Intel Arc "Alchemist" intar bärbara datorer den 30 mars

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc "Alchemist" intar bärbara datorer den 30 mars

Den som är på jakt efter bärbar dator med dedikerat grafikkort får inom kort tre alternativ, men de stationära Intel-grafikkorten dröjer lite till.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

i740 FTW!!!
/edit (skall bli intressant att se var intel har innanför västen gällande GPU...)

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Ska bli kul att se vad de klarar, men känns som att drivrutinerna kommer behöva optimeras ett bra tag innan vi får slutgiltig data på vad de klarar

Permalänk
Medlem

Vilken fantastisk film! Nu fick vi en bra idé

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

De är ungefär 1.5 år för sena. Nu kommer ju nästa generation från Nvidia och AMD snart. Får hoppas på lite priskrig i mellanklassen. För det är nog där Intel placerar sitt toppkort (ren gissning).

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backsten:

De är ungefär 1.5 år för sena. Nu kommer ju nästa generation från Nvidia och AMD snart. Får hoppas på lite priskrig i mellanklassen. För det är nog där Intel placerar sitt toppkort (ren gissning).

Detta är ju laptops

Permalänk
Medlem

Det sista stycket är troligtvis endast sant tills Nvidia och AMD presenterar nytt, frågan är om Intel hinner ut på marknaden innan dess.
Det finns en risk att Intel anses som att köpa förra generationens grafikkort för desktop med sämre drivrutiner.
Däremot är det mer spännande att se hur de lyckas i laptops som trots allt är en ganska stor marknad där Intel dominerat under ganska lång tid även om AMD lyckats ta en mindre del av den marknaden på senare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Detta är ju laptops

Är nog det här han menar, från artikeln...

Citat:

Grafikkorten för stationära datorer dröjer istället till årets andra kvartal, varför den tappningen av Intel Arc "Alchemist" sannolikt möts av butikshyllor lastade med konkurrerande AMD- och Nvidia-alternativ.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

Om de kommer med nya grafikkort varje år så kan de ju säkert komma ikapp AMD & NVIDIA om de nu presterar med 1a kortet som ett 3070 ti så låter det ju ganska bra för intel. Men är väl som vanligt att bara invänta oberoende tester men intressant blir det. Mobilt skräp är jag inte alls intresserad av.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

[quote postid="19542866" userid="338629" name="Nozomi"]
Detta är ju laptops
Står även om lansering av grafikkort, vilket jag fastnade för. Inte nämnvärt intresserad av laptops.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Förstår verkligen inte denna lansering. Är dom dedikerade grafikkorten inte klara än?
Jag har aldrig hört eller läst någon säga: WOW, viket ös det är i laptoppen, jag vill ha ett sådant grafikkort till min stationära.
Däremot är tvärtom vanligt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Förstår verkligen inte denna lansering. Är dom dedikerade grafikkorten inte klara än?
Jag har aldrig hört eller läst någon säga: WOW, viket ös det är i laptoppen, jag vill ha ett sådant grafikkort till min stationära.
Däremot är tvärtom vanligt.

Ok, fast andra än du kan ju tycka att det är kul med utveckling inom laptop-segmentet. Du, och "de du hör säga saker", är väl inte målgruppen för dett helt enkelt. Jag tycker det är kul med all utveckling på denna front. Och har aldrig - för vad nu det är värt - hört någon av mina vänner säga "Wow vilket ös det var i den hårdvaran - nu är det värt att inreda en datorhörna". Kul att alla kan få sitt helt enkelt

Permalänk
Medlem

Detta är lite typiskt Raja.
Det pratas alldeles för tidigt om produkter och deras kapacitet.
När de sedan släpps är hypen sedan länge över och folk blir lite meh om produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backsten:

De är ungefär 1.5 år för sena. Nu kommer ju nästa generation från Nvidia och AMD snart. Får hoppas på lite priskrig i mellanklassen. För det är nog där Intel placerar sitt toppkort (ren gissning).

Det kommer alltid in ny generation... Spelar ingen roll när en annan aktör entrar scenen... intel har dock pengarna för att stanna även om denna säsong blir dålig för dem...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

@Wittwang "Grafikkorten för stationära datorer dröjer istället till årets andra kvartal, varför den tappningen av Intel Arc "Alchemist" sannolikt möts av butikshyllor lastade med konkurrerande AMD- och Nvidia-alternativ."
Så du menar att Intel kommer leverera massa grafikkort för stationära datorer som man kan köpa löst utan att köpa en OEM dator med Intel CPU och moderkort? Källa på det tack!!!!

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte detta är ett skämt men det jag skriver är det.
Hoppas de efter äntligen kommer tillbaks men mjukvaran Intels mjukvara har varit skit de senaste 25åren så har inga höga förväntningar vid starten. Deras om en sent mjukvaru emuleringar av directx funktioner som inte fans i hårdvaran var imponerande men kom några år för sent.
Larrabee here we come. (fast lite fixad mm, och ja jag vet att det inte är en massa pentium kärnor fixade av militären och sedan givna tillbaks till intel, men tror att de lärde sig lite om parallellisering från det)

Jaja behövs fler. Några år så kanske powervr kommer igång igen då det blir fler arm system. Men vet inte jag vill det just nu. Det är så rörigt på arm just nu åndå.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Wittwang "Grafikkorten för stationära datorer dröjer istället till årets andra kvartal, varför den tappningen av Intel Arc "Alchemist" sannolikt möts av butikshyllor lastade med konkurrerande AMD- och Nvidia-alternativ."
Så du menar att Intel kommer leverera massa grafikkort för stationära datorer som man kan köpa löst utan att köpa en OEM dator med Intel CPU och moderkort? Källa på det tack!!!!

Nej, så står det inte artikeln. När Intels grafikkort debuterar under Q2 lär tillgången på AMD- och Nvidia-varianter vara ännu bättre än idag, men huruvida Intel-korten kan köpas löst i stor volym återstår att se.

Permalänk
Medlem

Har väntat länge nu vill att Sweclockers får sätta tänderna i korten och testa dom så man får en vink på vad vi har oss att vänta...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz