HDTVTest inspekterar pixelstrukturen på Alienwares QD-OLED

Permalänk
Medlem

Så är det själva pixelstrukturen som inte är optimal för text eller är det själva textrenderingen som inte är anpassad för andra varianter än standard?
När LCD'er blev vanligare så gjordes det ju en hel del för att få till text på dom, CRT'er hade ju en naturlig "aliasing" som fungerade bra utan hjälp from skärm renderaren.
Men med en LCD blev det ju direkt kantigt.
Så "Cleartype" och liknande finesser introducerade och förfinades.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Ollebro:

pixel layouten stör mig inte heller, sitter på normalt avstånd med 100% scaling. Vincent säger själv att han inte märker av det. det känns mycket som när Samsung lansera AMOLED en gång i tiden med pentile layout. det vart ett jävla ramaskri men idag sitter en sån amoled med pentile i precis alla telefoner, även iphones, och det är då inte längre någon som klagar om det.

Det beror ju mycket på att pixeltätheten nu för tiden typiskt ligger en bra bit över 400 ppi, jämfört med 306 ppi som den var på Galaxy S3, där PenTile var riktigt hemskt. Kan tänka mig att subpixelmönstret kanske förbättrats också.

EDIT: Och så var det ju också så, som @snajk nämnde, att de räknade upplösningen på ett fult sätt förr. Så de "306 ppi" som Galaxy S3 hade var egentligen inte ens det.

Personligen gillar jag inte PenTile ens vid 440 ppi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det har inte slagit dig att det finns fler aspekter än per pixel/text-skärpa i begreppet bildkvalitet?

Sen kan det finnas än mer grundläggande aspekter. Kan vara så att pixelstrukturen är som den är för att panelen ens ska kunna produceras.

Att nån har krånglat till nått i onödan är oavsett en tämligen tafflig idé.

OLED är ju väldigt flexibelt i hur det kan implementeras, så för mig förefaller det ytterst märkligt. Och sen marknadsför man heller inte på något sätt att den knasiga layouten skulle ha några som helst fördelar, så bevisbördan ligger helt klart hos Dell i det här fallet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ozzed:

OLED är ju väldigt flexibelt i hur det kan implementeras, så för mig förefaller det ytterst märkligt. Och sen marknadsför man heller inte på något sätt att den knasiga layouten skulle ha några som helst fördelar, så bevisbördan ligger helt klart hos Dell i det här fallet.

Dell tillverkar inga paneler. Det är Samsung.
Men att de ska bevisa att den är bra kan ju vara ett knepigt påstående. Den kanske inte är bra men snarare en förutsättning precis som det sagts här.

Artikeln som det kommenteras här tar upp just vad en sannolik anledning kan vara till strukturen. Det vill säga att avstånd mellan gröna och röda subpixlar kontra blå på grund av blåa OLED är avgörande.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vincent är den enda Tubern jag känner till som har riktig kompetens på området.

Ett tag hade vi väl en svensk Vincent på YT men vet inte hur det gick med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Ett tag hade vi väl en svensk Vincent på YT men vet inte hur det gick med det?

Nu var det ett tag sen jag kollade men den gode Laxpuddingens kanal verkar inte tagit fart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

OLED är ju väldigt flexibelt i hur det kan implementeras,

Ehh... Hur flexibelt, eller icke flexibelt, QD Oled är att tillverka torde vara väldigt långt ifrån allmän kännedom. En sak är säker, lätt är det då inte. Därför det dröjt till 2022 tills nån lyckats.

Bevisbördan? Tror du på fullaste allvar att Samsung valt denna struktur för att jävlas, eller vad vill du säga?

Men beviset ligger väl i att man är först på marknaden och att man på sina håll kallas "världens bästa gamingmonitor". Behöver man bevisa mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ehh... Hur flexibelt, eller icke flexibelt, QD Oled är att tillverka torde vara väldigt långt ifrån allmän kännedom. En sak är säker, lätt är det då inte. Därför det dröjt till 2022 tills nån lyckats.

Bevisbördan? Tror du på fullaste allvar att Samsung valt denna struktur för att jävlas, eller vad vill du säga?

Men beviset ligger väl i att man är först på marknaden och att man på sina håll kallas "världens bästa gamingmonitor". Behöver man bevisa mer?

Ja det är väl inte så konstigt då textskärpa är mindre viktigt i de flesta spel. Och om de bara marknadsför den som "endast för gaming" typ, ja men då är det väl OK, om det nu faktiskt är så att det saknas kunskap i hur man sätter en röd, en grön, och en blå LED bredvid varandra som på de flesta skärmar.

Herregud. Folk flippar (med rätta) sin skit när en tillverkare väljer att arrangera subpixlarna enligt BGR istället för RGB som man är van vid och som det skall vara, så att man ifrågasätter ännu skummare layouter är absolut inget konstigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja det är väl inte så konstigt då textskärpa är mindre viktigt i de flesta spel. Och om de bara marknadsför den som "endast för gaming" typ, ja men då är det väl OK, om det nu faktiskt är så att det saknas kunskap i hur man sätter en röd, en grön, och en blå LED bredvid varandra som på de flesta skärmar.

Herregud. Folk flippar (med rätta) sin skit när en tillverkare väljer att arrangera subpixlarna enligt BGR istället för RGB som man är van vid och som det skall vara, så att man ifrågasätter ännu skummare layouter är absolut inget konstigt.

Tror du Samsung avsiktligt skapar en bajs-layout på sina OLED-paneler, eller att de på något vis är dumma i huvudet och inte förstår hur man gör en bra panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Så vilken skärm ska man ha för att ha perfekt text?

En väldigt högupplöst sådan. En 8K-panel med lagom skalning o du kommer ha väldigt crisp o fin text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

så att man ifrågasätter ännu skummare layouter är absolut inget konstigt.

Jo om ifrågasättandet görs på ett konstigt vis så blir det konstigt.

Ungefär som tidigare då nån tjomme utifrån Samsungs val av pixel struktur ifrågasatte kvalitén på de spolar och dylikt som Dell valt till sin skärm. Det blir komik av det hela, för att utrycka sig snällt.

Man kan konstatera att Samsung här valt att inte prioritera text-skärpa över allt annat. Utan andra aspekter har vägts in oxå. Och så länge det är fritt för konsumenten att skita i att köpa produkten så kan man tycka "att det är OK"...

Permalänk
Medlem

Ur artikeln:
" videon går Vincent genom hur pixelstrukturen troligen uppstått som ett resultat av att ha försökt skapa ett likvärdigt avstånd till den blåa ljuskällan för röda och gröna subpixeln"

Vad menas här? Rimligen borde vi prata om 3 stycken blå ljuskällor/emitters per pixel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ur artikeln:
" videon går Vincent genom hur pixelstrukturen troligen uppstått som ett resultat av att ha försökt skapa ett likvärdigt avstånd till den blåa ljuskällan för röda och gröna subpixeln"

Vad menas här? Rimligen borde vi prata om 3 stycken blå ljuskällor/emitters per pixel.

Gissar att han menar att det är triangel mönster med lika avstånd. Eftersom gröna subpixlar hamnar själv horizontelt (en rad har bara gröna subpixlar, nästa har röda och blåa, sen bara gröna igen repeat) så får du den "halo" som det klagas på. Om mönstret hade varit klassigt RGB så har du alla subpixlar på varje rad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Gissar att han menar att det är triangel mönster med lika avstånd. Eftersom gröna subpixlar hamnar själv horizontelt (en rad har bara gröna subpixlar, nästa har röda och blåa, sen bara gröna igen repeat) så får du den "halo" som det klagas på. Om mönstret hade varit klassigt RGB så har du alla subpixlar på varje rad.

Var inte det jag menade. Reagerade på att det var singularis, blå ljuskälla. Det torde vara 3 st blå ljuskällor som alla behöver ha lika avstånd till varandra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av murklor:

Gissar att han menar att det är triangel mönster med lika avstånd. Eftersom gröna subpixlar hamnar själv horizontelt (en rad har bara gröna subpixlar, nästa har röda och blåa, sen bara gröna igen repeat) så får du den "halo" som det klagas på. Om mönstret hade varit klassigt RGB så har du alla subpixlar på varje rad.

Det finns ett antal olika subpixel-layouter, de tidiga Pentile-layouterna fuskade lite med specifikationen då varje pixel inte hade separata subpixels för varje färg och således var inte upplösningen så hög som specifikationen antydde, vilket inte är fallet idag.

Det är också svårt att jämföra rakt av med "vanlig" RGB då pixelstorlek och avstånd mellan pixlarna förstås varierar där också. RGB har varje subpixel på varje rad men det betyder inte att det ger bättre bild än varannan G och varannan RB för det kan ändå vara kortare avstånd mellan raderna exempelvis. Om en skärm med denna layouten har samma storlek och upplösning som en med RGB så betyder ju det att den har dubbelt så många "rader" med pixlar eftersom varje pixel behöver två rader med subpixlar liksom. En pixel från denna skärmen är ju en triangel av R, G och B, medan på en traditionell LCD är en fyrkant med tre rektangulära subpixlar men det går inte att baserat på det säga att den ena är bättre än den andra, för det har ju att göra med hur många pixlar det är per yta, hur mycket som är "pixel" och hur mycket yta som är mellanrum och liknande.

Edit: Angående "halo-effekten" så blir ju ovankanten på något grön om den är väldigt rak med denna layout liksom. Å andra sidan borde ju en traditionell RGB-panel få samma effekt på vänster- och högersidorna om de är väldigt raka, och pixlarna inte ligger "omlott". Har man en helt rak vertikal kant och pixlar i ordningen RGB så kommer vänsterkanten på det objektet att ha en röd ton och högerkanten en blå liksom. Där borde denna layout istället hjälpa problemet då exempelvis vänsterkanten borde bestå av en röd pixel på varannan rad och en grön pixel på varannan rad, dock inte så långt ut mot kanten. En layout där pixlarna inte ligger uppradade vertikalt, som Pentile RGBW, slipper förstås detta problem på alla kanter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

Ur artikeln:
" videon går Vincent genom hur pixelstrukturen troligen uppstått som ett resultat av att ha försökt skapa ett likvärdigt avstånd till den blåa ljuskällan för röda och gröna subpixeln"

Vad menas här? Rimligen borde vi prata om 3 stycken blå ljuskällor/emitters per pixel.

SweC lär ju mena blåa subpixeln/QD:n och inte ljuskällan som ligger i lagret bakom. Eftersom de ligger i en triangel så blir avståndet B-R samma som B-G.

Han tar upp detta precis i början av videon.
https://www.youtube.com/watch?v=XVgUosc-64U#t=14s

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

SweC lär ju mena blåa subpixeln/QD:n och inte ljuskällan som ligger i lagret bakom. Eftersom de ligger i en triangel så blir avståndet B-R samma som B-G.

Han tar upp detta precis i början av videon.
https://www.youtube.com/watch?v=XVgUosc-64U#t=14s

Njae, Vincents ord säger ju samma sak. Får inte ihop det oavsett om det sägs på svenska eller engelska.

Varför inte bara säga att avståndet mellan subpixlarna måste vara samma, utan att blanda in "avståndet till den blå ljuskällan"?

Edit: Kan det möjligen vara så att R resp G kvantpunktslager inte bara påverkas av sin egna blå emitter utan även (lite) av de 2 angränsande (alternativt av iaf emittern för den blå subpixeln - som nog saknar kvantpunktslager)?

Och att man därför, av nån anledning, behöver ha dem alla på samma inbördes avstånd? Kanske aldrig får veta men nuvarande förklaring väcker mer frågor än svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det finns ett antal olika subpixel-layouter, de tidiga Pentile-layouterna fuskade lite med specifikationen då varje pixel inte hade separata subpixels för varje färg och således var inte upplösningen så hög som specifikationen antydde, vilket inte är fallet idag.

Det är också svårt att jämföra rakt av med "vanlig" RGB då pixelstorlek och avstånd mellan pixlarna förstås varierar där också. RGB har varje subpixel på varje rad men det betyder inte att det ger bättre bild än varannan G och varannan RB för det kan ändå vara kortare avstånd mellan raderna exempelvis. Om en skärm med denna layouten har samma storlek och upplösning som en med RGB så betyder ju det att den har dubbelt så många "rader" med pixlar eftersom varje pixel behöver två rader med subpixlar liksom. En pixel från denna skärmen är ju en triangel av R, G och B, medan på en traditionell LCD är en fyrkant med tre rektangulära subpixlar men det går inte att baserat på det säga att den ena är bättre än den andra, för det har ju att göra med hur många pixlar det är per yta, hur mycket som är "pixel" och hur mycket yta som är mellanrum och liknande.

Edit: Angående "halo-effekten" så blir ju ovankanten på något grön om den är väldigt rak med denna layout liksom. Å andra sidan borde ju en traditionell RGB-panel få samma effekt på vänster- och högersidorna om de är väldigt raka, och pixlarna inte ligger "omlott". Har man en helt rak vertikal kant och pixlar i ordningen RGB så kommer vänsterkanten på det objektet att ha en röd ton och högerkanten en blå liksom. Där borde denna layout istället hjälpa problemet då exempelvis vänsterkanten borde bestå av en röd pixel på varannan rad och en grön pixel på varannan rad, dock inte så långt ut mot kanten. En layout där pixlarna inte ligger uppradade vertikalt, som Pentile RGBW, slipper förstås detta problem på alla kanter.

"Borde ha" Men nu har uppenbart LCD inte det problemet?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av elajt_1:

"Borde ha" Men nu har uppenbart LCD inte det problemet?

Finns gott om exempel på LCD-paneler som ger problem pga av just sina pixelstrukturer skiljer sig från den vanligaste strukturen av enkla "staplade RGB-klossar" som textrenderingsmotorer likt Cleartype hanterar. Vid låg upplösning på skärmen, runt de 100 ppi som de flesta skärmar kör – inklusive Alienwares QD-OLED, kan subpixelstrukturerna urskiljas för blotta ögat hela tiden vilket gör att det påverkar all text och grafik. Cleartype gör det bättre för just text, men kan inte hjälpa för grafik.

Ett testmönster och förklaringar som tar upp RGB och BGR vågrätt/lodrätt: http://www.lagom.nl/lcd-test/subpixel.php

Man får alltid lite missfärgningar och skuggningar runt och särskilt under 100 ppi vilket i alla för mig blivit uppenbart när jag redigerat foton. Det var visst inte aberration i min kameraoptik, det var bara att ≈100 ppi är för lågupplöst så att subpixelstrukturen färgsätter kanter även när jag gör bilden svartvit. Ett problem som försvinner (åtminstone för mig) när jag kör 4K eller 5K-skärmar.

Alienware med sin pyramidform ger en struktur som i alla fall jag inte sett tidigare så förstår om det syns och märks som att något är annorlunda.

För LCD-paneler finns det strukturer som också går omlott och ger crosshatching-fenomen. Var vanligare förr tack och lov. Blivit sällsyntare när IPS tagit över mer och mer även i budgetklass. Med VA-paneler är det många exempel på strukturer som är delade subpixlar och ger andra typer av artefakter. Går igenom en av dem här där subpixeltstrukturen skapar synliga halvtonsmönster i bilden

https://www.sweclockers.com/test/27297-asus-rog-swift-xg49vq-...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ipac:

Njae, Vincents ord säger ju samma sak. Får inte ihop det oavsett om det sägs på svenska eller engelska.

Varför inte bara säga att avståndet mellan subpixlarna måste vara samma, utan att blanda in "avståndet till den blå ljuskällan"?

Edit: Kan det möjligen vara så att R resp G kvantpunktslager inte bara påverkas av sin egna blå emitter utan även (lite) av de 2 angränsande (alternativt av iaf emittern för den blå subpixeln - som nog saknar kvantpunktslager)?

Och att man därför, av nån anledning, behöver ha dem alla på samma inbördes avstånd? Kanske aldrig får veta men nuvarande förklaring väcker mer frågor än svar.

Med reservation för att det här kan vara helt rövdraget (och av den anledningen inte stod i nyheten) förstår jag det som att röda och gröna subpixlar helt enkelt är större än blå för ökat ljusutsläpp då de filtrerar mer ljus. Eftersom de är tre olika storlekar på subpixlarna ”måste” de arrangeras såhär.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Finns gott om exempel på LCD-paneler som ger problem pga av just sina pixelstrukturer skiljer sig från den vanligaste strukturen av enkla "staplade RGB-klossar" som textrenderingsmotorer likt Cleartype hanterar. Vid låg upplösning på skärmen, runt de 100 ppi som de flesta skärmar kör – inklusive Alienwares QD-OLED, kan subpixelstrukturerna urskiljas för blotta ögat hela tiden vilket gör att det påverkar all text och grafik. Cleartype gör det bättre för just text, men kan inte hjälpa för grafik.

Ett testmönster och förklaringar som tar upp RGB och BGR vågrätt/lodrätt: http://www.lagom.nl/lcd-test/subpixel.php

Man får alltid lite missfärgningar och skuggningar runt och särskilt under 100 ppi vilket i alla för mig blivit uppenbart när jag redigerat foton. Det var visst inte aberration i min kameraoptik, det var bara att ≈100 ppi är för lågupplöst så att subpixelstrukturen färgsätter kanter även när jag gör bilden svartvit. Ett problem som försvinner (åtminstone för mig) när jag kör 4K eller 5K-skärmar.

Alienware med sin pyramidform ger en struktur som i alla fall jag inte sett tidigare så förstår om det syns och märks som att något är annorlunda.

För LCD-paneler finns det strukturer som också går omlott och ger crosshatching-fenomen. Var vanligare förr tack och lov. Blivit sällsyntare när IPS tagit över mer och mer även i budgetklass. Med VA-paneler är det många exempel på strukturer som är delade subpixlar och ger andra typer av artefakter. Går igenom en av dem här där subpixeltstrukturen skapar synliga halvtonsmönster i bilden

https://www.sweclockers.com/test/27297-asus-rog-swift-xg49vq-...

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/69687?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNjk2ODciLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiZTE1NWUxYTE3Y2M2MDIzZjRmNjBlNWRkYTdlZmQ4YWMifQ%3D%3D

Allt det här visar ju på att vi egentligen också borde ha ett AA-filter på skärmen för att mjuka ut pixlarna så vi minskar såna här fel, alltså på samma sätt som t ex kameror har ett AA-filter på sensorn för att minska moire osv. Det är ju egentligen tekniskt korrekta sättet att göra det, men skulle ju säkert bli ett ramaskri om hade gjorts då folk kommer få mindre av den där "falska" skärpan man får av att faktiskt se pixelstrukturen.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gurrrra:

Allt det här visar ju på att vi egentligen också borde ha ett AA-filter på skärmen för att mjuka ut pixlarna så vi minskar såna här fel, alltså på samma sätt som t ex kameror har ett AA-filter på sensorn för att minska moire osv. Det är ju egentligen tekniskt korrekta sättet att göra det, men skulle ju säkert bli ett ramaskri om hade gjorts då folk kommer få mindre av den där "falska" skärpan man får av att faktiskt se pixelstrukturen.

Problemet är ju att skärmar/TV är på tok för lågupplösta/har för låg pixeldensitet för det.

Tänker jag iaf. Kanske applicerbart när vi snackar 8k på mindre storlekar iofs.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elajt_1:

"Borde ha" Men nu har uppenbart LCD inte det problemet?

Jag skulle säga att de flesta skärmar har det i någon mån, hur tydligt det är beror på upplösning, sub-pixelstruktur och annat. Jag har ju inte denna skärmen att kolla på men jag har ett antal skärmar med olika typer av paneler och kollar jag noga på dem med lupp så har alla brister på olika sätt.

Till exempel har jag en surfplatta med LCD som är skarp i över- och underkant men något fuzzy i lodräta linjer, med en röd halo åt vänster och en blå åt höger. Samma tendens finns på min telefon med pentile "Diamond" AMOLED men inte lika tydligt, säkert för att den har högre upplösning, men det är också en bättre skärm på många sätt. På min TV, "QLED", så är pixlarna mycket tydligare förstås då de är mycket större men där är denna effekt inte så tydlig även om den finns, men det kräver typ en lupp även där trots att pixlarna är många gånger större än de andra skärmarna jag kollar på. Kollar jag på min skrivbordsskärm som är IPS så är effekten tydligare i över och underkant, men inte på sidorna.

Allt detta gäller helt raka linjer förstås, diagonala linjer ser ju mycket värre ut på alla skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Med reservation för att det här kan vara helt rövdraget (och av den anledningen inte stod i nyheten) förstår jag det som att röda och gröna subpixlar helt enkelt är större än blå för ökat ljusutsläpp då de filtrerar mer ljus. Eftersom de är tre olika storlekar på subpixlarna ”måste” de arrangeras såhär.

Fast olika storlek på subpixlarna finns det andra tekniker som har.

Och R+G subpixlarna filtrerar inte det blå ljuset, de konverterar det. Det är det som är det fina med kvantpunkts-kråksången.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gurrrra:

Allt det här visar ju på att vi egentligen också borde ha ett AA-filter på skärmen för att mjuka ut pixlarna så vi minskar såna här fel, alltså på samma sätt som t ex kameror har ett AA-filter på sensorn för att minska moire osv. Det är ju egentligen tekniskt korrekta sättet att göra det, men skulle ju säkert bli ett ramaskri om hade gjorts då folk kommer få mindre av den där "falska" skärpan man får av att faktiskt se pixelstrukturen.

AA-filter fungerar på kameror men inte automatiskt i den omvända situationen.

Grundproblemet är att ≈100ppi-upplösningen på skärmar är för låg. Sätter man extra filter på detta blir det främst mer diffust istället. Kanske svårare att se pixelstrukturen men tar inte nödvändigtvis bort färgade kanter. Och skulle vara helt otänkbart för mig som redigerar/arbetar på grafik, foto och video med en situation där jag aldrig vet om det är skärmen eller bilden som är källan till det diffusa intrycket.

Det problemet finns redan med matta filter som diffuserar en hel del och gör skärmen otydlig.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ipac:

Fast olika storlek på subpixlarna finns det andra tekniker som har.

Och R+G subpixlarna filtrerar inte det blå ljuset, de konverterar det. Det är det som är det fina med kvantpunkts-kråksången.

Vet inte vilken effektivitetsnivå det är på kvantpricksomvandlingen men tvivlar på det är 100 procent. Gissar att man byggt strukturen för att nå equal energi, så under D65 torde den gröna subpixeln jobba mest.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Vet inte vilken effektivitetsnivå det är på kvantpricksomvandlingen men tvivlar på det är 100 procent.

Räcker med att nivån är >50% för att man ska kalla det omvandling istället för filtrering.

Ärligt talat så vore det intressant att veta. Va nått snack om att gult filter behövdes för att det alltid läcker lite blått ljus men det var ju just bara snack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Problemet är ju att skärmar/TV är på tok för lågupplösta/har för låg pixeldensitet för det.

Tänker jag iaf. Kanske applicerbart när vi snackar 8k på mindre storlekar iofs.

Skrivet av Laxpudding:

AA-filter fungerar på kameror men inte automatiskt i den omvända situationen.

Grundproblemet är att ≈100ppi-upplösningen på skärmar är för låg. Sätter man extra filter på detta blir det främst mer diffust istället. Kanske svårare att se pixelstrukturen men tar inte nödvändigtvis bort färgade kanter. Och skulle vara helt otänkbart för mig som redigerar/arbetar på grafik, foto och video med en situation där jag aldrig vet om det är skärmen eller bilden som är källan till det diffusa intrycket.

Det problemet finns redan med matta filter som diffuserar en hel del och gör skärmen otydlig.

Jo det är jag ju fullt medveten om också, upplösningen är för låg oavsett så det är antingen suddigt eller pixligt, pest eller kolera. Men blir väl kanske vanligare i framtiden då.

Permalänk
Medlem

Min första tanke är att om det är avståndet mellan röd-blå och grön-blå som behöver vara samma varför inte bara köra RBG isåfall? Eller vill man ha samma avstånd till grannpixelns röda o gröna med?

Permalänk
Medlem

Det finns förmodligen flera goda skäl till varför Samsung valt den här layouten istället för den traditionella RGB.

Kanske ger bättre skydd mot burn-in, bättre uniformity eller betraktningsvinklar. Sen är väl QD-oled främst framtagen för att sitta i tv apparater och där är väl inte textskärpa prio 1.

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |