Uppdatering till Windows 11 förenklar webbläsarval

Permalänk
Melding Plague

Uppdatering till Windows 11 förenklar webbläsarval

Den senaste uppdateringen återinför enkelt val av standardwebbläsare och fixar ett problem som fått DirectX att krascha.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Den senaste uppdateringen återinför enkelt val av standardwebbläsare och fixar ett problem som får Direct X att krascha."

Ehm... Typiskt Windows då, eller är det tryckfelsnisse som varit i farten?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

"Den senaste uppdateringen återinför enkelt val av standardwebbläsare och fixar ett problem som får Direct X att krascha."

Ehm... Typiskt Windows då, eller är det tryckfelsnisse som varit i farten?

Oklart vad du menar. Om du menar DirectX så ska det inte vara något mellanslag nej. Om du med texten menar att Microsoft lägger till ett problem med DirectX kan jag meddela att fixa enligt Svenska Akademins ordlista betyder

fixa verb ~de ~t
• ⟨vard.⟩ laga; klara; ordna, greja

Vilket alltså betyder att Microsoft lagat ett problem med DirectX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Oklart vad du menar. Om du menar DirectX så ska det inte vara något mellanslag nej. Om du med texten menar att Microsoft lägger till ett problem med DirectX kan jag meddela att fixa enligt Svenska Akademins ordlista betyder

fixa verb ~de ~t
• ⟨vard.⟩ laga; klara; ordna, greja

Vilket alltså betyder att Microsoft lagat ett problem med DirectX

Om du läser snabbt så har ju Microsoft lagt till ett problem som får DirectX att krascha.

Om problemet är löst, så har det fått DirectX att krascha. (Dåtid / nutid).

Det roliga här är ju att Microsoft vanligen löser ett problem med ett nytt problem.

Alltså, eftersom Microsoft återinför enkelt val av standardwebbläsare så börjar DirectX att krascha.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du läser snabbt så har ju Microsoft lagt till ett problem som får DirectX att krascha.

Om problemet är löst, så har det fått DirectX att krascha. (Dåtid / nutid).

Det roliga här är ju att Microsoft vanligen löser ett problem med ett nytt problem.

Alltså, eftersom Microsoft återinför enkelt val av standardwebbläsare så börjar DirectX att krascha.

Ja ok jag köper att det borde stå FÅTT istället för FÅR. Men istället för att skriva om detta i forumet borde du ha klickat på skicka en rättelse under artikeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Om du läser snabbt så har ju Microsoft lagt till ett problem som får DirectX att krascha.

Om problemet är löst, så har det fått DirectX att krascha. (Dåtid / nutid).

Det roliga här är ju att Microsoft vanligen löser ett problem med ett nytt problem.

Alltså, eftersom Microsoft återinför enkelt val av standardwebbläsare så börjar DirectX att krascha.

Nu tycker jag du är lite väl petig Problemet får väl fortfarande DX att krascha? Tills de nu fixar det problemet med uppdateringen, som ju alla inte installerar omedelbums. Eftersom problemet fortfarande är aktuellt så är väl inte kraschandet förpassat till historien än? Men jag förstår ditt försök att hitta det roliga i det hela

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Kommer dom fortfarande köra med sina hårdkodade Edge-länkar i Windows-UI:t?

Permalänk
Medlem

Microsoft tar med hela handen och ger tillbaks med lillfingret som vanligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hur är det nuförtiden? Ligger Edge alltid kvar latent som ett slags integrerat bloatware, omöjligt att avinstallera, även om en annan standardläsare är installerad?

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Rekordmedlem

Förenkla, innebär det att Edge alltid är förvald och inte på nått sätt går att ändra ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förenkla, innebär det att Edge alltid är förvald och inte på nått sätt går att ändra ?

Går ju att ändra i inställningarna, som nyheten säger

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Rätt smart att först försvåra för att sedan gå ut och skryta med hur mycket de har förenklat
Hade det fungerat som i Windows 10 från början hade de inte behövt förenkla...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Hur sjutton orkar man med Windows? Det känns verkligen som att MS gör grejer aktivt för att irritera användaren. Varför har det ens från början varit ett problem med att välja webbläsare?

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Rätt smart att först försvåra för att sedan gå ut och skryta med hur mycket de har förenklat
Hade det fungerat som i Windows 10 från början hade de inte behövt förenkla...

Enligt artikeln så säger de dock inte ett ord om det, så det där känns som ett högst teoretiskt sidospår i nuläget.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Nu tycker jag du är lite väl petig Problemet får väl fortfarande DX att krascha? Tills de nu fixar det problemet med uppdateringen, som ju alla inte installerar omedelbums. Eftersom problemet fortfarande är aktuellt så är väl inte kraschandet förpassat till historien än? Men jag förstår ditt försök att hitta det roliga i det hela

Uppdateringen släpps dessutom skarpt först i april (därav släppt som "preview" nu som man manuellt kan installera om man vill, precis som sker varje månad), så det är ju ytterligare en faktor som gör det rimligt att prata om problemet som existerande i nutid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Hur sjutton orkar man med Windows? Det känns verkligen som att MS gör grejer aktivt för att irritera användaren. Varför har det ens från början varit ett problem med att välja webbläsare?

Jag orkar med Windows eftersom det är ett bra, fungerande operativsystem och har varit det sedan jag föddes. Kan inte direkt påstå att det varit något irriterande eller något man reagerat på heller innan ändringen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Hur sjutton orkar man med Windows? Det känns verkligen som att MS gör grejer aktivt för att irritera användaren. Varför har det ens från början varit ett problem med att välja webbläsare?

Helt problemfritt är det inte men det var värre på win95-98se tiden

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har dom dessutom lyckats fixa så Office-paketet lyckas fatta att man vill ha svensk rättsstavning trots att OS:et och Office-paketet är på engelska? Jag gav till slut upp och nedgraderade till W10 igen, bästa beslutet på denna sida årsskiftet, i synnerhet om man kör AMD och fler än en skärm. W11 känns som Windows Vista 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Hur sjutton orkar man med Windows? Det känns verkligen som att MS gör grejer aktivt för att irritera användaren. Varför har det ens från början varit ett problem med att välja webbläsare?

Tyvärr anser jag att du har rätt, känns som att Microsofts programvaror tyvärr blir allt mer bloatware och allt sämre kvalité. Och då försörjer jag mig ändå typ som .NET utvecklare så jag har väl lite stake in the game. ASP.NET Core och Azure känns dock som det håller högre nivå än Windows och Office-paketet som båda sett sina bästa dagar.