Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Variable Refresh Rate är på gång till Playstation 5

Permalänk
Medlem

Även om den praktiska skillnaden lär bli liten så är det gött att detta äntligen kommer. My body is ready!

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Min Samsung Q95T (och därmed även Q90T som är samma TV) har inga problem med HDR i kombination med VRR och har en range på 20-120Hz. Det är ju 2020 års modell så det vore ju dumt om dom senare modellerna var sämre.

Men det beror väl på i vilket segment man kollar kanske?

Jag har ingen tvekan att Samsung q90 serie klarar av detta, menar att endast de allra bästa LCD klarar det. Jag har ingen samsung Tv, har endast läst i forum och hört kommentarer från bla Digital Foundry. Ser svärtan exakt lika bra ut med och utan VRR.

Köper du en LG oled 2019 eller senare så finns det inga problem med detta eller Sony oled 2021

Problem med VRR och HDR på Q serie

Exempel på problem med Q90T

Ett till exempel

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Jag har ingen tvekan att Samsung q90 serie klarar av detta, menar att endast de allra bästa LCD klarar det. Jag har ingen samsung Tv, har endast läst i forum och hört kommentarer från bla Digital Foundry. Ser svärtan exakt lika bra ut med och utan VRR.

Köper du en LG oled 2019 eller senare så finns det inga problem med detta eller Sony oled 2021

Problem med VRR och HDR på Q serie

Exempel på problem med Q90T

Ett till exempel

Tack för dina exempel, men dom är som tur är irrelevanta idag och allt är löst! Hur det är på 2021 års modell vet jag inte, men det är ju himla tråkigt om dom har gjort bort sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Tack för dina exempel, men dom är som tur är irrelevanta idag och allt är löst! Hur det är på 2021 års modell vet jag inte, men det är ju himla tråkigt om dom har gjort bort sig.

Inga problem, tror egentligen jag är onödigt känslig efter att ha bytt till en Oled TV förra året.

Tycker att det är för mycket blooming i filmer på min MacBook Pro 2021 16 tum med 11000 miniled och 2400 zoner..... Ljusstyrkan är sjuk, men det finns någon millimeter blooming i mörka scener som inte existerar på min tv eller mobil och detta stör mig enormt. Hade dock aldrig tänkt på det ifall jag inte vant mig vid Oled. Förhoppningsvis mognar QD-oled eller micro-led inom snar framtid så kan alla vara nöjda.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Glöm inte Dolby Atmos! Förstår inte hur PS5 kan sakna det fortfarande.

Tjänare, gissar att du menar i spelen? Det skulle jag också uppskatta faktiskt. Men om du kör en bluerayfilm finns atmos så att du vet för den skickar bara vidare signalen till stärkaren

Visa signatur

PSN: Boosing

Permalänk
Medlem
Skrivet av theBoosing:

Tjänare, gissar att du menar i spelen? Det skulle jag också uppskatta faktiskt. Men om du kör en bluerayfilm finns atmos så att du vet för den skickar bara vidare signalen till stärkaren

Precis, jag körde dolby atmos på min 4k LOTR maraton

Permalänk

Detta var minsann på tiden. Efter G-sync på PC, och Freesync på Series S, ska det bli skönt med att lira även PS5 med VRR.

120 hz med VRR på LG OLED C1 i HDR/Dolby Vision är fantastiskt för inlevelsen.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Glöm inte Dolby Atmos! Förstår inte hur PS5 kan sakna det fortfarande.

Har inte PS5 Dolby Atmos till filmer men att dom har redan 3D ljud till spel?

EDIT: https://www.youtube.com/watch?v=qQrl8g6wu8U är en länk man kan använda för att se hur man kan få Dolby Atmos till PS5

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

Har inte PS5 Dolby Atmos till filmer men att dom har redan 3D ljud till spel?

https://www.youtube.com/watch?v=qQrl8g6wu8U är en länk man kan använda för att se hur man kan få Dolby Atmos till PS5

Så är det, men det hjälper ju ingen som vill spela på sitt PS5. Deras egna 3D-ljud är ju både mer begränsat än Atmos och "fungerar" bara med TV-högtalare, hörlurar och soundbars. Sony har än så länge inget stöd för 3D-ljud till förstärkare, inte ens sina egna.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Skrivet av nu1mlock:

Så är det, men det hjälper ju ingen som vill spela på sitt PS5. Deras egna 3D-ljud är ju både mer begränsat än Atmos och "fungerar" bara med TV-högtalare, hörlurar och soundbars. Sony har än så länge inget stöd för 3D-ljud till förstärkare, inte ens sina egna.

Än så länge ja, kommer ta tid.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Stackars konsolspelare.

För att de slipper spela på sketna datormonitorer? Nah.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

För att de slipper spela på sketna datormonitorer? Nah.

Vad snackar du om? Du tror inte man kan koppla en dator till samma monitorer/tv/projektor/whatever som en konsol?

Herrejävlar... Än är inte den sista idioten född.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Vad snackar du om? Du tror inte man kan koppla en dator till samma monitorer/tv/projektor/whatever som en konsol?

Kopplar man till tv/projektor, dvs man slipper sketen monitor, har man inget direkt behov av 1440p output. Vilket inlägget du själv svarade på handlade om.

Citat:

Herrejävlar... Än är inte den sista idioten född.

Ja du bevisade just det.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Kopplar man till tv/projektor, dvs man slipper sketen monitor, har man inget direkt behov av 1440p output. Vilket inlägget du själv svarade på handlade om.

Ja du bevisade just det.

Hahaha 🤣

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).