Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

@vinylens @Azodan Jag undrar hur er Zappi V2 laddare beter sig dagtid när ni har solcellsproduktion.

Jag har senaste mjukvara/Bootloader i bubben samt min laddare.
Men när solen skiner så slutar My energi app att visa husets förbrukning. Och ikonen med "huset" blir grå, samt att kW texten försvinner vid huset. Den kommer dock tillbaka på kvällen när skolproduktionen försvinner.

Jag har 6 st lastavkännare, 3 st på inkommande samt 3 st på faserna ifrån solcellerna.

1. Blir erat hus också gråat och visar ingen förbrukning?

2. När solcellerna säger 7.5kw i produktion visar My engery appen 5.2kW. Hur mycket diffar er mätning?

https://ibb.co/0V8SbY8
https://ibb.co/CsM33rw

Mitt ser inte ut det just nu kan jag inte visa med solproduktion då ingen sol uppe när jag kom hem idag.
Kan försöka ta en bild mitt på dagen om jag kommer ihåg men jag har inget grå markerat förutom laddaren om inte bilen är inkopplad då blir den grå och när det inte är någon sol upp så blir solcellerna gråa som du ser på min bild nedan.

Edit: ska se om jag kan ta en bild på helgen när jag laddar bilen och ställt den på att bara använda solel testa det i helgen som var och funka bra tog bara längre tid att ladda bilen vilket kvitta då jag inte skulle någon stans.

Edit2:appen visar 57,7Kwh appen för solpanelerna säger 58,11Kwh så lite diffar det men inte så mycket.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem

Missade en bild så den kommer här.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag tror inte kunskapen är så stor, det är det enda jag kan tänka mig. Företagen är inte vana vid att ha en elektriker stand-by som kan rycka ut. Jag vet inte, det är helt hopplöst. Circle K Mölndal, som jag besökt ett par gånger, hade en laddare som var trasig i flera veckor.

Sist jag var där stod det en skåpbil från Circle K på laddplatsen så jag fick ställa mig snett på andra sidan för att kunna ladda. Å så ska man betala 6,29kr/kW, då börjar man bli less.

Har också haft mycket problem med CK. Checkar appen innan jag stannar vid någon, och då lyser de ibland "grönt" båda två. Man åker dit, och då upptäcker man att en av de är upptagen (någon laddar + en på kö), och man blir direkt misstänksam varför ingen laddar på den andra. Testar, och inser att den är kaputt. Trots att det fortfarande är grönt när jag checkar min CK-app.

Suck.

Tröttnar och åker därifrån. Oftast till en SuC (i mitt fall då jag har en Tesla fn.) där man vet att det i 99% av fallen varken är fullt, eller några trasiga laddpunkter.

Hoppas att man snart tar seriöst på sina laddpunkter och deras underhåll från andra laddoperatörer. Detta måste verkligen bli bättre om det inte skall irritera alla tidigare fosilbilister som nu blivit nya elbilsägare. Min pappa och farbror har precis beställt varsin elbil (ej Tesla), och är lite oroad för deras och andras skull. Elbilsförsäljningen rusar i höjden, men det gör verkligen inte utbyggnaden av laddnäten.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Provkörde i4 M50 igår.

Mina elbilsreferenser är: Kia EV6 GT-line och Volvo C40 Intro Ed.

Gillade:

• Högre effekt än båda ovanstående bilar men med lägre förbrukning än Volvon, och minst lika låg som i EV6. (I marschfart på E4: an, i läge Comfort och Sport Boost)

• Förvånansvärt hög komfort. Höga hastigheter upplevdes knappt. Hade det inte varit för vindsuset hade man aldrig anat hastigheterna (utan närmare specifikation ).

• Förarmiljön är fortfarande utomordentligt bra, trots att vissa knappar har flyttat in i skärmen.

Gillade inte:

• Det är en ganska lång bil, strax under 4,8m. Men kupéutrymmet är trångt. I denna maxade M50 med soltak äts ännu mer utrymme upp. Stolarna bak är skenheligt "härligt" skålade vilket tillsammans med smala dörröppningen gör i- och urklivningen till en oönskad exercis i BRAK. Båda jmf-bilar är mycket mer rymliga, ffa. bak.

