

(Sedan skall tilläggas, samtidigt som Volvo sänker sin kvalitet över senaste åren, så höjer Tesla sin allt efter som, så till slut så kanske de inte hamnar så extremt långt ifrån varandra skulle jag gissa på.)

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Där håller jag verkligen med - inte bara på elbilar i.o.f.s. Men nu handlar ju tråden just om dem. Det är verkligen en av de få saker som jag saknar på min Model 3. Det är ingen dealbreaker - då hade jag köpt en annan bil - Men nog hade det varit betydligt mer praktiskt med halvkombibaklucka. Men det väldigt sluttande taket/bakrutan så ser den ju t.o.m. redan ut som en halvkombi!

Håller med. Jag gillar verkligen halvkombiluckan på bilar som PS2 och Model Y. Riktigt bra och praktiska att lasta i. En sedan som M3 har ju rätt generösa lastutrymmen, men det blir betydligt mer svårtutnyttjat med en sedan-lucka.

Skulle faktiskt hellre tagit en M3 med halvkombi-lucka, än att gå upp till den större MY (detta är vår andrabil, och har redan en stor E-klass kombi med drag). En sådan hybrid mellan M3/MY hade nog varit den optimala bilen för mig.

Men nu finns inte det, och då är man ju tvungen att välja mellan de modeller som finns.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Aldrig haft en bil med denna lösning, men känns ju som det vore rätt smidigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Aldrig haft en bil med denna lösning, men känns ju som det vore rätt smidigt?
https://i.imgur.com/3WOQ5hR.png

Är inte det här en typisk sån "om det hade varit fördelaktigt så hade alla haft det"-sak? Om jag skulle välja mellan en lucka som är helt ur vägen eller 2 st mitt i arbetsområdet...

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)