Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Nån som kan vara vänligen kolla upp om dessa appar, ALLENTE, TELENOR, TELE2 PLAY finns på NVIDIA SHIELD?

De finns på android telefon men inte självklart det finns med på NVIDIA SHIELD

Finns på apple tv, iaf allente och telenor, telia play
Apple tv är bättre på sv appar

Permalänk
Medlem

Varför har inte Shield något on screen tangentbord längre? Går inte mata in lösenord för WiFi och då går ju heller inte appen använda för att skriva. Har ett helvete just nunär jag ska hjälpa en bekant installera boxen.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns på apple tv, iaf allente och telenor, telia play
Apple tv är bättre på sv appar

Allente och Telenor finnes ej på shielden. Telia kan finnas men vet ej i vilket stadie.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Varför har inte Shield något on screen tangentbord längre? Går inte mata in lösenord för WiFi och då går ju heller inte appen använda för att skriva. Har ett helvete just nunär jag ska hjälpa en bekant installera boxen.

Det har den, men de uppdaterade typ nyligen tangentbordet (samma veva som android uppdaterades) från det gammla till ett annat nytt.
Det kan ju ha blivit fel eller att det har råkat avaktivera?

"Updates default keyboard to “Gboard”. Previous “Leanback” keyboard available under settings."
https://www.flatpanelshd.com/news.php?subaction=showfull&id=1... (står under "annat")

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Nån mer som upplever frysningar i att navigera när de startar upp sin Shield?
Kan dröja upp mot 20s innan jag väl kan navigera och välja en app.

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Nån mer som upplever frysningar i att navigera när de startar upp sin Shield?
Kan dröja upp mot 20s innan jag väl kan navigera och välja en app.

Har du en USB-sticka fomraterad som intern lagring? Det kanske är den som startar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Har du en USB-sticka fomraterad som intern lagring? Det kanske är den som startar

nej ingen sticka inkopplad.

Det kanske skulle kunna vara fjärren men jag får inget meddelande om att batterierna är dåliga..

Visa signatur

🖥 i9-13900K | RTX 4090 | Asus ROG Strix Z790-F GAMING | G.Skill 32GB | Seasonic 850W | Acer Predator X34S

Permalänk
Skrivet av Dax:

Allente och Telenor finnes ej på shielden. Telia kan finnas men vet ej i vilket stadie.

Telia Play finns. Använder bara den istället för separat box för Telia. Möjligen saknas en del funktioner i appen jämfört med dedikerad box men det viktigaste finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Finns på apple tv, iaf allente och telenor, telia play
Apple tv är bättre på sv appar

Har Apple TV, men har vissa problem, hade velat jämföra Apple TV med NVIDIA

Men jag tror apparna bara finns på android telefoner och plattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Allente och Telenor finnes ej på shielden. Telia kan finnas men vet ej i vilket stadie.

När man skaffar en Apple TV då blir man tillfrågad om man vill logga in på Allente och Telenor

Säkert nåt samarbete och kanske förklaring varför de 2 apparna inte finns på NVIDIA shild men finns på Android telefon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Säkert nåt samarbete och kanske förklaring varför de 2 apparna inte finns på NVIDIA shild men finns på Android telefon?

Det är förmodligen så att eftersom Nvidia Shield har Android TV som OS och telefonerna har Android som OS så är apparna inte utvecklade för Android TV och då visas de inte i google playbutiken på Nvidia Shielden.
Så Allente och Telenor behöver göra sina appar kompatibla med Android TV.
Men det är min gissning

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är förmodligen så att eftersom Nvidia Shield har Android TV som OS och telefonerna har Android som OS så är apparna inte utvecklade för Android TV och då visas de inte i google playbutiken på Nvidia Shielden.
Så Allente och Telenor behöver göra sina appar kompatibla med Android TV.
Men det är min gissning

Så är det säkert. Får man tag på APK, finn sätt att ta dumps på telefonen, så kan man side loada. Men resultatet varierar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är förmodligen så att eftersom Nvidia Shield har Android TV som OS och telefonerna har Android som OS så är apparna inte utvecklade för Android TV och då visas de inte i google playbutiken på Nvidia Shielden.
Så Allente och Telenor behöver göra sina appar kompatibla med Android TV.
Men det är min gissning

Eftersom apparna finns på Google Play för Android telefon och platta

Bör det inte gå installera det vid sidan om, glömt vad formatet kallas, men man kan göra det manuellt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Nån mer som upplever frysningar i att navigera när de startar upp sin Shield?
Kan dröja upp mot 20s innan jag väl kan navigera och välja en app.

Det händer. Och varje gång man kört Kodi och skiten går i viloläge får man starta om vid start för att få ljud.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är förmodligen så att eftersom Nvidia Shield har Android TV som OS och telefonerna har Android som OS så är apparna inte utvecklade för Android TV och då visas de inte i google playbutiken på Nvidia Shielden.
Så Allente och Telenor behöver göra sina appar kompatibla med Android TV.
Men det är min gissning

Har kontaktat Allente och dom säger att det är någon annan som måste fixa det.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3rrty:

Nån mer som upplever frysningar i att navigera när de startar upp sin Shield?
Kan dröja upp mot 20s innan jag väl kan navigera och välja en app.

Nej, har inga såna problem, jag kör fortfarande 8.2.3

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chbg:

Det är förmodligen så att eftersom Nvidia Shield har Android TV som OS och telefonerna har Android som OS så är apparna inte utvecklade för Android TV och då visas de inte i google playbutiken på Nvidia Shielden.
Så Allente och Telenor behöver göra sina appar kompatibla med Android TV.
Men det är min gissning

Apparna fungerar på android telefon borde inte vara större skillnad inte fungera på SHIELD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Apparna fungerar på android telefon borde inte vara större skillnad inte fungera på SHIELD?

Eftersom det är olika "operativsystem" så är det inte säkert det det funkar, vilket det bevisligen inte gör heller.
Det är lite som att förutsätta att allt som fungerar på win7 gör det på win11 och det gör det inte heller eller hur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Har kontaktat Allente och dom säger att det är någon annan som måste fixa det.

Ja, deras utvecklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, deras utvecklare.

Och det är väl Allente som ska ge dom direktivet att lägga till shielden

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Och det är väl Allente som ska ge dom direktivet att lägga till shielden

Precis. Fast vill de inte betala så? Deras egna TV-mottagare kör redan Android-TV, men de vill väl inte konkurrera med sig själva och det finns skillnader mellan deras egna box och Shield och vill de inte betala för utvecklingen så.

Permalänk
Medlem

Ännu mer problem med shielden. Via Plex strular plötsligt filer(lokalt) som fungerat bra tidigare. Appen låser sig/kraschar när jag försöker spola fram/bak. Mina atmos-demos ger först inget ljud alls och nu efter omstarter, återställningar och uppdateringar endast LPCM. Testade gå över till Kodi men samma problem där. Andra filmer fungerar bättre och ger Atmos korrekt så alltid något.

Shielden blir bara sämre och sämre, ska man reklamera eller? Många verkar ju supernöjda, så det är tråkigt att vara en sådan gnällapa här men min Shield Pro fungerar ju knappt. Kan det vara ett måndagsex?

Permalänk
Medlem

I stort sett alla mina problem med min shield pro försvann sedan jag slutade använda viloläge och bara låter den stå på dygnet runt. Kan vara värt att testa för er som fortfarande upplever problem. Visst den kanske drar lite mer ström men det får det vara värt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

I stort sett alla mina problem med min shield pro försvann sedan jag slutade använda viloläge och bara låter den stå på dygnet runt. Kan vara värt att testa för er som fortfarande upplever problem. Visst den kanske drar lite mer ström men det får det vara värt.

Har gjort så och upplever i princip ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

Har gjort så och upplever i princip ingen skillnad.

Startat om efter ställt in den att inte gå i viloläge?

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Alltså jag blir vansinnig på Netflix knappen på fjärrkontrollen. Finns det något bombsäkert tips att stänga av den knappen utan att fysiskt ta sönder knappen?

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Alltså jag blir vansinnig på Netflix knappen på fjärrkontrollen. Finns det något bombsäkert tips att stänga av den knappen utan att fysiskt ta sönder knappen?

button mapper

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

button mapper

Testat, funkar inte. Den startar fortfarande Netflix

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Don_Tool:

Testat, funkar inte. Den startar fortfarande Netflix

Go to the troubleshooting section and enable "alternate button handling" ska fungera efter, fungerar för mig iaf.

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

Go to the troubleshooting section and enable "alternate button handling" ska fungera efter, fungerar för mig iaf.

Yes! Äntligen! Tack det fungerade. Jag kan bli helt vansinnig att så fort jag ska plocka upp fjärren så trycker jag på den knappen. Dåligt design val av just den knappen och varför ens ha en snabbknapp till enbart Netflix. Nåja nu kan jag andas igen

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro