Vi som har bytt/vill byta till Linux från Windows

Permalänk
Medlem

Min upplevelse hittills med Proton(Steam och GE) - Spelande genom Steam:

Nu har jag bara testat World War Z i 20min. Men det funkar förvånadsvärt bra. Först var det väldigt mycket stuttering, men efter den fick ladda in shaders (pre-launch) så går det nästan lika bra som på win10. Tog en bra stund att ladda och den jobbade på med nästan full cpu usage. Värt att kolla på Proton om ni kör på steam. Då verkar utbudet inte vara lika dåligt som jag först trodde, även om det är väldigt mycket bättre än tidigare.

Var lite krångligt att få steam att se det i menyn. Testade ett par olika platser (olika forum sa olika), men tillslut så gick det. (För mig så var det /home/username/.steam/root)

Läste också på protonDB's hemsida att ändra/lägga till disk-cache kan hjälpa. Kanske kan öka prestandan ännu mer när jag fixat. Har däremot "bara" en mx500 ssd, så vet inte exakt hur mycket det kan hjälpa. Gör troligen mer för nvme användare.

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Skrivet av stgr:

Vad jag minns av gentoo kunde man uppgradera via pakethanteraren, där den kompilerade det som skulle kompilera så en uppdatering kunde ta flera timmar

Har inte kört Gentoo, men jag har testat Arch och i Arch så fick jag söka efter uppdateringar med kommando och installera.
Det var ingen grafisk uppdaterare vad jag minns som sökte efter uppdateringar automatiskt som i exempelvis Ubuntu eller Linux Mint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av moonfrost:

Har inte kört Gentoo, men jag har testat Arch och i Arch så fick jag söka efter uppdateringar med kommando och installera.
Det var ingen grafisk uppdaterare vad jag minns som sökte efter uppdateringar automatiskt som i exempelvis Ubuntu eller Linux Mint.

Vill minnas att back in the days så var uppdateringen Cli only

Permalänk
Skrivet av moonfrost:

Den grafiska uppdateraren är inte standard, men som med mycket annat i Linux-världen finns det gott om alternativ.
För just Arch har jag för mig att "Pamac" är en GUI-variant av Pacman (CLI).

Visa signatur

💻 - ASUS ROG Strix G15 Advantage Edition G513 / AMD Ryzen 9 5900HX / Kingston Fury 64GB DDR4 3200MHz (2x32GB) / Samsung PM991a M.2 1TB + Corsair Force MP400 4TB / Solus 4
🖱 - Razer Deathadder Elite / ⌨ - Logitech UltraX
🎧 - Kingston HyperX Cloud II
📱 - Nokia XR20 / Android 11

Permalänk
Medlem

Hoppas att denna fråga är relevant till tråden. Har precis börjat bekanta mig med Linux Kali och är nyfiken på Linux Ubuntu. Min fråga är om jag måste ha en VM till resp. operativsystem, eller kan jag ha Ubunu och Kali i samma VM !? Sedan undrar jag om någon har något bra tips på någon kanal som klart och tydligt, samt i långsam takt beskriver hur man använder dessa operativsystem. Gubben är gammal och har en hög inlärningströskel.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Max Mad:

Hoppas att denna fråga är relevant till tråden. Har precis börjat bekanta mig med Linux Kali och är nyfiken på Linux Ubuntu. Min fråga är om jag måste ha en VM till resp. operativsystem, eller kan jag ha Ubunu och Kali i samma VM !? Sedan undrar jag om någon har något bra tips på någon kanal som klart och tydligt, samt i långsam takt beskriver hur man använder dessa operativsystem. Gubben är gammal och har en hög inlärningströskel.

Se olika Linuxdistributioner som olika operativsystem. Med andra ord: Ja, det är bra att ha dem i separata VM:ar om du inte explicit vill träna på multiboot.

Mitt stående tips oavsett vad man försöker lära sig är att börja använda verktyget till vardags och lära sig genom att göra. Glöm inte att göra fel kanske är det bästa sättet att lära sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Se olika Linuxdistributioner som olika operativsystem. Med andra ord: Ja, det är bra att ha dem i separata VM:ar om du inte explicit vill träna på multiboot.

