Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul när myndigheter, som traditionellt brukar vara rätt konservativa, vågar tänka nytt!

Ja iallafall i andra länder. I Greta-landet finns dock inga planer på elbilar till polisen. Här beställer vi nya fossilare för miljonen styck de kommande 5 åren. Och ska det bli elbil nån gång så måste det väl vara Volvo, gissar jag...

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul när myndigheter, som traditionellt brukar vara rätt konservativa, vågar tänka nytt!

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211210/t...

Finns så mycket runt omkring som måste fungera också. eftersom vi har relativt få poliser i sverige har de ofta hand om väldigt stora ytor. men i städer där de även har tillräckligt många ladd platser kan det säkert vara något.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Det kommer aldrig att ske förstår du väll. Du får inet ens en pissig Zoe för 300k. du får ingen ny bil alls för 300k

Nu tycker jag du slänger dig med hårda ord. Pissig? 10 mil, https://www.blocket.se/annons/dalarna/renault_zoe_r110_phii_5...

Klart den inte kan jämföra med en Tesla. Men snabbladdning, drar 1,3kwh mil eller så. Räckvidd på 35-40 mil på sommaren.

Jag har kört både Leaf och Zoe. Man får göra en tydlig kravspec och se vad man vill få ut av bilen.

Är kraven:
A-B
Plats för barn
Ta sig minst 20 mil på en laddning
Integrerad med mobil
Snabbladdning
Backkamera

Då är man hemma med en av de billigaste bilarna på marknaden

Permalänk
Medlem

Påpekat i höstas att jag tyckt att M3 och M3 LR är på tok för lågt prissatta bilar i förhållande till både konkurrenter, men även i förhållande till andra av Teslas modeller (som tex. MY och M3 P). De prissänktes ju i april i förra året:

https://elbilen.se/nyheter/tesla-model-3-far-sankt-pris-och-n...
https://alltomelbil.se/tesla-model-3-standard-range-far-sankt...

Nu är M3 och M3 LR snarare tillbaka på sina normala ordinarie pris.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns så mycket runt omkring som måste fungera också. eftersom vi har relativt få poliser i sverige har de ofta hand om väldigt stora ytor. men i städer där de även har tillräckligt många ladd platser kan det säkert vara något.

Absolut. Det är precis därför man inte tar lätt på det, utan just gör sådana här rätt långa och utförliga tester i praktisk tillämpning inom polisen innan man fattar några beslut.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja iallafall i andra länder. I Greta-landet finns dock inga planer på elbilar till polisen. Här beställer vi nya fossilare för miljonen styck de kommande 5 åren. Och ska det bli elbil nån gång så måste det väl vara Volvo, gissar jag...

Skrivet av martinot:

Absolut. Det är precis därför man inte tar lätt på det, utan just gör sådana här rätt långa och utförliga tester i praktisk tillämpning inom polisen innan man fattar några beslut.

Som ni säger så är ytorna i Sverige otroliga, Sverige är nästan dubbelt så stort som Storbritannien och laddinfrastrukturen är ett skämt förutom i storstäderna.
Här i norra sverige har inlandspolisen en aktionsradie på runt 40 mil, det finns ingen elbil som klarar det mitt i vintern.

I Stockholm och Göteborg tycker jag däremot att man borde köpt in lite elbilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Som ni säger så är ytorna i Sverige otroliga, Sverige är nästan dubbelt så stort som Storbritannien och laddinfrastrukturen är ett skämt förutom i storstäderna.
Här i norra sverige har inlandspolisen en aktionsradie på runt 40 mil, det finns ingen elbil som klarar det mitt i vintern.

I Stockholm och Göteborg tycker jag däremot att man borde köpt in lite elbilar.

Exakt. Det behöver ju inte vara antingen/eller. Man kan ju välja lämplig biltyp efter olika geografisk placering och olika polisiära tjänster. Allt efter behov och lämplighet.

Sedan fungerar ju Teslas SuC rätt väl (som de i UK utvärderar), även på många platser utanför storstäderna. Men det är som sagt just sådant här man utvärderar ordentligt genom den typen av tester liknande de som polisen i Storbritannien genomför.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ett sådant positivt exempel är att polisen i Storbritannien nu börjat utvärdera elbilar för aktiv yttre tjänst. Verkar som de är mycket nöjda med det 9 månader långa försöket så här långt, och valt att utöka och gå vidare på det baserat på deras positiva erfarenhet. Många verkar ha varit oroliga för att all polisutrustning skall bli för tungt för redan tunga batteribilar, men det verkar inte ha varit något problem.

Den största förändringen som är framkommit som önskvärd efter testverksamheten, är att ljusrampen med blåljus på taket skapar en hel del luftmotstånd. Denna ramp planerar man därför att plocka bort innan man går i fullskalig produktion med Poliselbilar, och istället integrerar blå LED i själva bilen.

Kul när myndigheter, som traditionellt brukar vara rätt konservativa, vågar tänka nytt!

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20211210/t...

Polismyndigheter runt om i världen utvärderar elbilar och verkar gilla dem. Framför allt för att de blir mycket billigare i drift.
Här är några clips från "Now you know".

För dem som inte tror en Tesla skulle hålla måttet i polisverksamhet...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Absolut. Det är precis därför man inte tar lätt på det, utan just gör sådana här rätt långa och utförliga tester i praktisk tillämpning inom polisen innan man fattar några beslut.

Ja det MÅSTE fungera.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Det är en liten bil men det vet man när man när man väljer den, då det mesta av det jag kör är till och från jobbet och ensam så behövde vi inte någon större bil.
Var i Ullared för 1 vecka sedan med fru och dotter och det funka utan problem till det vi handla finns inlägga om det tidigare i denna tråd om den resan.

Nackdelar just nu som jag vet är det kallt ut så finns det ingen förvärmning för batteriet så då verkar jag bara få runt 40-50Kwh i ladhastighet när det är minus eller några plus grader, men har inte åkt mer än en långresa men kommer säkert något under sommaren.

Tack! Vi har som sagt redan en 208 och kör den på många utflykter redan så storleken har jag koll på, även om det hade varit nice men en något större så att man kunde ta den även när packning skall med.

Intressant kring förvärmingen. Skall läsa på lite trots att jag antagligen aldrig kommer snabbladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OrlMrt:

Grannen har en. I början hade han oftare lånebil, det var alltid en ny bil på parkeringen. Det vart till exempel motorras redan efter några veckor. På sistone verkar den rulla på på bra, han kör mycket småresor flera gånger om dagen.

Jag vet att det är mycket problem med appens kontakt med bilen generellt. Sen verkar verkstäderna inte riktigt utbildade på bilen.

Haha, tur att man skall leasa då :). Har en BMW sedan innan så jag är ganska härdad när det kommer till icke fungerande appar.

DEn har ju funnits ett tag så förhoppningsvis har man väl fått ordning på kvaliteten, blir spännande!

Permalänk
Medlem

Vi funderar på att avyttra den ena av våra dieselbilar, för att skaffa elbil via privatleasing.

Däremot som norrlänningar vi är, har vi andra krav på elbil än diton. Jag har upptäckt Kia EV6 och den verkar vara bra eftersom den har dragvikt på 1600kg (dragkrok och minst 1600kg dragvikt är ett måste) som kan passa våra BE och B96 kort samt släpvagn/husvagn vi har. Annan fördel med ev6 är att standard/basutbudet med rwd har 1600kg dragvikt, vilket gör att månadskostnaden blir ca 2500 per person (jag och frugan).

Däremot blir jag torr i munnen när privatleasing bara erbjuder 1500 mil? (wth), helt ohållbart för oss. Om vi skaffar EV6 räknar vi med minst 6 mil om dagen hela året, dvs 2190 mil om året. Verkar vara svårt att hitta leasing som tillåter mer än 1500mil, eller måste man själv vara på plats hos handlare för att få pris om detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vi funderar på att avyttra den ena av våra dieselbilar, för att skaffa elbil via privatleasing.

Däremot som norrlänningar vi är, har vi andra krav på elbil än diton. Jag har upptäckt Kia EV6 och den verkar vara bra eftersom den har dragvikt på 1600kg (dragkrok och minst 1600kg dragvikt är ett måste) som kan passa våra BE och B96 kort samt släpvagn/husvagn vi har. Annan fördel med ev6 är att standard/basutbudet med rwd har 1600kg dragvikt, vilket gör att månadskostnaden blir ca 2500 per person (jag och frugan).

Däremot blir jag torr i munnen när privatleasing bara erbjuder 1500 mil? (wth), helt ohållbart för oss. Om vi skaffar EV6 räknar vi med minst 6 mil om dagen hela året, dvs 2190 mil om året. Verkar vara svårt att hitta leasing som tillåter mer än 1500mil, eller måste man själv vara på plats hos handlare för att få pris om detta?

Dom flesta leasingavtal går att lägga på mil på men det skyltas inte så ofta med det utan då måste man tyvärr prata med en handlare. Släng iväg ett mail till en handlare och be om en offert, det brukar vara det enklaste sättet att slippa prata med dom men samtidigt få en prisuppskattning.

T.ex. så visar Skoda upp till 2000 mil på hemsidan men det gåt att få upp till 7000 mil om man pratar med säljare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Särimner:

Vi funderar på att avyttra den ena av våra dieselbilar, för att skaffa elbil via privatleasing.

Däremot som norrlänningar vi är, har vi andra krav på elbil än diton. Jag har upptäckt Kia EV6 och den verkar vara bra eftersom den har dragvikt på 1600kg (dragkrok och minst 1600kg dragvikt är ett måste) som kan passa våra BE och B96 kort samt släpvagn/husvagn vi har. Annan fördel med ev6 är att standard/basutbudet med rwd har 1600kg dragvikt, vilket gör att månadskostnaden blir ca 2500 per person (jag och frugan).

Däremot blir jag torr i munnen när privatleasing bara erbjuder 1500 mil? (wth), helt ohållbart för oss. Om vi skaffar EV6 räknar vi med minst 6 mil om dagen hela året, dvs 2190 mil om året. Verkar vara svårt att hitta leasing som tillåter mer än 1500mil, eller måste man själv vara på plats hos handlare för att få pris om detta?

Går att få i princip vilket miltal som helst, Just Ev6 brukar ligga på runt 500:-/mån för 500mil, men det går oftast att förhandla lite. Sen får man jämföra med om det är mer värt att betala för övermil istället.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd lätt rensad*

Detta då vi ska fokusera på trådens ämne, som alltså är elbilar (bilar som går på el), i så stor utsträckning som möjligt.

Att börja valsa in på andra ämnen för att ordet ”el” finns i ämnet blir inte bra.
Samma anledning till att vi inte diskuterar flygande pollinerare enbart för att det finns i trådtiteln

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Nej jag ser att de som jag ramlade över för 160 var privatpersoner med hyra. Friköpt 220 - För två månader sedan… Marknaden ändras fort onekligen. Kvd kanske är vad man får hoppas på. Det ramlar ju in lite bilar nu som gått på två års leasing.

Kalkylen med batteri får man göra utifrån den personliga situationen om man äger eller inte. Köpa för 130(2019) istället för 200 och sen betala 800-900kr månaden där värdeminskningen på batteriet också ligger på 750kr/mån inför friköp. Kan dock förstå känslan av att man vill äga hela bilen.

Här med friköpt batteri men inte den uppdaterade inredningen: https://www.blocket.se/annons/stockholm/renault_zoe_r110_41_k...

Jag tycker nog att denna är vettigast utifrån vad jag hittar: https://www.blocket.se/annons/stockholm/nissan_leaf_e__62_kwh...

Större batteri, dock lite många mil.

Den andra har ju dock gått som taxi, kan ju vara lite sådär.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Skrivet av sandos:

Jag tolkade det som att man med en adapter kunde ladda på alla Tesla suc i USA? Det kan väl inte stämma.

Skrivet av Chippen2188:

Jag inser att jag inte läste från början i diskussionen. Håller med om att jag tror det är BS att kunna ladda med vilken bil som helst enbart med en adapter Hade varit jättenyheter i sådant fall.

Tror det syftas på/blandas ihop med vad som var en mjukvarubugg som gjorde att alla elbilar kunde ladda (gratis dessutom) på Teslas superchargers i Tyskland under en kort period. https://electrek.co/2020/09/12/tesla-bug-electric-cars-charge...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Är inne på privatleasing av elbil. Vilka "fallgropar" ska man undvika när det gäller bilar och avtal? Vad är era erfarenheter?

Har exempelvis hört att om skattereduktionen uteblir får man stå för den notan själv. Det är en rejäl ökning i pris över 2-3 år. Hur stor är sannolikheten att det händer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Är inne på privatleasing av elbil. Vilka "fallgropar" ska man undvika när det gäller bilar och avtal? Vad är era erfarenheter?

Har exempelvis hört att om skattereduktionen uteblir får man stå för den notan själv. Det är en rejäl ökning i pris över 2-3 år. Hur stor är sannolikheten att det händer?

Den lär inte utebli, men det finns inga garantier. Däremot ändras reglerna 1: a juli igen. Läs på där om du drabbas eller drar fördel av de nya reglerna.

Några fallgropar, som nämnts tidigare är att kika noggrant på vad det kostar att köra längre än standard (1000-1500mil/år) jämfört med övermil. Ibland verkar det vara att man hellre bör betala övermilen istället för att välja ett högre tak på milen.

En annan är definitionen på "normalt slitage". Är bilen leasad direkt från en tillverkare/märkes-ÅF eller via en mellanhand. Bedömningen av normalt slitage kan bli väldigt olika då. Volvo, BMW, Volkswagen m.fl har guider som visar exempel på normalt och onormalt slitage.

Permalänk
Avstängd

Suck, råkade få höra en Kia backa för en stund sedan.

Nu mera kan man lägga till ett kriterium till när man kollar på ny bil.
Om det går att stänga av idiotljuden när man backar.
Varesig det är ett menyval, säkring eller klippa kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, råkade få höra en Kia backa för en stund sedan.

Nu mera kan man lägga till ett kriterium till när man kollar på ny bil.
Om det går att stänga av idiotljuden när man backar.
Varesig det är ett menyval, säkring eller klippa kablar.

Det är irriterande ljud men är det inte rätt vettigt? Dom låter ju ingenting i övrigt så det kan ju vara bra att göra barn, blinda osv uppmärksamma på att en bil håller på att backa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Suck, råkade få höra en Kia backa för en stund sedan.

Nu mera kan man lägga till ett kriterium till när man kollar på ny bil.
Om det går att stänga av idiotljuden när man backar.
Varesig det är ett menyval, säkring eller klippa kablar.

Jag kan tycka ljudet är rätt vettigt. Nu på vintern med massa grus och dubbdäck och liknande hörs bilarna bra men dom är bra mycket svårare att höra på sommarmånaderna. Inte så att man backar flera kilometer direkt..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Den andra har ju dock gått som taxi, kan ju vara lite sådär.

Då blir det sämre. Jag röstar nog på KVD - Om man vill göra eventuella kap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag kan tycka ljudet är rätt vettigt. Nu på vintern med massa grus och dubbdäck och liknande hörs bilarna bra men dom är bra mycket svårare att höra på sommarmånaderna. Inte så att man backar flera kilometer direkt..

Har två synskadade i trapphuset bredvid, ena helt blind och hon var rätt glad att det lät lite om den. Ingen grus ligger kvar på parkeringen och kör friktion så antar att den skulle vara rätt tyst utan ljudet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrWhizeguy:

Har två synskadade i trapphuset bredvid, ena helt blind och hon var rätt glad att det lät lite om den. Ingen grus ligger kvar på parkeringen och kör friktion så antar att den skulle vara rätt tyst utan ljudet

Det är skillnad på att "låta lite" och en hel Cranberries-konsert på max volym, som dagens elbilar håller på med.

När p-vakten kommer till mitt område så hör jag bilen 3 kvarter bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är skillnad på att "låta lite" och en hel Cranberries-konsert på max volym, som dagens elbilar håller på med.

När p-vakten kommer till mitt område så hör jag bilen 3 kvarter bort.

kanske Cranberries han lyssnar på i bilen med hög volume
Vet inte hur min bil låter då jag inte hör det i bilen kan det inte vara överdrivet högt

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Det är skillnad på att "låta lite" och en hel Cranberries-konsert på max volym, som dagens elbilar håller på med.

När p-vakten kommer till mitt område så hör jag bilen 3 kvarter bort.

Men det kan ju vara positivt, då hinner du flytta bilen

Nä allvarligt, vissa bilar har på tok för högt ljud så man blir ju nästan rädd om man står i närheten och dom börjar backa.
Att det skall vara ett ljud är fullt förståeligt men lite balanserat hade ju inte varit fel.

Permalänk
Medlem

Jag är generellt emot AVAS när man kör (el)bilen normalt framåt (helt meningslöst), men just vi backning så kan jag förstå syftet och nyttan med det.

Bra att folk, djur och barn får uppmärksamhet just när man backar. Tom. vissa moderna tysta fossilbilar och hybrider (som ofta kör på ren el på parkeringar), som varit nära att backa på barn och hundar.

Så på det sättet skulle kanske alla bilar borde ha obligatorisk AVAS (vid just backning).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag är generellt emot AVAS när man kör (el)bilen normalt framåt (helt meningslöst), men just vi backning så kan jag förstå syftet och nyttan med det.

Bra att folk, djur och barn får uppmärksamhet just när man backar. Tom. vissa moderna tysta fossilbilar och hybrider (som ofta kör på ren el på parkeringar), som varit nära att backa på barn och hundar.

Så på det sättet skulle kanske alla bilar borde ha obligatorisk AVAS (vid just backning).

Fast är det ändå inte upp till föraren att vara vaksam på vad som sker bakom bilen när man backar? Personligen skulle jag säga att 360 kameror eller åtminstone en wide-angle backkamera borde varit standard på bilar idag. Standard man ej ska behöva betala massa extra för. Av säkerhetsskäl. Lite som bilbältet. Jag skulle aldrig någon köpa eller leasa en bil utan 360 kameror. Inte för att det är coolt eller för att jag inte kan parkera, men just av säkerhetsskäl.

Backkameran har räddat inte mitt liv utan många andras som spontant bara klev ut bakom min bil när jag backat ur parkering. Betyder det att de inte hörde min bensin/diesel bil? Och är det då mitt fel som förare, eller är det min dieselbils låga ljudnivå som är orsaken till att folk bara går rakt ut och tar för givet att den backande bilen ska stanna när de bara kliver ut en halvmeter bakom bilen utan att ens titta? Ibland kom det en bil swishande förbi precis när man börjat backa. Hade ett Star Wars backljud eller lastbils-tjut på bilen hjälpt i detta fall?

Nä, jag tycker kamerorna på bilen är tusen gånger mer effektiva att förebygga olyckor. Jag backar aldrig ut utan att vända mig om en snabbis och sedan hålla ögonen på kamerorna under hela tiden jag backar. Gör man inte det som förare så är man en trafikfara i allmänhet. Även om elbilen låter som ett godståg.

Edit: Likaså sensorer och auto-stop när man backar. Hur effektiv som helst. Det och backkamera borde varit ett EU krav för länge sen. Skulle sparat många liv varje år. Det är absurt att (vissa) biltillverkare kan ta extra betalt för dessa "tillägg" år 2022. Med höga back-ljud på elbilar lägger man helt plötsligt ansvaret på gångtrafikanterna istället för föraren.
"- Hej å hå lyssna noga nu, här kommer jag å backar med 90 decibels tjut. Nu får du akta dig."

...Men som allt annat i "landet uppochner" så finns det ingen logik i hur man tänker.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast är det ändå inte upp till föraren att vara vaksam på vad som sker bakom bilen när man backar? Personligen skulle jag säga att 360 kameror eller åtminstone en wide-angle backkamera borde varit standard på bilar idag. Standard man ej ska behöva betala massa extra för. Av säkerhetsskäl. Lite som bilbältet. Jag skulle aldrig någon köpa eller leasa en bil utan 360 kameror. Inte för att det är coolt eller för att jag inte kan parkera, men just av säkerhetsskäl.

Backkameran har räddat inte mitt liv utan många andras som spontant bara klev ut bakom min bil när jag backat ur parkering. Betyder det att de inte hörde min bensin/diesel bil? Och är det då mitt fel som förare, eller är det min dieselbils låga ljudnivå som är orsaken till att folk bara går rakt ut och tar för givet att den backande bilen ska stanna när de bara kliver ut en halvmeter bakom bilen utan att ens titta? Ibland kom det en bil swishande förbi precis när man börjat backa. Hade en Star Wars backljud på bilen hjälpt i detta fall?

Nä, jag tycker kamerorna på bilen är tusen gånger mer effektiva att förebygga olyckor. Jag backar aldrig ut utan att vända mig om en snabbis och sedan hålla ögonen på kamerorna under hela tiden jag backar. Gör man inte det som förare så är man en trafikfara i allmänhet. Även om elbilen låter som ett godståg.

Du har rätt om kamerorna absolut, men det finns ju situationer där du gör allt du kan som förare men en olycka händer ändå och
vid vissa av dessa situationerna hade AVAS kunnat förhindra en olycka.
Tänker på alla stressade människor som springer och kollar mobilen när dom går på parkeringen och kommer från ett sådant håll att föraren omöjligt hinner upptäcka dom förrän det är för sent och sen alla barn som springer mellan bilarna och inte upptäcker bilen som backar.

Så en rimlig AVAS vid backning ser jag inga problem med, sen vore det ju bra om backkamera och/eller 360 hade varit standard på alla nya bilar.
Själv vill jag ha minst backkamera när jag köper en bil.