Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Det finns ändå fördelar med skivor men jag håller med dig i det mesta.
Våran Zoe har ju skivor bak och precis när den har hoppat över en kugg till nästa för att få en jämn bromsverkan så bromsar den säkert 70% bak innan beläggen slit lite till.
Detta skapar rätt obehagliga inbromsningar när det är halt ute då det ibland nästan upplevs som att dra kryckan samt att det är svårt att stanna mjukt och fint.
Det blir nästan tvärnit när man når 3 km/h, speciellt eftersom att Zoe driver konstant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Björn Nyland testar induktionsladdning.

Nu är det ett test som inte är speciellt representativt, men det som slog mig är att det kan vara enklare att underhålla. Slippa sladdar och kontakter som krånglar osv.
Är sen skillnaden i förlust mellan kabel och induktion inte för stor så kan det ju faktiskt bli grymt. Detta gäller alltså i stan och kanske Max 50kW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Aha ok. Taket är fastlimmat på min med

Haha ok, det var ju bra, det visste jag inte dom haft problem med.

Förutom prestandan vad är skillnaderna mellan GT och den vanliga?

Permalänk
Medlem

Fick en heldag med en VW ID3 Pro Performance igår som lånebil när sambons bil va på service. Har bara provkört ID4 tidigare så det var ändå intressant att testa. Ganska rolig bil att köra faktiskt. Känns väldigt lättkörd och tyst. Elmotorn hördes knappt, vilket förvånade mig. Accelerationen kanske inte riktigt kändes "Pro Performance", men med sina 204hk är den ändå tillräckligt rapp för de flesta, skulle jag tro.

Bilen ser mycket mindre ut utifrån än vad den är invändigt. Relativt bra med utrymme där fram och även i baksätet. Vi hade lillgrabben med oss (14 månader) så vi monterade dit våran Britax barnstol Swingfix m i-size och det var inga problem alls med utrymme och väldigt lätt att få in stolen (som sitter fast med iso-fixen). Bagageutrymmet var rätt litet (typ som Marvel R) men ändå ok och vi fick in barnvagnen med sittdelen, men när dagen var slut och vi hade handlat på IKEA och andra ställen så fick vi inte plats med så mycket där bak, så jag fick fylla hela passagerarsidan med kassar där fram (sambon satt bak vid barnstolen).

Infotainment på mittenskärmen var lite bökig precis som ID4. Onödigt mycket undermenyer för allt och saknade snabb-knappar. Man fick jämt klicka på hem-knappen för att komma tillbaka till huvudmenyn för att växla mellan navigering och radio. Bilen hade också aktiverade handrörelse-sensorer (vad det nu heter) som får skärmen att reagera när man viftar med handen framför skärmen så det hände ofta att jag råkade bläddra i menyerna innan jag ens hann klicka eller swipa på skärmen. Lite frustrerande.

Precis som med ID4 så kändes skärmen bakom ratten lite för nära mig och mitt synfält, på nåt sätt. Den är tydlig och så, men nåt som inte stämde bara. Svårt att förklara men den blir nästan obekväm att titta på. Ögonen fokuserar om liksom mellan att titta på den och på vägen. Kanske ren ovana eller det faktum att man börjar bli gubbe nu efter 40 och synen börjar ge vika

Knapparna på ratten var helskumma. Säkert en vanesak men jag föredrar vanliga knappar utan touch och slide funktion. Lyckades byta låt och ändra volymen flera gånger genom att bara råkat nudda nån knapp med högerhanden.

Testade också Android auto trådlöst och det funkade perfekt med navigering, Youtube music å allt.

Den "dubbla" A-stolpen skymmer sikten lite mer än vad jag är van vid, men det är säkert en vanesak det också.

Vi tog en tur från Södertälje till Barkaby för att shoppa lite över dagen, så det blev över 10 mil tur och retur. Riktigt bra förbrukning måste jag säga. Bara 8 grader ute, gjorde några pigga accelerationer här och där, men körde mestadels lugnt och sansat utmed E4 och E18. I slutet på dagen rapporterade infotainmentsystemet en medelförbrukning på 15.5 kWh/100km. Inte illa med tanke på att den hade vinterdäck också.

Edit: Just ja. Hade lite svårt att hitta rätt sittposition och jag vet inte om det är mig det är fel på, men jag får en känsla att man inte sitter 100% centrerad mot ratten i stolen. Lite så att stolen är 5cm mer till höger än ratten. Vande mig dock snabbt så inget stort problem.

Skrivet av Daniel75:

Jag gjorde exakt samma resa som du men landade i Ford Mach E GT som jag kunde få direkt, vilket även finns att få i Segeltorp fortfarande. De har en kvar för omedelbar leverans i blått och en cyberorange påväg in i april. Nu när jag haft den 150 mil så ångrar jag ingenting, den är topp i allt. Kvalitet, prestanda, enligt mig snygg, väghållning, komfort etc.

Jag tittade faktiskt på den blåa GT:n häromdagen när jag hade vägarna förbi, då Ford ligger vägg i vägg med MG i Segeltorp. Sjukt fin bil måste jag säga, blev imponerad. Den blåa färgen kanske inte är den snyggaste, men inredningen kändes riktigt fräsh, stolarna väldigt bekväma och infotainment skärmarna va förvånansvärt smidiga att navigera och väldigt rappa. Den som har pengarna att lägga på denna bil kommer definitivt bli supernöjd.

Medans jag var där så dök det upp en lastbil utanför med nyleverans av ett gäng Mach E, svarta och gråa. Kan vara redan beställda bilar, vem vet..

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Björn Nyland testar induktionsladdning.
https://youtu.be/AE1gaNO9nj0

Nu är det ett test som inte är speciellt representativt, men det som slog mig är att det kan vara enklare att underhålla. Slippa sladdar och kontakter som krånglar osv.
Är sen skillnaden i förlust mellan kabel och induktion inte för stor så kan det ju faktiskt bli grymt. Detta gäller alltså i stan och kanske Max 50kW.

Något måste ju vara väldigt fel, enligt björns egna tester innan på verkningsgrad vid laddning var det typ bara Zoe som låg under 80% vid vissa fall. DC låg alltid över 93% om jag minns rätt.
Ändå jäkligt imponerande om man ligger över 80% med trådlös laddning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Något måste ju vara väldigt fel, enligt björns egna tester innan på verkningsgrad vid laddning var det typ bara Zoe som låg under 80% vid vissa fall. DC låg alltid över 93% om jag minns rätt.
Ändå jäkligt imponerande om man ligger över 80% med trådlös laddning.

Ja det var ju märkligt att laddkurvan var bättre för det trådlösa…

Frågan är hur det kommer se ut kring underhåll. Många laddstationer som krånglar och är säkert ganska väderkänsliga, samt hur det kommer att påverka elbilen.

Permalänk
Avstängd

Nu ska tydligen Lidl börja ta betalt för laddning hos dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Trumbromsar bak på en elbil är betydligt bättre och vettigare än skivbromsar. Till att börja med så har bilar ca 70/30 där 70% av bromskraften är fram och 30% bak. På elbilar blir det ännu skevare då man har en eller två enorma elmotorer som blir generatorer och således bromsande elektromagneter vid inbromsning. Till vardags så används "hjulbromsarna" kanske max 20% på en elbil, resten av bromskraften står elmotorerna för.

Och av dom 20% så går ca 70% till frambromsarna. Det innebär att bromsskivan bak rostar snabbt, rost som inte omedelbart och till fullo slits bort. Alla glidlager m.m. används också sällan vilket innebär att dom rostar eller begar igen av smuts och inaktivitet. Att ha trumbromsar bak som är mycket mer skyddade från väder och vind är oerhört mycket vettigare på en elbil. Det är en ren gimmick att ha skivbromsar bak på en elbil och det är ingen som helst fördel utan bara en nackdel.

Jag försöker på in vanan att bromsa in lite hårdare med pedalen en gång i veckan. Annars så låter jag bilen motorbromsa eller så bromsar jag med padeln för bromsåtergivning. Använder knappt bromspedalen.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Nu ska tydligen Lidl börja ta betalt för laddning hos dem.

Märkligt att de inte gjort det tidigare. Eller haft något system i butiken för registrering. Tror de flesta bodde i närområdet och var aldrig ens inne i butiken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

Märkligt att de inte gjort det tidigare. Eller haft något system i butiken för registrering. Tror de flesta bodde i närområdet och var aldrig ens inne i butiken.

Det är troligen för att taxibilar brukar ockupera gratisladdare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

+1 på det. Vi installerade precis Easee, en riktigt bra box.

Härligt!

Hade först Teslas WC, men är grymt mycket mer nöjd med Easee som vi har nu sedan 1-2 år. En riktigt bra och komplett box, som enkelt kan byggas ut och anpassas efter behov (som tex. inte Teslas kunde). Appstyrning, lastbalansering, 4G/LTE, WiFI, utbytbar kabel, utbytbart skal, RFID-lås, låsbar kabel, mm.

Tror ni kommer bli mycket nöjda med den!

Känns som norrmännen, som både gör Easeee och Zaptec, verkligen kan detta med genomtänkta väggboxar för elbilsladdning.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Haha ok, det var ju bra, det visste jag inte dom haft problem med.

https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/el...

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Infotainment på mittenskärmen var lite bökig precis som ID4. Onödigt mycket undermenyer för allt och saknade snabb-knappar.

Knapparna på ratten var helskumma. Säkert en vanesak men jag föredrar vanliga knappar utan touch och slide funktion. Lyckades byta låt och ändra volymen flera gånger genom att bara råkat nudda nån knapp med högerhanden.

Jag tittade faktiskt på den blåa GT:n häromdagen när jag hade vägarna förbi, då Ford ligger vägg i vägg med MG i Segeltorp.

Skulle om jag var du testköra och jämföra med Mach E innan jag bestämde mig.

Mach E verkar vara ett bra steg upp i sportighet, högre laddeffekt, bättre interiör standard och utformning, riktiga fysiska knappar och mycket bättre infotainment jämfört med ID-bilarna i de videos som jag sett (har dock inte själv testkört någon av de). Här är en video och test från vår egen "Chippen" i tråden, men även andra som Björn Nyland är riktigt imponerade av Mach E:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Mach E verkar vara ett bra steg upp i sportighet, högre laddeffekt, bättre interiör standard och utformning, riktiga fysiska knappar och mycket bättre infotainment jämfört med ID-bilarna i de videos som jag sett (har dock inte själv testkört någon av de). Här är en video och test från vår egen "Chippen" i tråden, men även andra som Björn Nyland är riktigt imponerade av Mach E:

https://youtu.be/04fM6sVfuWo

Kvalitetskänslan var bra i Mach E AWD men i GT:n är den ännu en nivå upp. Ser inte att den skiljer sig knappt något mot en BMW eller Audi. Skall jag vara petig så hade jag gärna sett ett metall eller keramikreglage på volymkontrollen (den runda silvriga ratten på infotainment) då den befintliga är lite för plastig.

Sedan så kanske dörrarna kunde haft det där distinkta tysk-premium ljudet när man stänger dörren men det är helt okay ändå. Tyst inuti så bra komfort där. Stolarna i GTn är riktigt bra, kanske lite för korta fram så om du är riktigt lång så har du inte så bra stöd för låren som i en tysk och den elektriskt justerbara dämpningen likaså (magniride) är underbar. Inte mjuk som en XC90 med luftdämparna men ändå mjuk nog i whisper läget för att kunna mysköra på sämre vägar och i unbritled (sport) så är det märkbart styvt och hårt, likaså styrningen ändras i alla lägen.

Jag hade önskat att man kunde höja sänka nackstöden också men de är fast monterade. Egentligen inget problem då jag har "rätt längd" på 1.79 men om någon annan kortare eller längre kör den så hade det varit bra.

Sedan så kan det vara värt att nämna att i nuvarande mjukvara så är de ganska restriktiva på GTn med matningen av el så man tappar effekt i högre hastigheter och över 160 så är den som en "vanlig bil" men under det så är den löjligt snabb. Tesla och BMW I4 M50 hade en bättre alt mindre restriktiv matning av ström så de är piggare över 160 och tappar inte lika fort. Det pratas på forumen i USA att Ford överväger att öppna upp mer effekt i GT/GT Performance (finns bara GT performance i Sverige) vartefter de får in data från alla bilar som körs, men skälet för att strypa det något är främst för att garantera batteriernas hållbarhet över tid sägs det. Elmotorerna levererar t ex 565Hk max men 487Hk är tillgängliga, skulle man öka på vridet mer från 895nm så måste bredare däck på, för 245/20 kommer inte räcka då den redan nu släpper något om man gör en kick-down så att säga i alla hastigheter under 50km/h, i allafall på vinterdäcken / friktion på vanlig asfaltsväg 5-10c. Får se om sommardäck på 25c väg är bättre - troligen så kommer det vara det enligt friktionslagarna. Nu kör man inte så ofta där uppe i 160 km/h heller längre så för mig blev det en icke-fråga med strypningen. Hade jag bott i Tyskland och åkte på autobahn mycket så hade jag inte köpt den samt avrådit alla från att köpa denna bil pga av strypningen i högre hastighet.

Är det något ni undrar om Mach E GT så ställ frågor bara.

Hade jag köpt den igen nu efter 160 mils körning ? Absolut, ångrar inget.

Permalänk
Medlem

Tack vare kriget, komponentbrister, halvledarpriser som skjutit i höjden, valutadevalvering och galopperande global inflation så funderar man nu på att öka maxtaket för miljöbonus när man väljer elbilar från 700 KSEK till 800 KSEK.

Vilket skulle nog vara vettigt med tanke på de prishöjningar som skett på bilar, och speciellt för elbilar. Tror nämligen inte att vi sett slutet på prishöjningarna av just elbilar.

https://www.dn.se/motor/nya-bonusregler-paverkar-bade-elbilar...

Själv tycker jag att det är en lite dumt med en så hård och fast gräns som innebär "allt" eller "inget". Slår väldigt fel och skevt. Kan tex. innebära att bara för att man byter färg på inredningen i elbilen, så tappar man plötsligt hela miljöbonusen.

Själv gillar jag det norska systemet där man skippar moms och tull på miljövänliga/utläppsfria fordon. Enkelt och rakt system. Inget som måste ansökas om i efterhand, och man slipper både den osäkerheten som råder i Sverige, och den byråkrati med administrera ansökningar och utbetalningar.

Mellan varven så gör Norge saker på ett bättre och enklare sätt än vi i Sverige, kan jag inte låta bli att tycka ibland.

Dock bättre med 800 papp än 700 papp.

Vad tycker ni?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tack vare kriget, komponentbrister, halvledarpriser som skjutit i höjden, valutadevalvering och galopperande global inflation så funderar man nu på att öka maxtaket för miljöbonus när man väljer elbilar från 700 KSEK till 800 KSEK.

Vilket skulle nog vara vettigt med tanke på de prishöjningar som skett på bilar, och speciellt för elbilar. Tror nämligen inte att vi sett slutet på prishöjningarna av just elbilar.

Själv tycker jag att det är en lite dumt med en så hård och fast gräns som innebär "allt" eller "inget". Slår väldigt fel och skevt. Kan tex. innebära att bara för att man byter färg på inredningen i elbilen, så tappar man plötsligt hela miljöbonusen.

Själv gillar jag det norska systemet där man skippar moms och tull på miljövänliga/utläppsfria fordon. Enkelt och rakt system. Inget som måste ansökas om i efterhand, och man slipper både den osäkerheten som råder i Sverige, och den byråkrati med administrera ansökningar och utbetalningar.

Mellan varven så gör Norge saker på ett bättre och enklare sätt än vi i Sverige, kan jag inte låta bli att tycka ibland.

Vad tycker ni?

Jag anser att det inte skall vara någon maxgräns. Om man köper en elbil så är det bättre än en diesel eller bensin, oavsett om den kostar 400 000 eller 1 400 000. Det känns som det bara är jantelagen som skall styra. Nu kanske man bryr sig mindre om man kan slänga upp 1.4M mot 0.4M vad 70 000 kr påverkar på sista raden, men principen anser jag skall vara densamma.

Således att de diskuterar att höja den är positivt men bäst tycker jag det vore om den inte fanns alls eller ännu hellre som i Norge som du sade Martin, det känns som en bättre lösning. Det hade varit bättre för leasingägarna med och slippa förhöjda belopp fram tills bidraget betalas ut etc.

Permalänk
Medlem

Förresten så har de tagit bort KIA GT EV6 från hemsidorna så det går inte att beställa längre, vet någon varför ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Jag anser att det inte skall vara någon maxgräns. Om man köper en elbil så är det bättre än en diesel eller bensin, oavsett om den kostar 400 000 eller 1 400 000. Det känns som det bara är jantelagen som skall styra. Nu kanske man bryr sig mindre om man kan slänga upp 1.4M mot 0.4M vad 70 000 kr påverkar på sista raden, men principen anser jag skall vara densamma.

Bara jag som tycker denna bonus borde försvinna? Ärligt talat, hur många står och faller med den? Om jag köpte en elbil hade 70k förmodligen inte påverkat mig mycket alls i mitt beslut. Och pengarna tar slut varje år, och ska putsas in på nytt, och värre lär det blir med ännu fler sålda. Elbilar kommer säljas utan denna så... då anser jag inte att den behövs längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förresten så har de tagit bort KIA GT EV6 från hemsidorna så det går inte att beställa längre, vet någon varför ?

Finns ingen anledning att skylta med en bil man inte kan leverera i närtid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Bara jag som tycker denna bonus borde försvinna? Ärligt talat, hur många står och faller med den? Om jag köpte en elbil hade 70k förmodligen inte påverkat mig mycket alls i mitt beslut. Och pengarna tar slut varje år, och ska putsas in på nytt, och värre lär det blir med ännu fler sålda. Elbilar kommer säljas utan denna så... då anser jag inte att den behövs längre.

70 papp kanske låter extremt lite, men på en bil som kostar 700 papp så är det ändå 10% av hela inköpsvärdet.

För privatpersoner som skall leasa en en liten billig fossilbil eller en liten elbil, så kan 70 papp påverka ännu mycket mer på leasingkostnaden. Kan vara det som gör att leasingen hamnar på tex. hanterliga 3000/månaden än tex. 4500/månaden (bara exempel). För företag som har kostnadsregler kring leasingpriser, så kan 70 papp vara skillnaden som gör att en elbil blir möjlig som alternativ till de vanliga fossilbilarna.

Är emot bidrag och subventioner rent allmänt (är för att avskaffa alla skatter i princip och köra på ren marknadsekonomi), men i detta fallet så kan det ändå vara en viktig liten sak som får den stora vågskålen att rinna över till fördelen för elbilar, vilket gynnar miljön för oss alla.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sandos:

Vill man att bilar som köps i Sverige ska vara el har bonusen stor betydelse.
Bilen jag leasar hade kostat ca 5500 kr/mån istället för de 3500 kr/mån jag betalar nu.
Då hade jag valt bensin istället.

Bryr mig ej om folk kör el eller ICE, men för mig styrde ekonomin. Hade varit bättre att reducera/ta bort momsen på elbilar istället för dagens system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nej alltså... tror du missförtod mig där Jag var mest nyfiken på att kolla in Mach E GT då jag inte hade sett den live förrän nu. Bilen är dock alldeles för dyr för min budget, så jag kan inte ens fundera på att leasa en sån. Med det sagt så tyckte jag att den var riktigt fin och helt klart över förväntan.

ID3an var bara en lånebil och jag har inga planer på en sån. Tyckte dock att det var intressant att köra runt med den å testa en VW modell jag inte provkört tidigare.

Jag har fortfarande min order på en Marvel R Performance som troligtvis kommer i april. Har egentligen inga planer på nån annan bil nu, men nörd som man är så är det kul att jämföra och få lite bättre koll på skillnader mellan modellerna. Jag menar.. fortsätter komponentbristen några år till så lär man behöva beställa nästa leasing bil rätt snart. Lär bli 2 års väntetid nästa gång... slutar väl med att man beställer en ny bil 3 år framåt i tiden innan den nuvarande ens levererats. 🤣

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Jag har fortfarande min order på en Marvel R Performance som troligtvis kommer i april. Har egentligen inga planer på nån annan bil nu, men nörd som man är så är det kul att jämföra och få lite bättre koll på skillnader mellan modellerna. Jag menar.. fortsätter komponentbristen några år till så lär man behöva beställa nästa leasing bil rätt snart. Lär bli 2 års väntetid nästa gång... slutar väl med att man beställer en ny bil 3 år framåt i tiden innan den nuvarande ens levererats. 🤣

Vet inte vad som gäller för din leasing, men ibland så kan man ju även förlänga leasingen. Kan ju vara ett bra alternativ nu i dessa tider med prishöjningar och leveransproblem för troligen lång tid framåt. Kan ju vara värt att undersöka iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet inte vad som gäller för din leasing, men ibland så kan man ju även förlänga leasingen. Kan ju vara ett bra alternativ nu i dessa tider med prishöjningar och leveransproblem för troligen lång tid framåt. Kan ju vara värt att undersöka iaf.

Jag har redan lämnat tillbaka min bil för nästan 3 veckor sen, men vi har faktiskt funderat på att göra det du just säger med sambons bil (också VW). Det går tydligen förlänga leasingen månadsvis utan någon bindningstid. Dock blir det lite dyrare då man måste betala helförsäkring istället (nybilsgarantin är slut), men det handlar om kanske 400-500kr mer i månaden än tidigare. Som det ser ut nu så lär det dröja minst en månad innan Marveln levereras, och sambons Aiways U5 kommer nog inte förrän i maj, så att leasa vidare är vårt enda alternativ. Eller hyra något annat, men det blir ännu dyrare..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick min nya E-Niro Advanced Plus, så jävla nöjd! Bättre än när jag provkörde och vilket steg upp ifrån min Subaru Levorg 2018

Permalänk
Medlem

Från och med 1/4 höjs priserna på ID-bilarna enligt säljare på Olofssons Bil samt att VW är lika drabbade som Skoda med brist på kabelstammar pga fabrik i Ukraina :/

kthx Putin motherf*cker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Från och med 1/4 höjs priserna på ID-bilarna enligt säljare på Olofssons Bil samt att VW är lika drabbade som Skoda med brist på kabelstammar pga fabrik i Ukraina :/

kthx Putin motherf*cker.

Räkna med att alla elbilar kommer höjas i pris den kommande tiden. Även de som inte har komponenter från Ukraina. Är det någon som tvekar med köp-knappen (som någon tidigare gjorde i tråden) kan jag säga så här; beställ elbilen så fort ni bara kan!

Alltid lätt att hoppa av senare om man ångrar sig. Men väntar man så riskerar man att missa dagens priser, och kanske även att det blir extremt långa leveranstider.

Köper ni elbil idag innan höjningarna, så kan ni troligen sälja bilen till samma, eller ett högre pris om ett år. Då har ni haft ett års gratis bilhyra/leasing i sämsta fall, och kanske tom. gjort en liten vinst i bästa fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vad tycker ni?

Som jag har förstått det så ska bonusen baseras på bilens listpris hos handlaren. T.ex BMW i4 M50 har listpriset 725tkr, dvs ingen bonus-berättigande bilmodell om nu taket blir 700tkr. Sen vad bilen har för vinterdäck, extratutrustning m.m ska inte spela någon roll. Annars hade man ju kunnat pruta in bonusen, tagit en del på faktura vid sidan om osv. Förmånsbeskattning går t.ex på fastställda listpriser som skatteverket sammanställer för samtliga bilar så det är väl rimligt att anta att liknade görs för bonusen.

800tkr är betydligt mer välkommet då många vanliga premium elbilar tangerar precis 700tkr i listpris.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av martinot:

Vad tycker ni?

I vanlig svensk manér, ta in det i skatt så får du söka bidrag.
Den hårda gränsen känns igen i skatte och pensionssystemet bla. Det är säkert en helt annan politisk dimension som inte hör hemma i tråden men vill bara belysa likheten från systemen vi har.
Det är allt för mycket hit men inte längre. Det är enbart drivet som någon sorts ”rättvisefråga”. Jag är av princip för fördelningspolitik men dom hårda gränserna hämmar nog mer än det ger.

Norrmännen verkar ha lyckats bättre med just detta om det är som du skriver. Rakt och enkelt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Har ganska precis lagt en beställning på en Mazda MX30 då jag och sambon inte behöver två stora bilar längre. Så gör mig av med V60n så har vi kvar en V70 som hundtransport / långkörare och kör på mazdan för jobbpendling och kortare sträckor i närområdet.

3 Månaders väntetid i bästa fall verkar det vara. Förhoppningsvis blir det inga större förseningar.

Det som kommer att hända är att efter ett tag vill ingen köra ICE:n och kommer att byta den oxå...