Hej och tack för svar. Hm, Jag hade redan installerat Ubuntu på samma VM som jag installerade Kali. Hade jag fått det förklarat för mig innan installationen, hade jag inte gjort det, men jag fick svar på frågan efter det att jag redan installerat Ubuntu. Nu har jag två alternativ; Antingen avinstaller Ubuntu eller låta det ligga kvar. Sanningen är att jag installerade Ubuntu mest av nyfikenhet då jag har hört så mycket om Linux, men jag har aldrig sett något behov av att försöka lära mig det programmet. Windowsmiljön täcker mina behov med bred marginal, men med Kali är det något helt annat. Jag tror inte att jag kommer använda mig av Ubuntu så mycket, då jag mest är van vid Windowsmiljön, och det är helt enkelt lättast för mig att fortsätta med Windows, för det dagliga som att läsa/skriva mejl, betala räkningar och surfa på nätet, e t c. Och nej, att multiboota (vad det nu är för något), är inte aktuellt ö h t. Vad jag framför allt annat är inresserad av, är att lära mig använda Kali, det var egentligen det huvusakliga skälet till varför jag intresserade mig för Linux; Kali. Ubuntu föll med "på köpet" s a s.'

Jag håller med dig om att börja lära sig verktyget medelst "trial and error" är en väg att gå, men mitt problem (när det gäller Kali) är att jag känner mig som om jag befinner mig i ett mörkt rum, där jag söker efter en knapp att tända ljuset. Problemet är bara det att jag vet inte om det finns någon armatur installerad i rummet ö h t. Hoppas denna liknelse ger en uppfattning om hur jag känner inför Kali. Dessutom är "trial and error" metoden tidsödande och jag vill gärna försöka lära mig lite snabbare, inte minst med tanke på hur många verktyg det finns i Kali. Jag hittade en youtuber som ar en kanal där han beskriver hur man kan använda Kali, och det första steget (för mig) är att jag vill göra mig osynlig på nätet och jag följde hans anvisningar i enlighet med vad han beskriver i detta klipp, men när jag anger kommandot, så säger Kali att det finns inte något sådant och längre än så kommer inte jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Hej och tack för svar. Hm, Jag hade redan installerat Ubuntu på samma VM som jag installerade Kali. Hade jag fått det förklarat för mig innan installationen, hade jag inte gjort det, men jag fick svar på frågan efter det att jag redan installerat Ubuntu. Nu har jag två alternativ; Antingen avinstaller Ubuntu eller låta det ligga kvar. Sanningen är att jag installerade Ubuntu mest av nyfikenhet då jag har hört så mycket om Linux, men jag har aldrig sett något behov av att försöka lära mig det programmet. Windowsmiljön täcker mina behov med bred marginal, men med Kali är det något helt annat. Jag tror inte att jag kommer använda mig av Ubuntu så mycket, då jag mest är van vid Windowsmiljön, och det är helt enkelt lättast för mig att fortsätta med Windows, för det dagliga som att läsa/skriva mejl, betala räkningar och surfa på nätet, e t c. Och nej, att multiboota (vad det nu är för något), är inte aktuellt ö h t. Vad jag framför allt annat är inresserad av, är att lära mig använda Kali, det var egentligen det huvusakliga skälet till varför jag intresserade mig för Linux; Kali. Ubuntu föll med "på köpet" s a s.'

Jag håller med dig om att börja lära sig verktyget medelst "trial and error" är en väg att gå, men mitt problem (när det gäller Kali) är att jag känner mig som om jag befinner mig i ett mörkt rum, där jag söker efter en knapp att tända ljuset. Problemet är bara det att jag vet inte om det finns någon armatur installerad i rummet ö h t. Hoppas denna liknelse ger en uppfattning om hur jag känner inför Kali. Dessutom är "trial and error" metoden tidsödande och jag vill gärna försöka lära mig lite snabbare, inte minst med tanke på hur många verktyg det finns i Kali. Jag hittade en youtuber som ar en kanal där han beskriver hur man kan använda Kali, och det första steget (för mig) är att jag vill göra mig osynlig på nätet och jag följde hans anvisningar i enlighet med vad han beskriver i detta klipp, men när jag anger kommandot, så säger Kali att det finns inte något sådant och längre än så kommer inte jag.

Om du är ute efter att lära dig Linux är Ubuntu ett bättre val eftersom det är en Linux-distribution för daglig användning medan Kali är en special-distribution med inriktning på säkerhet och försedd med verktyg för forensiskt arbete. Du behöver nog lära dig en hel del om Linux via t.ex. Ubuntu eller liknande innan du ger dig i kast med specialvarianter som t.ex. Kali. Att direkt ge sig på Kali för att du tycker det är häftigt eller för att du vill hålla på med datorforensiskt arbete är nog som att köra huvudet i väggen. Att testa ett kommando som det i den länkade videosnutten innebär att du måste förstå kommandot och att du måste veta att din Kali Linux konfigurerats för att kunna utföra kommandot. Du skulle nog bli tvungen att se hela videon med många kommandn och installationer av extra programvara innan du kommer fram till en situation där kommandot i videosnutten fungerar. Så innan du kan utföra ens måttligt avancerade kommandon i Kali Linux behöver du lära dig att behärska Linux i någon "normalvariant" och sedan att behärska Kali i dess grundkonfiguration. Om du bara vill testa några till synes häftiga kommandon är det kanske bättre att låta bli. Jag har använt Linux heltid sedan 1994, har testat Kali men insett att jag inte har nytta av den Linuxvarianten och därför undviker jag den. Inlärningströskeln är för hög för att vara intressant. Skulle jag börja ägna mig åt forensiskt arbete skulle jag nog lägga till de verktygen i den distribution jag nu använder (Fedora Linux) för att senare, när jag förstår verktygen, kanske gå över till Kali Linux men i så fall bara om det ger mig flera andra fördelar.

Permalänk
Medlem

I min mening är bästa sättet att lära sig att börja med Arch. Gå igenom processen och läs wikin nogrannt. Konfigurera systemet så som du vill ha det och sen börjar du om igen. Repetera några gånger så det du lär dig fastnar.

Anledningen till att det är så bra är för att du göra saker från grunden (eller i varje fall hyfsat från grunden, vill du göra det mer extremt finns Linux from Scratch).

Efter att ha gjort det kan du prova olika distros. Då kommer du också se saker som är annorlunda, för att lära dig det, men det kommer vara mycket lättare när du har en grundläggande förståelse för systemet.

Permalänk
Skrivet av Max Mad:

Har du lyckats installera Ubuntu ovanpå Kali (utan att formatera om disken emellan) så har du i praktiken Ubuntu med lite Kalikomponenter som eventuellt inte råkat bli överskrivna. De här systemen är som sagt inte applikationer utan operativsystem, så det finns inget som att "avinstallera" Ubuntu. Installera istället om Kali från scratch på en tom VM.

Precis som för någon som är ny med Windows kommer du troligen lära dig använda specifika program först och systemet sen. Ofta är det bra att försöka filtrera ner vilka program som gör det man vill, vilka av dem som är bra, tills man har något eller några få program att välja på, och sen testa dem enligt allmänt tillgänglig dokumentation.
Vad gäller det senare rekommenderar jag starkt text istället för video för förmedling av information om det inte är GUI-appar du försöker lära dig. Efter ett tag upptäcker du hur mycket tid du sparar på att klippa och klistra text från en webbsida in i filer och sen anpassa detaljer till din önskade konfiguration. Den vanligaste kommandotolken i Linux heter Bash, så ska du jobba textbaserat kan det vara bra att leta efter en introduktion till det. Du kommer också använda textredigeringsverktyg i stor omfattning. Nano är enkelt och finns nästan alltid förinstallerat. Vim är betydligt mer kraftfullt, finns nästan alltid förinstallerat, men har en ganska hög inlärningströskel - ett par veckor av aktiv användning - innan man är mer effektiv i det verktyget än i enklare editorer.
I moderna Linuxdistributioner vill du oftast också ha åtminstone lite grundläggande koll på kommandona systemctl (som används för att styra/starta om tjänster) och journalctl (som används för att titta på/söka i systemloggar). Det är också bra att veta att loggar nästan alltid finns i katalogträdet /var/log, och att systeminställningar nästan alltid finns i trädet under /etc.

Angående videon du länkade till: Locate-kommandot är nyttigt men inte strikt nödvändigt: Det bara slår i en databas och letar efter sökvägar som stämmer med ditt sökbegrepp, så det är inte en del av konfigurationen av proxychains. Men när jag sökte efter termen kali proxychains fick jag exempelvis se följande sida som ser betydligt mer lovande ut:
https://medium.com/cyberxerx/how-to-setup-proxychains-in-kali...

Permalänk
Medlem

Och hur avinstallerar jag VM med Kali och Ubuntu !?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Och hur avinstallerar jag VM med Kali och Ubuntu !?

Du kan ta den enkla vägen att bara ta bort ditt nuvarande VM och skapa ett nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crash:

Du kan ta den enkla vägen att bara ta bort ditt nuvarande VM och skapa ett nytt.

Jag gjorde det. Men det är väldigt tidsödande att börja om från början 😭😭😭.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Att installera valfri distribution är den absolut enklaste delen av Linux-upplevelsen, så tycker du det är tidsödande, så har du många överraskningar framför dig

Att ge sig på Linux kan innebära väldigt mycket frustration, men lyckas du bita ihop och ta dig igenom det, så överväger förhoppningsvis glädjen av att ha lyckats denna frustration.

Lycka till!

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Skrivet av Max Mad:

Man lär sig bäst när det kostar. 😆
Lär dig hur snapshots fungerar i din hanterare för virtuella maskiner, så kan du spara hur maskinen ser ut ”just nu” innan du gör saker som riskerar att ställa till det för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Att installera valfri distribution är den absolut enklaste delen av Linux-upplevelsen, så tycker du det är tidsödande, så har du många överraskningar framför dig

Säkert så !

Skrivet av Superfrog:

Att ge sig på Linux kan innebära väldigt mycket frustration, men lyckas du bita ihop och ta dig igenom det, så överväger förhoppningsvis glädjen av att ha lyckats denna frustration.

Lycka till!

Tack, känner att jag behöver det 🤣.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man lär sig bäst när det kostar. 😆
Lär dig hur snapshots fungerar i din hanterare för virtuella maskiner, så kan du spara hur maskinen ser ut ”just nu” innan du gör saker som riskerar att ställa till det för dig.

Snapshot !? Jag vet vad snapshot är för något, men då inom det fotografiska Ouuha, det förefaller vara ett styvt jobb att hålla på med det här. Nåja, något skall man syssla med på (framförallt) i mörka vinterkvällar (inte denna årstiden, m a ord).

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så om jag lyckas med denna operationen, får jag i princip TOR i Linux, är det rätt uppfattat !? Det vore jävligt skönt, jag är så förbannat trött på alla kakor som spårar vad jag gör (och inte gör) på nätet.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Max Mad:

Så om jag lyckas med denna operationen, får jag i princip TOR i Linux, är det rätt uppfattat !? Det vore jävligt skönt, jag är så förbannat trött på alla kakor som spårar vad jag gör (och inte gör) på nätet.

Då har du en nätverksanslutning via TOR, det är sant, men du blir inte av med att webbsajter vill plantera cookies så enkelt, och loggar du in någonstans kommer åtminstone den webbsiten att veta vem du är och i värsta fall ha en tråd att dra i för att identifiera dig om någon har lust och resurser. Operationell säkerhet handlar mer om arbetssätt än om verktyg, och att leka hemlig agent på riktigt är inte användarvänligt och bekvämt.

Permalänk
Medlem

Då har du en nätverksanslutning via TOR, det är sant, men du blir inte av med att webbsajter vill plantera cookies så enkelt, och loggar du in någonstans kommer åtminstone den webbsiten att veta vem du är och i värsta fall ha en tråd att dra i för att identifiera dig om någon har lust och resurser.

Usch, jag är så jävla trött på alla som håller på att kartlägga mina aktiviteter på nätet 🤬🤬🤬.

Operationell säkerhet handlar mer om arbetssätt än om verktyg, och att leka hemlig agent på riktigt är inte användarvänligt och bekvämt.

Tänker inte fråga idag om hur man bör gå tillväga för att leka "hemlig agent" 😁.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad fan betyder det här !?

Failed to open a session for the virtual machine Linux Kali.

Could not open the medium 'C:\Users\\VirtualBox VMs\Linux Kali\Linux Kali.vdi'.

VD: error VERR_FILE_NOT_FOUND opening image file 'C:\Users\VirtualBox VMs\Linux Kali\Linux Kali.vdi' (VERR_FILE_NOT_FOUND).

Result Code: E_FAIL (0x80004005)
Component: MediumWrap
Interface: IMedium {ad47ad09-787b-44ab-b343-a082a3f2dfb1}

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Vad fan betyder det här !?

Failed to open a session for the virtual machine Linux Kali.

Could not open the medium 'C:\Users\\VirtualBox VMs\Linux Kali\Linux Kali.vdi'.

VD: error VERR_FILE_NOT_FOUND opening image file 'C:\Users\VirtualBox VMs\Linux Kali\Linux Kali.vdi' (VERR_FILE_NOT_FOUND).

Result Code: E_FAIL (0x80004005)
Component: MediumWrap
Interface: IMedium {ad47ad09-787b-44ab-b343-a082a3f2dfb1}

Kort svar: Filen hittades inte, närmare bestämt Linux Kali.vdi.

Sökvägen till filen som VirtualBox söker efter kunde inte hittas på den angivna platsen C:\Users\VirtualBox VMs\Linux Kali

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Medlem

Ok, jag har avinstallerat allt och börjar från början. Fan att jag skulle installera Ubuntu, innan gick det bra. Nu har jag hållit på bra länge, men inte lyckats att få det rätt igen 🤬🤬🤬.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Ok, jag har avinstallerat allt och börjar från början. Fan att jag skulle installera Ubuntu, innan gick det bra. Nu har jag hållit på bra länge, men inte lyckats att få det rätt igen 🤬🤬🤬.

Hur menar du med "Avinstallerat allt"? Menar du att du avinstallerat VirtualBox för att få bort dina VM (Virtuella Maskiner)?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Bra övning i tålamod inför vad som komma skall - det här är bara början

Men så fort du lyckats installera Linux, läs på om snapshots i Virtualbox, ex. https://www.techrepublic.com/article/how-to-use-snapshots-in-...

Själv kör jag med Microsofts motsvarighet, Hyper-V, och använder mig frekvent av snapshots just för att kunna backa tillbaka till där jag var innan jag påbörjade något test.

Snapshots-funktionen är bland det bästa som uppfunnits sedan skivat bröd

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Bra övning i tålamod inför vad som komma skall - det här är bara början

🤣🤣🤣 !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

🤣🤣🤣 !

Jag hittade en spellista på YouTube som tar upp hur man installerar, konfigurerar och gör sin första VM i VirtualBox på denna länk: https://youtube.com/playlist?list=PLrpSjHQj3tT4DkBq5BEez99C1O...

Den är från 2018, så VirtualBox kan mycket väl ha ändrat i sitt utseende, men förhoppningsvis kan det ändå ge en bra början. Den är uppdelad i mindre, kortare videosnuttar som kan göra det lite enklare och mer överskådligt. I videon installeras också en virtuell Ubuntu maskin. Kanske detta kan underlätta för dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Jag hittade en spellista på YouTube som tar upp hur man installerar, konfigurerar och gör sin första VM i VirtualBox på denna länk: https://youtube.com/playlist?list=PLrpSjHQj3tT4DkBq5BEez99C1O...

Den är från 2018, så VirtualBox kan mycket väl ha ändrat i sitt utseende, men förhoppningsvis kan det ändå ge en bra början. Den är uppdelad i mindre, kortare videosnuttar som kan göra det lite enklare och mer överskådligt. I videon installeras också en virtuell Ubuntu maskin. Kanske detta kan underlätta för dig?

Tackar för tipset, men jag har redan en gång installerat ett fullt fungerande Kali. Problemen började när jag lydde rådet att göra en ren ominstallation med bara Kali i VM, för jag installerade även Ubuntu i samma VM, vilket jag (försent) avråddes från att göra. Så, jag beslutade mig för att börja om, men av någon (för mig okänd anledning), får jag det inte att fungera.

Kan ju lägga till att jag har (ånyo) laddat ner och installerat ett nytt VM samt ett extpack. Nu håller jag på att ladda ner ISO-filen till Linux, och det är det som tar en sådan fasligt lång tid. När jag installerade VM, extPack och Kali första gången (och fick det att fungera), följde jag anvisningarna i detta klipp, så jag tror jag gör det dernna gången också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Max Mad:

Tackar för tipset, men jag har redan en gång installerat ett fullt fungerande Kali. Problemen började när jag lydde rådet att göra en ren ominstallation med bara Kali i VM, för jag installerade även Ubuntu i samma VM, vilket jag (försent) avråddes från att göra. Så, jag beslutade mig för att börja om, men av någon (för mig okänd anledning), får jag det inte att fungera.

Kan ju lägga till att jag har (ånyo) laddat ner och installerat ett nytt VM samt ett extpack. Nu håller jag på att ladda ner ISO-filen till Linux, och det är det som tar en sådan fasligt lång tid. När jag installerade VM, extPack och Kali första gången (och fick det att fungera), följde jag anvisningarna i detta klipp, så jag tror jag gör det dernna gången också.

Det låter som en bra idé. Du har lärt dig lite mer nu, så nu går det säkert lättare att få igång din VM.

Vid tillfälle, så kika på vad @Superfrog tipsade om gällande snapshots "...så fort du lyckats installera Linux, läs på om snapshots i Virtualbox, ex. https://www.techrepublic.com/article/how-to-use-snapshots-in-...

I korthet är snapshot en "ögonblicksbild" av ditt system just vid det tillfället du gör den. Mycket praktiskt ifall du vill prova något utan att behöva ominstallera allt. Gör en snapshot, prova det du vill prova. Skiter det sig, återgå till din snapshot så är allt som det var innan du provade.

Lycka till!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farsan Baloo:

Det låter som en bra idé. Du har lärt dig lite mer nu, så nu går det säkert lättare att få igång din VM.

Håller på att installera Kali nu. Fick ändra namnet från Linux kali till ba5ra Kali, annars vägrade maskinen att installera, med hänvisning till något >/n fil som redan fanns i systemet, typ.

Skrivet av Farsan Baloo:

Vid tillfälle, så kika på vad @Superfrog tipsade om gällande snapshots "...så fort du lyckats installera Linux, läs på om snapshots i Virtualbox, ex. https://www.techrepublic.com/article/how-to-use-snapshots-in-...

Skall göra det, men nu vill jag bara komma igång och konfigurera TOR i Kali, s a s.

Skrivet av Farsan Baloo:

I korthet är snapshot en "ögonblicksbild" av ditt system just vid det tillfället du gör den. Mycket praktiskt ifall du vill prova något utan att behöva ominstallera allt. Gör en snapshot, prova det du vill prova. Skiter det sig, återgå till din snapshot så är allt som det var innan du provade.

Tror jag förstår vad du menar, men jag börjar bli lite trött i huvudet, om jag skall vara ärlig

Skrivet av Farsan Baloo:

Lycka till!

Tack, det kan jag behöva 😵.

Visa signatur