Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Fast är det ändå inte upp till föraren att vara vaksam på vad som sker bakom bilen när man backar? Personligen skulle jag säga att 360 kameror eller åtminstone en wide-angle backkamera borde varit standard på bilar idag. Standard man ej ska behöva betala massa extra för. Av säkerhetsskäl. Lite som bilbältet. Jag skulle aldrig någon köpa eller leasa en bil utan 360 kameror. Inte för att det är coolt eller för att jag inte kan parkera, men just av säkerhetsskäl.

Backkameran har räddat inte mitt liv utan många andras som spontant bara klev ut bakom min bil när jag backat ur parkering. Betyder det att de inte hörde min bensin/diesel bil? Och är det då mitt fel som förare, eller är det min dieselbils låga ljudnivå som är orsaken till att folk bara går rakt ut och tar för givet att den backande bilen ska stanna när de bara kliver ut en halvmeter bakom bilen utan att ens titta? Ibland kom det en bil swishande förbi precis när man börjat backa. Hade ett Star Wars backljud eller lastbils-tjut på bilen hjälpt i detta fall?

Nä, jag tycker kamerorna på bilen är tusen gånger mer effektiva att förebygga olyckor. Jag backar aldrig ut utan att vända mig om en snabbis och sedan hålla ögonen på kamerorna under hela tiden jag backar. Gör man inte det som förare så är man en trafikfara i allmänhet. Även om elbilen låter som ett godståg.

Det är nog ingen som säger emot att det är förarens ansvar men det är ju också rätt enkelt att konstatera att man ser sämre bakåt än framåt och att det då kan vara bra att visa för omgivningen att man håller på att backa.

Dom flesta bilar jag kör idag har kameror som blir smutsiga. Av någon anledning har väldigt få bilar möjlighet att tvätta kamerorna och har man väl satt sig i bilen så är det inte många som går ut igen för att dra ett finger över kameran, jag gör det knappast.

Framåt kan jag tycka det är lite skitsamma, där har en förare fin sikt men bakåt är annorlunda. Lastbilar har det av en anledning och jag tycker att det är märkligt att det inte är krav på många skåpbilar. Ljudet kan varna djur eller barn som kommer springandes.

Lite förvånad över att vissa är så emot en säkerhetsfunktion. Personligen tror jag det är som att bo nära en tågräls, 2 dagar senare har man vant sig. Speciellt om man backar så mycket som vissa här verkar göra

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du har rätt om kamerorna absolut, men det finns ju situationer där du gör allt du kan som förare men en olycka händer ändå och
vid vissa av dessa situationerna hade AVAS kunnat förhindra en olycka.
Tänker på alla stressade människor som springer och kollar mobilen när dom går på parkeringen och kommer från ett sådant håll att föraren omöjligt hinner upptäcka dom förrän det är för sent och sen alla barn som springer mellan bilarna och inte upptäcker bilen som backar.

Så en rimlig AVAS vid backning ser jag inga problem med, sen vore det ju bra om backkamera och/eller 360 hade varit standard på alla nya bilar.
Själv vill jag ha minst backkamera när jag köper en bil.

Vissa situationer ja. Men de allra flesta situationer med olyckor hade kunnat undvikits med en simpel backkamera, sensorer och auto-stop. Klart man inte kan förvänta sig det på gamla bilar, men sprillans nya borde definitivt ha det som standardutrustning. För hur man än ser på det så är det, enligt lag, alltid förarens fel om en sådan olycka sker.

När det gäller just de människor som ofta springer över gatan eller runt på parkeringen med mobilen i handen, så har de alltsomoftast två svindyra Airpods i öronen och Bieber på full volym. Där kan BARA föraren rädda situationen ändå.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är nog ingen som säger emot att det är förarens ansvar men det är ju också rätt enkelt att konstatera att man ser sämre bakåt än framåt och att det då kan vara bra att visa för omgivningen att man håller på att backa.

Dom flesta bilar jag kör idag har kameror som blir smutsiga. Av någon anledning har väldigt få bilar möjlighet att tvätta kamerorna och har man väl satt sig i bilen så är det inte många som går ut igen för att dra ett finger över kameran, jag gör det knappast.

Framåt kan jag tycka det är lite skitsamma, där har en förare fin sikt men bakåt är annorlunda. Lastbilar har det av en anledning och jag tycker att det är märkligt att det inte är krav på många skåpbilar. Ljudet kan varna djur eller barn som kommer springandes.

