Ganska allvarligt design/val problem på många möss idag!

Permalänk
Medlem

Som jag sa visst dubbel klick kan bero på att fjäder tappar orken och är ganska vanligt på brytare som körs inom/mycket närmare spec än omrons 50M brytare.
Men på dessa brytare (när dom används i dagens möss som kör dom oerhört långt under minimum spec) gör att dom minuter efter att ha tillverkas ligger oerhört nära gränsen på att ett klick registreras som ett klick heller inte (i en av dagens möss).

Och söker man runt på tex g502 omron så är dubbel klick lite mer vanligt än missade klick/klick släpper när man håller ner knappen och det är då efter ganska kort tid.
Jämfört med dubbelklick på andra möss med dom "sämre" omron brytarna heller andra brytare som får dubbel klick efter betydligt längre tid
Dvs!
I omron 50M fallen=inte utsliten fjäder.
I övriga "sämre" brytare=kan vara utsliten fjäder.

Och JO det kommer slita mer på brytaren med kraftigare fjäder verkan, dvs ju kraftigare fjäder desto hårdare kommer ytorna att hamras ihop vid varje tryck.
Hade detta ej varit sant så hade livstiderna för dessa brytare troligen varit oerhört mycket längre!
Då det tex hade gått att använda mycket starkare fjädrar för att då motverka att fjädern tappar styrka.

Allt detta tas upp rätt bra i filmen i första inlägget, och även att det kan hjälpa att dra ner usb pollrate från tex 1000mhz till nåt lägre, och även att firmware kunde utvecklas bättre och skjuta upp i alla fall dubbelklick problemen i en viss tid.
Dock så ÄR ju grund problemet att dom körs extremt långt under 5v/100mAh fortfarande kvar så det handlar enbart om att förlänga livstiden en ganska kort tid i förhållande till den mekaniska livstiden som fortfarande har år kvar när dessa problem kommer upp i dagens möss.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En liten bumb för att förhoppningsvis varna/rädda/stoppa ett par andra personer.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har genom åren köpt 5-10 mx anywhere (privat/jobb/kollegor). I princip alla började dubbelklicka inom ett år. Vissa reklamerade jag och fick nya, andra lagade jag genom att öppna och sätta en tejp-bit på brytaren. Då fick knappen kontakt igen och musen funkade prima. Nackdelen är att med just tejp så får knappen en annan känsla och att man måste göra hål/pilla bort kuddarna. Föreställer mig att man kan fixa flera möss med samma metod.

Permalänk
Medlem

Min Razer Deathadder Essential har nu börjat dubbelklicka och jag måste således leta efter en ny mus. Men av att läsa ur denna tråden så finns det alltså ingen mus på marknaden som är mindre benägen att börja dubbelklicka inom ett år eller så?

Visa signatur

Also sprach Zarathustra

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Min Razer Deathadder Essential har nu börjat dubbelklicka och jag måste således leta efter en ny mus. Men av att läsa ur denna tråden så finns det alltså ingen mus på marknaden som är mindre benägen att börja dubbelklicka inom ett år eller så?

Kolla efter en mus med annat än Omron-brytare är mina fem öre, tyvärr är de ganska få. Bytt till Kailh GM-brytare i båda mina möss och de visar ingen tillstymmelse till dubbelklick efter två år i den ena, medan Omron-brytare aldrig höll mer än 3-4 månader i samma mus.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem

Enda musen jag har haft problem med var en nästan ny Naos för många år sen, den älskade att dubbelklicka trots tydliga enkelklick.

Efter ha läst runt lite så var jag inte ensam heller.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraXx:

Må låta destruktivt, men jag tror det billigaste är att köpa ett lödjärn, lödtenn och lite flux sen laga själv genom att slakta någons gratismus, alternativt beställa ny switch.
Då kan man göra det många gånger om, om man gillar musen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Må låta destruktivt, men jag tror det billigaste är att köpa ett lödjärn, lödtenn och lite flux sen laga själv genom att slakta någons gratismus, alternativt beställa ny switch.
Då kan man göra det många gånger om, om man gillar musen.

Ja de kostar inte många kr.
Själv har jag bytt till omron d2f (150g) för scrollhjulet på min model-o för att minska oavsiktliga scrollhjulsklick. Standard har jag för mig är 75g.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Som en del av er redan vet om många möss idag har ett stort problem med deras design/val av brytare till knappar på musen.
För mer info finns denna extremt bra förklarande med välgrundade fakta video.
https://youtu.be/v5BhECVlKJA
Lång som fan men för mig så sa det woosh och den var över, dvs bra/intressant/med bra fakta gorde att längden inte spelade så stor roll.

Men kortfattat så handlar det om att tillverkarna (reklamavdelningen) av möss väljer en viss omron brytare främst så dom kan stoltsera med ett större nummer i reklamen.
Och det är då Omron D2FC-F (50m) det handlar om 50m=50.000.000.
Det är en brytare som enligt omrons egna spec är till för att som MINST användas med 5v och 100mA och upp till betydligt högre volt/mA.
MEN i dom flesta fall så används dom med runt 3,3v och under 1mA JA nästan halva volten och under 100 gånger lägre mA vilket KOMMER att ge kontakt problem mycket/mycket tidigare än Omron speccat den för.
Dvs den kommer att ha ljusår lägre livstid.

Videon tar främst upp logitech och alla deras möss med denna brytare som tex G502 (och en smått använd mx518 ) som i övrigt är en jävligt bra mus för ganska lite stålar (när dom kommer på en rea titt som tätt).
Men dom flesta om inte alla andra mustillverkare som använder samma omron 50m brytare har troligen samma problem, det som kan skilja är att andra tillverkare kan köra brytaren med högre volt och/eller mA vilket gör att dom då kommer fungera längre än i en logitech mus.

Men detta är mycket troligen ett problem som kommer att dyka upp MYCKET inom en snar framtid då möss med denna brytare är relativt nya men har börjat bli mer o mer populära och mer o mer tillverkare släpper möss med dessa.

Äldre möss kördes oftas i 5v istället för dagens som troligen oftas körs i 3,3v men även i högre mA.
Utöver det så användes oftas brytare som är mer avsedda för möss som har samma 5v men bara 1mA som minsta krav och tex bara 20m istället för 50m (dessa finns dock ej i 50m utförande så dom kan då ej säga 50m i reklamen).
50m brytarna är ganska nya.
Detta gör att dessa brytare även om man tar bort högre volt/mA är mer lämpliga för dagens möss.

Tex så började min G502 att släppa vänster knapp tryck efter ca 4mån, men märkte inte av det så mycket, sen efter 5-6mån så var det ganska irriterande.
Det var då inte att jag fick dubbelklick (som jag haft andra möss som utvecklat) men att trycket registreras men sen slutar att vara nedtryckt efter allt ifrån direkt till ett par sekunder, skit kul när man ska flytta fönster/markera en area i spel/etc.

Skruvade isär och bytte brytaren mot en huano från min zowie fk1 (den jag var mest benägen att slakta) som ej går att använda för scrollhjuls problem.
Den funkar än efter ca 6mån och 6-12mån när den användes i zowie musen.

Detta är nåt som behöver komma upp i ljuset så mustillverkare slutar använda brytare med höga livstids nummer för reklamens skull som sen visar sig inte ens hålla en tiondel av det nummer.
Är ju även nåt som swec bör ta upp och skriva ett par artiklar om enligt mig.

Intressant. Har en (nysläppet) MX518 och en G502 och bägge mössen har börjat visa tendens till att emellanåt men inte ofta (alltså när de själva känner för det) inte registrera klick vid första försöket. Kan det ha något med detta att göra också?

Permalänk
Medlem

Tror jag haft två möss som har börjat dubbelklicka. Av olika märken.

Annat problem är hur lätt man kan trycka ner höger musknapp. Ovsett mus jag provat, kan ju vara handhavande fel men inte haft samma problem på till exempel mx518 jag hade en gång i tiden.

Den nyaste gick jag tillbaka till Logitech och den känns stabil och passar min hand bättre än någon mus jag provat tidigare, är en G502 x. Tog bort knappen på vänster sida (för den var rätt ostadigt och jag hade inget behov av den).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av Dreijer:

Snart 25 år här och jag har då fått byta ut en del möss. MX510, MX518, G400S, SS Rival, just för att de slutade fungera. Knapparna på Rival och sladden på Logitechs.

Min Steelseries Rival den som kom 2016? Där själva hjulet fick spöktryck. Själva tänderna som sitter som ett dotterhjul till mushjulet inne i musen hade blivit för utslitna.

Även knapparna blev dåliga och började få dubbelklick.

Stor och tung var den också!