Silverstones nya fläktblad inspireras av hajfenor

Permalänk
Melding Plague

Silverstones nya fläktblad inspireras av hajfenor

De nya fläktarna Shark Force kombinerar fågel, fisk och mittemellan med fläktblad som ska ha samma textur som hajars fjäll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Då får vi hoppas att Steve och GN ger dessa en omgång i deras nya monsterfläktsystem!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ahh yes.. Hajar. Välkända för deras aerodynamiska förmågor..
Bra fläktar för hederliga oljedoppade pc:ar??

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem

Det här blir definitivt något för Major hardware att bita i, kanske funkar dessa fläktar bättre under vatten?

Visa signatur

*5600|B550M|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|2TB+2TB.
AMD Ryzen 5 @4891|Gigabyte Aorus Elite(rev1.3)|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2750MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 4.0x4 Samsung 980 Pro 7000/5100 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Seagate 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

160mm fläkt låter intressant, speciellt när det låter som dom inte bara hittar på nya fläktmonteringshål.

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte hajjar hajpen? Hur mycket lägre dB, även om man hade val kommer det säkert torska på priset.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Bara jag som inte hajjar hajpen? Hur mycket lägre dB, även om man hade val kommer det säkert torska på priset.

Om man vill få något unikt på kroken kan det ju vara trevligt! Men visst finns det fler fiskar i vattnet.

Jag känner mig lite tveksam till att lite räfflor ska göra någon så enorm skillnad, men lite skoj är det ändå! Någon som faktiskt förstår typ aerodynamik får såklart gärna rätta mig.

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att ta inspiration från "Blue Edge" inom helikoptrar också så småningom, amerikanska militären har nog haft väldigt stort intresse i den här teknologin https://www.youtube.com/watch?v=wZt7adYYu3U

Permalänk
Medlem

Eller så köper man 5-pack Arctic P12 för typ 250 kr. En hel uppsättning fläktar för 500 kr vs 3000 kr.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Nån som känner till nån art av haj som flyger!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Ahh yes.. Hajar. Välkända för deras aerodynamiska förmågor..

Har du aldrig sett Sharknado, grabben?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Etherhawk:

Ahh yes.. Hajar. Välkända för deras aerodynamiska förmågor..
Bra fläktar för hederliga oljedoppade pc:ar??

Trodde hajar var mer kända för sin RGB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig med dessa "hajfenor" är att det kanske minskar turbulensen, vilket skulle kunna göra dem tystare och mer fokuserat luftflöde, kanske även ökat lufttryck.

Återstår att se när det väl dyker upp tester men en sak är klar, billiga är de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Ahh yes.. Hajar. Välkända för deras aerodynamiska förmågor..
Bra fläktar för hederliga oljedoppade pc:ar??

Drakar, hajjar, t-rex och annat som barn/yngre tycker är riktigt tuffa!

De kanske är bra, men det känns som de försöker träffa en yngre skara.

Nu tycker även jag att hajjar är ganska tuffa, men det hör inte till. Det får mig inte att bli mer sugen på en fläkt.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Ahh yes.. Hajar. Välkända för deras aerodynamiska förmågor..

Helt taget ur luften är det väl dock inte, verkar t.ex. som att Lufthansa + BASF tagit fram en film med hajskinnsinspirerad struktur till flygplan. Fluid dynamics är väl fluid dynamics så former och strukturer som funkar i vatten kan ju även göra det i gaser.

Med det sagt så brukar väl sånt här till 99,9% vara försäljningsknep. Bara för att det i teorin finns fördelar med vissa strukturer så är det ju inte alls säkert att det är applicerbart eller ger någon mätbar effekt i sammanhanget. Är ju inte första gången det dyker upp fläktar med diverse strukturer på bladen.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Hittepå från marknadsavdelningen

Speciellt när fläktarna sitter i en dator med diverse saker ivägen som skapar turbulens som man inte har kontroll alls över. Oavsett fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Helt taget ur luften är det väl dock inte, verkar t.ex. som att Lufthansa + BASF tagit fram en film med hajskinnsinspirerad struktur till flygplan. Fluid dynamics är väl fluid dynamics så former och strukturer som funkar i vatten kan ju även göra det i gaser.

Med det sagt så brukar väl sånt här till 99,9% vara försäljningsknep. Bara för att det i teorin finns fördelar med vissa strukturer så är det ju inte alls säkert att det är applicerbart eller ger någon mätbar effekt i sammanhanget. Är ju inte första gången det dyker upp fläktar med diverse strukturer på bladen.

Jag kan eller kan inte ha varit en smula sarkastisk i mitt inlägg..

Jag instämmer helt i det du skriver. Men jag tror absolut att det i mångt och mycket är en marketingploj.. Men tid och tester får avgöra.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Har du aldrig sett Sharknado, grabben?

Nope, en av de B minus / C filmer som jag hittils inte har lagt till på tittalistan.

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Jag kan eller kan inte ha varit en smula sarkastisk i mitt inlägg..

Jag instämmer helt i det du skriver. Men jag tror absolut att det i mångt och mycket är en marketingploj.. Men tid och tester får avgöra.

Fullt medveten om det Tyckte bara att det är intressant att konceptet i sig inte är hittepå utan faktiskt har substans. Men ja, i det här sammanhanget är det säkerligen bara i marknadsföringssyfte, det håller jag helt med om. Jag menar, kom igen, "Shark Force"

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 2x16GB PC3600 | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Hajskinnsdräkterna förbjöds för att de gjorde simmarna snabbare än de som inte hade råd med såna dräkter. Så hajskinns texturen fungerar. Hajar har vetat det i 600 miljoner år

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett 9st böjda räkor som fläktblad

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

Nope, en av de B minus / C filmer som jag hittils inte har lagt till på tittalistan.

Kika på den här så wastar du bara två minuter av ditt liv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikabulle:

Kika på den här så wastar du bara två minuter av ditt liv.

https://youtu.be/ARpJBSTmcJ0

Bästa jag sett på länge, men tyvärr gjorde det mig sugen att se hela nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wolfkin:

Det jag kan tänka mig med dessa "hajfenor" är att det kanske minskar turbulensen, vilket skulle kunna göra dem tystare och mer fokuserat luftflöde, kanske även ökat lufttryck.

Återstår att se när det väl dyker upp tester men en sak är klar, billiga är de inte.

Nja hajens hud består om jag minns rätt av små taggar (inte fjäll) som skapar turbulens närmast huden och därför även minskar friktionen. Det är även anledningen till att golfbollar är formade som de är (dimples).
Hade de varit släta hade de inte flugit lika långt. Man vill helt enkelt ha turbulens närmast ytan för att minska friktionen. Det låter lite konstigt men kan beskrivas genom strömmningsmekanik. Det turbulenta gränsskiktet minskar på så sätt friktionen mot bollens yta och ökar trycket mot bollens baksida. Det sammanlagda luftmotståndet blir nu betydligt lägre, ungefär proportionellt mot hastigheten.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Rekordmedlem

Extra fenor som dammet fastnar på, ett smart sätt att integrera en dammsamlare direkt på fläktbladen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Silverstone, en fena på att även ha Fin-stack på fläktbladen utöver kylaren.

Permalänk
Medlem

ser coolt ut, men känns som d bara kommer fastna massa damm mer än det ger funktion?

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av tore_a:

160mm fläkt låter intressant, speciellt när det låter som dom inte bara hittar på nya fläktmonteringshål.

Håller med, 160mm fläkt med monteringshål som en 140mm fläkt låter väldigt intressant. Blir till att invänta några recensioner och sedan kanske byta ut mina Noctua A15 bak/bak-topp som utblås.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Älskar hur totalt urspårad kommentarsfältet blev :>

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Fläktarna verkar finnas på Silverstones hemsida, såg även att deras Air Penetrator 184i PRO/ARGB har "Shark Force" design. Ser ju även en uppenbar affärsmöjlighet mellan Silverstone och SharkGaming(Systems)..

Visa signatur

Aopen H450A, MSI B450m
Ibland så skriver jag inte så fort.
Salt kan behövas om jag skrivit något efter 23:58