Lite förvånad över att vissa är så emot en säkerhetsfunktion. Personligen tror jag det är som att bo nära en tågräls, 2 dagar senare har man vant sig. Speciellt om man backar så mycket som vissa här verkar göra

Ja fast det är ju det det är. Förarens ansvar. Och det är så det SKA vara, och enligt lag så är det alltid förarens ansvar. Därför menar jag på att man attackerar problemet från fel ände. Gör backkameror/360, sensorer och auto-stop en standard först, istället för att gimpa elbilar med konstiga ljud som låter 10ggr mer än en vanlig bensinare. Det finns noll logik i det.

En backkamera ser alltid mer än vad man själv gör om man bara vänder sig om. Sensorerna likaså. Speciellt det som sker precis bakom bilen på låg höjd, såsom små barn springande eller gående bakom bilen. Eller när bilar som närmar sig från ett håll när man precis ska börja backa ut från parkering med en bil parkerad på varsin sida. Som förare är man helt förblindad i det läget utan en wide-angle backkamera.

Skrivet av Chippen2188:

Dom flesta bilar jag kör idag har kameror som blir smutsiga. Av någon anledning har väldigt få bilar möjlighet att tvätta kamerorna och har man väl satt sig i bilen så är det inte många som går ut igen för att dra ett finger över kameran, jag gör det knappast.

På minn förra Arteon torkade jag aldrig av linsen till backkameran en enda gång på 3 år, men den är ju gömd bakom loggan. Briljant lösning. Kommer sakna den. På Seat:en jag hade innan tog jag för vana att alltid dra med fingret över backkameran innan jag hoppade in i bilen. Blev lite som en rutin

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja fast det är ju det det är. Förarens ansvar. Och det är så det SKA vara, och enligt lag så är det alltid förarens ansvar. Därför menar jag på att man attackerar problemet från fel ände. Gör backkameror/360, sensorer och auto-stop en standard först, istället för att gimpa elbilar med konstiga ljud som låter 10ggr mer än en vanlig bensinare. Det finns noll logik i det.

En backkamera ser alltid mer än vad man själv gör om man bara vänder sig om. Sensorerna likaså. Speciellt det som sker precis bakom bilen på låg höjd, såsom små barn springande eller gående bakom bilen. Eller när bilar som närmar sig från ett håll när man precis ska börja backa ut från parkering med en bil parkerad på varsin sida. Som förare är man helt förblindad i det läget utan en wide-angle backkamera.

På minn förra Arteon torkade jag aldrig av linsen till backkameran en enda gång på 3 år, men den är ju gömd bakom loggan. Briljant lösning. Kommer sakna den. På Seat:en jag hade innan tog jag för vana att alltid dra med fingret över backkameran innan jag hoppade in i bilen. Blev lite som en rutin

Fast jag tycker det finns logik i att varna omgivningen i att man backar. Jag tycker det finns mindre logik i att standardisera 360-kameran. Är det mörkt eller om den är smutsig så är den värdelös. Jättebra att du har den rutinen, jag gör det sällan, enda gångerna var i princip när jag hade backat ut ur garaget och hade det i tanken där och då att gå ett varv runt bilen. Nu har jag inte garage längre och gör det i princip aldrig.

Autostopp är en jättebra grej, där kan jag hålla med.

Jag tycker att det blir lite "det är hans ansvar, jag behöver inte bry mig"-känsla på det du säger. "Varför ska jag stanna för röd gubbe? Blir jag påkörd är det bilförarens ansvar, not my problem."

Eller, återigen, barn och djur. Bollen rullar och dom följer efter, dom fokuserar på bollen, inte på omgivningen. Ett ljud kanske kan få dom att lyfta blicken och stanna upp. Likaså vuxna som har näsan i mobilen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Fast jag tycker det finns logik i att varna omgivningen i att man backar. Jag tycker det finns mindre logik i att standardisera 360-kameran. Är det mörkt eller om den är smutsig så är den värdelös. Jättebra att du har den rutinen, jag gör det sällan, enda gångerna var i princip när jag hade backat ut ur garaget och hade det i tanken där och då att gå ett varv runt bilen. Nu har jag inte garage längre och gör det i princip aldrig.

Jag tror att vi egentligen båda är på samma spår här, jag är inte emot säkerhetsfunktioner, snarare tvärtom. Men jag tror bara att backljud är den sämsta tänkbara lösningen på problemet. Varningen vid backning har alltid funnits där, vilket är de vita backljusen. Motorljudet på en fossilare har aldrig betraktats som en varning för backande bil. Dagens fossilbilar är också näst intill ljudlösa när de backar. Vad är då anledningen till att man inför krav på detta ljud på endast elbilar och inte nya bensinare eller dieselbilar?

Skrivet av Chippen2188:

Jag tycker att det blir lite "det är hans ansvar, jag behöver inte bry mig"-känsla på det du säger. "Varför ska jag stanna för röd gubbe? Blir jag påkörd är det bilförarens ansvar, not my problem."

Nja, då tror jag att du missförstått mig Jag tycker att föraren alltid bör och ska ha fullt ansvar, inte minst vid backning som är en trafikfara i sig. Jag syftar på att med dessa backljud på elbilar, så verkar det som att man helt plötsligt lägger ansvaret på gångtrafikanterna istället. Eller framförallt barnen. Att man förväntar sig att de ska höra ljudet och därmed inte kliva ut framför bilen. Det känns liksom helt fel. Barn lyssnar inte ändå. Barn springer bara ut, även om det tjuter från alla håll. Barn är barn liksom, inget man kan ändra på 😀

Samtidigt säljer man backkameror som extra tillval för 15000kr extra på en sprillans ny bil för en halv miljon eller mer. Där snålar Svensson oftast in, och nu har han ännu ett argument för att slippa köpa till backkamera. "Fotgängare hör ju tydligt när jag backar, så vad ska jag med kamera till".

Det blir lite som i Thailand där bilförare i princip alltid tutar innan en skarp sväng istället för att sakta ner. De lägger ansvaret på fotgängare och tar för givet att de ska höra tutan och "akta sig". Det är ett sinnessjukt system egentligen. Livsfarligt.

Skrivet av Chippen2188:

Eller, återigen, barn och djur. Bollen rullar och dom följer efter, dom fokuserar på bollen, inte på omgivningen. Ett ljud kanske kan få dom att lyfta blicken och stanna upp. Likaså vuxna som har näsan i mobilen.

Kanske ja. Men högst troligen är det förarens orientation av sin omgivning, samt sensorernas/auto-stoppets teknik, som kommer att rädda barnet från en olycka.

Ja jag vet inte... Kanske blev det lite för djup diskussion om detta nu. Alla säkerhetsfunktioner är bra på sitt sätt. Men vissa är bara mycket bättre än andra.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag tror att vi egentligen båda är på samma spår här, jag är inte emot säkerhetsfunktioner, snarare tvärtom. Men jag tror bara att backljud är den sämsta tänkbara lösningen på problemet. Varningen vid backning har alltid funnits där, vilket är de vita backljusen. Motorljudet på en fossilare har aldrig betraktats som en varning för backande bil. Dagens fossilbilar är också näst intill ljudlösa när de backar. Vad är då anledningen till att man inför krav på detta ljud på endast elbilar och inte nya bensinare eller dieselbilar?

Nja, då tror jag att du missförstått mig Jag tycker att föraren alltid bör och ska ha fullt ansvar, inte minst vid backning som är en trafikfara i sig. Jag syftar på att med dessa backljud på elbilar, så verkar det som att man helt plötsligt lägger ansvaret på gångtrafikanterna istället. Eller framförallt barnen. Att man förväntar sig att de ska höra ljudet och därmed inte kliva ut framför bilen. Det känns liksom helt fel. Barn lyssnar inte ändå. Barn springer bara ut, även om det tjuter från alla håll. Barn är barn liksom, inget man kan ändra på 😀

Samtidigt säljer man backkameror som extra tillval för 15000kr extra på en sprillans ny bil för en halv miljon eller mer. Där snålar Svensson oftast in, och nu har han ännu ett argument för att slippa köpa till backkamera. "Fotgängare hör ju tydligt när jag backar, så vad ska jag med kamera till".

Det blir lite som i Thailand där bilförare i princip alltid tutar innan en skarp sväng istället för att sakta ner. De lägger ansvaret på fotgängare och tar för givet att de ska höra tutan och "akta sig". Det är ett sinnessjukt system egentligen. Livsfarligt.

Kanske ja. Men högst troligen är det förarens orientation av sin omgivning, samt sensorernas/auto-stoppets teknik, som kommer att rädda barnet från en olycka.

Ja jag vet inte... Kanske blev det lite för djup diskussion om detta nu. Alla säkerhetsfunktioner är bra på sitt sätt. Men vissa är bara mycket bättre än andra.

För att det antagligen är som vanligt när regler sätts upp. Nån uppe i toppen kom på någon smart (ironi) tanke, i detta fall att elbilar är ju knäpptysta och inte hörs, varpå alla andra nickade instämmande och sa ja, så är det. Så nu låter elbilar när dom backar. Det är det jag ser framför mig iallafall

Du har nog också rätt att diskussionen blev längre än nödvändigt Nu ska jag planera min nya video editeringsmaskin *gnuggar händerna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

För att det antagligen är som vanligt när regler sätts upp. Nån uppe i toppen kom på någon smart (ironi) tanke, i detta fall att elbilar är ju knäpptysta och inte hörs, varpå alla andra nickade instämmande och sa ja, så är det. Så nu låter elbilar när dom backar. Det är det jag ser framför mig iallafall

Du har nog också rätt att diskussionen blev längre än nödvändigt Nu ska jag planera min nya video editeringsmaskin *gnuggar händerna

Haha exakt, låter lite som svensk politik och hur myndigheter i allmänhet arbetar

Ser fram emot dina nya videon! Tänkte på en grej faktiskt. När jag väl har min Marvel (troligen i april) så kanske du är sugen på att ta en tripp (helst tillsammans kanske) för att recensera/testa bilen i några videon? Vore faktiskt rätt kul!

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Haha exakt, låter lite som svensk politik och hur myndigheter i allmänhet arbetar

Ser fram emot dina nya videon! Tänkte på en grej faktiskt. När jag väl har min Marvel (troligen i april) så kanske du är sugen på att ta en tripp (helst tillsammans kanske) för att recensera/testa bilen i några videon? Vore faktiskt rätt kul!

Absolut, låter kul Gäller det elbilar är jag alltid intresserad. Och kanske kan få lite tips med YT

Visa signatur
Permalänk
99:e percentilen

I veckan sprang jag på en Jaguar I-Pace EV400 som stod och laddade trådlöst vid Lindholmen Science Park i Göteborg. Efter att jag signalerat min nyfikenhet till föraren erbjöd han mig att ta plats jämte honom i bilen, och visade där att den laddade med inte mindre än 50 kW! Den var custommoddad/retrofittad med stöd för induktiv laddning och behövde bara parkeras mitt över en platta på kanske en halv gånger en halv meter i marken för att börja ladda.

Enligt nämnde man, som arbetade för företaget som utvecklade tekniken, kunde flera induktiva kretsar parallellkopplas för mångdubblad effekt, vilket skulle vara till nytta framförallt för större fordon som bussar. Just kollektivtrafik var också marknaden de främst riktade in sig på: för hemmaladdning förstod jag det som att trådlös laddning inte skulle kunna konkurrera prismässigt med en vanlig laddbox.

Detta var för mig en sådan sak som man rent intellektuellt förstår kanske kan fungera, men som man fattar ”på riktigt” först när man ser det med egna ögon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Det är nog ingen som säger emot att det är förarens ansvar men det är ju också rätt enkelt att konstatera att man ser sämre bakåt än framåt och att det då kan vara bra att visa för omgivningen att man håller på att backa.

Dom flesta bilar jag kör idag har kameror som blir smutsiga. Av någon anledning har väldigt få bilar möjlighet att tvätta kamerorna och har man väl satt sig i bilen så är det inte många som går ut igen för att dra ett finger över kameran, jag gör det knappast.

Framåt kan jag tycka det är lite skitsamma, där har en förare fin sikt men bakåt är annorlunda. Lastbilar har det av en anledning och jag tycker att det är märkligt att det inte är krav på många skåpbilar. Ljudet kan varna djur eller barn som kommer springandes.

Lite förvånad över att vissa är så emot en säkerhetsfunktion. Personligen tror jag det är som att bo nära en tågräls, 2 dagar senare har man vant sig. Speciellt om man backar så mycket som vissa här verkar göra

Jag skulle säga tvärt om, de flesta bilarna har rena kameror för att de döljs oftast bakom emblemet, såvidare du inte bara kör skräp-bilar som har en ful och fullt synlig kamera 24/7.

Hört talas om Ljudnedskräpning? Dagens elbilar låter hundra gånger mer än en random bränslebil p.g.a. den efterblivna lagen och tillverkarnas cp-ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

https://i.imgur.com/yr5aE4Pm.jpg

I veckan sprang jag på en Jaguar I-Pace EV400 som stod och laddade trådlöst vid Lindholmen Science Park i Göteborg. Efter att jag signalerat min nyfikenhet till föraren erbjöd han mig att ta plats jämte honom i bilen, och visade där att den laddade med inte mindre än 50 kW! Den var custommoddad/retrofittad med stöd för induktiv laddning och behövde bara parkeras mitt över en platta på kanske en halv gånger en halv meter i marken för att börja ladda.

Enligt nämnde man, som arbetade för företaget som utvecklade tekniken, kunde flera induktiva kretsar parallellkopplas för mångdubblad effekt, vilket skulle vara till nytta framförallt för större fordon som bussar. Just kollektivtrafik var också marknaden de främst riktade in sig på: för hemmaladdning förstod jag det som att trådlös laddning inte skulle kunna konkurrera prismässigt med en vanlig laddbox.

Detta var för mig en sådan sak som man rent intellektuellt förstår kanske kan fungera, men som man fattar ”på riktigt” först när man ser det med egna ögon.

Väldigt spännande, men jag är inte med på när det ska användas eller hur de tänkte att implementera det.
Ska vissa sträckor ha ledningar nergrävda när bilarna rör på sig eller är det vid parkeringen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

Jag skulle säga tvärt om, de flesta bilarna har rena kameror för att de döljs oftast bakom emblemet, såvidare du inte bara kör skräp-bilar som har en ful och fullt synlig kamera 24/7.

Hört talas om Ljudnedskräpning? Dagens elbilar låter hundra gånger mer än en random bränslebil p.g.a. den efterblivna lagen och tillverkarnas cp-ljud.

Är det inte bara VW som har det? Och inte på deras elbilar vad jag förstår. MB verkar också ha något skydd på en del modeller visserligen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Är det inte bara VW som har det? Och inte på deras elbilar vad jag förstår. MB verkar också ha något skydd på en del modeller visserligen.

vm, skoda, merca, volvo. av alla modeller jag haft så har de haft en dolt kamera och aldrig haft behov att göra rent den..

Permalänk
Medlem

Du har ju kamera fram, under speglar och bak samt ibland på sidorna på framskärmen. Endast den bak är dold så att säga så skitiga linser får man ändå en dålig novemberdag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

vm, skoda, merca, volvo. av alla modeller jag haft så har de haft en dolt kamera och aldrig haft behov att göra rent den..

Va? VW har ju kameran bakom emblemet men Volvo kör ju med sin monterad på bakluckan. Får göra rent min backkamera på V60n med ojämna mellanrum. Det är en 2019 års modell så den har senaste karossen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

https://i.imgur.com/yr5aE4Pm.jpg

I veckan sprang jag på en Jaguar I-Pace EV400 som stod och laddade trådlöst vid Lindholmen Science Park i Göteborg. Efter att jag signalerat min nyfikenhet till föraren erbjöd han mig att ta plats jämte honom i bilen, och visade där att den laddade med inte mindre än 50 kW! Den var custommoddad/retrofittad med stöd för induktiv laddning och behövde bara parkeras mitt över en platta på kanske en halv gånger en halv meter i marken för att börja ladda.

Enligt nämnde man, som arbetade för företaget som utvecklade tekniken, kunde flera induktiva kretsar parallellkopplas för mångdubblad effekt, vilket skulle vara till nytta framförallt för större fordon som bussar. Just kollektivtrafik var också marknaden de främst riktade in sig på: för hemmaladdning förstod jag det som att trådlös laddning inte skulle kunna konkurrera prismässigt med en vanlig laddbox.

Detta var för mig en sådan sak som man rent intellektuellt förstår kanske kan fungera, men som man fattar ”på riktigt” först när man ser det med egna ögon.

Det är riktigt coolt. Det finns ju en del hinder för detta dock, som att effektiviteten inte är så bra, och förstås att det krävs rätt fet hårdvara i bilen som tar upp plats och kostar pengar.

Jag kan tänka mig att detta, i början i alla fall, kommer att bli en grej för organisationer med många bilar som har ett körmönster som passar i första hand. Det hade ju varit jättebra för exempelvis Icas lastbilar vid deras lastkajer eller så. Eller postens bilar vid olika postterminaler och liknande.

Jag har jobbat en del med laddstrategier för flottor av fordon och det finns ju lite olika angripsvinklar. Opportunity charging, som det hade handlat om här, handlar ju om att försöka ladda vid småstopp så ofta som möjligt för att liksom hålla batteriet (eller batterierna om man tänker på en hel flotta) på en så hög nivå som möjligt. Har man en stor flotta med ett begränsat antal laddare så blir ju strategin annorlunda från om man har en laddare per fordon, och då funkar det ju med en sådan här lösning för en del av flottan. På så sätt kan man undvika att alla blir urladdade samtidigt. Om de börjar dagen med fulla batterier och sen går i liknande trafik så är det ju ett problem att alla får låg nivå ungefär samtidigt. Låter man då hälften av fordonen ladda vid varje möjlighet eller lucka, och låter övriga inte göra det utan deras batterier får gå ned så kan man köra någon längre laddning när det är dags liksom.

Det är dock bara en del av strategin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stgr:

vm, skoda, merca, volvo. av alla modeller jag haft så har de haft en dolt kamera och aldrig haft behov att göra rent den..

Jag har förstås inte koll på alla bilar, men jag läser en del tester emellanåt när jag letar bil och de brukar ju hela tiden säga att alla borde göra som VW och gömma kameran när den inte behövs, men att typ ingen gör det.

Jag håller förstås med om att det är den bästa lösningen, så länge man kan undvika att den fryser fast förstås, vilket alltid är ett problem med rörliga små saker i front och akter, som Leafs laddkontakt. Men pratar man en kombi eller liknande så förstår jag inte riktigt varför de inte har kameran innanför glaset, alltså inne i bilen liksom, så räcker det med att köra torkaren och kanske spolning vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har förstås inte koll på alla bilar, men jag läser en del tester emellanåt när jag letar bil och de brukar ju hela tiden säga att alla borde göra som VW och gömma kameran när den inte behövs, men att typ ingen gör det.

Jag håller förstås med om att det är den bästa lösningen, så länge man kan undvika att den fryser fast förstås, vilket alltid är ett problem med rörliga små saker i front och akter, som Leafs laddkontakt. Men pratar man en kombi eller liknande så förstår jag inte riktigt varför de inte har kameran innanför glaset, alltså inne i bilen liksom, så räcker det med att köra torkaren och kanske spolning vid behov.

Det jag kan tänka mig är att vinkeln kanske blir lite för brant/högt upp ? Men absolut en idé i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag skulle säga tvärt om, de flesta bilarna har rena kameror för att de döljs oftast bakom emblemet, såvidare du inte bara kör skräp-bilar som har en ful och fullt synlig kamera 24/7.

Hört talas om Ljudnedskräpning? Dagens elbilar låter hundra gånger mer än en random bränslebil p.g.a. den efterblivna lagen och tillverkarnas cp-ljud.

Tycker din attityd är direkt otrevlig och oseriös. Tagga ner.

Du nämde många märken som enligt dig har bakom emblemet, men ingen av dessa har en elbil som har kamera bakom märket. Jag åker idag en XC40 elbil som, enligt dig, har kameran bakom loggan. Det har den inte kan jag säga.

Även nya ID-serien har synlig kamera, Skoda Enyaq, Ford Mustang med flera. Det är mer undantag än regel att kameran är gömd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tycker din attityd är direkt otrevlig och oseriös. Tagga ner.

Du nämde många märken som enligt dig har bakom emblemet, men ingen av dessa har en elbil som har kamera bakom märket. Jag åker idag en XC40 elbil som, enligt dig, har kameran bakom loggan. Det har den inte kan jag säga.

Även nya ID-serien har synlig kamera, Skoda Enyaq, Ford Mustang med flera. Det är mer undantag än regel att kameran är gömd.

+1 på Chippen2188.

Sedan har jag hellre en synlig kamera 24/7 som jag enkelt kan rengöra etc än en bakom lucka som fryser fast och jag kan inte utnyttja den alls. Som det sägs så har många premiumbilar 24/7 kamera såsom BMW, MB, Audi etc.

Kanske ett lite för kategoriskt och ogrundat uttalande att säga att det bara är skräpbilar som har det ?

Permalänk
Medlem

Både Skoda Enyaq och ID.4 har kameraspolning, helt ok om det inte är för ingrodd smuts. Smutsiga kameror i all ära men jag stör mig mer på biltillverkare som har slutat med strålkastarspolare, vilket jäkla påfund! Tack och lov så finns det elbilstillverkare som fortfarande har det - som standard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är riktigt coolt. Det finns ju en del hinder för detta dock, som att effektiviteten inte är så bra, och förstås att det krävs rätt fet hårdvara i bilen som tar upp plats och kostar pengar.

Jag kan tänka mig att detta, i början i alla fall, kommer att bli en grej för organisationer med många bilar som har ett körmönster som passar i första hand. Det hade ju varit jättebra för exempelvis Icas lastbilar vid deras lastkajer eller så. Eller postens bilar vid olika postterminaler och liknande.

Jag har jobbat en del med laddstrategier för flottor av fordon och det finns ju lite olika angripsvinklar. Opportunity charging, som det hade handlat om här, handlar ju om att försöka ladda vid småstopp så ofta som möjligt för att liksom hålla batteriet (eller batterierna om man tänker på en hel flotta) på en så hög nivå som möjligt. Har man en stor flotta med ett begränsat antal laddare så blir ju strategin annorlunda från om man har en laddare per fordon, och då funkar det ju med en sådan här lösning för en del av flottan. På så sätt kan man undvika att alla blir urladdade samtidigt. Om de börjar dagen med fulla batterier och sen går i liknande trafik så är det ju ett problem att alla får låg nivå ungefär samtidigt. Låter man då hälften av fordonen ladda vid varje möjlighet eller lucka, och låter övriga inte göra det utan deras batterier får gå ned så kan man köra någon längre laddning när det är dags liksom.

Det är dock bara en del av strategin.

Jag har svårt att se att detta är enklare att implementera än att ha fler laddboxar med sladd.
Däremot när du på resande fot och kan ladda upp en del och inte behöva stå längre än vad det tar att lasta ur/på då kan det vara bra.
När du väl lastar då pluggar du in en sladd och dunkar i 300KW på en halvtimma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har förstås inte koll på alla bilar, men jag läser en del tester emellanåt när jag letar bil och de brukar ju hela tiden säga att alla borde göra som VW och gömma kameran när den inte behövs, men att typ ingen gör det.

Jag håller förstås med om att det är den bästa lösningen, så länge man kan undvika att den fryser fast förstås, vilket alltid är ett problem med rörliga små saker i front och akter, som Leafs laddkontakt. Men pratar man en kombi eller liknande så förstår jag inte riktigt varför de inte har kameran innanför glaset, alltså inne i bilen liksom, så räcker det med att köra torkaren och kanske spolning vid behov.

Vad många verkar missa är att VWs fräna lösningar oftast fungerar sådär i riktig vintermiljö.
Lånade en Golf SportVan under 2 dagar när leasingbilen var inne på service och den klarade inte av att öppna backkameran efter att ha stått ute i decemberrusk under natten...

Nu kan det ju ha varit så att jag haft otur under den 2 dagarna jag hade den, men det finns ändå en risk med motoriserde skydd etc att de ofta klarar 95% av vädret skitbra, men de sista 5% så smäller dem en säkring, tjuter att det inte går att öppna eller på annat sätt stör på ett sätt som en "dum" kamera inte hade gjort.

Jag tror att det är ett problem som inte behöver lösas - Dvs, sätt den ute och lägg ansvaret på föraren tror jag är det bästa alternativet.

Edit*
Nu kommer jag från en rätt kritisk situation mot all things VW pga mycket problem så det kan vara värt att nämna..

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Du har ju kamera fram, under speglar och bak samt ibland på sidorna på framskärmen. Endast den bak är dold så att säga så skitiga linser får man ändå en dålig novemberdag.

Det är väl bara den bakre kameran som blir smutsig om den inte är täckt av emblem/logga/bagagehandtag. Aldrig varit med om att behöva torka de övriga 360 kamerorna. Främre kameran kan under färd få lite skit på sig men det brukar oftast försvinna innan man är framme tack vare vinden som tar bort allt medans man kör

Sen finns ju bilar som EQS som har automatisk avspolning av bakre kameralinsen. Önskar fler märken hade det.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Det är väl bara den bakre kameran som blir smutsig om den inte är täckt av emblem/logga/bagagehandtag. Aldrig varit med om att behöva torka de övriga 360 kamerorna. Främre kameran kan under färd få lite skit på sig men det brukar oftast försvinna innan man är framme tack vare vinden som tar bort allt medans man kör

Sen finns ju bilar som EQS som har automatisk avspolning av bakre kameralinsen. Önskar fler märken hade det.

I KIA EV6 som jag provkörde i snömodd så gick det inte att se vägen ens i de kameror som dök upp i skärmen t ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag har förstås inte koll på alla bilar, men jag läser en del tester emellanåt när jag letar bil och de brukar ju hela tiden säga att alla borde göra som VW och gömma kameran när den inte behövs, men att typ ingen gör det.

Jag håller förstås med om att det är den bästa lösningen, så länge man kan undvika att den fryser fast förstås, vilket alltid är ett problem med rörliga små saker i front och akter, som Leafs laddkontakt. Men pratar man en kombi eller liknande så förstår jag inte riktigt varför de inte har kameran innanför glaset, alltså inne i bilen liksom, så räcker det med att köra torkaren och kanske spolning vid behov.

Inte alla VW modeller har kameran bakom emblemet, min Tiguan hade det t.ex. inte men hade spolare som funkade ok.
Sen som @SuperSverker säger är det även många som har problem med kameran som finns bakom emblemet, händer relativt ofta att öppningsfunktion för att vända fram kameran slutar fungera och/eller kärvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Jag har svårt att se att detta är enklare att implementera än att ha fler laddboxar med sladd.
Däremot när du på resande fot och kan ladda upp en del och inte behöva stå längre än vad det tar att lasta ur/på då kan det vara bra.
När du väl lastar då pluggar du in en sladd och dunkar i 300KW på en halvtimma.

Jo precis. Tekniken kan förstås göra framsteg som mildrar eller får bort bristerna och då är det ju självklart mer bekvämt att slippa koppla in en sladd. Men om man exempelvis har ett hundratal lastbilar, eller skåpbilar, och chaufförer som står vid ens egna lastportar i några minuter åt gången massor av gånger per dag så blir det ju ineffektivt att koppla en kabel varje gång. Och de räknar ju varje minut av chaufförernas uppgifter för tid är pengar och så vidare. Ett exempel jag kom att tänka på är från när jag jobbade på Volvo. De har ett gäng lastbilar, fordonstransporter, som går mellan fabriksområdet och en närliggande hamn. Chauffören kommer med sin lastbil och ställer den på "leveransplan", sen kör den på alla bilar som den ska ta med, och kör de fåtal kilometer ner till hamnen där de kör av bilarna igen. Hade man haft induktionsladdning där hade det ju inte påverkat chaufförens jobb alls egentligen, men laddningen de fick vid av- och på-lastning borde räcka till nästa sträcka hela tiden liksom.

Vi valde bort induktion på grund av kostnad främst men också effektiviteten förstås. Våra kunder har en begränsad kapacitet i deras elnät så att tappa ett antal procent utan någon direkt anledning och behöva betala mer för det är inget de är intresserade av. Men vi kan ju också bygga våra fordon med standardiserade bleck på sidan som kopplar sig mot våra laddstolpar utan någon manuell hantering. Det är ju svårt att få till för elbilar förstås.

Skrivet av SuperSverker:

Vad många verkar missa är att VWs fräna lösningar oftast fungerar sådär i riktig vintermiljö.
Lånade en Golf SportVan under 2 dagar när leasingbilen var inne på service och den klarade inte av att öppna backkameran efter att ha stått ute i decemberrusk under natten...

Nu kan det ju ha varit så att jag haft otur under den 2 dagarna jag hade den, men det finns ändå en risk med motoriserde skydd etc att de ofta klarar 95% av vädret skitbra, men de sista 5% så smäller dem en säkring, tjuter att det inte går att öppna eller på annat sätt stör på ett sätt som en "dum" kamera inte hade gjort.

Jag tror att det är ett problem som inte behöver lösas - Dvs, sätt den ute och lägg ansvaret på föraren tror jag är det bästa alternativet.

Edit*
Nu kommer jag från en rätt kritisk situation mot all things VW pga mycket problem så det kan vara värt att nämna..

Jo. Det finns förstås lösningar, med värmeslingor exempelvis. Spolning hjälper förstås också men de jag har sett spolar ju inte kameran utan mer låter lite spolarvätska rinna över den. Det hjälper säkert en aning också men är knappast idealt. Jag tror fortfarande på att det bästa är att ha kameran innanför bakrutan och dess torkare. Problemet är ju sedaner och bilar med "hög midja" vilket ju är trenden nu (fult i mina ögon men så är det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

I KIA EV6 som jag provkörde i snömodd så gick det inte att se vägen ens i de kameror som dök upp i skärmen t ex.

Ja det hänger säkert på vilken bil man kör, vart kamerorna är monterade och framförallt handlar det om extremt slaskigt väder. Kanske inget man kan göra nåt i nuläget, men det lär komma förbättringar. Tycker hursomhelst att kameror runtom bilen är en skänk från ovan. Tar ett tag att vänja sig att använda vid rätt tillfälle om man är ny, men när man väl vant sig så går det inte leva utan. Backning, parkering i trånga garage, fickparkering osv går som en dans och känns helt klart som ett stort lyft för omgivningens säkerhet.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja det hänger säkert på vilken bil man kör, vart kamerorna är monterade och framförallt handlar det om extremt slaskigt väder. Kanske inget man kan göra nåt i nuläget, men det lär komma förbättringar. Tycker hursomhelst att kameror runtom bilen är en skänk från ovan. Tar ett tag att vänja sig att använda vid rätt tillfälle om man är ny, men när man väl vant sig så går det inte leva utan. Backning, parkering i trånga garage, fickparkering osv går som en dans och känns helt klart som ett stort lyft för omgivningens säkerhet.

Håller helt med om det !

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Wiinis:

Väldigt spännande, men jag är inte med på när det ska användas eller hur de tänkte att implementera det.
Ska vissa sträckor ha ledningar nergrävda när bilarna rör på sig eller är det vid parkeringen?

Tanken är främst att busshållplatser och liknande ska ha trådlös laddning, då bussarna ju ändå stannar där och kabel är alltför meckigt och tidskrävande i jämförelse.

Skrivet av snajk:

Det är riktigt coolt. Det finns ju en del hinder för detta dock, som att effektiviteten inte är så bra, och förstås att det krävs rätt fet hårdvara i bilen som tar upp plats och kostar pengar.

Jag frågade om effektiviteten och fick svaret att den är över 99 %. Om jag minns rätt och/eller får gissa åsyftar detta bara själva induktionen, utan att inkludera omvandlingen från 50 Hz AC till 185 kHz AC i laddstationen eller AC–DC-omvandlingen i bilen. Han menade iallafall att verkningsgraden är långt bättre än folk tror.

Skrivet av Wiinis:

När du väl lastar då pluggar du in en sladd och dunkar i 300KW på en halvtimma.

Du måste mena 300 kWh på en halvtimme (eller möjligen 300 kW i en halvtimme, men det låter inte så). Allting med el och elbilar blir enklare och tydligare med rätt enheter.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers