Permalänk

Ubiquiti ER-10X - bra alternativ?

Ska sätta upp ett nätverk i nya huset, och försöker komma fram till en bra router...

Just nu har jag en Asus router som är värdelös efter senaste säkerhetshålet (EOL modell) så den måste såklart ersättas. Har redan nu kört routern utan wifi påslaget och istället en Ubiquiti AP disk inkopplad, eftersom router sitter i ett skåp vid ytterdörren och router signalen blir skräp oavsett.

Så tanken jag har nu iaf, är att köra en Ubiquiti AP disk på varje våning för wifi, och sen kunna ha routern undangömd i elskåpet (mer en "el-garderob" så där finns plats så det räcker). Eftersom jag är bortskämd från nuvarande boendet med förinstallerade nätverkskontakter i väggen i princip överallt, har jag som plan att även i nya huset köra kabel till det mesta som är fast (typ dator, tv, sonos högtalare, NAS osv) och mest köra wifi till mobiler och plattor.

Gillar ubiquiti sedan innan, men väldigt mycket av deras produkter är ju slutsålda. Dock finns ER-10X att köpa. Behöver kanske inte 10 kontakter men priset är ju inte direkt mycket över andra versioner ändå.
Vad tycker ni om det, känns det som en vettig produkt för ändamålet? Eller har ni andra förslag?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5138715

Permalänk
Avstängd

Vid en hastig blick så verkar den inte snabbast i världen. Den ser inte ut att orka med gigabit och speciellt inte full duplex.

Vad har du för lina där den är tänkt att leva och verka?

Alldeles oavsett så är nog allt ett uppsving från en asusrouter

Permalänk
Skrivet av BMac:

Vid en hastig blick så verkar den inte snabbast i världen. Den ser inte ut att orka med gigabit och speciellt inte full duplex.

Vad har du för lina där den är tänkt att leva och verka?

Alldeles oavsett så är nog allt ett uppsving från en asusrouter

Ok. Just nu är det bara comhem-kabel men de håller på att skaffa fiber i föreningen där nu, så om något år är det fiber där.

Tänker du under gbit mot WAN som kan bli en begränsning? Jag tolkade specsen som att LAN ska klara 10gbit ethernet, eller tror du den får tungt med det även om den klarar protokollet? Jag notade också att 1gbit är max på WAN. Men tänkte att jag kanske behöver mer där på medellång sikt. Men det kanske är dumt tänkt?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

WAN-LAN klarar den 1Gbps, bara inte åt båda håll samtidigt.
LAN 1Gbps

Permalänk
Medlem

Hur många APs har du tänkt ha? För just den du har länkat verkar ju bara ha 1. Om du ändå har planerat köpa nytt så hade jag sett till att man sätter ihop en lösning utan PoE-injektorer.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Skrivet av TheBodyLotion:

Hur många APs har du tänkt ha? För just den du har länkat verkar ju bara ha 1. Om du ändå har planerat köpa nytt så hade jag sett till att man sätter ihop en lösning utan PoE-injektorer.

Ok, det har du rätt i. Tanken är att ha två AP (en på vardera våning). Då kommer jag behöva en PoE injektor såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

WAN-LAN klarar den 1Gbps, bara inte åt båda håll samtidigt.
LAN ska klarar 10gbps.

Den har tio vanliga gigabitportar.

För det priset får du knappast 10 st 10Gb.

Det är alltså en vagt underdimensionerat router kombinerad med en tioportars gigabitswitch.
Tror inte begränsningen att inte kunna köra gigabit i full duplex mot wan är så jobbig för de flesta.
Blandar man in vpn dock så lär den gå på knäna om den inte har hårdvara för kryptering.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av BMac:

Den har tio vanliga gigabitportar.

Det har du faktiskt rätt i, ändrade mitt inlägg.

Permalänk
Avstängd

Klart jag har rätt. Det är ju söndag
Jag har bara rätt på söndagar. Allt annat är en slump.