2025 kan en liter bensin att kosta 20Kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Fundera över den här kartan och vilka länder det är som tyckte att valet gick fint till:

https://en.wikipedia.org/wiki/2018_Venezuelan_presidential_el...

Rött är alltså de som anser att valet var buffel och båg och grönt de som tycker att det gick rätt till.

Man märker ju hur mycket ideologi betyder när man plötsligt börjar spela under täcket med den faktiska presidenten efter att ha vägrat erkänna honom sedan 2018.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Man märker ju hur mycket ideologi betyder när man plötsligt börjar spela under täcket med den faktiska presidenten efter att ha vägrat erkänna honom sedan 2018.

Uttrycket "bigger fish to fry" tror jag nog är det som passar bäst här. Hellre olja från Venezuela än Ryssland i det givna läget där man rent praktiskt inte bara kan skruva igen alla kranar.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot 2025 när bensinen kan kosta 20:- En sänkning är ju inte helt fel!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ridder:

Ser fram emot 2025 när bensinen kan kosta 20:- En sänkning är ju inte helt fel!

Kostar 20.74 just nu, och oljepriset har gått ned mer idag. Så jag tänker att vi ser det redan imorgon eller övermorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skatteuttaget har ju minskat kraftigt de senaste 15-20 åren, kan det vara så att det har urholkat välfärden kanske?

Skattetrycket har inte minskat kraftigt, men något, och det har varit ett så vinnande koncept att inte ens sossen vågat röra sänkningarna, förutom när det passar att brösta upp sig och gnälla lite extra högt över det mycket nyttiga RUT- och ROT-avdraget för att vinna röster. Således skall inte frågan vara om lite sänkta skatter har "skadat välfärden", utan hur otroligt mycket sämre läget hade varit om vi inte hade haft högerns tålmodiga insatser.

Skrivet av snajk:

Det slog nog an strängar på flera håll, många blev rätt upprörda över det exempelvis.

Ja, gråtmilda och pryda politrucker blev väldigt upprörda och slängda i käften när folk till slut började säga emot litegrann.

Skrivet av snajk:

Jag vet inte varför det är allvarligt och bekymmersamt. Arbetsgivaravgiften är ingen hemlighet, den debatteras ofta av politiker och många åtgärder handlar om att minska eller ta bort den för vissa grupper och så. Men det är fortfarande inte en avgift på arbetstagaren utan på arbetsgivaren. Om inkomstskatten sänks så får vi mer pengar, om arbetsgivaravgiften sänks så får arbetsgivarna mer pengar, det är en markant skillnad.

Ingen har argumenterat för att den är en hemlighet. Det är f.ö. fortfarande en direkt skatt på arbetsgivaren, och en indirekt skatt på arbetstagaren, då det är avgifter som arbetsgivaren betalar för varje anställd person utöver arbetstagarens lön. En av de mest uppenbara effekterna av en sänkt arbetsgivaravgift är just högre löner för de anställda. Det handlar om elementär nationalekonomi.

Skrivet av snajk:

Varför är det relevant? För att få den högsta marginalskatten i Sverige behöver man tjäna över 1,8 miljoner i månaden (enligt skattetabell 32 från 2021 i alla fall), så hur är den relevant för medelklassen? Tjänar man så mycket är man per definition inte en del av medelklassen.
Nej jag tycker bara det är irrelevant att titta på den maximala marginalskatten, som alltså gäller de med över 20 miljoner om året i inkomst, för att diskutera skatter för medelklassen eller skatter i allmänhet.

Det är relevant för att det har effekter på företagen, och således hushållen. En av de absolut mest grundläggande förklaringarna för något så simpelt som BNP tar upp detta i form av det cirkulära flödet. Det hela är mycket enkelt.

Skrivet av snajk:

Ja ja, trickle down economics funkar ju alltid så bra.

"Trickle-down-economics" existerar inte, och med det menar jag inte att det inte fungerar, utan snarare att ingen seriös ekonom någonsin har föreslagit att det är en existerande effekt ö.h.t. Begreppets ursprung kommer från människor som inte förstod argumentationen för ett hälsosamt och starkt näringsliv, och har etsat sig fast hos människor som vill göra det bekvämt för sig. Själva konceptet existerar inte inom ekonomisk teori.

Skrivet av snajk:

Ljuger gör de inte men i princip allt de producerar är vinklat för att framhäva deras agenda. Och deras agenda är att opinionsbilda för att minska skatter, för höginkomsttagare och företag främst, att minska regleringar på företag, att minska arbetstagarnas inflytande, att minska arbetstagarnas och befolkningens och politikernas makt och pengar relativt arbetsgivarna och kapitalägarna helt enkelt.

Trams.

Skrivet av snajk:

Ok, är du en arbetsgivare? Annars vet jag inte varför du tror på arbetsgivarnas lobbyorganisation.

Man behöver inte vara arbetsgivare för att "tro" på elementär samhällsekonomi. Snarare är det särskilt viktigt att de som inte själva är företagare har god förståelse om företagandets villkor — i Sverige tyvärr dåliga villkor under vänsterns regi — för att förstå hur samhället fungerar och kunna motsätta sig den skadliga propagandan från allehanda socialister.

Skrivet av snajk:

Jo visst, nationalism och protektionism är bra, se bara på Putin, det går ju jättebra för honom, eller Bolsonaro, Duterte, Modi etc. Framåtblickande snälla diktatorer som tänker på folkets bästa är mycket bättre än demokratiskt valda maktfullkomliga egoister, va?

Mycket oseriös kommentar. Jag är dessvärre inte längre förvånad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Det är f.ö. fortfarande en direkt skatt på arbetsgivaren, och en indirekt skatt på arbetstagaren, då det är avgifter som arbetsgivaren betalar för varje anställd person utöver arbetstagarens lön. En av de mest uppenbara effekterna av en sänkt arbetsgivaravgift är just högre löner för de anställda. Det handlar om elementär nationalekonomi.

'elementär nationalekonomi' för 60 år sedan kanske. Nog inte så många seriösa ekonomer som fortfarande lever under illusionen att jobbmarknaden fugnerar analogt med marknaden på torget. Lönesättningen är enormt mycket mer komplicerad än så och jobbmarknaden lyder under helt andra förutsättningar än en 'fri marknad' gör och därav är det inte alls säkert att en sänkning av arbetsgivaravgift automatiskt reflekteras i anställdas bruttolön nästa löneförhandling.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen arbetsgivare som flyttar 100% av reducerad arbetsgivaravgift direkt till anställda.
Senare rätt in i egen ficka/sista raden.
Men det är off topic då vi pratar bensin som definitivt kommer vara under 20 i juni, förmodligen närmare 19 om inget speciellt händer utöver nuvarande världssituation

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem

Finansiera Putin kan man göra på många sätt tack vare miljömupparna.
"Sverige sticker ut som importör av rysk etanol. Av totalt 375 000 kubikmeter etanol (med en volymkoncentration över 80 procent) kom drygt 20 procent från Ryssland år 2020, enligt UN Comtrade Database.
Faktum är att Sverige ensamt stod för 96 procent av all rysk etanol (över 80 volymprocent) som importerades till EU samma år. "
Misstänker att importen inte har minskat idag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Finansiera Putin kan man göra på många sätt tack vare miljömupparna.
"Sverige sticker ut som importör av rysk etanol. Av totalt 375 000 kubikmeter etanol (med en volymkoncentration över 80 procent) kom drygt 20 procent från Ryssland år 2020, enligt UN Comtrade Database.
Faktum är att Sverige ensamt stod för 96 procent av all rysk etanol (över 80 volymprocent) som importerades till EU samma år. "
Misstänker att importen inte har minskat idag.

Vad har det med miljömuppar att göra, hade vi inte importerat det så hade vi behövt mer olja istället. I samma artikel du läst så framgår det Sverige år 2020 importerade 850 000 kubikmeter olja från Ryssland. Det finansierar ju Putin ännu mer.

Hade varit intressant att se om Etanol fortfarande importeras. Import av oljan vet vi ju hur det ligger till med, den är inte bannlyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vad har det med miljömuppar att göra, hade vi inte importerat det så hade vi behövt mer olja istället.

Etanolimporten hänger ihop med reduceringsplikten som miljöpartiet drev igenom, den är världens högsta, dubbelt så hög som övriga EU.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MatteN:

Etanolimporten hänger ihop med reduceringsplikten som miljöpartiet drev igenom, den är världens högsta, dubbelt så hög som övriga EU.

Exakt, men vi importerar fortfarande betydligt mer olja från dom än etanol - som de tjänar mer pengar på. Du har ingen aning om ifall reduktionssplikten ökat eller minskat importen av etanol från Ryssland. Det du har läst berättar inte det.

Dessutom var etanolinblandingen i bensin 2020 när siffrorna är från endast 4,2%. Så vi har ingen aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Etanolimporten hänger ihop med reduceringsplikten som miljöpartiet drev igenom, den är världens högsta, dubbelt så hög som övriga EU.

Fast poängen i inlägget var förstås att etanolen ersätter olja och om oljan ändå kommer ifrån Ryssland blir det lite svårt att klaga på "miljömuppar" i just den delen. Dock ska sägas att importen av råolja till Sverige från Ryssland har minskat drastiskt de senaste åren, från 40-50 % till lite under 10 % förra året. Mer oklart är nog vad som kommit in som andel i färdiga produkter, då allt inte raffineras i Sverige och en del som raffineras i Sverige går på export.

Permalänk
Medlem

Ser ut som att vi kanske kan få en aggressivare sänkning av drivmedelspriset: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/v-stodjer-hogerpartierna-v...

Skrivet av SVT:

Regeringen är nu på väg att bli överkörda om drivmedelpriserna. Vänsterpartiet har allierat sig med Moderaterna i ett utskottsinitiativ för att tillfälligt sänka kostnaderna på drivmedel – och förslaget ser ut att få stöd av SD och KD.

I dag väntas riksdagens finansutskott ställa sig bakom det utskottsinitiativ som bygger på Moderaternas förslag. Målet är att få ned priset på diesel med fem kronor litern och på bensin med fyra kronor litern.

Bland annat kräver initiativet att energiskatten på diesel och bensin sänks till EU:s miniminivå i tre månader samt en förändring av reduktionsplikten.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

För att man inte har något val? Det är faktiskt väldigt lätt att förstå.

60% av alla som bor i lägenhet har hyresrätt, många har inte möjlighet att köpa bostad exakt vid sitt jobb. I många städer (särskilt större) är det otroligt långa väntetider och svårt att hitta en bostad till ett rimligt pris. Och de som köper, får ofta köpa där de har råd.

Det är inte heller självklart att man vill flytta nära sitt arbete, som för de flesta är majoriteten av pendlingen. En del behöver byta arbetsplats någorlunda ofta och ska man flytta varje gång? Det går ju inte.

Och då har man inte heller plockat med de mjukare värdena som att det inte är särskilt nice att flytta från det ställe/skolor/kompisar osv där man själv eller barnen rotat sig.

Jag gjorde en dum formulering, borde inkluderat både jobb och bostad.

Givetvis funkar det inte för alla. Men det finns i min mening många "märkliga" exempel.
Jag har en granne som kör tvärs över stan för att jobba i en ICA-butik. Hen passerar väl ungefär 200 matbutiker på vägen till den. Visst, det finns säkert gamla kolleger osv att trivas med, men det är nog fullt möjligt att byta till en matvarubutik bra mycket närmre.

Själv började jag i ett jobb där jag fick åka tunnelbana, byta till tvärbana och sen till buss. Fruktansvärt. 3 timmar restid per dag.
Nu efter 7 jobbyten så har jag en sits där jag kör 95% av tiden på distans. Man får ju helt enkelt ha inställningen att försöka skapa sig dom bästa förutsättningarna.

Vad gjorde man innan bilarna fanns? Det är ju helt enkelt bilarnas existens som möjliggjort den idioti vi håller på med (pendling), inte tvärtom.

Jag är med och driver ett försök inom min arbetsplats där vi ska försöka få till "satellitkontor" på något sätt, dvs ge medarbetare som bor i samma riktning möjlighet att jobba tillsammans utan att behöva åka hela vägen in till Sthlm city.

Men men. Är väl enklare att säga att "inget går" och sen fortsätter man köra på som alltid.

Skrivet av kaimor:

Så man kan bestämma vart man ska bo OCH vart man ska jobba? Det visste inte jag... Då är det alltså helt gratis och enkelt att bosätta sig vart man vill och jobbet man vill ha finns där man vill bo? Vad lever du i för drömvärld?

Bara för att det funkar för er så betyder inte det att det funkar för någon annan.

Som sagt. Med tanke på trafikmängderna så finns det nog en och annan som har möjlighet att ändra sina förutsättningar. Givetvis fungerar det inte för alla, men skulle man minska resorna med säg 20% så vore det ju en vinst för alla, även dom 80% som då inte kan påverka sin situation.

Allt handlar ju om avvägningar. Jag avstod ett "drömjobb" pga att det hade inneburit att köra rakt över Stockholm till andra sidan 5 dagar i veckan. Känns som sagt inte rimligt varken tidsmässigt eller ur miljöaspekt.

Permalänk
Medlem

Ibland går evolutionen fort. Homo sapiens har utvecklats under många hundra tusen år och klarat sig utan bil. Privatbilar vart var mans egendom på 50-60 talet. Så på ca 70 år har människan förändrats så till den grad att vi måste åka bil för att överleva. Länge klarade vi oss med cykel men det går ju tyvärr inte längre. Vad blir nästa steg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Ibland går evolutionen fort. Homo sapiens har utvecklats under många hundra tusen år och klarat sig utan bil. Privatbilar vart var mans egendom på 50-60 talet. Så på ca 70 år har människan förändrats så till den grad att vi måste åka bil för att överleva. Länge klarade vi oss med cykel men det går ju tyvärr inte längre. Vad blir nästa steg?

En väldigt bra summering! Har det tagit oss nästan en livstid att bygga upp samhället runt bilen så är det klart det påverkar folk när det vänds uppochner på ett år.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av stigw:

Ibland går evolutionen fort. Homo sapiens har utvecklats under många hundra tusen år och klarat sig utan bil. Privatbilar vart var mans egendom på 50-60 talet. Så på ca 70 år har människan förändrats så till den grad att vi måste åka bil för att överleva. Länge klarade vi oss med cykel men det går ju tyvärr inte längre. Vad blir nästa steg?

Medborgarlön och ingen behöver åka till jobbet, all statlig finansiering går att lösa genom att öka hastigheten på sedelpresserna.

Nå industrialismens utveckling med att med att mindre arbetade i jordbruk och istället åkte till ett samhälle för att jobba är självklart. Vissa som Amish-folket var emot denna utveckling. Det de flesta idag vill göra är att fortsätta utvecklingen åt samma håll fast på ett mer miljövänligt sätt.

Staten och folk pratar väldigt mycket om att öka bidrag för att resa till jobb och annat. Jag tycker det är på tok för lite fokus på att få mer att arbeta hemma. Jag har många bekanta som tar egen bil till jobbet över 20 mil totalt varenda dag fast de kunde jobba hemifrån och staten öser pengar reseersättningsbidrag till dessa. Om de skulle jobba hemma någon dag i veckan så skulle de få mindre ersättning.

Jag tycker det är för tok för lite stöd av staten för att få folk åka mindre bil. Samma med teater, biografer, fotboll och annat. Det mest miljövänliga är att folk stannar hemma och kollar på detta, om staten ska ge bidrag för något så är det för det miljövänliga alternativet att inte ens åka dit utan se det hemifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Ibland går evolutionen fort. Homo sapiens har utvecklats under många hundra tusen år och klarat sig utan bil. Privatbilar vart var mans egendom på 50-60 talet. Så på ca 70 år har människan förändrats så till den grad att vi måste åka bil för att överleva. Länge klarade vi oss med cykel men det går ju tyvärr inte längre. Vad blir nästa steg?

Enligt din kausalitetslogik kan vi konstatera att det verkar fungera bra, med tanke på befolkningsutvecklingen de senaste 70 åren. Cykel? Den moderna varianten är inte en särskilt mycket äldre uppfinning än automobilen, om du trodde det. Den enda transportmetod evolutionen har utrustat dig med är apostlahästarna. Det är bara att sätta igång. Ju förr dess bättre, för det kan ta ett tag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Medborgarlön och ingen behöver åka till jobbet, all statlig finansiering går att lösa genom att öka hastigheten på sedelpresserna.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hyperinflation

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har många bekanta som tar egen bil till jobbet över 20 mil totalt varenda dag fast de kunde jobba hemifrån och staten öser pengar reseersättningsbidrag till dessa. Om de skulle jobba hemma någon dag i veckan så skulle de få mindre ersättning.

Det känns märkligt tycker jag. Reseavdraget är ingen direkt kassako och normalt inget man går plus på om man har en bil som är hyffsat ny. Uppenbarligen värdesätter inte dina bekanta sin egen tid speciellt högt om de tycker att det är en bra affär att spendera ett par timmar i bil varje dag.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det känns märkligt tycker jag. Reseavdraget är ingen direkt kassako och normalt inget man går plus på om man har en bil som är hyffsat ny. Uppenbarligen värdesätter inte dina bekanta sin egen tid speciellt högt om de tycker att det är en bra affär att spendera ett par timmar i bil varje dag.

Tvärtom värdesätter de sin tid så bra så att de väljer bort kollektivtrafiken. Jag hade 2st kollegor som tog bil från samma stad till en annan och de båda körde med varsin egen bil. Orsak det är smidigare att slippa vänta på andra och staten betalar en stor del av kalaset. Såklart alla vill ha kort restid till jobbet, men många jobb ligger i centrum i storstäder där bostäder är svindyra.

Min poäng är att staten mer borde satsa på att underlätta folk att inte behöver behöver åka så mycket, idag är fokus mest att högt beskatta resande men inte så mycket åtgärder för att minska resandet.

För min egen del har jag alltid fått flera tusen tillbaka på skatten resa till jobbet med kollektivtrafik. Nu i år när jag var miljövän och jobbade mest hemifrån, ja då får jag inte dra av ett skit trots att jag var kvar på samma jobb.
Så för min del att bli mindre miljövänlig och åka tåg igen, så kommer staten betala mycket av resan. Frågan är inte om jag uppfyller kravet för bil och staten betalar mig ännu mer för detta val. Alltså det är smidigt att ta bilen till jobbet och slippa en massa byten med buss tåg som ofta är inställda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tvärtom värdesätter de sin tid så bra så att de väljer bort kollektivtrafiken. Jag hade 2st kollegor som tog bil från samma stad till en annan och de båda körde med varsin egen bil. Orsak det är smidigare att slippa vänta på andra och staten betalar en stor del av kalaset. Såklart alla vill ha kort restid till jobbet, men många jobb ligger i centrum i storstäder där bostäder är svindyra.

Min poäng är att staten mer borde satsa på att underlätta folk att inte behöver behöver åka så mycket, idag är fokus mest att högt beskatta resande men inte så mycket åtgärder för att minska resandet.

För min egen del har jag alltid fått flera tusen tillbaka på skatten resa till jobbet med kollektivtrafik. Nu i år när jag var miljövän och jobbade mest hemifrån, ja då får jag inte dra av ett skit trots att jag var kvar på samma jobb.
Så för min del att bli mindre miljövänlig och åka tåg igen, så kommer staten betala mycket av resan. Frågan är inte om jag uppfyller kravet för bil och staten betalar mig ännu mer för detta val.

Men varför ska staten alltid behöva ta ansvar för företagens dumheter ? Företag kan ju själva välja att ha bättre lägen om de bryr sig men det är ju tyvärr inget som brukar hända i praktiken längre.

Däremot tror jag de nya reseavdragsreglerna blir bra för de gör det dyrare att åka bil men det blir ju tex möjligt att göra avdrag för cykel och tåg.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Men varför ska staten alltid behöva ta ansvar för företagens dumheter ? Företag kan ju själva välja att ha bättre lägen om de bryr sig men det är ju tyvärr inget som brukar hända i praktiken längre.

Däremot tror jag de nya reseavdragsreglerna blir bra för de gör det dyrare att åka bil men det blir ju tex möjligt att göra avdrag för cykel och tåg.

Angående företagsdumheter. Så jobben ligger centralt i en stor stad. Där i närheten en liten 1a på bottenplan på 20m2 på bottenplan kostar runt 2 miljoner. Ju längre ifrån man flyttar ju mer sjunker priserna och de som vill ha ett hus så får de flytta långt. Sedan har de kanske en partner som har ett jobb i en helt annan stad.

Angående de nya reseavdragen så blir det intressant och se vad de blir. Jag vill att staten ska tänka miljövänligt och hjälpa de som gör klimatsmarta val bättre. Att jobba hemifrån är t.ex. otroligt klimatsmart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Tvärtom värdesätter de sin tid så bra så att de väljer bort kollektivtrafiken.

Jag tyckte du skrev att de gärna tillbringade ett par timmar i bilen istället för att jobba hemifrån då de tjänade så bra på reseavdraget. Kunde inte se att du hade skrivit något om kollektivtrafik.

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Jag tyckte du skrev att de gärna tillbringade ett par timmar i bilen istället för att jobba hemifrån då de tjänade så bra på reseavdraget. Kunde inte se att du hade skrivit något om kollektivtrafik.

