Trådlös receiver / mottagare / adaptare för Yamaha -förstärkare för ljudöverföring

Permalänk
Medlem

Trådlös receiver / mottagare / adaptare för Yamaha -förstärkare för ljudöverföring

Hej

Avser: Yamaha RX-A810
Har startat en tråd förr ang en äldre Yamaha ang ljud-anslutningsproblem emellan en smarttv till förstärkaren via HDMI ARC men som funkar numera via onödigt omständiga metoder för att ansluta.

Nåväl... men nu är jag ute efter en sk "Streaming casting bluetooth mottagare" för Yamahan eftersom den är så pass gammal att den har faktiskt ingen inbyggd bluetooth- "hårdvara eller annat" inkl att man kan ju få bättre funktioner och bättre ljud etc mm med en extern ansluten mottagare

Fråga 1.

Frågor som uppstår är kompabiliteten ang anslutningsmöjligheterna / ingångarna till Yamahan och dess tekniska specifikationer och begränsningar till vad den kan vara kompatibel med för extern-bluetooth enhet via kabel och vilken sorts kabel och var den ska anslutas ?

Här är manualet till Yamahan där man kan få överblick på dess kapacitet =
https://se.yamaha.com/files/download/other_assets/4/323934/RX...

Ev sidor som kan vara intressanta mfl är sida 10 och 31 och 59

Som ni förstår är jag nybörjare på det här med bluetooth-externa enheter till äldre förstärkare eftersom jag frågar om kompabiliteten

*****

Fråga 2.

Vad hade ni rekommenderat för trådlös ljudmottagare för den här mogna Yamahan?

Kanske den här ? länk :

https://www.pricerunner.se/pl/290-4006797/Traadloes-ljud-bild...

https://www.hifiklubben.se/argon-audio-audio-bt2-mk2-bluetoot...

Eller nåt ännu bättre under säg 1500 kr?

Permalänk
Medlem

Båda du länkar till kan du koppla in till förstärkaren med vanlig RCA-kabel till valfri ingång.

Den på hifiklubben har också optisk utgång så du kan koppla in den i förstärkarens optiska ingång. Bluetooth stödjer dock inte mer än stereo så du vinner inget på den punkten där. Är oerhört tveksam ifall du märker någon större skillnad i ljudkvalité med optisk jämfört med RCA.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

@Kenneon Bluetooth är en ganska sunkig lösning (ljudkvalitet, räckvidd. drar batteri från mobil/platta osv), går det inte att köra via ex. Google Chromecast eller, om du kan få tag i en, Chromecast audio? Behöver ju inte att ha tv:n igång bara för att lyssna på en Chromecast.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Båda du länkar till kan du koppla in till förstärkaren med vanlig RCA-kabel till valfri ingång.

Den på hifiklubben har också optisk utgång så du kan koppla in den i förstärkarens optiska ingång. Bluetooth stödjer dock inte mer än stereo så du vinner inget på den punkten där. Är oerhört tveksam ifall du märker någon större skillnad i ljudkvalité med optisk jämfört med RCA.

Hej

Kan du peka var på baksidan (manualet) till vilken RCA ingång du menar att man kan ansluta via bluetooth. Dock finns det 2 st AV1 och AV4 optiska Toslink ingångar men på vilket sätt är det självklart att vilken RCA ingång, toslink ingång på yamahan som helst har en bluetooth mottagare in i hårdvaran?

När de beskriver bluetooth mottagare på denna yamaha så hänvisar de iaf till sid 59. Där ser du en bild på en specifik dockning anslutning för just det. Hur kommer det sig att det är självklart att kunna ansluta till vilken RCA - optisk ingång som helst i princip och upprätthålla en bluetooth-signal in i yamahans hårdvara när man liksom hänvisar till sidan 59 där du har en specifik kontakt för det i hörnet ?

Kan låta som larviga frågor men ändå ganska befogade

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Kenneon Bluetooth är en ganska sunkig lösning (ljudkvalitet, räckvidd. drar batteri från mobil/platta osv), går det inte att köra via ex. Google Chromecast eller, om du kan få tag i en, Chromecast audio? Behöver ju inte att ha tv:n igång bara för att lyssna på en Chromecast.

Ja olika mottagare innehåller säker olika lösningar på trådlös ljudöverföring
Det är inte provat en hel del på denna förstärkare pga tidsbrist, tillgång osv men om man skulle koppla in en nätverksladd ifrån yamahans port till routerns (nån port) och sen skarva via routern med ytterligare en nätverksladd till datorn (tv eller köra via wifi)

Skulle Yamahan spela upp musik via dator wifi el tv direkt anslutning (nätverkssladd) där routern är knutpunkten?
Skulle ett mycket bättre ljud uppstå då om det ens är möjligt istället för bluetooth mottagare med wifi - casting - bluetooth-funktion

Såklart kan jag prova detta vid tillfälle men undrar just nu

sid 31, 97, 102

Det borde väl va den mest optimala lösningen att man skicka ljudmedia- uppspelning ifrån mobilen, laptopen pcn, tabletten direkt via routern (wifi) in till yamahan som är ansluten till routern via nätverkssladd

Det förutsätter väl dock att man kan både vidaresända wifi via mobilen, laptopen eftersom dessa enheter ochså tar emot wifi om det ska vara trådlöst och många laptops har inte nätverkskontakt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coolg8:

Ja enligt ett tidigare svar så verkar det vara enorma ljudkvalitets förluster via trådlös ljudöverföring så som han påstår det
Så då är det ju lika bra med en billig bluetooth mottagare som ska ta emot signalen genom förstärkaren vidare till högtalare ;-/

För mig låter det helt befängt iaf när man mer eller mindre helt slutat med sladdar ikring det mesta och kanske speciellt bio-surround ljud där man inte vill dra sladdar över hela rummet för att få biokänslan.

En direkt kontakt är alltid bättre med kabel men men

Permalänk
Medlem

Varför vill du ha just blåtand? Som redan nämnts får du nog både bättre funktionalitet och ljudkvalitet med andra lösningar såsom en Chromecast. Finns också redan många trådar på forumet om att göra egna lösningar för streaming baserade på Raspberry Pi + DAC eller liknande. En annan lösning är att köpa till exempel en begagnad Sonos Connect, äldre modeller brukar inte kosta så många hundralappar på Blocket (men försök få tag i en från 2015 eller nyare som är kompatibel med S2).

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

@Kenneon Bluetooth är en ganska sunkig lösning (ljudkvalitet, räckvidd. drar batteri från mobil/platta osv), går det inte att köra via ex. Google Chromecast eller, om du kan få tag i en, Chromecast audio? Behöver ju inte att ha tv:n igång bara för att lyssna på en Chromecast.

Vet inte, därför jag frågade om kompabiliteten men det brukar ochså finnas inbyggt i bluetooth mottagaren. Därav olika prisklasser
Det står ju där på yamahan "musiccast" som jag länkat till

En bluetooh mottagare har tydligen många namn men den kan utföra mycket mer än bara bluettooh trådlöst tex wifi , casting som du är inne på, IR, andra gränssnitt att bara vara närheten av den

Vad ska vi döpa om bluetooth mottagare istället till "crome cast audi mottagare" när det är egentligen är det ochså inkl bluettooth
https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/musikstreame...

Ok vi kör med casting som är bäst eller iaf mycket bättre än "blåtand"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Varför vill du ha just blåtand? Som redan nämnts får du nog både bättre funktionalitet och ljudkvalitet med andra lösningar såsom en Chromecast. Finns också redan många trådar på forumet om att göra egna lösningar för streaming baserade på Raspberry Pi + DAC eller liknande. En annan lösning är att köpa till exempel en begagnad Sonos Connect, äldre modeller brukar inte kosta så många hundralappar på Blocket (men försök få tag i en från 2015 eller nyare som är kompatibel med S2).

Nä jag vill inte ha blåtand men de döper just mottagaren till detta, varför gör dom det ?? fast de har casting, streaming, wifi, etc mm

Ok jag får omformulera mig i rubriken "jag vill ha bästa möjliga trådlösa ljudöverföring eller anslutet till en router mottagare via nätverkssladd" till yamahans ingångar för som mest 1500 kr'

Vad är det för kategorie av enhet jag ska koppla in till yamahan..som är helt kompatibel med Yamaha modellen

Min internetanslutning baseras på router

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sonos-boost-1276546.htm...

????

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneon:

Hej

Kan du peka var på baksidan (manualet) till vilken RCA ingång du menar att man kan ansluta via bluetooth. Dock finns det 2 st AV1 och AV4 optiska Toslink ingångar men på vilket sätt är det självklart att vilken RCA ingång, toslink ingång på yamahan som helst har en bluetooth mottagare in i hårdvaran?

När de beskriver bluetooth mottagare på denna yamaha så hänvisar de iaf till sid 59. Där ser du en bild på en specifik dockning anslutning för just det. Hur kommer det sig att det är självklart att kunna ansluta till vilken RCA - optisk ingång som helst i princip och upprätthålla en bluetooth-signal in i yamahans hårdvara när man liksom hänvisar till sidan 59 där du har en specifik kontakt för det i hörnet ?

Kan låta som larviga frågor men ändå ganska befogade

Men om du köper någon av de du länkade till är det den som sköter bluetooth-uppkopplingen. Sedan går ljudet via RCA till vilken ingång som helst på förstärkaren, det är bara som vilken annan komponent som helst då det som går genom kabeln inte har något med bluetooth att göra. Det är bara analogt ljud. Du kan koppla en sådan bluetooth-adapter till en gammal förstärkare från 70-talet bara den har RCA-ingång.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Hej

Jag har samma förstärkare som du i var i samma dilemma. Köpte en blåtand adapter och fungerade inte.
I mitt fall jag löste problemet genom att min telefon. Jag har en Apple och förstärkare klarar AirPlay.

Du behöver inte köpa extra utrusning för att lyssna på musik. Fungerar hur bra som helst.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Nä jag vill inte ha blåtand men de döper just mottagaren till detta, varför gör dom det ?? fast de har casting, streaming, wifi, etc mm

Ok jag får omformulera mig i rubriken "jag vill ha bästa möjliga trådlösa ljudöverföring eller anslutet till en router mottagare via nätverkssladd" till yamahans ingångar för som mest 1500 kr'

Vad är det för kategorie av enhet jag ska koppla in till yamahan..som är helt kompatibel med Yamaha modellen

Min internetanslutning baseras på router

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_sonos-boost-1276546.htm...

????

Vad är det du vill skicka, alltså den ursprungliga signalkällan, du pratar om att casta och strömma och internet så är det nån mediaspelare du söker eller ska du bara spela upp internetradio eller spela upp filer som är lokalt lagrade eller nått annat?
Beskriv grundproblemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske jag som är trög, men tycker tråden är lite rörig...

Vad ska du spela upp via bt/nätverk (streamingstjänst/lokala filer på telefonen/lokala filer på en NAS)? Vilken källa ska du använda dig av? Edit: Tvåa på den bollen

Bluetooth går i princip med vilken adapter som helst med RCA-utgång. Bara att koppla den till en ledig RCA-in på förstärkare (audio 1-2 bak på förstärkaren, se sida 10 fig. 11). Förstärkaren har ingen aning om det är en vanlig ljudkälla såsom CD eller om det är en bluetooth-enhet.
Yamahas egen BT-mottagare YBA-10 har jag ingen erfarenhet av, men jag hade bara köpt valfri BT->RCA-adapter.

Nätverk: Du kan streama från ex. Spotify via wifi och en chromecast, airplay eller en annan nätverksmediaspelare. Enklast är nog Airplay eller CC. Mobilen styr ex. Spotify, men allt ljud streamas via nätverket, dvs. du får en mer stabil anslutning, högre bandbredd och mobilen agerar bara fjärrkontroll.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det du vill skicka, alltså den ursprungliga signalkällan, du pratar om att casta och strömma och internet så är det nån mediaspelare du söker eller ska du bara spela upp internetradio eller spela upp filer som är lokalt lagrade eller nått annat?
Beskriv grundproblemet.

Ja jag får be om ursäkt, jag har nu både ändrat i rubriken och lite i texten som Trådfråga

Det jag vill ha är en trådlös enhet vid namn eller kategorie är jag helt osäker på eftersom man blandar friskt titel-definitionerna av vad enheten kan göra eftersom den kan göra flera saker.

Som jag kan koppla in till yamahan för att överföra ljud trådlöst ifrån laptopen, mobilen, ipad, ipod, men främst laptop och mobil. Jag vill ha den bästa trådlösa enhets-överföringen via wifi, casting, streaming funktionaliteter till Yamahan för ca 1500 kr för ljuduppspelning

Jag har en router huawai som internetuppkoppling
https://www.dustinhome.se/product/5011229706/b535-tradlos-4g-...

Dvs inget fast nät här

************************

Min andra fundering är som inte är testat pga tidsbrist etc och tillgång, är om man kan koppla sin Yamaha med nätverkskabel till sin router så jag på så sätt kan överföra ljud genom en mobil eller laptop ?

Man kan ju som ex koppla sin smart tv till sin router direkt med nätverkssladd eller wifi. Iom att du har internetuppkoppling till tvn så kan du ju såklart spela upp musik via appar, musikspelaren, spotify mm men du kan även casta musiklåtar ifrån din datorns HDD med ett speciellt program för LG tv. Frågan är om man kan göra likadant ungefär med med yamahan?

Det är såklart superviktigt att den trådlösa ljudöverföringsenheten är helt kompatibel men en äldre Yamaha Receiver/förstärkare så Yamahan har dom komponenter som krävs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kanske jag som är trög, men tycker tråden är lite rörig...

Vad ska du spela upp via bt/nätverk (streamingstjänst/lokala filer på telefonen/lokala filer på en NAS)? Vilken källa ska du använda dig av? Edit: Tvåa på den bollen

Bluetooth går i princip med vilken adapter som helst med RCA-utgång. Bara att koppla den till en ledig RCA-in på förstärkare (audio 1-2 bak på förstärkaren, se sida 10 fig. 11). Förstärkaren har ingen aning om det är en vanlig ljudkälla såsom CD eller om det är en bluetooth-enhet.
Yamahas egen BT-mottagare YBA-10 har jag ingen erfarenhet av, men jag hade bara köpt valfri BT->RCA-adapter.

Nätverk: Du kan streama från ex. Spotify via wifi och en chromecast, airplay eller en annan nätverksmediaspelare. Enklast är nog Airplay eller CC. Mobilen styr ex. Spotify, men allt ljud streamas via nätverket, dvs. du får en mer stabil anslutning, högre bandbredd och mobilen agerar bara fjärrkontroll.

Okej så det kallas "Nätverkspelare" som jag söker efter som enhetstitel. Dvs den produkt genre som jag ska skaffa
"Air play" som nån var inne på fanns redan inbyggd i yamahan -kompabilitet menar han så det är ju nånting att testa först ev man jag har ingen apple produkt att styra det

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej

Jag har samma förstärkare som du i var i samma dilemma. Köpte en blåtand adapter och fungerade inte.
I mitt fall jag löste problemet genom att min telefon. Jag har en Apple och förstärkare klarar AirPlay.

Du behöver inte köpa extra utrusning för att lyssna på musik. Fungerar hur bra som helst.

mvh
Njanja

Jo isf behöver jag ju köpa en apple produkt som kan spela upp musik
Jag har ingen apple media spelare eller mobil, men tack för tipset

Permalänk
Medlem

Jag är mycket förvirrad ang denna enhet jag är ute efter ? Den har olika namn titlar och kategorier av elektronik?
Alldrig vart med om detta förr ang köp av elektronik

Vad heter enheten som jag ska skaffa?

Jag vill alltså casta, streama ljud via wifi antar jag till enheten som Yamahan fångar upp signalerna och förstärker upp och spelar ut i högtalarna som är kompatibelt ? men jag vill undvika bluetooth enheter.

nån sa nätverksspelare, en säger google cromecast, cromecast, musiccast en annan sa audio cromecast, en säger airplay, en annan säger ev effekt förförstärkare, en säger att an ska ev byta komponenter i förstärkaren genom Raspberri Pi + DAC, en säger sonos connect kompatbel med S2, RCA adapter etc mm

Anser att det är jättemånga kategorier att välja på därav förvirringen eftersom jag är inte kunnig på området

Vad heter enheten (kategorin) på det jag ska skaffa?

Jag tror det är där jag måste först börja, att veta vilken kategorie av elektronik jag ska skaffa
Typ som med bilar ni vet, en generator är en generator till bilen inget annat, en spade är en spade liksom

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Ja jag får be om ursäkt, jag har nu både ändrat i rubriken och lite i texten som Trådfråga

Det jag vill ha är en trådlös enhet vid namn eller kategorie är jag helt osäker på eftersom man blandar friskt titel-definitionerna av vad enheten kan göra eftersom den kan göra flera saker.

Som jag kan koppla in till yamahan för att överföra ljud trådlöst ifrån laptopen, mobilen, ipad, ipod, men främst laptop och mobil. Jag vill ha den bästa trådlösa enhets-överföringen via wifi, casting, streaming funktionaliteter till Yamahan för ca 1500 kr för ljuduppspelning

Jag har en router huawai som internetuppkoppling
https://www.dustinhome.se/product/5011229706/b535-tradlos-4g-...

Dvs inget fast nät här

************************

Min andra fundering är som inte är testat pga tidsbrist etc och tillgång, är om man kan koppla sin Yamaha med nätverkskabel till sin router så jag på så sätt kan överföra ljud genom en mobil eller laptop ?

Man kan ju som ex koppla sin smart tv till sin router direkt med nätverkssladd eller wifi. Iom att du har internetuppkoppling till tvn så kan du ju såklart spela upp musik via appar, musikspelaren, spotify mm men du kan även casta musiklåtar ifrån din datorns HDD med ett speciellt program för LG tv. Frågan är om man kan göra likadant ungefär med med yamahan?

Det är såklart superviktigt att den trådlösa ljudöverföringsenheten är helt kompatibel men en äldre Yamaha Receiver/förstärkare så Yamahan har dom komponenter som krävs

För att spela upp ljud från de enheter du nämner är det nog så att Blåtand är det enda trådlösa som ryms i din budget som är kompatibelt med alla enheter.
Blåtand är inte bäst på ljudkvalitet men Apple, Android och datorer kommer att klara av det åtminstone på en grundläggande nivå.

Sedan tror jag du missförstår vad casting är, vid casting är det enheten som ansluts direkt till ljudsystemet som sköter om all uppspelning tex om du styr castingen från telefonen så är telefonen bara som en fjärrkontroll, du kan tex utan problem stänga av telefonen när du startat castingen. Du kan också styra castingen direkt med castingenheten typ använda en "Chromecast med Google tv" den har både en egen fjärr men även talstyrning.

Jag tror du först borde skaffa åtminstone en blåtandsmottagare och ev en blåtandssändare till datorerna sedan beror det på hur du vill styra det, du kan ju spela upp från tex en telefon eller dator som är inkopplad via blåtand men då måste datorn/telefonen vara på för BTlänken ska fungera så du kan spela.

Vill du ha det fristående (casta) behöver du nån castingenhet som kan kopplas mot förstärkaren tex CC med Google tv (kopplas via hdmi) eller en Google Nest mini som du kopplar mot blåtandsmottagaren.

Kan du skippa trådlöst kravet från datorerna blir det troligen både enklare och billigare så en kabel från respektive dator vore ju trevligt om du inte tvunget måste köra trådlöst, det går ju även att koppla upp tex en dator på mer än ett sätt samtidigt eller låta den styra casting fastän den är kabelansluten, kabel ger inte heller latens och latens klan vara riktigt irriterande om du vill ha ljud och bildsynk på filmer eller spel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att spela upp ljud från de enheter du nämner är det nog så att Blåtand är det enda trådlösa som ryms i din budget som är kompatibelt med alla enheter.
Blåtand är inte bäst på ljudkvalitet men Apple, Android och datorer kommer att klara av det åtminstone på en grundläggande nivå.

Sedan tror jag du missförstår vad casting är, vid casting är det enheten som ansluts direkt till ljudsystemet som sköter om all uppspelning tex om du styr castingen från telefonen så är telefonen bara som en fjärrkontroll, du kan tex utan problem stänga av telefonen när du startat castingen. Du kan också styra castingen direkt med castingenheten typ använda en "Chromecast med Google tv" den har både en egen fjärr men även talstyrning.

Jag tror du först borde skaffa åtminstone en blåtandsmottagare och ev en blåtandssändare till datorerna sedan beror det på hur du vill styra det, du kan ju spela upp från tex en telefon eller dator som är inkopplad via blåtand men då måste datorn/telefonen vara på för BTlänken ska fungera så du kan spela.

Vill du ha det fristående (casta) behöver du nån castingenhet som kan kopplas mot förstärkaren tex CC med Google tv (kopplas via hdmi) eller en Google Nest mini som du kopplar mot blåtandsmottagaren.

Kan du skippa trådlöst kravet från datorerna blir det troligen både enklare och billigare så en kabel från respektive dator vore ju trevligt om du inte tvunget måste köra trådlöst, det går ju även att koppla upp tex en dator på mer än ett sätt samtidigt eller låta den styra casting fastän den är kabelansluten, kabel ger inte heller latens och latens klan vara riktigt irriterande om du vill ha ljud och bildsynk på filmer eller spel.

Jo casting är mer för bildöverföring med ljud, sant eller snarare att bilden ska överföras där det ingår ljud, men tänkte att mankunde casta ljudet liksom

Vilken kabeleanslutning rekommenderar du, hmdi ifrån laptop till yamaha hdmi ingång x ?
Det ingår bluettooth hårdvara i datorer, både extern sändare och mottagare till min laptop wtf ?
Nåt produktförslag ?

Du tappade mig lite iaf ang bara bluettoothenheter som det grundläggande tipset, men bra förslag iaf ifrån dig men men pga :

*********************************************************************
Jag har kontakt med tom yamaha supporten citat sen några dagar :

Då är det en WXAD-10 du skall ha. Tyvärr är den utgången, men det kan finnas en del handlare som har kvar (du får googla på den). https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/accessories/wx...

Med vänliga hälsningar,
xxxxxx

Mitt svar:
Den är inte utgången hos 3 butiker:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354064&gclid=Cj0KCQiA6...

4. Finns det nåt speciellt jag ska tänka på vid val av extern bluetooth
kompabilitet enhet med dess kabelanslutning till Yamahan för att upprätta
en trådlös bluetooth kontakt med
mobiler, ipad, ipod etc enheter ? Klart att återförsäljare av det borde
kunna svara på det men om ni vill så?

Svar : YBA-10 som var den ursprungliga Bluetooth adaptern har utgått sedan länge. Den är ersatt av WXAD-10 som utöver Bluetooth även har stöd för MusicCast. Är tyvärr utgången men det kan vara några handlare som fortfarande har kvar. Du får googla och se. Den ansluts till någon av Lineingångarna på din RX-A810.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/accessories/wx...

5. Finns det nån möjlighet till wifi funktion på yamahan, jag antar via
nätverkskabel till router eller bredbands-vägguttag men det finns det
säkert goda manualbeskrivningar till?

Svar: Ja, m.h.a. WXAD-10 som jag nämnde i föregående svar.

**************************************************************

Jag är trots allt ute efter andra lösningar eller enheter som är kompatibla med wifi streaming (nåt betydligt bättre än iaf bluettooth)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Jo casting är mer för bildöverföring med ljud, sant eller snarare att bilden ska överföras där det ingår ljud, men tänkte att mankunde casta ljudet liksom

Vilken kabeleanslutning rekommenderar du, hmdi ifrån laptop till yamaha hdmi ingång x ?
Det ingår bluettooth hårdvara i datorer, både extern sändare och mottagare till min laptop wtf ?
Nåt produktförslag ?

Du tappade mig lite iaf ang bara bluettoothenheter som det grundläggande tipset, men bra förslag iaf ifrån dig men men pga :

*********************************************************************
Jag har kontakt med tom yamaha supporten citat sen några dagar :

Då är det en WXAD-10 du skall ha. Tyvärr är den utgången, men det kan finnas en del handlare som har kvar (du får googla på den). https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/accessories/wx...

Med vänliga hälsningar,
xxxxxx

Mitt svar:
Den är inte utgången hos 3 butiker:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4354064&gclid=Cj0KCQiA6...

4. Finns det nåt speciellt jag ska tänka på vid val av extern bluetooth
kompabilitet enhet med dess kabelanslutning till Yamahan för att upprätta
en trådlös bluetooth kontakt med
mobiler, ipad, ipod etc enheter ? Klart att återförsäljare av det borde
kunna svara på det men om ni vill så?

Svar : YBA-10 som var den ursprungliga Bluetooth adaptern har utgått sedan länge. Den är ersatt av WXAD-10 som utöver Bluetooth även har stöd för MusicCast. Är tyvärr utgången men det kan vara några handlare som fortfarande har kvar. Du får googla och se. Den ansluts till någon av Lineingångarna på din RX-A810.
https://se.yamaha.com/sv/products/audio_visual/accessories/wx...

5. Finns det nån möjlighet till wifi funktion på yamahan, jag antar via
nätverkskabel till router eller bredbands-vägguttag men det finns det
säkert goda manualbeskrivningar till?

Svar: Ja, m.h.a. WXAD-10 som jag nämnde i föregående svar.

**************************************************************

Jag är trots allt ute efter andra lösningar eller enheter som är kompatibla med wifi streaming (nåt betydligt bättre än iaf bluettooth)

Man kan casta bara ljud om man vill.
Hdmi kanske strular om du inte ska överföra bild men du kan ju prova att koppla den vägen så vet du om det funkar utan bild, tänk bara på att du måste välja rätt utgång i datorn och rätt ingång på receivern.
Funkar inte hdmi är toslink (fiberoptik) det du borde använda och saknar du såna anslutningar på datorn så väljer du analogt.

Ethernetporten ger enligt manualen stöd för uppspelning via DLNA så vill du spela nått via den behöver du sätta upp en DLNA server som skickar ut det du vill spela på lanet, om du absolut vill ha wifi kan du göra det via en accesspunkt som körs i klientläge som du ansluter till ethernetporten på Yamahan men du flyttar väl inte runt på Yamahan så en vanlig nätverkskabel är enklare och bättre än att blanda in en wifibrygga.
Yamahan har alltså inget stöd för annat än att spela upp från en DLNA server över nätverket.
DLNA servrar finns ofta i nasar och routrar eller så går det att installera på en dator om du inte har mediafilerna lagrade utanför datorn, typ så >
https://www.howtogeek.com/215400/how-to-turn-your-computer-in...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan casta bara ljud om man vill.
Hdmi kanske strular om du inte ska överföra bild men du kan ju prova att koppla den vägen så vet du om det funkar utan bild, tänk bara på att du måste välja rätt utgång i datorn och rätt ingång på receivern.
Funkar inte hdmi är toslink (fiberoptik) det du borde använda och saknar du såna anslutningar på datorn så väljer du analogt.

Ethernetporten ger enligt manualen stöd för uppspelning via DLNA så vill du spela nått via den behöver du sätta upp en DLNA server som skickar ut det du vill spela på lanet, om du absolut vill ha wifi kan du göra det via en accesspunkt som körs i klientläge som du ansluter till ethernetporten på Yamahan men du flyttar väl inte runt på Yamahan så en vanlig nätverkskabel är enklare och bättre än att blanda in en wifibrygga.
Yamahan har alltså inget stöd för annat än att spela upp från en DLNA server över nätverket.
DLNA servrar finns ofta i nasar och routrar eller så går det att installera på en dator om du inte har mediafilerna lagrade utanför datorn, typ så >
https://www.howtogeek.com/215400/how-to-turn-your-computer-in...

Det är en simpel laptop med en hdmi utgång eller ingång sen ang ingång hdmi i yamahan får jag kolla
Takkar så mycket ang nätverkskabel anslutning för ljudöverföring ifrån routern till yamahan
Obs laptopen har ingen nätverksanslutning port för kabeln ifall man nu inte köper nån "konverterar adapter för det"

Jag uppskattar all hjälp som sagt men inget hade nog varit ändå bättre med en enhet som man ansluter till yamahan ev med även nätverkskabel i sin tur till routern och sen är det bara liksom "plug n play" men jag har trots all info inte fått nån konkret (wifi, casting, streaming, nätverksenhet (allt i ett)) som är fullt kompatibel med yamahan förutom den som knappt går att får tag i som jag länkade till

Varför tipsas det, ni inget om det ??
som är minst lika kompatibel som Yamaha WXAD-10 som just har nätverksuttag, RCA, strömförsörjning, musiccast, bluetooth, pair koppling, wifi etc mm. Yahama supporten menar ev att just denna enhet är "BARA" kompatibel men just min modell av Yamaha??? Hur kommer det sig??? Jag kan köpa en annan ny mer modern variant... men vilken???

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Det är en simpel laptop med en hdmi utgång eller ingång sen ang ingång hdmi i yamahan får jag kolla
Takkar så mycket ang nätverkskabel anslutning för ljudöverföring ifrån routern till yamahan
Obs laptopen har ingen nätverksanslutning port för kabeln ifall man nu inte köper nån "konverterar adapter för det"

Jag uppskattar all hjälp som sagt men inget hade nog varit ändå bättre med en enhet som man ansluter till yamahan ev med även nätverkskabel i sin tur till routern och sen är det bara liksom "plug n play" men jag har trots all info inte fått nån konkret (wifi, casting, streaming, nätverksenhet (allt i ett)) som är fullt kompatibel med yamahan förutom den som knappt går att får tag i som jag länkade till

Varför tipsas det, ni inget om det ??
som är minst lika kompatibel som Yamaha WXAD-10 som just har nätverksuttag, RCA, strömförsörjning, musiccast, bluetooth, pair koppling, wifi etc mm. Yahama supporten menar ev att just denna enhet är "BARA" kompatibel men just min modell av Yamaha??? Hur kommer det sig??? Jag kan köpa en annan ny mer modern variant... men vilken???

Du kan skaffa nån typ av mediaspelare eller en htpc som tekniskt klarar det mesta tex Nvidia Shield eller Apple TV och koppla till Yamahan men då får du sträcka lite på budgeten.

Ska du bara spela upp musik funkar det kanske med en blåtandsmottagare och en Google Nest mini, du kommer att få nästan alla funktioner du önskar och det kanske räcker i praktiken.
En Chromecast med Google TV är nått mitt emellan, du behöver nog prova själv vad det egentligen är för funktioner du behöver eller öka budgeten och välj en pryl som klarar allt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns inte så många enheter av denna typen att hitta, och tyvärr är det inte så rättfram att man med säkerhet kan säga att du kan spela upp alla ljudkällor från alla enheter. Men här kommer några alternativ, inkl den från Yamaha.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/musikstreame...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...
https://www.inet.se/produkt/6601665/audio-pro-link-1

Det är bara WXAD-10 som kopplad med kabel om du nu känner att det är ett krav.

Just detta med att spelar upp musik via en sån här enhet har ingen riktig standard. Det finns flera som används. AirPlay, DLNA, Spotify Connect osv. Och det är svårt att veta om det kommer att fungera om man inte hittar någon som provat just den kombination som du vill köra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns inte så många enheter av denna typen att hitta, och tyvärr är det inte så rättfram att man med säkerhet kan säga att du kan spela upp alla ljudkällor från alla enheter. Men här kommer några alternativ, inkl den från Yamaha.

https://www.hembiobutiken.se/produkter/tillbehor/musikstreame...
https://www.hembiobutiken.se/produkter/blu-ray-mediaspelare/m...
https://www.inet.se/produkt/6601665/audio-pro-link-1

Det är bara WXAD-10 som kopplad med kabel om du nu känner att det är ett krav.

Just detta med att spelar upp musik via en sån här enhet har ingen riktig standard. Det finns flera som används. AirPlay, DLNA, Spotify Connect osv. Och det är svårt att veta om det kommer att fungera om man inte hittar någon som provat just den kombination som du vill köra.

Jo precis, jag förstår inte riktigt skillnaden med att streama (BARA) ljud via wifi och casta (BARA) ljud via tex google audio cromecast som tydligen har den funktionen att casta ljud ?

Ivf är det mesta uppkopplat nu via nätverket DLNA, ljusoptisk kabel inkl ARC hdmi kabel tof tv media, å direktansluten via hdmi till laptop samt en streamings- device som

denna : https://advance-acoustic.com/en/multimedia-and-wireless/wifi-...

som man styr via mobilen via speciella ljudstreaming appar som har spotify, yourube musci etc

Vad är det för skillnad emellan chrome "cast" audio och WXT microstreamer ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kenneon:

Vad är det för skillnad emellan chrome "cast" audio och WXT microstreamer ?

Vad är ditt syfte med denna frågan?

Anledningen till att jag frågar är att det förmodligen är precis hur mycket som helst som skiljer. Eller så är det ingen skillnad för att båda skickar musik från din mobil till din stereo. Om jag tolkar det rätt så åstadkommer dessa två produkter själva skickandet på två helt olika sätt. Vad är svaret du vill ha?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Jo precis, jag förstår inte riktigt skillnaden med att streama (BARA) ljud via wifi och casta (BARA) ljud

Det är tekniker som delvis överlappar varandra, att strömma brukar innebära att du håller dig inom lanet medan casting blandar in internet på nått sätt.
Strömmar du kan du ha både en egen källa och mottagare som behöver vara igång men castar du sköter castingenheten om att hämta det du castar från internet, du kan tex starta att casta nått typ Spotify från din telefon och sedan stänga av telefonen utan att det påverkar nått, telefonen är egentligen bara en otymplig fjärrkontroll och fyller lika lite funktion som en konventionell fjärr när man väl startat upp det man vill höra.
Det finns ingen hård gräns utan teknikerna flyter ihop och en del hårdvara kan både användas för att casta och strömma, har du nån egen server som delar ut fonogrammen så är det i vart fall inte casting.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är ditt syfte med denna frågan?

Anledningen till att jag frågar är att det förmodligen är precis hur mycket som helst som skiljer. Eller så är det ingen skillnad för att båda skickar musik från din mobil till din stereo. Om jag tolkar det rätt så åstadkommer dessa två produkter själva skickandet på två helt olika sätt. Vad är svaret du vill ha?

Google chromecast audio finns inte mer. Den är utgången.
Okej det är mycket som skiljer säger du?

-Syftet är att chrome castar ljudet till castmottagaren till förstärkaren och att du kan styra ljudet ifrån en laptops, stationära dators mjukvara eller speciella appar samt hdd i din dator utan att slå på tvn säger dom

-Med Microstreamern kan man inte det utan du kan bara streama musiken med en android eller surfplatta (alldrig medlaptop eller pc ) utan du tvingas till att använda 1-2 appar som har inbyggad appar som spotify etc i din mobil säger dom eller den info man får tillgång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är tekniker som delvis överlappar varandra, att strömma brukar innebära att du håller dig inom lanet medan casting blandar in internet på nått sätt.
Strömmar du kan du ha både en egen källa och mottagare som behöver vara igång men castar du sköter castingenheten om att hämta det du castar från internet, du kan tex starta att casta nått typ Spotify från din telefon och sedan stänga av telefonen utan att det påverkar nått, telefonen är egentligen bara en otymplig fjärrkontroll och fyller lika lite funktion som en konventionell fjärr när man väl startat upp det man vill höra.
Det finns ingen hård gräns utan teknikerna flyter ihop och en del hårdvara kan både användas för att casta och strömma, har du nån egen server som delar ut fonogrammen så är det i vart fall inte casting.

Okej, tack för den detaljerade förklaringen och skillnaden, bra beskrivet. Vissa påstår att i nån av modellerna av "google chrome cast" generationerna, klarar den av att "casta ljudet" ifrån all media som har ljud plus bild ifrån din dator eller youtubemusic, spotify eller tex google home ifrån din PC. Vad tror du, stämmer detta ?

dvs att du släcker tvn och kör bara ljud ifrån din dator till din receiver via en sån `"puck" som är inkopplad i en hdmi ingång
Vilken puck menar dom tror du ?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kenneon:

Okej, tack för den detaljerade förklaringen och skillnaden, bra beskrivet. Vissa påstår att i nån av modellerna av "google chrome cast" generationerna, klarar den av att "casta ljudet" ifrån all media som har ljud plus bild ifrån din dator eller youtubemusic, spotify eller tex google home ifrån din PC. Vad tror du, stämmer detta ?

dvs att du släcker tvn och kör bara ljud ifrån din dator till din receiver via en sån `"puck" som är inkopplad i en hdmi ingång
Vilken puck menar dom tror du ?

Nja du kan starta en casting från vissa program i datorn tex från Chrome, här börjar jag att casta från SVT play i Chrome till mitt sovrum.

Om det funkar att bara casta ljud via hdmi beror nog på kombinationen av prylar så det kan jag inte svara på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.