• I en bil med ett spec-pris på runt 850-900000kr ska det inte knarra någonstans. Någonstans kring ratten knarrade det som plast el. dylikt som flexar. Kring ratten?! Kunde upprepas men kunde inte sätta fingret på exakt var det kom ifrån. Jätteirriterande i en så annars tyst bil.
    I min C40 som jag har kört i sedan 5:e januari har inget liknande upplevts. I EV6an fanns en del detaljer som kunde provoceras till att låta om man drog och klämde lite. Nä, inte ok.

• Krypkörning och ingen regen är standard. Från att ha kört one-pedal-drive i ett par månader nu kändes detta märkligt. Men denna punkt kan lika gärna hamna på plus-sidan. Jag kanske tillhör en minoritet (som kommer från en ren elbil).

• Finansiering. Det är inte smidigt eller särskilt förmånligt jämfört med Kia och Volvo. Och varesig man på BMW vill erkänna det eller inte: ja, ni konkurrerar om samma kunder. När prestigen hängts av hemma, står man där i hallen och funderar varför privatleasingen går loss på mer än 14000kr/mån (fick inga exakta siffror på M50: n. Stod en i4 Drive40 i hallen med ett pris på ca. 820000kr och ett leasingerbjudande på ungefär 13300kr/mån)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Provkörde i4 M50 igår.

Också provkört den, upplevde inget knarr i den jag körde, helt klart den bästa bil jag provkört otroligt kul att köra! Men som du säger man ska vara beredd att lägga cirka 14.000kr skattade pengar per månad eller motsvarande bolagspengar på bil och jag är det inte, men vore jag det skulle jag absolut ha lagt en beställning på stört!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Det är verkligen gigantisk huv på BMW:n, men jag gissar att det inte är en gigantisk frunk under?

Känns som de gjort bilen onödigt lik fossilbilar bara för att inte skrämma bort någon...

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är verkligen gigantisk huv på BMW:n, men jag gissar att det inte är en gigantisk frunk under?

Känns som de gjort bilen onödigt lik fossilbilar bara för att inte skrämma bort någon...

Ingen frunk på den, deras fokus har varit på ren körglädje och jag tycker de har lyckats!

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Också provkört den, upplevde inget knarr i den jag körde, helt klart den bästa bil jag provkört otroligt kul att köra! Men som du säger man ska vara beredd att lägga cirka 14.000kr skattade pengar per månad eller motsvarande bolagspengar på bil och jag är det inte, men vore jag det skulle jag absolut ha lagt en beställning på stört!

Man sitter jättebra, känslan är toppen. Men det är liksom en självklarhet i en BMW, åtminstone för mig, i synnerhet i en M/M-performance-bil. Jag måste ta hänsyn till resten av familjen. Denna Gran Coupé är mer "coupé" och lite för lite "gran".
För dom pengarna finns det rent krasst bättre alternativ.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otur:

Det är nog där mycket av innerutrymmena försvinner. Utrymme som hade kunnat vara för passagerare, men som nu ligger framför en brandvägg och rymmer mycket luft.

Lånat en bild från Car & Driver

Det här har BMW löst bättre i iX: en. Men det är ju:
1. En SUV (förlåt, SAV)
2. En elbil från grunden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Ingen frunk på den, deras fokus har varit på ren körglädje och jag tycker de har lyckats!

Det där förstår jag inte riktigt. Frunk kan man väl ha även på bilar med körglädje?

Nåja. Gällande körglädje, hur upplever du den jämfört med andra elbilar som M3 Perf, PS2 PP och Taycan?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du verkar ha något felinställt, kan kika när jag kommer hem om jag ser något uppenbart.

https://ibb.co/3cByL0m
https://ibb.co/Pcs30JN

Tack för de bilderna! Där ser man att det skiljer sig tydligt på våra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Förresten så har de tagit bort KIA GT EV6 från hemsidorna så det går inte att beställa längre, vet någon varför ?

Skrivet av sandos:

Finns ingen anledning att skylta med en bil man inte kan leverera i närtid?

Mejlade den kontakt jag har pratat med sedan tidigare om just EV6: an. Så här svarade han:

Hej Janne,
Kia skriver så här till oss angående EV6 GT.
Kia EV6 GT
Vi har tagit bort all information om Kia EV6 GT på kia.com och vi vill att ni gör detsamma omgående om ni har information, bilder eller priser för Kia EV6 GT på era plattformar. Anledningen är att vi lite senare i vår kommer att påbörja en dedikerad förlansering av Kia EV6 GT som kommer att pågå fram till den breda lanseringen senare i år och vill därför bygga upp kommunikationen kring bilen i rätt ordning. Det går fortfarande att lägga kundordrar i systemet, så det är tillåtet att prata om bilen i hallen för intressenter men ingen extern kommunikation är tillåten i dagsläget. Mer information om Kia EV6 GT kommer längre fram

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det där förstår jag inte riktigt. Frunk kan man väl ha även på bilar med körglädje?

Nåja. Gällande körglädje, hur upplever du den jämfört med andra elbilar som M3 Perf, PS2 PP och Taycan?

Absolut, försökte vara ”rolig”, det är rätt uppenbart att BMWs ingenjörer fokuserat på körglädje och inte praktiska detaljer.

Enda jag testat av dessa är Model 3 och jag tycker BMWn var roligare att köra. PS2 med PP har jag inte testat (än). Taycan ligger utanför mitt ”räckhåll”, kan inte motivera mig att betala för BMW även om det är på gränsen, så kan absolut inte motivera mig att betala för en taycan, så inte värd att testa (för mig = bättre att vara lyckligt ovetande om hur den är att köra).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Gällande körglädje, är det att ta lite kurvor snabbt och ratta lite aktivare körning eller avser ni bankörning då ? Bara så man är med på vad som menas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har nu testat min E-208 på en lite längre åktur Mantorp-Ullared och sedan tillbaka igen.
Åkte strax för lunch på torsdagen för räkna med att ta lite lunch i Jönköping samtidigt som jag fyllde på med lite mer el.
Tog lite längre tid att fylla än vad jag trodde då jag bara fick ut 40-50KWh från laddare fast det var en 150KWh laddare men det vara ca 5+ ute så antar att batterierna inte klara av att ta emot fortare än så. Så efter 30 min vara jag uppe i 80% skulle bara behöva ha 67% enligt ABR men våga inte chansa.

När vi kom ner till ullared och laddarna som är E-on laddare men ville inte använda deras app då man måste fylla på med 200:- och när man sjunker under 100:- så fyller dom på automatiskt med 200:- igen.
Så använde okq8 appen som har samma pris men den drar bara vad man laddar för vilket jag tycker är bra.
Nackdel är att på alla E-on laddare där kunde man bara tydligen använda vissa fast alla var hela och ganska många ledig.
Ställde mig vid en och så att den inte gick att aktivera med appen, så jag kolla i appen vilka jag kunde använda så fick flytta bilen 2 platser till en som funka sedan var det inga problem att starta laddningen.
Vet inte om det var en bugg eller om det ska vara så.

Men bilen var full laddad tills vi var klara på varuhuset innan det blev hotellet och äta mat och sova.
Sedan på vägen hem idag stanna i Jönköping igen och fyllde upp till 80% igen även den gång kallt ute ca 5 grader igen så fick samma dålig laddhastighet denna gången så vi satt i bilen 30 min för att komma upp till 80% sedan hem utan några problem.

Så jämfört mad att åka min dieselbil så fick jag ca 30minuters längre restid hem än med en dieselbil.
Med bensinpriset som är nu och med den kostnaden som det skulle kosta räkna jag ut att jag hade fått lägga 680:- på soppa.
Med elbilen ladda jag för 284:- sedan får jag väl lägga på för 35kw hemma x1,5:- ca 53:- så billigre med elbilen fast lite längre restid.

Både frugan och dottern tyckte det var helt okej samt att jag tyckte det var helt okej med en liten paus på vägen hem.

Mina erfarenheter av att åka längre med våran lilla bil hoppas det är till hjälp för någon om den funderar på en liten bil.

Kan även berätta att bagaget rymmer 1 jätteväska från Gekas samt deras lilla väska sedan är det fullt där så fick ställe en väska i baksätet men vi vara bara 3 som åkte så inga problem med det.

Ang eon.

kan man inte stänga av autopåfyllnad får man väl spärra sitt kort i bank appen? sedan kontot. (men klart jobbigt kräver ju ett extra kort )

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det är nog där mycket av innerutrymmena försvinner. Utrymme som hade kunnat vara för passagerare, men som nu ligger framför en brandvägg och rymmer mycket luft.

https://i.imgur.com/kF6em5il.jpg
Lånat en bild från Car & Driver

Det här har BMW löst bättre i iX: en. Men det är ju:
1. En SUV (förlåt, SAV)
2. En elbil från grunden.

Men är in IX en ganska ful bil.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Gällande körglädje, är det att ta lite kurvor snabbt och ratta lite aktivare körning eller avser ni bankörning då ? Bara så man är med på vad som menas.

Hur ofta brukar du ha bankörning som referens vid samtal kring "aktiv körning eller i folkmun kallat inspirerad körning"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Hur ofta brukar du ha bankörning som referens vid samtal kring "aktiv körning eller i folkmun kallat inspirerad körning"?

Verkar vara många som har det när de jämför sin favoritbil med allt annat, de pratar ofta om små skillnader som du i princip aldrig kommer märka på vanlig väg eller så jämför de bantider för att bevisa att bil B är mycket roligare att köra än bil A trots att de aldrig varit på en bana. Lite som personerna som säger att elbil är dåligt för att man vill ha ljudet av en V8 för att sedan sätta sig i en 150 hästkrafters diesel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Men är in IX en ganska ful bil.

Jag gick förbi en svart IX igår på en parkering. Tyckte den såg riktigt häftig ut irl.

Igår provade jag nya Honda HRV. Jag vet att det inte riktigt är en elbil. Men ändå ett intressant system med större laddbart batteri som laddas av bromsar och motor. Verkar fungera ganska bra med att få ned förbrukningen och ett steg in i elvärlden för de som inte har möjlighet att ladda. Gick helt tyst och på el vid parkering och lite försiktig körning kring industriområdet. När motorn väl startades så hörde man det inte ens.
Väldigt fräscht utseende. Modern och clean. Väldigt hög kvalité på interiören också.
Däremot satt jag inte så bra i den. Jag är 183cm och hur jag än försökte ställa in stolen och ratten så var ratten alltid för långt bort medans benen var för nära pedalerna. En bil för korta personer alltså
Men trevlig bil i övrigt.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

ja, svart kanske alla plastdetaljer smälter in.. såg bara något demo ex i butik med bakluckan öppen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Verkar vara många som har det när de jämför sin favoritbil med allt annat, de pratar ofta om små skillnader som du i princip aldrig kommer märka på vanlig väg eller så jämför de bantider för att bevisa att bil B är mycket roligare att köra än bil A trots att de aldrig varit på en bana. Lite som personerna som säger att elbil är dåligt för att man vill ha ljudet av en V8 för att sedan sätta sig i en 150 hästkrafters diesel...

Precis min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Provkörde i4 M50 igår.

Mina elbilsreferenser är: Kia EV6 GT-line och Volvo C40 Intro Ed.
https://i.imgur.com/BysgxLIl.jpg

Gillade:

• Högre effekt än båda ovanstående bilar men med lägre förbrukning än Volvon, och minst lika låg som i EV6. (I marschfart på E4: an, i läge Comfort och Sport Boost)

• Förvånansvärt hög komfort. Höga hastigheter upplevdes knappt. Hade det inte varit för vindsuset hade man aldrig anat hastigheterna (utan närmare specifikation ).

• Förarmiljön är fortfarande utomordentligt bra, trots att vissa knappar har flyttat in i skärmen.

https://i.imgur.com/5AKkqCil.jpg

Gillade inte:

• Det är en ganska lång bil, strax under 4,8m. Men kupéutrymmet är trångt. I denna maxade M50 med soltak äts ännu mer utrymme upp. Stolarna bak är skenheligt "härligt" skålade vilket tillsammans med smala dörröppningen gör i- och urklivningen till en oönskad exercis i BRAK. Båda jmf-bilar är mycket mer rymliga, ffa. bak.

• I en bil med ett spec-pris på runt 850-900000kr ska det inte knarra någonstans. Någonstans kring ratten knarrade det som plast el. dylikt som flexar. Kring ratten?! Kunde upprepas men kunde inte sätta fingret på exakt var det kom ifrån. Jätteirriterande i en så annars tyst bil.
    I min C40 som jag har kört i sedan 5:e januari har inget liknande upplevts. I EV6an fanns en del detaljer som kunde provoceras till att låta om man drog och klämde lite. Nä, inte ok.

• Krypkörning och ingen regen är standard. Från att ha kört one-pedal-drive i ett par månader nu kändes detta märkligt. Men denna punkt kan lika gärna hamna på plus-sidan. Jag kanske tillhör en minoritet (som kommer från en ren elbil).