Ok. Jag ser nu att mitt inlägg lätt tolkas så.

Det jag syftade på är att mängder av folk idag tar bilen till jobbet fast de kunde jobba hemifrån. De som väljer att ta bilen kommer staten till stor del kompensera deras val. De som väljer att jobba hemifrån får inte ett skit för det. Jag själv fick inget alls avdrag för detta valet.

Sedan vill de flesta som har lång resväg till jobbet jobba hemifrån. Men det är ingen som direkt står på deras sida. Inte skatteverket, arbetsgivarna skiter ofta i personers fritid och vill tvinga folk till jobb ändå.
Med argument som att företaget såg att du själv presterade bättre hemifrån, men de vill bygga en gruppdynamik och tvinga folk åka till jobbet.

Och hela min argumentation handlar om att staten borde se över alternativ för att få folk åka mindre bil. De borde riktigt sätta sig ner att tänka att om vi satsar på detta så kan vi få ner bilåkandet.
-Sluta ge bidrag till alla föreställningar som inte sänds online är t.ex. en bra start. Sätta press på att fler ska jobba hemifrån hur de ska lyckas med det. Se över alla kommunala jobb och mer distans. Samma med skolor etc. Det finns hur mycket som helst att göra för att minska onödiga åkandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Enligt din kausalitetslogik kan vi konstatera att det verkar fungera bra, med tanke på befolkningsutvecklingen de senaste 70 åren. Cykel? Den moderna varianten är inte en särskilt mycket äldre uppfinning än automobilen, om du trodde det. Den enda transportmetod evolutionen har utrustat dig med är apostlahästarna. Det är bara att sätta igång. Ju förr dess bättre, för det kan ta ett tag.

Jodå! jag har satt igång. Tar en motionsvända varannan dag. Så idag har jag sprungit 9 km. Så jag vet att använda apostlahästarna. Har vart deltidsbrandman och då måste jag klara konditionsprovet. Efter det så har jag fortsatt för hälsans skull. Jag använder cykel flitigt också. Hälsosamt det med. För ca. 1 år sedan bekostade jag test för Covid19 och hade antikroppar. Men vet inte när jag varit smittad. Varje gång jag kliver av cykeln måste jag snyta mej (gubbsnor) så näsan kanske runnit mer någon gång när jag hade Covid19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag syftade på är att mängder av folk idag tar bilen till jobbet fast de kunde jobba hemifrån. De som väljer att ta bilen kommer staten till stor del kompensera deras val. De som väljer att jobba hemifrån får inte ett skit för det. Jag själv fick inget alls avdrag för detta valet.

Lite tankevurpa här, inte direkt så att man tjänar på att åka till jobbet och få avdrag jämfört med att jobba hemifrån.
Men jag instämmer helt i att det borde vara mer fokus på att inte behöva åka till kontoret i onödan.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

Ibland går evolutionen fort. Homo sapiens har utvecklats under många hundra tusen år och klarat sig utan bil. Privatbilar vart var mans egendom på 50-60 talet. Så på ca 70 år har människan förändrats så till den grad att vi måste åka bil för att överleva. Länge klarade vi oss med cykel men det går ju tyvärr inte längre. Vad blir nästa steg?

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Som ett inlägg i cykeldiskutionen.
Tar man bilen ist för en cykeltur på 30min då förtjänar man inte lågt bensinpris.
Skulle cykelturen ta uppåt en timme kan det väll vara godkänt att ta bilen.
Folk är bedrövligt lata idag.
Den som säger att ta cykel är fjolligt har nog problem med sitt självförtroende.
Med det sagt så tycker jag bränslepriserna är flr höga idag.

Jag tar bilen 2km istället för cyckeln, fast jag har 2 cycklar, men så gnäller jag inte på soppapriset heller, man får prioritera helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag tar bilen 2km istället för cyckeln, fast jag har 2 cycklar, men så gnäller jag inte på soppapriset heller, man får prioritera helt enkelt.

Det beror ju helt på var de två kilometrarna ska köras, jag är helt med på ditt resonemang om det gäller 2km på en smal slingrig 70-väg där hälften av bilisterna kör som galningar. Då sparar man tid och sitter säkrare i bilen.

Är det däremot 2km storstadstrafik där man måste sitta vid rödljus i en kvart är det så klart smartare att cykla eller t.o.m. gå.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850