• Finansiering. Det är inte smidigt eller särskilt förmånligt jämfört med Kia och Volvo. Och varesig man på BMW vill erkänna det eller inte: ja, ni konkurrerar om samma kunder. När prestigen hängts av hemma, står man där i hallen och funderar varför privatleasingen går loss på mer än 14000kr/mån (fick inga exakta siffror på M50: n. Stod en i4 Drive40 i hallen med ett pris på ca. 820000kr och ett leasingerbjudande på ungefär 13300kr/mån)

https://i.imgur.com/bAflXajl.jpg

Det där med knarr i ratten upplever jag lite i min BMW också. Tror det är samma ratt. För mig är knarret lite mot mitten där "plåtdetaljen" slutar. Men endast om jag är där och provocerar fram det genom lätt tryck. Inget som märks vid vanlig användning men känns lite B när resten av interiören är 100% knarrfri och hög kvalité.
i4 M50 är såklart dyrare än de andra "konkurrenter" du listar. Det är en bil som ska ha högre körglädje och bättre effekt. Lite som att ett RTX 3090 är dubbelt så dyrt mot ett RTX 3080. Men absolut inte dubbelt så snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade skorr i min Mach E GT också som var lite diffust, men efter att ha felsökt så var det solglasögonen som låg i glasögonfacket som fick det att skorra lite. Putsduken virad runt och vips så var det löst.
Det kan ju vara något som ligger löst i BMWn också och är svårt att lokalisera och kan ha sin förklaring där med ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moreempty:

Ang eon.

kan man inte stänga av autopåfyllnad får man väl spärra sitt kort i bank appen? sedan kontot. (men klart jobbigt kräver ju ett extra kort )

Möjligt att det går men verkar jobbigt.
Tyckte jag löste det smidigt med en app som funkar på samma laddare. Okq8 appen drar pengarna den 1 varje månad med så dom dras inte direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Det där med knarr i ratten upplever jag lite i min BMW också. Tror det är samma ratt. För mig är knarret lite mot mitten där "plåtdetaljen" slutar. Men endast om jag är där och provocerar fram det genom lätt tryck. Inget som märks vid vanlig användning men känns lite B när resten av interiören är 100% knarrfri och hög kvalité.

Skrivet av Daniel75:

Jag hade skorr i min Mach E GT också som var lite diffust, men efter att ha felsökt så var det solglasögonen som låg i glasögonfacket som fick det att skorra lite. Putsduken virad runt och vips så var det löst.
Det kan ju vara något som ligger löst i BMWn också och är svårt att lokalisera och kan ha sin förklaring där med ?

Det var definitivt från ratten. Kunde upprepade knarret genom att bara "ratta" som vanligt. Och det kommer man liksom inte ifrån att göra i en bil. Ville inte fortsätta att lägga för mycket fokus på det och felsöka vidare heller. Fanns ju fler saker att uppleva.

Skrivet av ronz:

i4 M50 är såklart dyrare än de andra "konkurrenter" du listar. Det är en bil som ska ha högre körglädje och bättre effekt. Lite som att ett RTX 3090 är dubbelt så dyrt mot ett RTX 3080. Men absolut inte dubbelt så snabbt.

De i4 M50 som jag har specat har jag fått rabatter på som fått ner priset lite, mellan 782000kr till 811000kr, beroende på spec.
EV6 GT kostade 781000kr med vinterdäck på originalfälg, finns inte mycket tillval att välja efter GT.
Min C40 med recharge-däck kostade 722000. Med motsvarande spec. alltså med en uppsättning "riktiga vinterdäck" lägger det väl på ungefär 25000kr (19tum originalfälg med Continental/Nokian-däck). Det blir då cirka 747000kr.

Det är ju inte i en annan liga, som Audi E-tron GT och Porsche Taycan.
Apropå Audi, fick en offert på en Audi e-tron S Sportback, som kostar 1,128miljoner i grundpris (1,165, enligt spec. efter rabatter). Där skulle privatleasingen landat på 13304kr/mån (med första avgift på 70000kr).

Då framstår ju BMW: n som löjligt dyr i privatleasing.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det var definitivt från ratten. Kunde upprepade knarret genom att bara "ratta" som vanligt. Och det kommer man liksom inte ifrån att göra i en bil. Ville inte fortsätta att lägga för mycket fokus på det och felsöka vidare heller. Fanns ju fler saker att uppleva.

De i4 M50 som jag har specat har jag fått rabatter på som fått ner priset lite, mellan 782000kr till 811000kr, beroende på spec.
EV6 GT kostade 781000kr med vinterdäck på originalfälg, finns inte mycket tillval att välja efter GT.
Min C40 med recharge-däck kostade 722000. Med motsvarande spec. alltså med en uppsättning "riktiga vinterdäck" lägger det väl på ungefär 25000kr (19tum originalfälg med Continental/Nokian-däck). Det blir då cirka 747000kr.

Det är ju inte i en annan liga, som Audi E-tron GT och Porsche Taycan.
Apropå Audi, fick en offert på en Audi e-tron S Sportback, som kostar 1,128miljoner i grundpris (1,165, enligt spec. efter rabatter). Där skulle privatleasingen landat på 13304kr/mån (med första avgift på 70000kr).

Då framstår ju BMW: n som löjligt dyr i privatleasing.

Tycker allt det där låter löjligt dyrt oavsett

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Tycker allt det där låter löjligt dyrt oavsett

Visst är leasingpriset delvis baserat på vad bilen är värd, men BMW och vissa andra märken kräver ju löjligt mycket per månad. Låt oss säga 13500kr per månad, det blir ju 486 000 kr totalt i 36 månader. Det är i princip halva bilens värde som man får pynta som leasingkund. I BMWs fall är det mer än halva bilens värde. Lägg på lite vinterdäck och försäkring så blir det ytterligare 50 000kr. Efter 3 år är du en halv miljon kronor fattigare och står utan bil. Lite som att hela idén faller med privatleasing om man väljer en såpass dyr bil.

Lika bra att köpa bilen då och betala av den fullständigt på 6 år.

Om man jämför det med en MG Marvel (som visserligen är en budget-skitbil i jämförelse, men ändå..) så betalar jag 3995kr i 36 månader, vilket blir ca 144 000kr på 3 år. Bilen kostar 525 000kr, så jag betalar knappt 28% av bilens värde under leasingperioden om man bortser från klimatbonusen. Räknar man bort bonusen på nypriset så betalar jag fortfarande bara knappt 32% av bilens nypris under den korta tid jag faktiskt äger bilen som leasingkund.

Nu jämför jag absolut inte MG med premiumbilar på något sätt, men vill bara påpeka att hela leasing-upplägget på vissa premiummärken är helt åt skogen. Pengar i sjön.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Visst är leasingpriset delvis baserat på vad bilen är värd, men BMW och vissa andra märken kräver ju löjligt mycket per månad. Låt oss säga 13500kr per månad, det blir ju 486 000 kr totalt i 36 månader. Det är i princip halva bilens värde som man får pynta som leasingkund. I BMWs fall är det mer än halva bilens värde. Lägg på lite vinterdäck och försäkring så blir det ytterligare 50 000kr. Efter 3 år är du en halv miljon kronor fattigare och står utan bil. Lite som att hela idén faller med privatleasing om man väljer en såpass dyr bil.

Om man jämför det med en MG Marvel (som visserligen är en budget-skitbil i jämförelse, men ändå..) så betalar jag 3995kr i 36 månader, vilket blir ca 144 000kr på 3 år. Bilen kostar 525 000kr, så jag betalar knappt 28% av bilens värde under leasingperioden om man bortser från klimatbonusen. Räknar man bort bonusen på nypriset så betalar jag fortfarande bara knappt 32% av bilens nypris under den korta tid jag faktiskt äger bilen som leasingkund.

Nu jämför jag absolut inte MG med premiumbilar på något sätt, men vill bara påpeka att hela leasing-upplägget på vissa premiummärken är helt åt skogen. Pengar i sjön.

Jag jag tycker också det verkar meningslöst att leasa så dyra bilar. Om man har råd att betala 15 000/mån skattade pengar för en relativt opraktisk bil så har man väl råd att bara köpa bilen direkt, varför strula med leasing?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

OT: beror på vad man räknar med för restvärde, leasingen ska ju täcka värdeminskningen och rimligt har historiskt varit 50% värdetapp de tre första åren. Nu är världen lite upp-och-ner där begagnade bilar håller värdet ovanligt bra, men det vet vi inte hur länge det fortsätter vara så. Köper man den har man samma värdetapp som man får "betala".

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ja det har du helt rätt i.

Visa signatur